2018-04-01, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Merwinna har sagt detta innan, men det tål tydligen upprepas..

Även om Kim inte kunde ana att det vankades styckmord ombord då fanns det ändå säkerhetsaspekter att tänka på:
- om Madsen fick ett hjärtattack/en hjärnblödning, då skulle Kim varit i dödsfällan med den döende Madsen ombord utan möjlighet att kalla på hjälp
- Madsen skulle ha kunnat göra närmanden som var obehagliga, hur kul skulle det ha varit då att vara ombord med galningen?
- Kim själv var rädd för ubåten, tänk om hon själv hade fått en panickattack när de befann sig i undervattenläge. Madsen kanske inte var det bästa sällskapet vid det läget. Låt oss säga att han hade blivit arg istället för att försöka trösta/lugna ner Kim..
- Ubåten hade kunnat få något riktigt fel

Problemet för Kim var, ifall hon uppfattade Madsen som ”mediekåt”, att hon lurade sig själv i en fälla. För det var ju hon själv som var kåt på att få avsluta sin artikel (och kamma hem pengarna). Detta förstod Madsen. Dessutom upplevde hon en tidsbrist som underlättade ytterligare för Madsen att diktera villkoren för intervjun. Något en duktig och professionell journalist alltid borde ha i bakhuvudet, men tanke på hur världen ser ut (TROTS att man inte misstänker styckmord).

Det fanns nämligen ingen riktig anledning ”varför” intervjun borde ske ombord på ubåten. Om nu inte Madsen var så ”snäll” att han gjorde detta för Kims skull. Bilder på båten både utanpå och inuti fanns redan i massor. Enda orsaken skulle ha varit då att det inte fanns bilder där KIM är ombord, styr ubåten etc. Det skulle naturligtivs ha inneburit ett mer personligt prägel för intervjun och kanske lättare att sälja?

Nu när man betraktar Madsens ”närmaste vänkrets” måste var och en inse att det finns en hel SKOCK av galningar där ute. Det vore livsfarligt att på något sätt ”normalisera” deras beteende/deras tankar med invändning att de är ”udda personligheter”. De är helt enkelt djupt störda. Skulle inte vilja låsa in mig med NÅGON av dem..

Jag håller helt med, och har gjort så hela tiden. KW kan ha blivit ganska självsäker i sin roll som "äventyrs"-journalist, och sänkt garden avsevärt på hemmaplan, trygg nära pojkvännen och övriga vänner.

Det enskilt viktigaste som är lite svårt att förstå, är hur hon och pojkvännen kom till slutsatsen att hon skulle åka ut själv, trots en rädsla för undervattnet. Förstod hon, kunde hon föreställa sig att mänskliga reaktioner på rädsla, kan göra handlingarna helt irrationella ( behöver inte vara så, men kan)? I en ubåt som dyker, kan det få svåra konsekvenser.

Jag blir inte förvånad, om PM kan använda denna hennes rädsla i en ny version av det som hänt, att KW fick panik när de höll på att dyka, försökte både manövrera båten och hålla en hysterisk KW undan. Det slutade med att han, PM, t.ex. fick sticka kniven i henne, för att öht. klara att hantera båten. Eller kanske ett strypgrepp, som gjorde att hon svimmade av.

Oavsett hur, blev KW "oskadliggjord", och när/om hon kvicknade till, fortsatte panikbeteendet, nu kanske eskalerat. PM band henne, det hjälpte inte, och till slut fick han panik......

Detta är en spekulation, främst om vad PM kan tänkas ta till som ytterligare version, för att få alla hugg att hamna nära tidpunkten för döden. Samtidigt kan han hävda någon typ av nödvärn, kanske följd av ett raseri över situationen, att "RaketMadsen är död" om han återvänder i hamn med KW död eller svårt skadad.
Senast redigerad av Whyback 2018-04-01 kl. 08:19.
Citera
2018-04-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Kan han P.M fått en förtidig femtioårs kris?
En kraftig livskris som övergått till att istället för att känna rädslan för åldern blivit ett allmänt hat till livet.
Själva idéen med att göra snuff är klart helt sinnessjukt.
Vad det är för krafter i honom som får han göra detta är utom vanligt begripliga förklaringar.
Men något säger mig att det är besläktat med våldtäksmännen, speciellt de som begår överfallsvåldtäkter på okända människor.
Det är hel vrickat, fattar inte att det inte är dödsstraff.
Jaja....

Men tänk på att de kvinnor (och kanske män) som han har fantiserat om dessa filmer med INTE är i femtioårskris. Hur ska man då förklara deras allmänna hat till livet - förutom med ren galenskap..

