2018-04-04, 10:18
Medlem
Hej alla! Nybörjare på träning och kost.

Jag kör ärtprotein och såg en podcast från Joe Rogan med Paul Staments som övertygade mig om att svamp var sjukt bra. Så jag har köpt lite Chaga och beställt Reishi och Cordyceps. Cordyceps ska vara den som riktar sig mest mot den fysiska kroppen och återhämtning! Lions mane är en annan super svamp som tyvärr inte finns tillgänglig i Sverige/Europa typ, måste beställas från USA.

Fråga 1 är: Har ni någon erfarenhet av svamp och vad känner ni till?

Fråga 2) Ärtprotein, hur ser ni på det jämfört med vassel? Jag läste i någon tråd att t.ex. sådant som Whey-80 innehåller massa skit och att för mycket protein kan leda till negativa effekter, kan någon hjälpa mig förstå detta? Mycket olika saker sägs.
Citera
2018-04-04, 10:43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är inte "massa skit" i Whey-80, det är vassleprotein. Vassleprotein är bättre än källorna du nämner, aminosyraprofilen i vassle är utmärkt. Vad man kan ha i åtanke är att väljer man t.ex svamp eller ärtprotein så kan man behöva äta mer av den varan för att komma upp i samma mängd essentiella aminosyror som t.ex vassle ger, vilket ger mer kalorier och kräver en större aptit.

Det finns inga belägg för att en större mängd protein skulle vara skadligt eller negativt för hälsan.
Citera
2018-04-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Hej alla! Nybörjare på träning och kost.

Jag kör ärtprotein och såg en podcast från Joe Rogan med Paul Staments som övertygade mig om att svamp var sjukt bra. Så jag har köpt lite Chaga och beställt Reishi och Cordyceps. Cordyceps ska vara den som riktar sig mest mot den fysiska kroppen och återhämtning! Lions mane är en annan super svamp som tyvärr inte finns tillgänglig i Sverige/Europa typ, måste beställas från USA.

Fråga 1 är: Har ni någon erfarenhet av svamp och vad känner ni till?

Fråga 2) Ärtprotein, hur ser ni på det jämfört med vassel? Jag läste i någon tråd att t.ex. sådant som Whey-80 innehåller massa skit och att för mycket protein kan leda till negativa effekter, kan någon hjälpa mig förstå detta? Mycket olika saker sägs.

1. Svampen är sjukt överprisad humbug, säkert bra mat men inget "super" och inte till det priset( ca 1000-2000kr/kg)

2. Ärtprotein är schysst, vassle ger marginellt bättre resultat i studier(muskelökning och styrka)
Whey-80 innehåller inte "massa skit"

Slutsats, glöm svampen och köp Whey-80 om du vill komplettera ditt proteinintag, billigare protein är svårt att hitta.
Citera
2018-04-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
1. Svampen är sjukt överprisad humbug, säkert bra mat men inget "super" och inte till det priset( ca 1000-2000kr/kg)

2. Ärtprotein är schysst, vassle ger marginellt bättre resultat i studier(muskelökning och styrka)
Whey-80 innehåller inte "massa skit"

Slutsats, glöm svampen och köp Whey-80 om du vill komplettera ditt proteinintag, billigare protein är svårt att hitta.

1. Humbug you say? Vart får kommer idén om att svamp är humbug? Jag har aldrig hört talas om svamp i några träningssammanhang tidigare. Vad har du för erfarenhet?

Nja, jag håller mig till ärtproteinet, det är så mycket lättare och godare att trycka i sig än pruttprodukten whey-80. Jag får i mig minst 25+ 60 gram protein om man utgår från endast frukost och min ärtprotein. Sen blir det en tonfisks burk oftast till middag, vilket ger (wow?! kollade upp det nyss) 42,5 gram protein. Det är kanske lite lågt för en person på 88 kg
Citera
2018-04-04, 11:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
1. Humbug you say? Vart får kommer idén om att svamp är humbug? Jag har aldrig hört talas om svamp i några träningssammanhang tidigare. Vad har du för erfarenhet?

Nja, jag håller mig till ärtproteinet, det är så mycket lättare och godare att trycka i sig än pruttprodukten whey-80. Jag får i mig minst 25+ 60 gram protein om man utgår från endast frukost och min ärtprotein. Sen blir det en tonfisks burk oftast till middag, vilket ger (wow?! kollade upp det nyss) 42,5 gram protein. Det är kanske lite lågt för en person på 88 kg
Ja, det är lågt. Rekommendationen när det gäller protein är 1.6-2.2 g/kg, helst från fullvärdiga källor. Man kan ju undra varför du frågar om du redan bestämt dig. Vassleprotein är mest prisvärt och det "bästa" ur muskeluppbyggande synpunkt.
Citera
2018-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inte "massa skit" i Whey-80, det är vassleprotein. Vassleprotein är bättre än källorna du nämner, aminosyraprofilen i vassle är utmärkt. Vad man kan ha i åtanke är att väljer man t.ex svamp eller ärtprotein så kan man behöva äta mer av den varan för att komma upp i samma mängd essentiella aminosyror som t.ex vassle ger, vilket ger mer kalorier och kräver en större aptit.

