Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Jo, bra skildring. Vad tror du? EAP kontrollerat av CIA i syfte att sprida kaos och förvirring i fredsrörelsen?
Svaret är längre än bara ja/nej.

Men jag försöker svara nedkortat.
Att CIA från 1967 och framåt ville ha underrättelser från utlandet om desertörer, antiamerikanska tendenser och nyvänstern ser jag som självklart. Att man sökte lämpliga habitat för agenter ser jag också som självklart - de omaskerade frontorganisationer som funkade ett decennium tidigare skulle inte ha haft en chans i det sena 60-talet.
Alltså: att CIA infiltrerade proto-EAP vid denna tid (1967-1972) ser jag som självklart. Jag tror däremot inte att CIA stod bakom LaRouche; hans betydelse var bara att tillhandahålla värdorganismen.
Kontrollerade CIA det tidiga EAP/ELC? Kanske indirekt. Om vi utgår från tesen att G*ddy var Langley så fick de ju genom honom kontroll över den svenska fraktionen. Man måste komma ihåg att Gad*y inte är någon bluff intellektuellt: han var utan konkurrens den starkast lysande stjärnan.
Under de närapå två decennierna som följer fortsätter G*ddy sitt dubbelspel. Troligen blir underrättelserna om svenska förhållanden allt mindre intressanta med tiden, då EAP stod helt isolerat och saknade exklusiv information.
Så, var hamnar vi? Jag har svårt att tro att
hela LaRouche-rörelsen kom att kontrolleras av CIA. Tag högersvängen och svansandet för Reagan som exempel. Varför skulle CIA iscensätta någonting sådant? Det rimmar liksom inte. Jag tänker lokal infiltration snarare än global kontroll.