Om det ändå vore så att Madsen var helt ensam om allt detta, då skulle det inte vara lika skrämmande. Men just det faktum att han hade massor av "likasinnade" - som dessutom FORTFARANDE saknar sin "Mengele" gör mig verkligen illamående.
Citera
2018-04-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag håller helt med, och har gjort så hela tiden. KW kan ha blivit ganska självsäker i sin roll som "äventyrs"-journalist, och sänkt garden avsevärt på hemmaplan, trygg nära pojkvännen och övriga vänner.

Det enskilt viktigaste som är lite svårt att förstå, är hur hon och pojkvännen kom till slutsatsen att hon skulle åka ut själv, trots en rädsla för undervattnet. Förstod hon, kunde hon föreställa sig att mänskliga reaktioner på rädsla, kan göra handlingarna helt irrationella ( behöver inte vara så, men kan)? I en ubåt som dyker, kan det få svåra konsekvenser.

Jag blir inte förvånad, om PM kan använda denna hennes rädsla i en ny version av det som hänt, att KW fick panik när de höll på att dyka, försökte både manövrera båten och hålla en hysterisk KW undan. Det slutade med att han, PM, t.ex. fick sticka kniven i henne, för att öht. klara att hantera båten. Eller kanske ett strypgrepp, som gjorde att hon svimmade av.

Oavsett hur, blev KW "oskadliggjord", och när/om hon kvicknade till, fortsatte panikbeteendet, nu kanske eskalerat. PM band henne, det hjälpte inte, och till slut fick han panik......

Detta är en spekulation, främst om vad PM kan tänkas ta till som ytterligare version, för att få alla hugg att hamna nära tidpunkten för döden. Samtidigt kan han hävda någon typ av nödvärn, kanske följd av ett raseri över situationen, att "RaketMadsen är död" om han återvänder i hamn med KW död eller svårt skadad.

Exakt. Vi vet inte och Kim själv visste inte hur många gånger som hon hade klarat livhanken med ett hårsmån. Efteråt så kanske hon trodde sig ha haft 100% kontroll hela tiden – trots att det kanske bara var slumpen som hade räddat henne från döden/lemlästningen/våldtäkten..

Madsen hade fått militärisk uppfostran och jag tror inte att han skulle ha varit särskilt intresserad av en hysterisk jounalist ombord. För att få tyst på kärringen skulle han säkert varit beredd att ta både kniven och skruvmejseln till sin hjälp. Kanske tejpat hennes mun också. Jag kan inte se framför mig att Madsen skulle ha varit kapabel att trösta och lugna ner – eller förstå irrationellt beteende i något som han uppfattade som en trygg miljö..

Men Madsen och Kim hade ju detta drag gemensamt: de var båda äventyrare och de var risktagande.

Hade Madsen inte blivit inlåst nu, så hade han förmodligen dött i någon olycka ombord.
Citera
2018-04-01, 08:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Även om Kim inte kunde ana att det vankades styckmord ombord då fanns det ändå säkerhetsaspekter att tänka på:
- om Madsen fick ett hjärtattack/en hjärnblödning, då skulle Kim varit i dödsfällan med den döende Madsen ombord utan möjlighet att kalla på hjälp
Man kan vara så rädd som du är för allting och leva ett väldigt begränsat liv.

Eller också kan man välja att uppleva lite mer och prova olika saker även om det finns vissa risker.

Jag skulle t.ex. tycka att det är betydligt farligare att flyga med ett litet sportplan med en pilot än att åka ubåt. Tänk om piloten tuppar av. Ändå är det rätt många som vågar flyga med sådana plan.

Livet består inte av att låsa in sig och begränsa sig därför att det känns säkrare. Det är en illusion. Det finns risker överallt.
Citera
2018-04-01, 09:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad jag vill säga är att det var i princip omöjligt att förutse det som hände, men att hon inte sammanställt en del tecken på potentiella risker, kanske också missat lite i bakgrundsundersökningen av PM. Därmed, sagt igen, kan man inte på något sätt lasta henne, bara önskat att hon hade värderat, kanske främst sin rädsla för undervatten, och inte gått ombord själv, iaf. , utan vare sig fler besättningsmän eller passagerare.
De flesta psykologer tycker nog att man lär sig mycket om man vågar utmana sina rädslor istället för att låta dem begränsa sitt liv.
Citera
2018-04-01, 09:02
Medlem
Citat:
Exakt. Vi vet inte och Kim själv visste inte hur många gånger som hon hade klarat livhanken med ett hårsmån. Efteråt så kanske hon trodde sig ha haft 100% kontroll hela tiden – trots att det kanske bara var slumpen som hade räddat henne från döden/lemlästningen/våldtäkten..

Madsen hade fått militärisk uppfostran och jag tror inte att han skulle ha varit särskilt intresserad av en hysterisk jounalist ombord. För att få tyst på kärringen skulle han säkert varit beredd att ta både kniven och skruvmejseln till sin hjälp. Kanske tejpat hennes mun också. Jag kan inte se framför mig att Madsen skulle ha varit kapabel att trösta och lugna ner – eller förstå irrationellt beteende i något som han uppfattade som en trygg miljö..

