2018-04-05, 00:21
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De var bägge jurister...
De låter videon "bevittna" bägges underskrifter samtidigt som själva brevet blir en juridisk skriftlig arkiverbar handling.
Brevet visar att videon är äkta - ingen teaterscen eller ihopplockade sekvenser - och videon verifierar brevets äkthet.

Det är bara märkligt att någon ens orkar tänka så långt eller fundera över sitt eftermäle när man kanske just mördat sina barn och står i begrepp att lämna för evigt.
Om släktingar ändå inte förstått och ändå kanske anklagar varandra idag, är det ju rätt egalt om man blir trodd eller inte när man uppger att man gemensamt mördat barnen och tagit sig av daga i samförstånd.
Därför tycker jag att det är mycket troligare att de slängt upp en mobil och filmat. Som man alltid har till hands. Än. Vänta nu. Ska bara starta upp datorn. Sätta på vebkameran. Det tar en liten stund. Kom nu och sätt dig här...
De är nog för skakiga när de väl bestämt sig.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-05 kl. 00:24.
Citera
2018-04-05, 00:25
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
De var bägge jurister...
De låter videon "bevittna" bägges underskrifter samtidigt som själva brevet blir en juridisk skriftlig arkiverbar handling.
Brevet visar att videon är äkta - ingen teaterscen eller ihopplockade sekvenser - och videon verifierar brevets äkthet.

Vet du det eller tror du det?
Citera
2018-04-05, 00:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Därför tycker jag att det är mycket troligare att de slängt upp en mobil och filmat. Som man alltid har till hands.

Det tycker jag också låter mer troligt.
Men rätt mycket i hela den här händelsen är så otrolig så inget kan tas för givet av förnuftskäl längre.
Jag har varit inne på att det fanns en utlösande traumatisk orsak som någon eller bägge föräldrarna var rädda för. Av typen nära förestående smärtsam död, slismässa eller att avslöjas med urkundsförfalskning.
Tror fortfarande att något sådant kan ha hänt, men om det inte är så, blir ju onekligen ett deltagande i en sekt den där sjuka pusselbiten som får det otroliga att bli troligt.
Arlöv bara 15 km bort...
Citera
2018-04-05, 00:33
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det tycker jag också låter mer troligt.
Men rätt mycket i hela den här händelsen är så otrolig så inget kan tas för givet av förnuftskäl längre.
Jag har varit inne på att det fanns en utlösande traumatisk orsak som någon eller bägge föräldrarna var rädda för. Av typen nära förestående smärtsam död, slismässa eller att avslöjas med urkundsförfalskning.
Tror fortfarande att något sådant kan ha hänt, men om det inte är så, blir ju onekligen ett deltagande i en sekt den där sjuka pusselbiten som får det otroliga att bli troligt.
Arlöv bara 15 km bort...
Tja. Att ha två svårt sjuka barn som bara mår sämre med allt vad det innebär. Och samtidigt inte bli förstådd av omvärlden. Kan vara nog så traumatiskt.
Men jag måste nog erkänna att en eventuell sekttillhörighet skulle få mig att bättre förstå allt
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-05 kl. 00:39.
Citera
2018-04-05, 00:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Vet du det eller tror du det?

Vet ej, men jag lever omgiven av bl a advokater.
Då gäller bevittnade namnunderskrifter på viktiga papper - annars finns de inte
Här kan ju knappast Oskar bevittnat Hannas underskrift och vise versa.
Det är ju rätt lätt att bara ta ett papper där någon lekt med sin namnunderskrift och skriva ett "vi-erkänner-mord-brev" på annars.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 00:38.
Citera
2018-04-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ok. Tack. Men jag har aktivt larm med utryckning själv. Verisure. Tjyv o brand. Därför jag tänkte att det kanske var sådana kameror någon sett hemma hos familjen. Ett missförstånd angående övervakning.

