2018-04-04, 09:21
Medlem
Hejsan!!

Jag köpte en bil av mitt arbete (bilfirma) maj 2015. Det var inget av våra egna märken så jag betalar fullpris. När vi köpte bilen hade den gått 5700mil enligt mätaren av års modell 2011. Jag hade som kalkyl när vi köpte bilen att nybilsgarantin går ut maj 2018 och då ska mätaren stå någonstans runt 13000mil och vi kan då nyttja helförsäkring vid större maskinskador 1 år till för att sedan sälja bilen (märkesförsäkring täcker till 15000mil).
Idag står mätaren på 12800mil så min kalkyl stämmer. För 3 veckor sedan skulle vi lämna in våran bil på garanti reperation då motorn hoppar och diverse annat vi ville ha fixat på garanti. Jag får då svaret att nej din garanti har gått ut. Den gäller 8år eller till max 15000mil. Tydligen ska man ha bytt kombiinstrumentet när bilen hade gått 3700mil. Detta står på en gul klisterlapp på första sidan i service häftet. Att tilläga är att ingen annan verkstad har sett detta och jag fick bilen lagad i höstas trots detta av annan verkstad. Jag köpte bilen med en vdn och på den omnämns inte detta. Jag hävdar dolt fel pga av detta.
Jag har fått mitt jobb att betala mig 10000:- som mellanskillnad vid bilköp, detta framräknat på samma bil modell. En kia ceed idag som är 5år och och har skillnad på 3700mil, så den summan verkar stämma. Nu till det kniviga, reperation av bilen kostar ca 22000:- vilket jobbat sa att "ja vi kan betala detta". Men jag vill inte ha kvar bilen då vi inte kan nyttja maskinskada längre eftersom bilen gått över 15000mil. Skulle jag sälja den privat idag lagad skulle jag få runt 45000:-, detta har jobbet gått med på att ge mig i ett inbyte under förutsätning att jag köper en bil av jobbet igen.
Är det en bra deal eller skulle jag kunna häva köpet och kan dom tvinga mig till att köpa en bil av jobbet? Visst håller jag mig till våra märken får jag inköp men som det är just nu finns det inga bilar vi vill ha inne.
Jag vill gärna slippa gå till ARN men jag vill ej heller att dom kör över mig. Måste jag så går jag till arn om nu det dom erbjuder mig inte är bra nog.
Citera
2018-04-04, 09:24
Medlem
Ta dealen. Du kommer ingenstans juridiskt med detta.
Citera
2018-04-04, 09:25
Medlem
2560ps avatar
Du kan nog inte hoppas på mer än att få bilen lagad. Kan du få lite ersättning för de extra milen ska du vara tacksam, vem köper en bil utan att kolla serviceboken? Framförallt om man själv jobbar på en bilfirma!
Citera
2018-04-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ta dealen. Du kommer ingenstans juridiskt med detta.

Inte? Vi är ju tvingade att byte bil i år vilket vi gärna inte vill då vi ska lägga om taket i år. En stor kostnad räcker men vi vill ej heller chansa på att köra med en bil som motorn kanske rasar på. Vi köpte ju bilen under förutsättningen av vi skulle kunna köra tills nästa år bekymmersfritt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Du kan nog inte hoppas på mer än att få bilen lagad. Kan du få lite ersättning för de extra milen ska du vara tacksam, vem köper en bil utan att kolla serviceboken? Framförallt om man själv jobbar på en bilfirma!

Den är kollad och alla servicar är utförda, men inte alla bilmärken som faktiskt kräver en service bok. Sådan lagras digitalt idag. Kia är en av dom få märkena jag vet som faktiskt kräver en service bok idag. På första sidan sätter tillverkare alltid sina egna klistermärken med diverse info som man aldrig läser. Som sagt jag är ingen expert bara för att jag jobbar på en bilfirma men däremot är bill testaren det och han missade det likaså har flera mekaniker som jobbar för kia som måste kolla upp detta missat det. Så att jag har missat detta ser jag inte som något problem.
Senast redigerad av Exstaz 2018-04-04 kl. 09:34.
Citera
2018-04-04, 09:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exstaz
Inte? Vi är ju tvingade att byte bil i år vilket vi gärna inte vill då vi ska lägga om taket i år. En stor kostnad räcker men vi vill ej heller chansa på att köra med en bil som motorn kanske rasar på. Vi köpte ju bilen under förutsättningen av vi skulle kunna köra tills nästa år bekymmersfritt.

Varför är ni tvingade att byta bil? Firman reparerar ju felet, eller har jag missförstått dig helt?

Den är kollad och alla servicar är utförda. Men på första sidan sätter tillverkare alltid sina egna klistermärken med diverse info som man aldrig läser. Som sagt jag är ingen expert bara för att jag jobbar på en bilfirma men däremot är bill testaren det och han missade det likaså har flera mekaniker som jobbar för kia som måste kolla upp detta missat det. Så att jag har missat detta ser jag inte som något problem.