Det finns inga belägg för att en större mängd protein skulle vara skadligt eller negativt för hälsan.

Såg inte att du svarat här också! Aminosyraprofilen? Det får man kolla upp! Svampen jag syftar på är inte till som för protein källa, kanske borde ha tydliggjort det. Det är till för återhämtning o för hälsan!

Citat:
Ja, det är lågt. Rekommendationen när det gäller protein är 1.6-2.2 g/kg, helst från fullvärdiga källor. Man kan ju undra varför du frågar om du redan bestämt dig. Vassleprotein är mest prisvärt och det "bästa" ur muskeluppbyggande synpunkt.

Fullvärdiga källor? Hmm kanske får byta till vassle. Jämförde nyss aminosyrorna: För Whey-80
o för ärt protein :

Whey-80 innehåller mer aminosyror på vissa områden och ärtprotein på endast en eller två aminosyror hade mer innehåll. Dock finns sötningsmedel och aspartm i Whey-80. Ärtprotein innehåller mer protein/gram.
Det där med "bästa" ur muskelbyggande synpunkt, hur resonerar du där?
Senast redigerad av Patrick Bateman 2018-04-04 kl. 11:30.
Citera
2018-04-04, 11:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Fullvärdiga källor? Hmm kanske får byta till vassle. Jämförde nyss aminosyrorna: För Whey-80
o för ärt protein :

Whey-80 innehåller mer aminosyror på vissa områden och ärtprotein på endast en eller två aminosyror hade mer innehåll. Dock finns sötningsmedel och aspartm i Whey-80. Ärtprotein innehåller mer protein/gram.
Det där med "bästa" ur muskelbyggande synpunkt, hur resonerar du där?

Sötningsmedel är inget skadligt. Vassle, mjölkprotein, är det bästa ur muskeluppbyggande synpunkt, och det har även vissa hälsofördelar.
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8
Citat:
Protein sources are commonly evaluated based upon the content of amino acids, particularly the EAAs, they provide. Beyond amino acid content, the fat, calorie, and micronutrient content, and presence of various bioactive peptides all contribute to a protein’s quality.
Citat:
Rapidly digested proteins that contain high proportions of essential amino acids (EAAs) and adequate leucine, are most effective in stimulating MPS.

Det är inte bara vassleprotein som är av hög kvalité, även kött, ägg, kyckling, fisk är bra källor.
Citera
2018-04-04, 12:03
Medlem
Citat:
Sötningsmedel är inget skadligt. Vassle, mjölkprotein, är det bästa ur muskeluppbyggande synpunkt, och det har även vissa hälsofördelar.
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8

Det är inte bara vassleprotein som är av hög kvalité, även kött, ägg, kyckling, fisk är bra källor.
Fast som en konspirationsnöt är jag rädd för alla "medel" av dess slag som jag är rätt säker på skadar en på lång sikt.

Tack för länken. Ska gå in o kika.
EDit: Cool, man ska alltså ta proteinet direkt efter träning, då ger det en bättre effekt tydligen! (enligt din länk) Det är sådana här simpla saker man gärna vill veta när man börjar träna. En sån enkel grej som gör skillnad.
Senast redigerad av Patrick Bateman 2018-04-04 kl. 12:07.
Citera
2018-04-04, 12:08
Medlem
Vi har ju svårt att smälta proteinet i svamp, märks alltid i början på svamsäsongen, det mesta åker igenom onedbrutet.
Citera
2018-04-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Vi har ju svårt att smälta proteinet i svamp, märks alltid i början på svamsäsongen, det mesta åker igenom onedbrutet.

Jag borde ha förtydligat saken märker jag. Svampen är inte till som protein källa utan som energiåterhämtning och annat nyttigt. och tack för den inblicken i ditt privatliv.
Citera
2018-04-04, 12:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Fast som en konspirationsnöt är jag rädd för alla "medel" av dess slag som jag är rätt säker på skadar en på lång sikt.

Tack för länken. Ska gå in o kika.
EDit: Cool, man ska alltså ta proteinet direkt efter träning, då ger det en bättre effekt tydligen! (enligt din länk) Det är sådana här simpla saker man gärna vill veta när man börjar träna. En sån enkel grej som gör skillnad.
Okej. Det finns dock inget som tyder på det just nu, du får givetvis tro vad du vill, men det bedöms som säkert vid normalkonsumtion.

Nja, det där med själv tajmingen av protein och betydelsen av det vet man ju inte än. Om man får i sig tillräckligt med protein totalt sett under dygnet kanske själva tajmingen av intagen spelar särskild stor roll. Vilket står i länken.
Citat:
At this point, whether any particular time of protein ingestion confers any unique advantage over other time points throughout a 24-h day to improve strength and hypertrophy has yet to be adequately investigated.
Det är säkert ingen nackdel att inta protein efter träning om man har möjlighet till detta, men hur stor roll det faktiskt spelar vet man inte.
Citat:
Thus, the importance of timing may be largely dependent on when a pre-workout meal was consumed, the size and composition of that meal and the total daily protein in the diet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in