2018-04-04, 09:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och om vi tar det hela ett steg till så kan vi räkna ut att med 160*200 liter så har han inte mer än strax under 3000 liter luft att använda på 100 meters djup, det räcker nog till max 1 dyk, på det djupet.

På 10 meters djup så har han 16000 liter, det borde räcka till ett par dyk. Så hade han fulla flaskor när han lämnade Refshaleöen, så fanns ingen anledning för honom att köra kompressorn.

Det hade ju varit roligt om det är så att han ljuger om att han startat kompressorn, och den lögnen nu blir det som fäller honom, i det att det är den som blir beviset på hans lögn om dieselavgaserna. Vilket öde för klantskallen PM

Grymt bra uträkningar, tror du har hittat en springande punkt här med kompressorn. Kan mycket väl vara lögn och skulle ha ställts frågor om det av exempelvis den killen som sov över på båten, elker de som städade o gjorde iordning dagen före.
Citera
2018-04-04, 09:38
Medlem
develis avatar
Eftersom jag tror att han likt andra sexualsadister i första hand jagar okända kvinnor så är det den 8:e han verkar starta jakten mer målmedvetet om nu live stämmer gällande datum.
Är det nån mer kvinna (utanför hans sexuella krets) som har förhörts?

Kvinna som tillsammans med sin väninna träffar PM vid ubåten 15 maj.
8 augusti skickar PM sms, han fick kvinnans visitkort, och undrar om hon vill med ut med ubåten.
"Are you in for at a submarine ride this weekend"

Kvinna som tillsammans med sin väninna träffar PM vid ubåten den 13 maj.
Han tog kontakt med dem i slutet av juli via fb och undrade om de ville segla. Han ringer sen vittnet men hon svarar inte.
Han tar sen kontakt igen via sms den 8 augusti, några dagar innan Kim åker med, vilket hon fann konstigt:
"Hej xx. Kan du huske undervandsbåden. Jeg vil lave en mindre tur på Flakfortet. Vil du ikke med?"
live dr
Citera
2018-04-04, 09:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
En lite sak till: hur når man 10% co2 i dieselavgaser, när bara c:a 3% av syrgasen förbrukas från luften? Syret ska räcka till förbränning av väte också, vattenånga
Vad talar du om? Att bara 3 % av syrgasen i förbränningsluften skulle förbrukas är fel, även om du skulle menat att skriva %-enhet. Du kanske menar att 3 %-enheter åtgår för förbränning av bränslets innehåll av kol, det låter någorlunda rimligt. Typisk sammansättning för dieselavgasers huvudbeståndsdelar är 67 % N2 (kvävgas åker till största delen rakt igenom motorn opåverkad) 12 % CO2, 11 % H2O och 9 % O2. Sammansättningen varierar med motorns belastning medan en ottomotor har ganska konstant 14 % CO2 i avgaserna.

En försvårande omständighet är att om motorn suger i sig luft med stor andel avgaser eller om den får kämpa mot ett undertryck på insuget (lägre fyllnadsgrad i cylindern och minskat luftöverskott) så kommer även en dieselmotor att börja producera hög halt CO.

Citat:
Snubblade över lite information som bevisar en annan sak jag enträget hävdat, att avgaserna upptar större volym än luften motorn suger, dvs, om motorn tar luft från ubåten, och åter skickar in avgaserna i ubåten, såsom PM hävdar, så uppstår ett övertryck, snarare än ett undertryck.

Information ur databladet för ubåtens motor

Exhaust Gas Volume [m³/hr] 390.6 / 490.9
Combustion Air Requirement [m³/hr] 160.2 / 213.3

Värdena angivna vid 1500 / 1800 rpm.

Det man kan konstatera är att den avgivna avgasvolymen är ungefär 2,5 gånger så stor som den konsumerade luftvolymen. Ubåten skulle alltså ganska snabbt bygga upp ett övertryck i det scenario som PM angivit.

I det fall att avgasröret varit öppet både in emot ubåt och ut emot utsidan, så skulle i vart fall inget undertryck byggas upp inne i ubåten.

Så man kan då undra hur nissen från Teknisk Institut kommit fram till att PM's siffror stämmer, i de olika scenarierna, där det påstås att ett undertryck byggs upp i samtliga 3 scenarier.
Fast den där avgasvolymen är väl mätt vid de förhållanden som råder direkt vid avgasrörets utblås va? Alltså några hundra grader varmt och inklusive vattenångan som bildats vid förbränningen. Får avgaserna svalna, särskilt så mycket att ångan kondenserar så kommer avgasvolymen att uppta mindre volym än insugsluften.

