2018-04-01, 23:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Huh? Hur menar du? Jag är feminist och jag brukar ta upp det här ämnet ofta. Dessutom är det relaterat till mitt yrke. Jag försöker se till vad som gör att män i högre grad suiciderar. Vilket de gjorde redan på 50-talet, dessutom då med många mörkersiffror eftersom det då var ännu skamligare idag. Män hängde sig eller gick ut ”till skogs” och sköt sig. Siffrorna har sjunkit i och med att vi har blivit bättre på att upptäcka och behandla depression vilket majoriteten av de som tar sitt liv lider av. Så varför är det fler män som suiciderar? En viss procent har antagligen med de mer våldsamma metoderna som hängning och vapen. En annan sak är som jag återigen säger, får män vara svaga?

Jag är helt övertygad om att dessa män och pojkar inte har några redskap för att kommunicera sin förtvivlan. De vänder den inåt.
Tills motsatsen bevisats går jag mer på linjen att män och pojkar är lika hårdkodade till anknytningssystemet som flickor är, men redan när de är små förskjuts pojkar för att de leker för våldsamt och att det är kvinnor som inte förstår det som ska hantera det, medan flickor får all uppmärksamhet de behöver.
Det anknytningsmönstret (egentligen flera olika) styr sen utforskandesystemen.
David Eberhard beskriver detta väl i sin bok om trygghetsnarkomanernas land.
Pojkars anknytning i Sverige präglas av en otrygghet och redan då anser deras vårdare att de ska kunna hantera det själva. Dr Dan Siegel delar upp dem i fyra delar:
https://youtu.be/iGDqJYEi_Ks
Själv var jag vuxen innan jag förstod att det kanske inte var mitt fel att jag vid vissa situationer var dysfunktionell. Så jag bestämde mig för att ta reda på vad det var som påverkade mig i mitt liv. Och sen upptäckte jag det systematiska förtrycket män och pojkar lever under.

Nu kan jag inte göra denna kunskap ogjord eller osynlig igen.
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-04-01 kl. 23:51.
Citera
2018-04-01, 23:46
Bannlyst
Citat:
Detta brukar tas upp tillsammans med förekomsten av tex kvinnojourer och inte mansjourer. Men att det saknas mansjourer i mycket beror på att de har för få ideella deltagare verkar missas.

Vad gäller suicid. Inom vissa åldersgrupper är det den vanligaste dödsorsaken. Vi har också ”osäkra suicid”’ där man inte helt kunnat säga att det rör sig om suicid, tex vid vissa överdoser eller äldre som slutat äta.

Kvinnor gör fler försök. Män ”Lyckas” oftare pga metoderna. Frågan är väl vad det här står för. Det finns många myter kring suicid. Ett är att ”det bara hände, vi hade inte anat”. I själva verket har det inte flesta fall sett någon form av suicidal kommunikation innan, inte alltid i ord men i beteendemönster.

Män saknar i högre grad ett socialt skyddsnät, och de söker mer sällan hjälp inom psykiatrin innan det kanske går så långt att de blir omhändertagna enligt Lpt. Suicid handlar om att personen inte sett någon annan utväg. Men personer som hindras från att ta sina liv kan senare ofta säga att det var ett rop på hjälp men att de inte visste hur de skulle kommunicera det, i kombination med en depression som gör att de har svårt att ta sig ifrån sina känslor av hopplöshet.

Feminister brukar addressera detta. Och jag har nog inte erfarit attityden att detta enorma problem skulle undermineras. Det är ett stort jävla problem att pojkar och män inte känner sig lyssnade på, och att de saknar redskap för kommunikation

många självmord som män utför har inte alls med psykisk ohälsa att göra i grunden , många män söker hjälp hos sjukvården för åkommor av hårt arbete och långvarig smärta
och de får svaret av läkare att lär dej leva med din smärta och sedan är det svängdörr ut , det bryter ner de tills självmordet är ett faktum .
anser att sjukvården / läkare har ett stort ansvar för mäns självmord .
att män lyckas oftare med sina tilltag är inte så svårt att förstå , en flaska sprit och ett rep när man inte orkar mer brukar funka rätt bra .
och med nya pensionssystemet där alla ska arbeta längre kommer öka antalet självmord garanterat i detta land , en man som jobbar tungt hela livet orkar inte helt enkelt .
detta kommer att eskalera , vänta så får ni se
Citera
2018-04-01, 23:51
Medlem
Män som försöker förmedla vad de känner ses generellt som svaga och mobbas, utnyttjas och förföljs - särskilt av kvinnor.

Blir ännu värre alltså.
Citera
2018-04-01, 23:52
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
många självmord som män utför har inte alls med psykisk ohälsa att göra i grunden , många män söker hjälp hos sjukvården för åkommor av hårt arbete och långvarig smärta
och de får svaret av läkare att lär dej leva med din smärta och sedan är det svängdörr ut , det bryter ner de tills självmordet är ett faktum .
anser att sjukvården / läkare har ett stort ansvar för mäns självmord .
att män lyckas oftare med sina tilltag är inte så svårt att förstå , en flaska sprit och ett rep när man inte orkar mer brukar funka rätt bra .
och med nya pensionssystemet där alla ska arbeta längre kommer öka antalet självmord garanterat i detta land , en man som jobbar tungt hela livet orkar inte helt enkelt .
detta kommer att eskalera , vänta så får ni se
Både pojkar och män är nämligen försumbara.
Kvinnor kan inte fås att bry sig, speciellt inte såna som vill ha makten för sig själva. Läs vår nuvarande regering.
Citera
2018-04-01, 23:54
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Män som försöker förmedla vad de känner ses generellt som svaga och mobbas, utnyttjas och förföljs - särskilt av kvinnor.

