2018-04-04, 09:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
1. Det är lag på att man måste erbjuda kvitto i Sverige.

2. Skatteverket kräver kvitto för att jag ska kunna föra in det i min bokföring.

3. Kontokortsslipp/Swish printout är ej godkända enligt lagen då de inte anger mottagre, organisationsnummer och momssats tex.

PostNord har inte klarat av att producera något kvitto överhuvudtaget till mig och bryter därför emot Sveriges lagar och regler.

Behöver du fler argument eller ??????
Nej men importerar du varor via ditt företag så bör du ha ett Eori-nummer nummer från tullverket och du kan då logga in på deras webtjänst och se/skriva ut alla dina moms och tullfakturor där.

http://www.tullverket.se/borjaimportera.4.5c3d004415b89fa6ac75eb.html
Citera
2018-04-04, 09:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Är du bekant med bokstäver och siffror? Ett gängse format om man inte vill krångla till det med typografiskt onödigt skit.
Då talar vi inte om kvitto längre men du kanske mer var ute efter en bekräftelse på att PN mottagit din betalning då förstår jag vad du är ute efter...
Citera
2018-04-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Då talar vi inte om kvitto längre men du kanske mer var ute efter en bekräftelse på att PN mottagit din betalning då förstår jag vad du är ute efter...
På vilket sätt är PDF mer legitimt än ett mail?
Citera
2018-04-04, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
På vilket sätt är PDF mer legitimt än ett mail?
Du kan få kvittot i pdf format via mail det fungerar det med, att visa/skriva ut pdf filen är lika enkelt som att visa/skriva ut mailet.
Citera
2018-04-04, 10:01
Medlem
Citat:
Nej men importerar du varor via ditt företag så bör du ha ett Eori-nummer nummer från tullverket och du kan då logga in på deras webtjänst och se/skriva ut alla dina moms och tullfakturor där.

http://www.tullverket.se/borjaimportera.4.5c3d004415b89fa6ac75eb.html

A. Det ändrar väl inte på lagen att PostNord som alla andra måste erbjuda/kunna producera producera kvitton, vilket det inte alls har kunnat göra, jag har inte fått något kvitto överhuvudtaget.

B. Jag har ingen import/export/återförsäljarfirma , jag köper bara någon enstaka artikel som behövs i internt verksamheten, därför behöver jag det lagstadgade kvittot.

C. Jag har redan eori nummer, Man om jag har köpte en liten komponent så går jag inte hela vägen via Tullverket för en fullständigt klarering.

Jag fick just ett SMS från PostNord att jag ska betala in 16 öre i moms är en liten komponent. Inte drar jag igång en full-blown tullklarering för 16 öre.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-04-04 kl. 10:07.
Citera
2018-04-04, 10:49
Medlem
Citat:
A. Det ändrar väl inte på lagen att PostNord som alla andra måste erbjuda/kunna producera producera kvitton, vilket det inte alls har kunnat göra, jag har inte fått något kvitto överhuvudtaget.

B. Jag har ingen import/export/återförsäljarfirma , jag köper bara någon enstaka artikel som behövs i internt verksamheten, därför behöver jag det lagstadgade kvittot.

C. Jag har redan eori nummer, Man om jag har köpte en liten komponent så går jag inte hela vägen via Tullverket för en fullständigt klarering.

Jag fick just ett SMS från PostNord att jag ska betala in 16 öre i moms är en liten komponent. Inte drar jag igång en full-blown tullklarering för 16 öre.
(min fetning)
Regeringens proposition 2015/16:79 En ny tullag
"Avrundning av belopp 8 § Belopp som enligt tullagstiftningen ska betalas till eller betalas ut från Tullverket ska avrundas till närmaste lägre hela krontal."
https://www4.skatteverket.se/download/18.129e67831531c34942b51e3/1462257242428/en-ny-tullag-prop-20151679.pdf
Citera
2018-04-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
(min fetning)
Regeringens proposition 2015/16:79 En ny tullag
"Avrundning av belopp 8 § Belopp som enligt tullagstiftningen ska betalas till eller betalas ut från Tullverket ska avrundas till närmaste lägre hela krontal."
https://www4.skatteverket.se/download/18.129e67831531c34942b51e3/1462257242428/en-ny-tullag-prop-20151679.pdf

Ja, tänkte på det... Men PostNord bryr ju sig inte om regler och lagar,
Citera
2018-04-04, 11:08
Medlem
Citat:
Snabb fundering - Du som har ett ärende kan ju alltid:
Upplysa PostNord om texten.

Mejla Tullverket och fråga vad som gäller?

Tullverket är ett staligt verk så beroende av svar från dem så finns möjligheten att JO-anmäla.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-04 kl. 11:34.
Citera
2018-04-04, 11:42
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Finns många här i tråden som undrar varför de inte får sitt paket inom rimlig tid efter det att de betalat postnord.
Jag har funderat lite på det och tror det fungerar såhär:
Postnord får in några tusen paket. De tar ett foto på paketet, eventuellt knyter fotot till ny etikett med nytt kolli om varan inte är spårningsbar. Paketen läggs nu i ny bur/box med datumstämpel på.
Nu löper tiden på tills tiden går ut för möjlighet att betala sin vara. Därefter gås paketen igenom en gång till. Denna gången scannar man paketet och får direkt upp information om paketet är betalt eller ej.
De som är betalda går ner i bur för utskick. De som inte är betalda går ner i bur för tillbakaskick till Kina.

Alltså. Oavsett när man betalar så tror jag att alla måste vänta tills "betalningstiden" går ut.
De kan inte gräva fram enstaka paket som betalats för.

Som sagt. Detta är en spekulation från min sida, men känns rimlig.

Tror nog mer på att Postnord får in en massa paket.
Postnord slänger dem någonstans. Och där blir de liggande tills någon orkar bry sig.
Citera
2018-04-04, 11:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tror nog mer på att Postnord får in en massa paket.
Postnord slänger dem någonstans. Och där blir de liggande tills någon orkar bry sig.
Dom slänger paketen i en container och returnerar dom till Kina en gång i månaden enligt överenskommelse med Trump.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgq7KJ/kinas-svar-pa-trumps-tullar-avgifter-pa-flask-och-frukt
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-04 kl. 12:13.
Citera
2018-04-04, 13:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
En proposition har väl inget med regler att göra det är ju bara ett förslag troligen blev det nedröstat då det inte följer gällande praxis om avrundning.
Citera
2018-04-04, 13:30
Medlem
Citat:
En proposition har väl inget med regler att göra det är ju bara ett förslag troligen blev det nedröstat då det inte följer gällande praxis om avrundning.
Vårt troll kan inte ens svensk lagtolkning. kunnig den där "kimdah2002"?

"Lagtolkning"
Förhållandet mellan rättskällor

Två rättskällor kan ibland säga mot varandra och då uppkommer frågan om vilken källa man ska lägga mest vikt vid. En vanlig indelning i Sverige är att rättskällorna rangordnas i följande ordning:

* Författningar (lagar med mera)
* Förarbeten (till exempel propositioner)
* Rättspraxis (prejudikat)
* Doktrin (juridisk litteratur)
* Övrigt (bland annat sedvänja)[1]

Ordningen är dock omdiskuterad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagtolkning

Notera "Förarbeten (till exempel propositioner)".

Edit: Bra att känna till "När det gäller tolkning av juridiska texter finns även väsentliga skillnader mellan traditionell svensk rätt och EU-rätt."
https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/87/svenska-rattskallor-och-tolkningsmetoder

Edit2: Samma textavsnitt finns i rådande tulllag, https://lagen.nu/2016:253
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-04 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in