Men Madsen och Kim hade ju detta drag gemensamt: de var båda äventyrare och de var risktagande.

Hade Madsen inte blivit inlåst nu, så hade han förmodligen dött i någon olycka ombord.
Hur snabbt går det att dyka eller dyka upp 30 sekunder vittnas det om så det lär ju gå oerhört snabbt att avbryta dyk om någon blir rädd.
Citera
2018-04-01, 09:08
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man kan vara så rädd som du är för allting och leva ett väldigt begränsat liv.

Eller också kan man välja att uppleva lite mer och prova olika saker även om det finns vissa risker.

Jag skulle t.ex. tycka att det är betydligt farligare att flyga med ett litet sportplan med en pilot än att åka ubåt. Tänk om piloten tuppar av. Ändå är det rätt många som vågar flyga med sådana plan.

Livet består inte av att låsa in sig och begränsa sig därför att det känns säkrare. Det är en illusion. Det finns risker överallt.

Eller åka buss. Borde man verkligen utsätta sig för den risken? En hjärtattack på motorvägen, klart och betart. Eller taxi. Eller vara högt uppe på en klättervägg med någon som håller i säkerhetsrepet. En brusten blodåder i hjärnan och sen är man klippt.

Nä, det är nog säkrast att sitta hemma och kolla på Youtube istället.
Citera
2018-04-01, 09:10
Medlem
Citat:

Ja,eller, långt senare, då 30% överlevnadschans inte räckt till vid en sista uppskjutning mot universum!

Ja, lite lika själar kanske, men med helt olika projicering av drivkraften, äventyren, nya utmaningar. Medans PM trampade jordgolv i en gammal hangar dagarna i ända, kunde KW med ekonomiskt stöd av föräldrarna glassa runt i världen och landa där det såg spännande och kontroversiellt ut.

För PM's del blev det mest bråk dagarna i ända, han tog ut sitt eget tillkortakommande på sin skräckslagna omgivning, och kanske behövde en flyktväg på kvällarna, via utforskning i det sexuella området.

KW var nog på väg att ta nästa steg i livet, vi vet inget om vad hon/de skulle hitta på i Kina/Asien, och det är tragiskt att hon inte lyckades nå en (kanske) ny nivå i sitt liv.
Citera
2018-04-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De flesta psykologer tycker nog att man lär sig mycket om man vågar utmana sina rädslor istället för att låta dem begränsa sitt liv.

Ja, det kan säkert vara så, men "utmaningarna" ska kanske lite grann stå i proportion till riskerna, resonerar nog de flesta. Jag har lite svårt att tro att en vettig psykolog hade föreslagit KW denna resa i syfte att besegra sina rädslor för undervattnet, vad tror du?
Citera
2018-04-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur snabbt går det att dyka eller dyka upp 30 sekunder vittnas det om så det lär ju gå oerhört snabbt att avbryta dyk om någon blir rädd.

?? Vad grundar du din ide om att det går snabbt att avbryta ett dyk med en hemmabyggd ubåt av förkrigsmodell, typ Nautilus?

Gissar du bara, eller har du någon som helst kunskap inom fysik och teknik?
Citera
2018-04-01, 09:23
Medlem
Citat:
?? Vad grundar du din ide om att det går snabbt att avbryta ett dyk med en hemmabyggd ubåt av förkrigsmodell, typ Nautilus?

Gissar du bara, eller har du någon som helst kunskap inom fysik och teknik?
Madsen har uppgivet att ett dyk tar 30 sekunder.
Citera
2018-04-01, 09:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ja, lite lika själar kanske, men med helt olika projicering av drivkraften, äventyren, nya utmaningar. Medans PM trampade jordgolv i en gammal hangar dagarna i ända, kunde KW med ekonomiskt stöd av föräldrarna glassa runt i världen och landa där det såg spännande och kontroversiellt ut.
Nu hjälper du till att sprida Merwinnas lögner om KW. Det hände en gång att föräldrarna hjälpte henne när hennes kontokort strulade. Vilken förälder skulle inte ha gjort det i samma läge?
Citat:
Ja, det kan säkert vara så, men "utmaningarna" ska kanske lite grann stå i proportion till riskerna, resonerar nog de flesta. Jag har lite svårt att tro att en vettig psykolog hade föreslagit KW denna resa i syfte att besegra sina rädslor för undervattnet, vad tror du?
Alla psykologer och terapeuter jag känner tycker alltid att man borde ta itu med de rädslor som begränsar ens liv.
De skulle absolut tycka att hon skulle komma över sin rädsla, fast kanske inte direkt kasta sig ner i en ubåt utan ta det i lite mindre steg. Hur man gör det i lite mindre steg har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in