Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-02, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
De judiska "invandrarna" angav visst gränser: FNs delningsplan! Jag har länkat till självständighetsförlkaringen flera gånger, antingen lider du av inlärningssvårigheter eller så ljuger du helt enkelt.
Jag har flera gånger länkat till diskussionen på wikipedia som visar på motsatsen. Man nämner delningsplanen, men anger inte dess förslag som gränser:
Citat:
On the border issue, the original draft had declared that the borders would be that decided by the UN partition plan. While this was supported by Rosen and Bechor-Shalom Sheetrit, it was opposed by Ben-Gurion and Zisling, with Ben-Gurion stating, "We accepted the UN Resolution, but the Arabs did not. They are preparing to make war on us. If we defeat them and capture western Galilee or territory on both sides of the road to Jerusalem, these areas will become part of the state. Why should we obligate ourselves to accept boundaries that in any case the Arabs don't accept?"[9] The inclusion of the designation of borders in the text was dropped after the provisional government of Israel, the Minhelet HaAm, voted 5–4 against it.[10] The Revisionists, committed to a Jewish state on both sides of the Jordan River (that is, including Transjordan), wanted the phrase "within its historic borders" included but were unsuccessful.

Då skall man dessutom komma ihåg det där brevet Ben Gurion skrev om hur han menade att oberoende av vad man accepterade initialt skulle man leta förevändningar att expandera.
Citera
2018-04-02, 16:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har flera gånger länkat till diskussionen på wikipedia som visar på motsatsen. Man nämner delningsplanen, men anger inte dess förslag som gränser:

Då skall man dessutom komma ihåg det där brevet Ben Gurion skrev om hur han menade att oberoende av vad man accepterade initialt skulle man leta förevändningar att expandera.
Om de attackerar, ja. Tror du verkligen Israel hade expanderat om arabledarna accepterade delningsplanen istället för att invadera Israel?

Du verkar åtminstone ha accepterat att Jordanien är ett palestinskt land. Små, små framsteg...
Citera
2018-04-02, 17:15
Avstängd
Citat:
Om de attackerar, ja. Tror du verkligen Israel hade expanderat om arabledarna accepterade delningsplanen istället för att invadera Israel?
Jag tror man sett till att hitta någon ursäkt för det ändå. Begin m fl ansåg som sagt att Israels gränser borde gå någonstans Öster om Jordanfloden.
Citera
2018-04-02, 18:13
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Kan du ge mig ett land idag som skulle acceptera att avträda halva sin territorium. Nämn bara ett land, snälla?

Skulle tex Israel acceptera att dess gränser inom 1967 delades fifty-fifty?
Citera
2018-04-02, 18:24
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Du verkar åtminstone ha accepterat att Jordanien är ett palestinskt land. Små, små framsteg...

Expansionism är ett slående karaktärsdrag hos sionismens idetradition så det är väldigt troligt att de skulle expandera.

Finns ingen anledning att tro att Israel skulle övergivit sinaihalvön eller södra libanon om de inte blivit tvungen av taktisk nödvändighet i relation till militanta angrepp från egyptiska militären och Hezbollah

Yamit var ju en tänkt judisk bosättning på Sinaihalvön. Varför var det av intresse att bibehålla kontroll av dessa områden då den judiska staten redan kommit till?
Citera
2018-04-02, 18:32
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag tror vi måste inse att världen styrs av kriminella och att alla konflikter är skapade medvetet av våra "ägare". Det är inget vi småfolk kan lösa med att rösta och fjanta runt. Vi måste själva tänka till och ta tillbaka makten ifrån dom som lurat till sig den. Men det lär nog inte hända under denna kungens tid. Men den tiden är i och för sig till ända nu eller snart. Fiskens tid.
Citera
2018-04-02, 18:40
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Expansionism är ett slående karaktärsdrag hos sionismens idetradition så det är väldigt troligt att de skulle expandera.

Finns ingen anledning att tro att Israel skulle övergivit sinaihalvön eller södra libanon om de inte blivit tvungen av taktisk nödvändighet i relation till militanta angrepp från egyptiska militären och Hezbollah

Yamit var ju en tänkt judisk bosättning på Sinaihalvön. Varför var det av intresse att bibehålla kontroll av dessa områden då den judiska staten redan kommit till?
Israel är en stat, inget imperium. Efter försvarskrig har en lagom blandning av nödvändig expansionism och Land for Peace alltid applicerats som fundamental strategi och det har funkat jävligt bra måste jag säga. Israel lämnade Sinai, södra Libanon och Gaza för att de ville skapa fred med sina grannar och slippa annektera miljontals araber i processen, inte för att de utsattes för särskilda militära hot. Om Israel däremot lämnar hela Västbanken hamnar både Jerusalem och Tel Aviv i farozonen för attack.
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kan du ge mig ett land idag som skulle acceptera att avträda halva sin territorium. Nämn bara ett land, snälla?

