2018-03-31, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det finns en sak till som F påstår sig känna till, nämligen att familjerna hade gemensam begravning/ceremoni i gbg för inte så längesedan. Har varken sett det bekräftas eller vederläggas och jag väntar fortfarande på det.
Det lär nog stämma:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-03-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det lär nog stämma:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Ja, dessutom kunde denne Bjärredsbo avfärda scientologspåret.

"Jag hoppas att mina svar gav nåt. Framförallt hoppas jag att det kanske gav ett alternativ till några av de allra tokigaste spekulationerna."
Citera
2018-03-31, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Agnes skulle väl läsa omkring 8-10 ämnen som i snitt läses 2-5 lektionstimmar 'a 40 minuter i veckan, oftast 4. Då hamnar vi kring 25-30 lektioner i veckan. Blir ju omkring fyra dagar med 6-7 lektioner varje dag. Det går naturligtvis fortare att svara på enelevs frågor än om man har flera elever, men tiden det tar att katedral hålla lektion och föreläsa är densamma oavsett hur mänga elever som lyssnar. Likaså den tid det tar för eleven att självständigt göra sina övningsuppgifter.

Det är inte säkert undervisningen går så mycket fortare med privatundervisning, men den blir säkert betydligt bättre för eleven, om man undantar grupparbeten etc. Betänk också att flickorna enligt uppgift var trötta - de kanske inte hängde med lika snabbt, de kanske var elever i den långsammare percantilen av en klass.
Agnes hade tydligen tre olika lärare som kom hem till henne- de delade väl upp dessa fyra dagar med 6-7 lektioner varje dag mellan sig.

Förstår inte riktigt problemet. Agnes följde läroplanen och man hade enligt skolkonferanserna haft siktet inställt på gymnasiet för hennes del.

Hemundervisningen sker knappast med katedralundervisning, inte heller sker övningsuppgifter på det sätt du framställer snarast genomgång av de uppgifter eleven haft svårt att lösa på egen hand (icke lektionstid). Man kan alltså inte jämföra hem- respektive klassrumsundervisning på det sätt du gör.
Citera
2018-03-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Precis, det var just detta med okunnigheten gällande när de resp dem skall användas (och som dessvärre alltför ofta missbrukas/skrivs på fel sätt), som fick mig att tvivla på att Rockkungen skulle vara en nära anhörig till H.
O kom nog från en akademisk familj där alla var högutbildade, men H däremot får i allafall jag uppfattningen kom från en vanlig "svensson" familj. kanske hon var den som var högst utbildad i familjen samt att det här med de o dem vet jag många som inte kan skilja på. Dialekter kan vara framträdande där.
Citera
2018-03-31, 23:38
Medlem
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar. Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...
Citera
2018-03-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Efter att ha följt tråden sedan dag ett har jag skapat mig en uppfattning. Kan det inte vara så enkelt att Oskar helt sonika led av ett extremt kontrollbehov som gick helt överstyr. Genom att ”göra” flickorna sjuka gjorde han även Hanna sjuk av oro. Jag tror att han manipulerat hela familjen och skolan för att inte förlora kontrollen över familjen. Barnen kan ha fått någon lågdos sömnmedicin som gjort dem trötta och håglösa. Allt för att han ska kunna kontrollera dem. Hålla dem hemma. Hanna blir givetvis orolig för barnen och börjar söka svar. Familjen hamnar i en ond cirkel av trötthet och psykiska symtom som även leder till fysiska problem. Oskar har dem i sin hand. Men familjen börjar må riktigt dåligt. Till slut kan inte heller Oskar kontrollera det han satt i rullning. Allt blir honom övermäktigt. Till slut slår det över. Han tappar kontrollen...
Låter fullt möjligt i mina öron
Citera
2018-04-01, 00:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Du menar att de var för övrigt friska? De flesta skattejuristmorsor skulle ana ugglor i mossen inom ett par timmar och surna till nåt så in i bomben. Sen skulle OH åka ut med huvet före innan veckans slut.

Skolhälsoteamet måste ha gjort sina officiella eller inofficiella bedömningar och skulle kunna skilja på verkliga besvärkomplex och sånt som bara är ett resulterat av drogning. De har följt barnen under ganska många år och vet vad man borde kunna förvänta sig.

OH skulle få svårt att få HB att skriva under avskedsbrevet, och polisen skulle inte ha hävdat att verkligt samtycke fanns.

Mord och självmord verkar lite onödigt om OH inte hatar fru och barn. Han kunde nöjt sig med att ta livet av sig själv.
Citera
2018-04-01, 00:26
Medlem
Citat:

Oskar var den som hade den största tiden på arbetet, ofta var på resande fot på konferenser inom EU mm. Hur kunde han hinna med att kontrollera familjen? Det stämmer inte.

