40 personer... Med så många inblandade kan det väl inte gå annat än fel förr eller senare?
Citat:
Polisen utreder just nu en stor härva med misstänkt penningtvätt med ett 40-tal personer inblandade. Bland annat ska de misstänkta ha åkt ner och tvättat pengar på kasino i Monaco.
Sex personer sitter just nu häktade och enligt uppgifter till SVT Uppsala kallas utredningen för ”Operation Kasino”. Det handlar om att stora summor svarta pengar tvättats i Monaco genom spel.
Utredningen är en del av satsningen på grov och organiserad brottslighet som polisen i Region Mitt sjösatte sent i höstas.
Två av de misstänkta har gripits i Frankrike. Det handlar om en Uppsalabo i 25-årsåldern som har transporterats hit och börjat förhöras av polisen.
Den andra är en man i 30-års åldern från en Stockholmsförort där utlämningsprocessen fortfarande pågår. Båda är kända av polisen sedan tidigare.
Även två unga kvinnor från norra Stockholm och en man i 45-årsåldern i Göteborg, som alla är ostraffade sedan tidigare, sitter häktade.
Åklagaren Maja Kullinger i Uppsala som håller i målet, säger att det är en stor utredning med förgreningar runt om i landet. I övrigt vill hon inte kommentera brottsmisstankarna.
196 gripande och X antal miljoner i beslag dåligt med media rapportering på något som jag tror kan sluta med den största rättegången i svensk historia! Maja kullinger som är åklagare i fallet så det bådar ju gott för dom misstänkta hon är väl top 3 i botten av alla åklagare i Sverige om jag inte missminner mig👍
Det har nu tillkommit 133 misstänkta, dvs 173 totalt.
Citat:
Nyligen rapporterade UNT att Uppsalapolisen i början av maj delgav 133 personer misstanke om brott under en insats som pågick i tre dagar. Vad brottsmisstankarna gällde eller om det fanns kopplingar mellan personerna gick då inte att få fram.
Men nu berättar kammaråklagare Maja Kullinger att samtliga 133 individer ingår i samma ärende. Dessutom ska ytterligare 40 personer vara indragna i härvan sedan tidigare.
– Det rör sig om ett jätteärende, det är det största jag arbetat med, säger Maja Kullinger.
Hon vill inte avslöja vilken typ av kriminalitet det är frågan om, förutom att det rör sig om förmögenhetsbrott för miljoner.
Men flera källor uppger nu för UNT att det handlar om en utredning om penningtvättsbrott med koppling till kasinospel.
[...]
Uppsalaadvokaten Christer Söderberg företräder en man i härvan som misstänks för grovt penninghäleri.
– Min klient har varit på semester i Monaco och anklagas för transaktioner som skett på hans konto under den tiden, men förnekar brott.
[...]
Just nu sitter två personer häktade i målet och ytterligare en rad personer har tidigare varit frihetsberövade. Sammanlagt har Uppsala tingsrätt hållit 32 häktningsförhandlingar i ärendet.
En försvarare som vill vara anonym uppger att de allra flesta i härvan troligen haft en perifer roll som så kallade målvakter, bland annat genom att låta sina konton användas för olika transaktioner.
Ett 50-tal advokater är inkopplade på målet som offentliga försvarare.
– Om uppgiften stämmer att 173 personer delgivits misstanke om brott är det här det största ärende i Uppsala jag hört talas om under mina 20 år som advokat, kommenterar Anders Wallin som är en av försvararna.
[...]
Åklagaren Maja Kullinger säger att hon inte kommer att lämna några ytterligare uppgifter innan utredningen är avslutad vilket hon tror kan ske under hösten.
[quote=notsocool|63712225 Maja kullinger som är åklagare i fallet så det bådar ju gott för dom misstänkta hon är väl top 3 i botten av alla åklagare i Sverige om jag inte missminner mig👍[/QUOTE]
Vart finns denna ranking av landets åklagare?
"Grov organiserad brottslighet" måste ju inte innebära knarkhandel, även om sånt ger mycke deg. Det kan ju också vara skattefiffel i olika företag. Det måste ju inte direkt vara några extremt lönsamma företag för att sånt ganska snabbt ska komma upp i ordentliga pengar.
"Grov organiserad brottslighet" måste ju inte innebära knarkhandel, även om sånt ger mycke deg. Det kan ju också vara skattefiffel i olika företag. Det måste ju inte direkt vara några extremt lönsamma företag för att sånt ganska snabbt ska komma upp i ordentliga pengar.
Jag får känslan av att det rör sig om mer renodlad ekobrottsverksamhet som du är inne på.
Ja domdär förbannade pengarna gör ju människor alldeles tokiga..
Några penningsugna mänskor vill tjäna lite och då går det illa..
Men är det regeringen som slänger bort MILJARDER då går det bra..