Finns ingen som sagt sig se några kameror. Det började med Rockkungen gjorde ett antal inlägg 29-30 Mars. Inga innan, inga senare:
"....
Då berättade Oskar kanske varför han var tvungen att resa till Tyskland?
Talade Oskar något om kameror? Vi tror inte det. Talade Oskar om varför Moa och Agnes inte fick träffa mormor / Morfar eller mammas släktingar?
..."
Där kom kamerorna in. Inget påstående, ingen fråga, men en odefinierad antydan.Rockkungen rörde om med åtta (?) Inlägg under ett dygn och försvann, men fick en liten grupp anhängare

Trollvarning? Ja, hos mig ringer alarmklockan för fullt.
Citera
2018-04-05, 00:41
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, möjligen efter att barnen tagits av daga; dessförinnan tyder en intygsförfalskning i föreliggande fall endast på att man velat uppnå något som på ett eller annat sätt varit positivt för det enskilda barnet eller för familjen som helhet, och då lämnar man inte en blotta som samtidigt riskerar få klara följdverkningar för familjen, och detta i all synnerhet inte som det finns så många läkare som i princip skriver ut vad som helst. Skolan fick också i det här fallet vänta på intyget eftersom barnet skulle undersökas och utredas.

Betr. M:s undervisning tror jag det handlar om att föräldrarna under sommaren såg (eller tyckte sig se) att M började få samma symptom som A, och eftersom höstterminen närmade sig med stormsteg var det naturligtvis angeläget att hemundervisning kom till stånd snarast möjligt. - Utredning pågick och skolan hann få ett intyg innan beslut fattades. Vid mötet som föregick intyget bör föräldrarna ha redogjort för det aktuella läget inkl. sjukhus, läkare mm.

För att kunna presentera en mer sammanhållen hypotes betr. händelseförloppet erfordras fler uppgifter betr. HB, men man kan dock med hjälp av uteslutningsmetoden skönja eller sluta sig till vissa saker: Det var OH som i huvudsak ombesörjde kontakterna med skolan, det var OH som under mellandagarna tog med sig M ut och handlade på ICA, det var OH som lånade en borrmaskin av grannen för att fixa praktiska ting, det var OH som tränade fotboll med A, det var OH som tillsammans med skolsköterskan talade med A:s klasskamrater om A:s sjukdom, osv. - OH var i kraft av sin starka personlighet och - när det verkligen gällde - dominanta natur familjens ansikte utåt, eller familjens överhuvud, om man så vill.

Det sägs att OH riggat upp kameror i hemmet och i övrigt kontrollerat sin familj. - Ja, men det mesta kan ha fyllt ungefär samma funktion som det pianolärarinnan ojat sig över: att barn ska lära sig att inte prata i munnen på vuxna, eller att barn inte ska fläka ut sig på nätet, att barn ska vara väluppfostrade och lära sig vett och etikett, rättas om de gör fel, inte öppna dörren om de inte vet vem som kommer, osv. - Var sedan barnen också sjuka plus att HB kan ha haft MRSA (och cancer) ställde detta också krav på att jaga både bakteriefällor inkl. vara ytterst noga med handhygienen.

I takt med döttrarnas fortskridande sjukdom ökade OH:s normalt sett rel. måttliga kontrollbehov. Han blev också livrädd för att göra fel så att det skulle kunna orsaka att döttrarna/hustrun blev sämre. Ett exempel är att han (av bara farten) tog av sig skorna innan han gick in i ett skitigt garage; ett annat att han i hög grad ogillade att döttrarna klappade främmande hundar.

Vissa människor klarar bara av ett liv som går som på räls; de förmår inte anpassa sig efter omständigheterna; eller hantera en inre kompassnål som dallrar eller svänger alltför mycket. - En tillvaro som ofta byter skepnad bryter successivt ned en sådan persons försvarsförmåga och omdöme och personen finner varken tid eller möjlighet att ställa om sig efter nya krav och förutsättningar. Personens agerande kommer ibland därför att bli både oförutsägbart och irrationellt; rentav tokigt.

Och inte minst kan sjukdomar allvarligt bryta ned en persons stryktålighet som då i stället ersätts av villrådighet och vilja att spjärna emot så länge som möjligt.