Skulle tex Israel acceptera att dess gränser inom 1967 delades fifty-fifty?
Om de försäkrades med 100% garanti att aldrig någonsin bli attackerade igen; troligen ja.

När var Palestina ett land? Varför hade araberna större äganderätt till brittiska mandatet än judarna hade?
Citat:
Jag tror man sett till att hitta någon ursäkt för det ändå. Begin m fl ansåg som sagt att Israels gränser borde gå någonstans Öster om Jordanfloden.
Det är skillnad på vad han ansåg och vad som var realistiskt. Varför tror du annars han slöt fred med Egypten och lämnade Sinai? Dessutom hade inte Begin någon särskild politisk makt 1947.
Citera
2018-04-02, 19:09
Avstängd
Citat:
Det är skillnad på vad han ansåg och vad som var realistiskt. Varför tror du annars han slöt fred med Egypten och lämnade Sinai?
Första gången efter påtryckningar från USA som vart riktigt förbannad över konspirationen mellan England, Frankrike och Israel, andra gången för att kriget 1973 var så jämnt att de insåg att de måste reducera antalet fiender.

Citat:
Dessutom hade inte Begin någon särskild politisk makt 1947.
Nej, men nu pratade jag om vad Israel skulle gjort framöver, och den gamle terroristen vart som du säkert minns premiärminister senare.
Citera
2018-04-02, 19:21
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
När var Palestina ett land? Varför hade araberna större äganderätt till brittiska mandatet än judarna hade?

När var Israel ett land? 2000 år sen? Ska vi ge bort Europa till hunnerna för att de var ett land 1600 år sen? Dela Europa fifty-fifty kanske? Tror du Europeer går med på det?

Det bodde araber där, därför har de större äganderätt. Ska vi avträda Södertälje till Syrianer för att de bor där nu? Är det svenskar eller Syrianer som har större äganderätt till Södertälje?

Citat:
Om de försäkrades med 100% garanti att aldrig någonsin bli attackerade igen; troligen ja.

Tror du själv på det där ärligt talat? Vore ju tjänstefel av ofantliga mått om ett lands ledare går med på att avträda 50% av sin territorium bara för att en massa främlingar kommit dit från en annan kontinent...
Citera
2018-04-02, 19:22
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Första gången efter påtryckningar från USA som vart riktigt förbannad över konspirationen mellan England, Frankrike och Israel, andra gången för att kriget 1973 var så jämnt att de insåg att de måste reducera antalet fiender.

Nej, men nu pratade jag om vad Israel skulle gjort framöver, och den gamle terroristen vart som du säkert minns premiärminister senare.
Inte tillräckligt jämt för att evakuera bosättningar "den gamle terroristen" själv vart med och skapat. Se mitt svar till chimpsky för den mer troliga anledningen. (FB) Bästa lösning på Israel-Palestina-konflikten?
Citera
2018-04-02, 19:33
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
När var Israel ett land? 2000 år sen? Ska vi ge bort Europa till hunnerna för att de var ett land 1600 år sen? Dela Europa fifty-fifty kanske? Tror du Europeer går med på det?

Det bodde araber där, därför har de större äganderätt. Ska vi avträda Södertälje till Syrianer för att de bor där nu? Är det svenskar eller Syrianer som har större äganderätt till Södertälje?

Tror du själv på det där ärligt talat? Vore ju tjänstefel av ofantliga mått om ett lands ledare går med på att avträda 50% av sin territorium bara för att en massa främlingar kommit dit från en annan kontinent...
Om dessa hunner utsattes för folkmord i t.ex. Afrika och återvände till Europa i mångmiljontals skulle jag gå med på att dela kontinenten 50/50. För övrigt var det judar som bodde kvar i Israel ända sedan diasporan innan sionismen fick fart på 1800-talet.

Ja, jag tror själv på det. Israel utsätts för terrorism och t.o.m. invasioner stup i kvarten, om de försäkrades om permanent fred med samtliga parter skulle de ge upp halva sitt land på momangen.
Citera
2018-04-02, 19:33
Medlem
Såg att KD nu lierar sig med Svenska (L)ikud i israelfrågan och stödjer israels Crime Minister Netanyahu

Läste intressant observation i propagandakriget vi har inte minst i sverige
EU governments are claiming they need to wait for a UN inquiry before condemning Israel’s massacre of Gaza protesters. They needed no evidence at all to blame Russia over Skripal poisoning,

Inte ett ljud om senaste mordet på protesterande, inga snabbinkallade FN-möten eller fördömanden utan tyst som i graven när deras buddies slaktar sig fram som vanligt.

Rent mjöl i påsen! Snart ingen svensk som köper deras smörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in