2018-04-04, 14:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=FurirRevaer|63686275]Det var inte enda kvällen utan Säpo. Det har gjorts en sammanställning över nör OP var utan livvakter jan-feb och det var åtskillliga tillfällen. Det fanns många tillfällen och det torde en övervakning visat ganska snabbt. Han brukade dessutom alltid promenera helt obevakad till ett apotek i Gamla stan där Säpo hämtade honom.[/

Precis.

Det fanns åtskilliga tillfällen enbart i februari 1986 där OP och Lisbet rörde sig obevakade. Där man uppenbarligen frånsagt sig livvaktsskydd.

Att man skulle slå till vid ett tillfälle när de inte var skyddade är enbart en skröna. Det fanns mängder av tillfällen regelmässigt. För att inte tala om Palmes otaliga promenader inom den gyllene triangeln under ett antal år. Där man uppenbarligen slapp alla anhöriga vid ett attentat.

Sättet som mordet gick till visar att det inte var förberett. Beslutet fattades i stunden. Efter max två timmars förberedelse. Där OPs rörelser styrde mördaren till mordplatsen. Alternativt befann sig där sedan länge i ett annat ärende. Som en narkotikaspanare med placering på Tunnelgatan. Eller med en liknande uppgift. Som en deltagare i Holmers verksamhet......

Jag kan inte se en enda detalj som skvallrar om att dådet var förberett sedan länge. I den bemärkelsen var det amatörmässigt utfört. Politiska mord förlitar sig inte på slumpen eller turen. Det är uteslutet. Historiska fakta är obevekliga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-04-04 kl. 14:20.
Citera
2018-04-04, 14:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det var inte enda kvällen utan Säpo. Det har gjorts en sammanställning över nör OP var utan livvakter jan-feb och det var åtskillliga tillfällen. Det fanns många tillfällen och det torde en övervakning visat ganska snabbt. Han brukade dessutom alltid promenera helt obevakad till ett apotek i Gamla stan där Säpo hämtade honom.[/

Precis.

Det fanns åtskilliga tillfällen enbart i februari 1986 där OP och Lisbet rörde sig obevakade. Där man uppenbarligen frånsagt sig livvaktsskydd.

Att man skulle slå till vid ett tillfälle när de inte var skyddade är enbart en skröna. Det fanns mängder av tillfällen regelmässigt. För att inte tala om Palmes otaliga promenader inom den gyllene triangeln under ett antal år.

Sättet som mordet gick till visar att det inte var förberett. Beslutet fattades i stunden. Efter max två timmars förberedelse. Där OPs rörelser styrde mördaren till mordplatsen. Alternativt befann sig där sedan länge i ett annat ärende. Som en narkotikaspanare med placering på Tunnelgatan. Eller med en liknande uppgift. Som en deltagare i Holmers verksamhet......

Jag kan inte se en enda detalj som skvallrar om att dådet var förberett sedan länge. I den bemärkelsen var det amatörmässigt utfört. Politiska mord förlitar sig inte på slumpen eller turen. Det är uteslutet.
Den som inte håller med om detta får gärna förklara varför.
Citera
2018-04-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Que?
Du tänker att Wt inte utesluter Sydafrika spår men de tänker annorlunda. Nej Sydafrikaspåren har uteslutits för att de uppslag som funnits där visat sig sakna substans.

Vet inte om du blir klokare av det.
Citera
2018-04-04, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du tänker att Wt inte utesluter Sydafrika spår men de tänker annorlunda. Nej Sydafrikaspåren har uteslutits för att de uppslag som funnits där visat sig sakna substans.

Det finns ju en stor mängd indikationer och vittnesmål som pekar mot Sydafrika. Att inte något av detta har lett hela vägen fram innebär väl knappast att det går att avföra?

Jag förstår dig när du menar att man bör fokusera på wt-personerna och de förmodligen svenska poliser/säkerhetspoliser/militärer som figurerar i samband med dessa och att det är det som PU främst bör utreda i dagsläget. Men att hävda att vissa andra spår därmed är ”avförda” är i bästa fall att springa händelserna i förväg.

Vad gäller EAP så ser jag tydliga tecken på inblandning/kontroll från CIA. I vilken mån samma EAP och därmed CIA kan kopplas till MOP är ju långt ifrån utrett på ett tillfredsställande sätt. Att EAP systematiskt förföljde Palme på ett mycket hatiskt och fokuserat sätt åren innan mordet är i sig mycket anmärkningsvärt OM nu rörelsen i allt väsentligt kontrollerades av CIA.

Utöver det finns ju VG och att han så småningom bosatte sig i samma del av USA som t.ex. paret Tegin-Gaddy, vilka ju lämnade Sverige strax efter mordet.

Att paret Tegin-Gaddy knappast var några förvirrade och marginaliserade sekt-ledare råder det ju nu inget tvivel om, givet Cliffords kometkarriär inom Brookings Institution och bok-samarbete med Fiona Hill. Hill som idag är Trumps senior advisor on Europe and Russia.

Det vore inte första gången som CIA i så fall använde sig av halvgalna religiösa/politiska sekter i sina mer eller mindre dunkla syften.

Eller hur?
Citera
2018-04-04, 15:41
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, bra skildring. Vad tror du? EAP kontrollerat av CIA i syfte att sprida kaos och förvirring i fredsrörelsen?

Svaret är längre än bara ja/nej. Men jag försöker svara nedkortat.

Att CIA från 1967 och framåt ville ha underrättelser från utlandet om desertörer, antiamerikanska tendenser och nyvänstern ser jag som självklart. Att man sökte lämpliga habitat för agenter ser jag också som självklart - de omaskerade frontorganisationer som funkade ett decennium tidigare skulle inte ha haft en chans i det sena 60-talet.