Även med bibehållen full volym på avgaserna så kan det ju ändå bildas undertryck i ubåten om förbränningsluften tas från dess inre och inget eller bara en liten del av avgaserna läcker ut i ubåten.

Nu är det så många andra hål i den historien som gör att den inte håller men under vissa förutsättningar skulle det ju kunna bli undertryck. Dock har jag djävligt svårt att få ihop båda kriterierna undertryck och avgasförgiftning samtidigt. Hade det läckt så mycket avgaser så hade det nog svårligen kunnat bli något undertryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det tvivlar jag på!

Den enda kompressor jag sett i ubåten är en standard tvåstegs industrikompressor (max 10-15 bar). I detta fallet är det en slaktad Lt150 från Biltema som PM installerat (10 bar), ni kan se betäckningen på stativet i en av bilderna nedan.

Kompressorn drivs av en dieselgenerator på 24 Volt och 5 kW. Kompressoreffekten (Lt150) är på 4 kW.

Bild från ubåten:

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296575&x=0&y=0&cropw=100&croph=86. 44&width=970&height=462&compression=75

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296592&x=7.78&y=0&cropw=60.73&crop h=100&width=970&height=674&compression=75

Likadan kompressor (Lt150):

https://psauction.se/item/view/414442/kompressor-biltema-lt150-med-slangvinda-och-verktyg

En 200 bars kompressor är byggd på ett annat sätt, se bild:

https://tiimg.tistatic.com/fp/1/663/200bar-breathing-air-compressor-867.jpg
Bra iakttagelse. De där 300 bar som jag skrev och länkade till tidigare var kanske bara tryckklassningen på tuberna och inte vad kompressorn klarade. Kanske man fyllde dem till det högre trycket med hjälp av kompressor i hamn. Det skulle möjligen kunna finnas en till kompressor ombord men den har inte jag heller sett till på någon bild.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-04-04 kl. 10:04.
Citera
2018-04-04, 09:41
Medlem
Snapcounts avatar
Det förefaller som detta rödhåriga vittne, faktiskt var ett tilltänkt mordoffer för Peter..
Citera
2018-04-04, 09:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack!

Jag måste säga att jag är lite besviken över hur "trubbigt" åklagarens framläggande av sina bevis och hans frågeställningar är, och att de missar många sådana här viktiga detaljer. Det hade varit roligt att få vara med och "styra upp" det hela lite. Tanken har allt slagit mig Även om jag inte jobbar inom juridiken, så handlar mitt yrke ofta ändå om ungefär "samma sak", att presentera ett "case" inför en grupp "beslutsfattare", och övertyga dem om korrektheten och förträffligheten i det framlagda "caset"
Va?
Förutom teknisk sakfakta så är väl upplägget mer än väl upplagt av ÅK?
Citera
2018-04-04, 09:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Förefaller som det hela inleds med "rödhårs-spåret" :

Retsformand Anette Burkø giver alle lov til at tage plads, og beder om at få det første vidne ført ind. Det er en yngre kvinde med langt, rødt hår.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det förefaller som detta rödhåriga vittne, faktiskt var ett tilltänkt mordoffer för Peter..

Ja, hon skriver också att han verkade manisk.

- Har du sagt til politiet, at han virkede mere insisterende til sidst?
- Ja, det synes jeg. Kontakten var oftere lige pludselig, siger vidnet, der også synes, at Peter Madsen flirtede meget

- Ville du have taget med, hvis du var hjemme?
- Nej, det havde jeg besluttet, at jeg ikke ville. Jeg syntes, han virkede lidt manisk, siger vidnet
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-04 kl. 09:57. Anledning: Tillägg
Citera
2018-04-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag tror att han likt andra sexualsadister i första hand jagar okända kvinnor så är det den 8:e han verkar starta jakten mer målmedvetet om nu live stämmer gällande datum.
Är det nån mer kvinna (utanför hans sexuella krets) som har förhörts?