Blir ännu värre alltså.
En av många varianter på det jag säger.
Skolverket har till och med formulerat det där i text. De ska minsann programmera om pojkar redan vid treårsåldern, så att de inte växer upp med "traditionella könsroller".
Citera
2018-04-01, 23:54
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Tills motsatsen bevisats går jag mer på linjen att män och pojkar är lika hårdkodade till anknytningssystemet som flickor är, men redan när de är små förskjuts pojkar för att de leker för våldsamt och att det är kvinnor som inte förstår det som ska hantera det, medan flickor får all uppmärksamhet de behöver.
Det anknytningsmönstret (egentligen flera olika) styr sen utforskandesystemen.
David Eberhard beskriver detta väl i sin bok om trygghetsnarkomanernas land.
Pojkars anknytning i Sverige präglas av en otrygghet och redan då anser deras vårdare att de ska kunna hantera det själva. Dr Dan Siegel delar upp dem i fyra delar:
https://youtu.be/iGDqJYEi_Ks
Själv var jag vuxen innan jag förstod att det kanske inte var mitt fel att jag vid vissa situationer var dysfunktionell. Så jag bestämde mig för att ta reda på vad det var som påverkade mig i mitt liv. Och sen upptäckte jag det systematiska förtrycket män och pojkar lever under.

Nu kan jag inte göra denna kunskap ogjord eller osynlig igen.
Det finns flertalet faktorer kring varför. Kvinnor gör fler suicidförsök, män tar till mer slutgiltiga metoder är en faktor. En faktor är medfödd genetisk sårbarhet, ännu en är vilken miljö vi kommer till, ytterligare faktorer hur vi hanterar motgångar och stress. Med andra ord så är det inte en faktor utan flera tillsammans.
Citera
2018-04-01, 23:55
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:

Blir ännu värre alltså.
Jaså? Källa?
Citera
2018-04-01, 23:57
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Både pojkar och män är nämligen försumbara.
Kvinnor kan inte fås att bry sig, speciellt inte såna som vill ha makten för sig själva. Läs vår nuvarande regering.
Du missar målet när du vill få det till att detta handlar om feminism. Ser vi till mentalvårdens historia som en liten jämförelse så var det populärt att skicka kvinnliga släktingar till sinnessjukhus när de var depressiva eller helt enkelt annorlunda.
Citera
2018-04-01, 23:58
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
En av många varianter på det jag säger.
Skolverket har till och med formulerat det där i text. De ska minsann programmera om pojkar redan vid treårsåldern, så att de inte växer upp med "traditionella könsroller".
Jag förstår att du har en agenda. Men hur förklarar du då att betydligt fler män tog livet av sig för 70 år sedan? Feminism?
Citera
2018-04-01, 23:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jaså? Källa?
https://www.google.se/search?q=i+drink+your+male+tears&num=30&client=fir efox-b-ab&dcr=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUK EwjA4bKiiZraAhXrDpoKHYy7DRwQsAQIKg&biw=1278&bih=13 24
Citera
2018-04-02, 00:14
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:

Blir ännu värre alltså.

Så är det. Som jag ser det måste man vara ärlig kring detta, det går att ”vara öppen om det”, men då måste män vara medvetna om priset – ett liv i potentiell isolering, väljer en man den vägen så måste han också förstå ensamheten som följer, kunna möta den, förstå den, om han nu väljer att leva vidare det vill säga. Man måste också vara öppen kring att det går att att dölja dessa sidor för kvinnor, om han nu önskar det livet, vilket många, åtminstone unga män vill. Man måste göra klart för män att de måste leva ut utanför kvinnorna, dessa känslor kan aldrig delas med kvinnor. Mannen måste förstå livsfaran som ligger i att internalisera feministisk teori och på fullaste allvar tro att den skulle innefatta dem själva. Alla män som på ytan accepterar feministisk teori på det här området är inget annat än predatorer, jag har aldrig mött värre sexuell passiv aggressivitet än från liknande typer. Det är synd att det ska vara så, det är så svårt att nå män...
Citera
2018-04-02, 00:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag förstår att du har en agenda. Men hur förklarar du då att betydligt fler män tog livet av sig för 70 år sedan? Feminism?
Det är samma fenomen som idag. All modern forskning pekar åt samma håll. Avsaknaden av manliga förebilder, som förstår sina söner.
För 70 år sen hade tiotals miljoner män dött i krig och de som kom tillbaka var både traumatiserade och odugliga. Min morfar blev t.ex väldigt elak när han var full och han hade sett tolv olika fronter.
Och full var han ganska ofta. Men de pojkar som var kvar hos mammor och särskilt när mammorna ville ut i arbetslivet innebar en förändring för barn som ingen ville utreda direkt. Detsamma ser vi med ensamstående mammors pojkar idag. De står för den överlägset största delen av allt jävelskap i landet. Och då räknar jag inte ens de ensamkommande eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in