OH hade under flera års tid skjutsat sin dotter M till en pianolärarinna. Plötsligt upphörde detta och OH försvinner i tre månader (slutet av 2016/början av 2017) varefter han återkommer: 8-9 kg lättare och med svarta ringar under ögonen. Lägg därtill att han mitt i sommaren ska ha använt en liten svart mössa inomhus så får vi starka indicier på att han behandlats för en sjukdom som också kan ha gjort honom deprimerad. - Men han kämpar fortfarande på och pressar sig till det yttersta. Så sent som endast en dryg månad före dådet (24 nov) godkänns hans ansökan om en 10%-ig nedskärning av sin arbetstid: Den nedskärningen satt långt inne, var sent påkommen och ingenting han egentligen önskade; hans identitet satt i mångt och mycket i hans arbete; till 90% är ingen oäven gissning. Samtidigt ansöker han om en professorstjänst; fullt medveten om sakernas tillstånd men med en järnvilja att allt till slut ska... gå hans utstakade väg: Hans tidigare planering hade nu hunnit förvandlas till rent önsketänkande, och någonstans bör han också ha varit medveten om detta.

Hur många vuxna personer har skurit sig så illa med en brödkniv att de tvingats åka in till sjukhuset för att sys? - Hur många män har hanterat en brödkniv så vårdslöst, eller varit så stressade, att de skurit sig svårt i ena handen? - Hur många män vill sedan att allmänheten ska ta del av klantigheten - och varför..?

Ett knivsnitt i ena handen som måste sys kan vara ett tecken på att man inte förmår hantera känslomässig stress, att man har ett självskadebeteende, eller att man är så trött och tankspridd att man knappt vet vad man sysslar med.OH var på ett visst plan medveten om sina brister och kände ett undermedvetet behov av att penetrera dessa - vilket han inte i praktiken mäktade med pga bristfällig förmåga att hantera känslor. Han hade måhända lite fixa idéer som inte rubbades i brådrasket, och han hade förmodligen ett inre tvång att agera helt efter eget huvud; en egenskap som i vissa sammanhang kan betraktas som positiv men ofta riskerar att få negativa konsekvenser.

OH var en man med många goda egenskaper - och med höga krav på att allt skulle fungera på bästa sätt. De största kraven ställde han på sig själv; han sparade inte på krafterna när det gällde att ställa upp för omgivningen, sin hustru, sina barn eller för sin arbetsgivare. Han var också en omvittnat god vän och samtalspartner; sörjd och saknad av många.

Under jul- och nyårshelgen kom han till vägs ände: Han orkade helt enkelt inte mer; en pågående depression resulterade i en psykos som bröt igenom hans mödosamma och under flera års tid tappra försök att få tillvaron tillbaka på rälsen.

Under alltför lång tid hade en krissituation rått i familjen: Sjukdom och elände hade blivit en daglig gäst tillsammans med en massa hemundervisande lärare. Mitt i allt detta skulle två yrkesarbeten skötas varav det ena ställde krav på resor såväl inom- som utomlands. Till följd av alla påfrestningar kan också föräldrarnas hälsa antas ha börjat svikta; inte minst psykiskt. Om sedan också fysisk sjukdom tillkom till en redan kritisk familjesituation kan det facit som finns förklaras med att människan trots allt är människa och ingen maskin.

Slutscenariot kan inbegripa en eller två vuxna personer, och endast den tekniska undersökningen skulle kunna ge svar på frågan om det är ett dubbel- eller trippelmord; huruvida OH på randen till kollaps försökt få HB med på noterna, eller om han i ett förvirringstillstånd förmått inbilla sig själv att hon de facto varit delaktig eftersom hennes ev. sjukdom(ar) gett honom ”skälig grund” att enväldigt fastställa att så varit fallet.

