2018-04-02, 13:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
På Ali kan man vid recensionerna se vilket land varje kommer från.

Ryssar dominerar totalt med betydligt fler kunder än hela EU.
(Betvivlar förresten ryssar skulle vara mera benägna skicka sitt omdöme än andra.)
Och när EU inför gemensamma regler 2021 så lär väl kineserna enbart sälja till ryssarna...
Citera
2018-04-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Och när EU inför gemensamma regler 2021 så lär väl kineserna enbart sälja till ryssarna...

EU:s största land Tyskland verkar nästan totalt lysa med sin frånvaro, bland recensionerna på Ali?

Har man kanske regler som Sverige kopierat?
Eller har man något eget system som gör Kina-handeln olönsam?
Citera
2018-04-02, 14:38
Medlem
Nu har jag betalat PN + moms på mitt kinapaket!
Hur lång tid måste jag vänta innan jag har mitt paket?
Citera
2018-04-02, 15:09
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Jag saknar 4 stycken varor inköpta 17 till 20 februari. De borde ha kommit vid det här laget. Jag misstänker att Postnord helt enkelt har stulit grejerna! Det är ren stöld och inget annat. Jag har faktiskt betalat för varorna. Förutom stöld anser jag att Postnord sysslar med otillåtet förfogande. Jag kräver återbetalning av Postnord!

Det är också väldigt sorgligt att mötas av textem "Does not ship to Sweden" Det hände mig senast idag då jag tittade på en liten bärbar DVD-spelare. Säljaren levererar till Europa men inte till Sverige.

Samma sak har hänt mig, mina3grabbar. Har 10 beställningar från eBay och Aliexpress -säljare som är ..borta. De är beställda i slutet av Januari, början av Februari, inga värdesaker direkt, råvaror till kosmetikatillverkning mm. Misstänker att de låg i berömda säckarna på Arlanda ute i regnet..

Beställde en dyrare vara som kom till Sverige i början av mars, betalade Postnords avgift med moms och tull, men det är fortfarande "under tullbehandling" ... Blir DHL och FedEx framöver.
Citera
2018-04-02, 15:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
På Ali kan man vid recensionerna se vilket land varje kommer från.

Ryssar dominerar totalt med betydligt fler kunder än hela EU.
(Betvivlar förresten ryssar skulle vara mera benägna skicka sitt omdöme än andra.)

Det är ganska kul (och lärorikt) att läsa ryska recensioner, minns nån grej där de brukade skicka med en nyckelring som gåva, åtminstone hälften av ryssarna nämnde gåvan och att de uppskattade den...

Köpte öronkuddar för in Early hörlurar 50 ST för nån tia ( de hann igenom precis innan PostNord stängde gränsen) och många ryssar hade räknat antalet de fått skickat..
Citera
2018-04-02, 16:30
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Jag saknar 4 stycken varor inköpta 17 till 20 februari. De borde ha kommit vid det här laget. Jag misstänker att Postnord helt enkelt har stulit grejerna! Det är ren stöld och inget annat. Jag har faktiskt betalat för varorna. Förutom stöld anser jag att Postnord sysslar med otillåtet förfogande. Jag kräver återbetalning av Postnord!

Skickades de spårbart? Om inte så blir det svårt att argumentera för ersättning - en ersättning som inte du får ändå - du är inte PostNords kund. Det är avsändaren som är kunden och även dessa som kan ställa eventuella ersättningskrav på postoperatören (China Post). Denna ersättning brukar endast baseras på vikt - inte på vad paketet innehåller - för det krävs en värdeförsäkring som vanligtvis inte ingår för vanligt post.

Har du däremot betalt för tull/momshantering i Sverige och inte fått något på ett par veckor så finns det möjlighet att bråka med PostNords kundtjänst.
Citera
2018-04-02, 16:51
Medlem
scorzenyno1s avatar
Mina senaste paket (från Wish) har en etikett där det står att de är sända från Belgien, inga avgifter mao. Postnord har bitit sig i svansen.
Citera
2018-04-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Mina senaste paket (från Wish) har en etikett där det står att de är sända från Belgien, inga avgifter mao. Postnord har bitit sig i svansen.

Det skulle bli mycket svårt för media och myndigheter "mörka", ifall något "brevlådeföretag" startade i ett grannland dit svenskar kan beställa oberoende av den svenska byråkratin, och från sådana säljare som svartlistat Sverige.

Inte för att det skulle bli så stor omsättning, men de svenska politikerna kommer garanterat skämmas som små hundar, när de konfronteras med dessa fakta!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-02 kl. 17:15.
Citera
2018-04-02, 17:13
Medlem
Zeta9s avatar
Fungerar inte särskilt bra med deras bildinfo. Fick det här beskedet angående två paket:

Citat:
Tyvärr kan inte bilder på ditt paket visas. Hör av dig till vår kundservice för mer information.

Har redan mailat angående paketen. På det ena stod det "Gadget", på det andra inget alls förutom värdet.

Om det står att betalning ska vara tillhanda senast den 10/4, när måste man betala då för att vara säker att PN har fått pengarna och registrerat betalningen? Jag kan bara betala med kort nu. PN har bara två alternativ.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-02 kl. 17:49.
Citera
2018-04-02, 17:31
Medlem
Citat:
Säljarna får ju betala returfrakten i Kina ifall varan kommer i retur så dom vill väl gardera sig för det...

Jag har inte lyckats hitta några sådana uppgifter på Internet. Du får gärna bidra med en källa till den där informationen.
Citera
2018-04-02, 18:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Säljarna får ju betala returfrakten i Kina ifall varan kommer i retur så dom vill väl gardera sig för det...

Det finns en anledning varför det finns avtal om att övht inte returnera varorna utan destruera dom istället, just pga att det skulle kosta mer än varans värde att skicla tillbaka den.
Citera
2018-04-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har inte lyckats hitta några sådana uppgifter på Internet. Du får gärna bidra med en källa till den där informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det finns en anledning varför det finns avtal om att övht inte returnera varorna utan destruera dom istället, just pga att det skulle kosta mer än varans värde att skicla tillbaka den.

Det finns givetvis internationella avtal hur man skall hantera sådana försändelser!

Båtfrakt till Kina kostar ca 1 kr per kg i container vid större partier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in