Hanna arbetade två dagar i veckan och utlandsresor ingick inte i jobbet.

Vad stödjer att någon alls kontrollerade döttrarna?
Varför skulle föräldrarna göra det? I så fall.
Syftet skulle vara vad?

Jag tror utgångspunkten är helt fel.
Citera
2018-04-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du menar att de var för övrigt friska? De flesta skattejuristmorsor skulle ana ugglor i mossen inom ett par timmar och surna till nåt så in i bomben. Sen skulle OH åka ut med huvet före innan veckans slut.

Skolhälsoteamet måste ha gjort sina officiella eller inofficiella bedömningar och skulle kunna skilja på verkliga besvärkomplex och sånt som bara är ett resulterat av drogning. De har följt barnen under ganska många år och vet vad man borde kunna förvänta sig.

OH skulle få svårt att få HB att skriva under avskedsbrevet, och polisen skulle inte ha hävdat att verkligt samtycke fanns.

Mord och självmord verkar lite onödigt om OH inte hatar fru och barn. Han kunde nöjt sig med att ta livet av sig själv.

Jag tänker att även om Hanna var en för övrigt skärpt kvinna kunde hon vara svag och undergiven socialt, hemma. Människor med psykopatiska drag kan lätt dupera sin omgivning i syfte att ta makten över situationen. Om Oskar kunde uppträda charmerande och med pondus tror jag nog han kunde föra både skolpersonal och skolhälsovården bakom ljuset i syfte att nå sina mål. Och jag tror väl inte att målet var att de skulle dö men då situationen blev ohållbar och även han blivit mentalt försvagad av situationen som gått för långt så kan det ha slutat med en psykos för hans del. Han var givetvis hårt pressad av professuren och konferensen. Orkade inte mer. Han såg bara en lösning och givetvis skulle familjen följa med. De var ju ändå viktigast.
Citera
2018-04-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oskar var den som hade den största tiden på arbetet, ofta var på resande fot på konferenser inom EU mm. Hur kunde han hinna med att kontrollera familjen? Det stämmer inte.

Hanna arbetade två dagar i veckan och utlandsresor ingick inte i jobbet.

Vad stödjer att någon alls kontrollerade döttrarna?
Varför skulle föräldrarna göra det? I så fall.
Syftet skulle vara vad?

Jag tror utgångspunkten är helt fel.
Ja vad är syftet med ett sjukligt kontrollbehov?
Citera
2018-04-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ja vad är syftet med ett sjukligt kontrollbehov?

Fanns det över huvud taget en kontroll?
Citera
2018-04-01, 01:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänker att även om Hanna var en för övrigt skärpt kvinna kunde hon vara svag och undergiven socialt, hemma. Människor med psykopatiska drag kan lätt dupera sin omgivning i syfte att ta makten över situationen. Om Oskar kunde uppträda charmerande och med pondus tror jag nog han kunde föra både skolpersonal och skolhälsovården bakom ljuset i syfte att nå sina mål. Och jag tror väl inte att målet var att de skulle dö men då situationen blev ohållbar och även han blivit mentalt försvagad av situationen som gått för långt så kan det ha slutat med en psykos för hans del. Han var givetvis hårt pressad av professuren och konferensen. Orkade inte mer. Han såg bara en lösning och givetvis skulle familjen följa med. De var ju ändå viktigast.

Fetade: på tv eller i mycket speciella och till stor del slutna miljöer med mycket särpräglade individer, med sociala hållhakar på varandra. Kanske. Se dock remarks svar på din förra: när skulle han ha tid?

Att skolan skulle vara så lättduperad har jag svårt att tro. De har med rätta ganska höga tankar om sina kompetenser, och stort ansvar, och lär i Bjärred stöta på en hel del föräldrar med höga tankar om sina, som de borde ha lärt sig att bemöta. "Utveckling" av skolbarn kan verka enkelt, så länge det går bra, men gör det inte det så blir det desto mer kritiskt. Inte minst i Bjärred där föräldrarna lär göra sig hörda. Då måste skolan hålla tungan rätt i mun. Åt båda håll.

Om det finns någon sten olyft nu så är det väl snarast om skolan (i vidare mening) försökte få flickorna bort från rektorsområdet för att de kostade pengar och sinkade traktens bättre döttrar och söner i deras undervisningstakt. Och B/H av ngn anledning upplevde detta som att de inte längre var önskvärda på planeten.

Det hade de ju förstås säkert varit.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-04-01 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in