Lägga om taket säger du, då är du som husägare medveten om att du som köpare har undersökningsplikt inbillar jag mig. Det är inte ett dolt fel när något är angivet i serviceboken, lika lite som att det skulle vara ett dolt fel om ratten saknas. Det kan man inte komma med efter flera år.

Edit: Blev knas med citationerna men orkar inte fixa. Läsbart ändå.
Citera
2018-04-04, 09:45
Medlem
Du har ju egen undersökningsplikt oavsett om verkstan missat det eller inte.

Att du "aldrig läser" är inget som juridiskt är till din fördel, tvärtom tyder det på att du är slarvig/likgiltig inför undersökningsplikten.
Citera
2018-04-04, 09:52
Moderator
tobess avatar
Citat:
Inte? Vi är ju tvingade att byte bil i år

Du är medveten om att man också kan köra en bil som inte har någon garanti i kraft?

Detta är en strid du inte kommer att vinna. Om det stått svart på vitt i serviceboken så kan du inte komma undan med att säga att du inte läst den. Jag tycker din arbetsgivare varit mer än tillmötesgående här och att du borde ta dealen. I synnerhet om du inte är intresserad av att det ska bli din f.d. arbetsgivare.
Citera
2018-04-04, 09:54
Medlem
Citat:
Lägga om taket säger du, då är du som husägare medveten om att du som köpare har undersökningsplikt inbillar jag mig. Det är inte ett dolt fel när något är angivet i serviceboken, lika lite som att det skulle vara ett dolt fel om ratten saknas. Det kan man inte komma med efter flera år.

Edit: Blev knas med citationerna men orkar inte fixa. Läsbart ändå.

Men på mitt köpe kontrakt och i bilfirmans VDN står det 5700mil INTE 9450mil som den faktiska mätarställningen var. Har jag fel när en bil har VDN och kostar över 3000:- så är det den som gäller på allt utom slitage delar vid köp? Vad har en vdn (varudeklaration) för funktion om all undersökningsplikt ändå ligger på köparen? Likaså varför skrivs mätarställning på mitt kontrakt om det ändå inte är det miltalet som gäller?
Citera
2018-04-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du är medveten om att man också kan köra en bil som inte har någon garanti i kraft?

Detta är en strid du inte kommer att vinna. Om det stått svart på vitt i serviceboken så kan du inte komma undan med att säga att du inte läst den. Jag tycker din arbetsgivare varit mer än tillmötesgående här och att du borde ta dealen. I synnerhet om du inte är intresserad av att det ska bli din f.d. arbetsgivare.

Hur ska detta kunna leda till att det blir mitt före detta? Dom kan absolut inte sparka mig för detta.
Citera
2018-04-04, 10:01
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Men på mitt köpe kontrakt och i bilfirmans VDN står det 5700mil INTE 9450mil som den faktiska mätarställningen var. Har jag fel när en bil har VDN och kostar över 3000:- så är det den som gäller på allt utom slitage delar vid köp? Vad har en vdn (varudeklaration) för funktion om all undersökningsplikt ändå ligger på köparen? Likaså varför skrivs mätarställning på mitt kontrakt om det ändå inte är det miltalet som gäller?

Jag har själv jobbat på bilfirma, visserligen för många år sedan. Varudeklarationen är (var då iaf) inte värd pappret den är skriven på. Allt kryssas i som ok på ren slentrian.

Jag tycker du ska få bilen reparerad och försöka få lite kompensation för de extra milen. Din arbetsgivare verkar tillmötesgående så det borde inte vara omöjligt.
Citera
2018-04-04, 10:12
Medlem
Citat:
Jag har själv jobbat på bilfirma, visserligen för många år sedan. Varudeklarationen är (var då iaf) inte värd pappret den är skriven på. Allt kryssas i som ok på ren slentrian.

Jag tycker du ska få bilen reparerad och försöka få lite kompensation för de extra milen. Din arbetsgivare verkar tillmötesgående så det borde inte vara omöjligt.

Vad jag har förstått är den viktigt och på mitt jobb fylls den i noga av testare och ingen annan. Endast dessa personer som har rätt inlogg till bilvision för att faktiskt fylla i dokumentet. Jag har alltid trott att detta var ett dokument som ska användas vid problem som just detta och även för att inte lura kunder när man byter in en bil. Det som anmärks på testet ska även repareras innan försäljning. Missar bilfirman felet är det dom som är skyldiga. Det är ju inte som att köpa en begagnad bil privat där vet jag att undersökningsplikten är hos köparen men även där finns väll skydd mod dolda fel?
Citera
2018-04-04, 10:15
Medlem
pillenottens avatar
Hur kan detta vara problem om du jobbar kvar på firman där du köpt bilen - kan inte det lösas internt så lär ju risken vara att dom inte vill ha dig kvar oavsett - att du sedan som branschman gått på en klassisk "mätarskruvning" är ju ganska oroväckande, vilket förmodligen även din chef tycker....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in