Kvinna som tillsammans med sin väninna träffar PM vid ubåten 15 maj.
8 augusti skickar PM sms, han fick kvinnans visitkort, och undrar om hon vill med ut med ubåten.
"Are you in for at a submarine ride this weekend"

Kvinna som tillsammans med sin väninna träffar PM vid ubåten den 13 maj.
Han tog kontakt med dem i slutet av juli via fb och undrade om de ville segla. Han ringer sen vittnet men hon svarar inte.
Han tar sen kontakt igen via sms den 8 augusti, några dagar innan Kim åker med, vilket hon fann konstigt:
"Hej xx. Kan du huske undervandsbåden. Jeg vil lave en mindre tur på Flakfortet. Vil du ikke med?"
live dr
Finns säkert något skäl till att just denna tid 10-11 Augusti var av vikt för PM med tanke på hur många olika han försökte få med sig,han hade ju en reservplan med älskarinnan som skulle följt med om det inte gått att lura med sig någon annan.
Letar man i bakgrunden så lär datumet ha betydelse, något som hände den dagen för länge sedan
Citera
2018-04-04, 09:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns säkert något skäl till att just denna tid 10-11 Augusti var av vikt för PM med tanke på hur många olika han försökte få med sig,han hade ju en reservplan med älskarinnan som skulle följt med om det inte gått att lura med sig någon annan.
Letar man i bakgrunden så lär datumet ha betydelse, något som hände den dagen för länge sedan
Jag har för mig att någon postare skrivit om att något historiskt hänt den 10e?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-04 kl. 09:58. Anledning: Stavfel
Citera
2018-04-04, 09:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja, antingen är det signifikant datum eller så har han helt enkelt bestämt sig tvärt att löpa linan ut. I brist på bröd äter man limpa. Han kan mycket väl ha de andra som en slags backup.
Men att han hetsar att få nån med sig råder ingen tvekan.
Hur många är akut inviterade totalt?
Citera
2018-04-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad talar du om? Att bara 3 % av syrgasen i förbränningsluften skulle förbrukas är fel, även om du skulle menat att skriva %-enhet. Du kanske menar att 3 %-enheter åtgår för förbränning av bränslets innehåll av kol, det låter någorlunda rimligt. Typisk sammansättning för dieselavgasers huvudbeståndsdelar är 67 % N2 (kvävgas åker till största delen rakt igenom motorn opåverkad) 12 % CO2, 11 % H2O och 9 % O2. Sammansättningen varierar med motorns belastning medan en ottomotor har ganska konstant 14 % CO2 i avgaserna.

En försvårande omständighet är att om motorn suger i sig luft med stor andel avgaser eller om den får kämpa mot ett undertryck på insuget (lägre fyllnadsgrad i cylindern och minskat luftöverskott) så kommer även en dieselmotor att börja producera hög halt CO.

Fast den där avgasvolymen är väl mätt vid de förhållanden som råder direkt vid avgasrörets utblås va? Alltså några hundra grader varmt och inklusive vattenångan som bildats vid förbränningen. Får avgaserna svalna, särskilt så mycket att ångan kondenserar så kommer avgasvolymen att uppta mindre volym än insugsluften.

Även med bibehållen full volym på avgaserna så kan det ju ändå bildas undertryck i ubåten om förbränningsluften tas från dess inre och inget eller bara en liten del av avgaserna läcker ut i ubåten.

Nu är det så många andra hål i den historien som gör att den inte håller men under vissa förutsättningar skulle det ju kunna bli undertryck. Dock har jag djävligt svårt att få ihop båda kriterierna undertryck och avgasförgiftning samtidigt. Hade det läckt så mycket avgaser så hade det nog svårligen kunnat bli något undertryck.

Bra iakttagelse. De där 300 bar som jag skrev och länkade till tidigare var kanske bara tryckklassningen på tuberna och inte vad kompressorn klarade. Kanske man fyllde dem till det högre trycket med hjälp av kompressor i hamn. Det skulle möjligen kunna finnas en till kompressor ombord men den har inte jag heller sett till på någon bild.

OK, du presenterar denna sammansättning, denna källa en helt annan, vad gäller syremängden, 18%! http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser

Vilken version är rätt? Såklart finns ett spann i halter beroende på belastning, men det är mycket stor skillnad på 9 och 18%.
Citera
2018-04-04, 10:02
Medlem
develis avatar
"Der var dog indkaldt 37 vidner. Det sidste vidne er Peter Madsens ekskone, som er indkaldt, men altså ikke har afgivet forklaring. Hun skulle have været afhørt i sidste uge, men havde en lægeerklæring. Om hun bliver afhørt på et senere tidspunkt, ved vi ikke." live seoghör
Citera
2018-04-04, 10:06
Medlem
Från BT, vittnet som blev inbjuden till att åka en tur några dagar innan KW åkte:

"- Han skrev i maj, juni og juli via Facebook, hvor vi havde aftalt, at jeg skulle ud med ubåden. Der skulle også børn med, men efterhånden ændrede det sig til, at jeg skulle med alene uden kæreste - for at se, om jeg kunne lide det."

Nog försökte Madsen alltid, till slut fick han ju napp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in