2018-04-04, 23:27
Medlem
Varför tar vi emot personer som tar sig från Tyskland eller Danmark och låter dem söka asyl i Sverige? Vad flyr de ifrån? Vad flyr de ifrån i Tyskland eller Danmark? Jag fattar inte riktigt detta , men det det kanske finns någon förklaring.
Citera
2018-04-04, 23:31
Medlem
Nej, det finns ingen förklaring, ingen hållbar i alla fall. Dock skulle det vara intressant om någon journalist någonsin krävde svar från ansvariga politiker angående detta.
Citera
2018-04-04, 23:47
Medlem
isterbuk1s avatar
Det finns en regel / internationell lag som säger att man har rätt att söka asyl i det land man befinner sig i. Vilka länder man passerat för att komma dit spelar ingen roll, så länge man inte sökt asyl där.
Citera
2018-04-04, 23:56
Medlem
Varför söker inte Romer i så fall asyl i Sverige? Varför inte bli svenska medborgare så slipper de tigga?

Nej detta är bara bullshit. Danmark och Tyskland är att betrakta som säkra länder. Visst kan säkert en tysk eller dansk medborgare försöka söka asyl i Sverige, men de skulle självklart sändas tillbaka till dessa säkra länder. Visst kan vi ha ett system där sk flyktingar kommer till Sverige och säger att de söker asyl, när de kommer från just Danmark eller Tyskland men omedelbart bums sänds tillbaka till resp land eftersom de är säkra. Omständligt och onödigt. Dvs
-Jag söker asyl i Sverige.
-Ok, nu har du sökt asyl, så du har rätt att göra. Var kommer du ifrån?
-Afganistan
-Men var kom du ifrån senast , hur tog du dig till Sverige?
-Via Danmark
-Ok då sänder vi dig åter till Danmark , där skulle du sökt asyl. Du är inte Sveriges ansvar

Vad flyr de ifrån i Tyskland eller Danmark?
Senast redigerad av bulingenbul 2018-04-05 kl. 00:06.
Citera
2018-04-05, 00:24
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul

Lägre bidrag, funktionellt/strängare rättsväsen os.v.
Citera
2018-04-05, 00:59
Medlem
...och det rättfärdigar dem till att få asyl i Sverige för? (ja, jag fattar att du är ironisk)

p.s jag vet att jag är övertydlig, men det måste man vara när det finns asylkramare som läser. Jag försöker för deras skull hålla det på den enklaste nivå som finns. Se vad deras argument är. Än så länge inget vettigt sagt från deras sida.
Citera
2018-04-05, 01:25
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Varför tar vi emot personer som tar sig från Tyskland eller Danmark och låter dem söka asyl i Sverige? Vad flyr de ifrån? Vad flyr de ifrån i Tyskland eller Danmark? Jag fattar inte riktigt detta , men det det kanske finns någon förklaring.
För Sverige är så jäkla naivt. Är man mot massinvandring är man automatiskt rasist i dagens samhälle.
Citera
2018-04-05, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Det finns en regel / internationell lag som säger att man har rätt att söka asyl i det land man befinner sig i. Vilka länder man passerat för att komma dit spelar ingen roll, så länge man inte sökt asyl där.

Dublinförordningen (nåja) men den är helt satt ur spel.

Globalisterna (läs judarna) vill ha ett mörkt, rasblandat Europa/väst (vita länder) men rasrent/judiskt Israel.

Go figure.
Citera
2018-04-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Globalisterna (läs judarna) vill ha ett mörkt, rasblandat Europa/väst (vita länder) men rasrent/judiskt Israel.

Go figure.

Det han säger är ju dock raka motsatsen mot Dublinförordningen som fastställer att man ska söka asyl i det första EU-land man kommer till, inte det landet man befinner sig i... Får jag rekommendera att du läser på lite?

Rörande sakfrågan så är detta en följd av ganska komplexa juridiska situationer. Alla har rätt att söka asyl i Sverige samt få asyl om skälen för detta är uppfyllda. Detta är alltså huvudregeln "alla har rätt att söka". Sedan finns det vissa undantag, Dublinförordningen är ett av dessa, den fastställer att man ska söka asyl i första EU-land man kommer till men kan endast tillämpas i vissa situationer. Inget undantag gäller i samtliga fall, då är det inte längre ett undantag utan en huvudregel. Det stora kruxet är att det ligger på landet som vill tillämpa Dublin att påvisa vilket land som är det första, vilket minst sagt är svårt. Kan man inte påvisa vilket land som ska hantera asylprocessen så är inte undantaget tillämpligt och huvudregeln gäller.

Sedan finns det en massa andra undantag från Dublin, exempelvis anknytning, familj osv.

Rekommenderar att du ställer frågan i juridik-forumet så kommer du nog få svar av någon som är insatt i EU-rätt samt folkrätt.
Citera
2018-04-05, 06:49
Medlem
Citat:
Varför söker inte Romer i så fall asyl i Sverige? Varför inte bli svenska medborgare så slipper de tigga?

Nej detta är bara bullshit. Danmark och Tyskland är att betrakta som säkra länder. Visst kan säkert en tysk eller dansk medborgare försöka söka asyl i Sverige, men de skulle självklart sändas tillbaka till dessa säkra länder. Visst kan vi ha ett system där sk flyktingar kommer till Sverige och säger att de söker asyl, när de kommer från just Danmark eller Tyskland men omedelbart bums sänds tillbaka till resp land eftersom de är säkra. Omständligt och onödigt. Dvs
-Jag söker asyl i Sverige.
-Ok, nu har du sökt asyl, så du har rätt att göra. Var kommer du ifrån?
-Afganistan
-Men var kom du ifrån senast , hur tog du dig till Sverige?
-Via Danmark
-Ok då sänder vi dig åter till Danmark , där skulle du sökt asyl. Du är inte Sveriges ansvar

Fungerar inte så, alls.
Vi kan inte skicka människor som juridiskt sett är vårt ansvar till Danmark utan att påvisa att dessa är Danmarks ansvar. Att de vid något tillfälle befunnit sig i Danmark är juridiskt ointressant såvida Danmark inte var det första EU-landet de kom till vilket ter sig osannolikt.
Citera
2018-04-05, 07:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Go figure.

Påstår du att det bara bor judar i Israel?
Citera
2018-04-05, 07:51
Medlem
Citat:

De flyr så klart ifrån lägre bidrag, sämre möjligheter till PUT och från sämre möjligheter att ta hit hela släkten och resten av byn. De flyr dessutom från det faktum att de troligen tvingas lära sig språket i Danmark eller Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in