Alltså: att CIA infiltrerade proto-EAP vid denna tid (1967-1972) ser jag som självklart. Jag tror däremot inte att CIA stod bakom LaRouche; hans betydelse var bara att tillhandahålla värdorganismen.

Kontrollerade CIA det tidiga EAP/ELC? Kanske indirekt. Om vi utgår från tesen att G*ddy var Langley så fick de ju genom honom kontroll över den svenska fraktionen. Man måste komma ihåg att Gad*y inte är någon bluff intellektuellt: han var utan konkurrens den starkast lysande stjärnan.

Under de närapå två decennierna som följer fortsätter G*ddy sitt dubbelspel. Troligen blir underrättelserna om svenska förhållanden allt mindre intressanta med tiden, då EAP stod helt isolerat och saknade exklusiv information.

Så, var hamnar vi? Jag har svårt att tro att hela LaRouche-rörelsen kom att kontrolleras av CIA. Tag högersvängen och svansandet för Reagan som exempel. Varför skulle CIA iscensätta någonting sådant? Det rimmar liksom inte. Jag tänker lokal infiltration snarare än global kontroll.
Citera
2018-04-04, 15:44
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Det beror väl på hur man definierar substans. Hur förklarar du att en rad olika personer knutna till sydafrikansk säkerhetstjänst pekat ut varandra? Varför händer det just i sydafrikansk säkerhetstjänst och inte i t ex Ryssland eller något annat land?

Ett väldigt starkt motiv finns ju också. Sverige var väl den största, eller en av de största, bidragsgivarna till ANC?

Det finns flera intressanta kopplingar mellan dessa personer knutna till sydafrikansk säkerhetstjänst och personer och organisationer i Sverige. Några av personerna bor lämpligt nog numera i länder som saknar utlämningsavtal till Sverige, så även om PU skulle veta vem/vilka det är så kan de inte sätta dit dem. (vore jag mördaren, eller delaktig, så skulle jag också bosätta mig i ett land som saknar utlämningsavtal med Sverige)

Att utesluta Sydafrika som delaktigt i mordet tror jag är lite förhastat, men däremot tror jag det är klokare att studera det som hände närmare Sveagatan och svenska personer eftersom det är alltför krångligt att försöka rota i Sydafrikanska arkiv och personers liv och bakgrund. Så lägg gärna Sydafrika på hyllan, men inte i papperskorgen.
Senast redigerad av knusslig 2018-04-04 kl. 15:47.
Citera
2018-04-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Tack för hjälpen. Idag heter hon Lilian Marianne Borg, 84 år, och bor i Rättvik. Flyttade till Dalarna 1989/90.
Dahlgrens fästmö/flickvän var dessutom polisinspektör.
Citera
2018-04-04, 16:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var inte den enda kvällen SÄPO inte bevakade Olof Palme.
Han var utan livvaktsskydd under 18 av 28 dagar i februari 1986.

(planerat)
Enda kvällen han gav dem ledigt som jag förstod
Citera
2018-04-04, 16:33
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
I en stort uppslagen artikel om SÄPO i Arbetet 1988-03-27 skiljer Lingärde mellan karoliner och bysantiner. Karolinerna sägs tjäna landet och dess demokratiska institutioner plikttroget. Bysantinerna däremot är intriganta, driver egna politiska agendor och tjänar understundom främmande makt. Bysantinerna sägs vara överrepresenterade på höga poster och driver gärna sin egen politik på front mot regeringens mer officiella linje.

Uttrycken karolinger-merovinger kan jag inte minnas att jag sett att han använder någonstans.

Har karoliner och bysantiner på något sätt muterat till karolinger och merovinger under resans gång?
Har det någon principiell betydelse att bysantiner ibland har lite negativ klang med palatsintriger
och småprinsar som stryps med silkessnören? Har man gått från rekorderliga karoliner
och dubiösa bysantiner till likvärdiga merovinger och karolinger?
Citera
2018-04-04, 16:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns iaf ett stort sakfel i berättelsen som länkats. Sven-Åke Hjälmroth tillsattes inte som Säpochef 1991 utan 1976 och efterträdde Holme'r.
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Bruket av begreppen merovinger och karolinger inom SÄPO.

"Om jag inte minns fel kommer uttrycken "karoliner" och
"merovinger" från en artikel av Ulf Lingärde."

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2018-04-04, 16:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Har karoliner och bysantiner på något sätt muterat till karolinger och merovinger under resans gång?
Har det någon principiell betydelse att bysantiner ibland har lite negativ klang med palatsintriger
och småprinsar som stryps med silkessnören? Har man gått från rekorderliga karoliner
och dubiösa bysantiner till likvärdiga merovinger och karolinger?

Ernst Lindholm och Jan-Ove "Texas" Sundberg är en lågoddsare som förvillare av begreppen. Det lyckas dom ofta bra med i "Offrets Uppdrag". Det kan också vara värt att komma ihåg att Ulf Lingärdes inlägg oftast har sin grund i Birger Elmers åsikter och vad han tyckte om delar av SÄPO är ingen hemlighet.
Citera
2018-04-04, 16:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
(planerat)
Enda kvällen han gav dem ledigt som jag förstod

Onsdag 19februari fick dom ledigt när Olof Palme m hustru var och fikade på Cafe de Pax
Söndag 23februari hade livvakterna fritt när paret Palme åkte skidor ute på Djurgården
Onsdag 26februari fick livvakterna ledigt när OP/LP åt middag på restaurang Asia vid Kornhamstorg.
Torsdag 27februari gick OP till Ströms herrekipering på kungsgatan utan att livvakterna hade en susning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in