Ett av de bästa inläggen i tråden so far!
Slutscenariot är inte enligt min teori men det kan absolut vara precis så.
Citera
2018-04-05, 00:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tja. Att ha två svårt sjuka barn som bara mår sämre och inte bli förstådd av omvärlden. Kan vara nog så traumatiskt.
Men jag måste nog erkänna att en eventuell sekttillhörighet skulle få mig att bättre förstå allt
Men just i Henkows fall verkar ju omgivningen ha förstått att döttrarna var sjuka - om det nu var det de var. Rektorns uttalande, miljontals kronor som skolan lagt på att lärare springer där i villan och skapar en extraskola, efter att skolan först försökt med anpassning i form av vilorum, föräldrarnas arbetsgivare som låtit dem jobba hemifrån, ställa in seminarier, Moa skulle på mer utredning enl uppgift, etc

Hur menar du att just OH och HB inte skulle blivit förstådda av omvärlden pga av barnens sjukdom?
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 00:47.
Citera
2018-04-05, 00:45
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Finns ingen som sagt sig se några kameror. Det började med Rockkungen gjorde ett antal inlägg 29-30 Mars. Inga innan, inga senare:
"....
Då berättade Oskar kanske varför han var tvungen att resa till Tyskland?
Talade Oskar något om kameror? Vi tror inte det. Talade Oskar om varför Moa och Agnes inte fick träffa mormor / Morfar eller mammas släktingar?
..."
Där kom kamerorna in. Inget påstående, ingen fråga, men en odefinierad antydan.Rockkungen rörde om med åtta (?) Inlägg under ett dygn och försvann, men fick en liten grupp anhängare

Trollvarning? Ja, hos mig ringer alarmklockan för fullt.
Ok. Jag bara svarade på allt prat om kameror, övervakning och video.
Själv blev jag förvånad vad många anhängare rockkungen fick en gång för ett tag sedan. På ett inlägg... Var själv skeptisk.
Citera
2018-04-05, 00:48
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Men just i Henkows fall verkar ju omgivningen ha förstått att döttrarna var sjuka - om det nu var det de var. Rektorns uttalande, miljontals kronor som skolan lagt på att lärare springer där i villan och skapar en extraskola, efter att skolan först försökt med anpassning i form av vilorum, föräldrarnas arbetsgivare som låtit dem jobba hemifrån, ställa in seminarier etc

Hur menar du att just OH och HB inte skulle blivit förstådda av omvärlden pga av barnens sjukdom?
Skolan är skyldiga till att ordna skolgång för sjuka barn. Det är skolplikt.
De fick säkert möta motstånd på många andra ställen. Flickorna fick ju ingen vård. Plus. Typ titta här i tråden.....
Citera
2018-04-05, 00:55
Medlem
Citat:
Jo. Jag vet. Men nuförtiden filmar de flesta med mobilen eller paddan. Det har man lättare till hands att spontanfilma med. Så om det nu finns en film. Är det troligare att de gjort så istället. De flesta har inte ens en PC längre hemma, förutom gamers. (Möjligtvis laptopens kamera då.)

Med tanke på deras yrken och att bägge delvi jobbade hemmifrån, så måste bägge haft (minst) varsin laptop och hyfsat bredband i kåken.
Citera
2018-04-05, 00:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Skolan är skyldiga till att ordna skolgång för sjuka barn. Det är skolplikt.
De fick säkert möta motstånd på många andra ställen. Flickorna fick ju ingen vård. Plus. Typ titta här i tråden.....

Men hur vet du att barnen inte var erbjudna vård? Eller fick vård?

Vi har ju diskuterat flera gånger att barnen kan ha haft psykiska problem som föräldrarna inte ville acceptera behandling för. Om det nu låg något SC bakom eller andra anti-psyk tankar som kan ha gjort att föräldrarna kanske inte ville ta emot sådan vård för barnen.
Dessutom skulle ju Moa in på utredning efter årskiftet enligt uppgift.

Har det utfärdats läkarintyg för Agnes och Moa, vilket det säkerligen i vart fall för Agnes har gjorts, har ju detta gjorts av behandlande barnläkare. Det sker inte utan att man samtidigt erbjuds ev behandling och vård som finns.

Varifrån kommer uppgifterna att "Flickorna fick ju ingen vård"?
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-05 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in