Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Ok. du kan läsa develis inlägg från 01:40.
Okej, tack! Har bara hunnit till igår e.m. i trådens inläsning sedan sist, men tjuvkikade lite och jag tror du menar detta inlägg:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
...som gav svar på flera frågor. Min magkänsla hade ju tidigare varit att polisen på något vis börjat fatta misstankar om fult spel redan under natten, innan ubåten hittats och havererat, typ via Walls pojkvän eller andra runtomkring. Men det verkar ha varit Dyreborgs spontana reaktion på morgonen när hon får veta att ubåten "havererat" som fick polisen att se det som ett potentiellt brott.
Lite intressant är det, för det kan ju betyda att Dyreborg var öppen för att det kan ha varit något skumt i görningen. För det spelar ingen roll hur stor expert man är, man måste ändå ha ett "mindset" för stunden där detta märkliga "haveri" behöver förklaras som avsiktlig handling och inte en ännu ej tillfreds förklarad olycka. Kanske hon och polisen redan under natten har haft någon anledning att tro att de kanske ska förvänta sig fult spel ändå.
Hursomhaver, det jag citerade tidigare, frågan jag själv ställt, har iaf fått mer kött på benen och oavsett hur så var det en kompetent och snabbtänkt polis/expert-kombo som omedelbart insåg att det kan handla om ett svårt brott. Rättsväsendets insats blir ju inte mindre imponerande bara för att man vet ungefär hur det gick till (för att pika poeten John Keats lite, som tyckte att Isaac Newton "förstörde" regnbågen genom att naturvetenskapligt förklara den!

).