Citat:
Ursprungligen postat av
MrZirkus
Jag tänker att även om Hanna var en för övrigt skärpt kvinna kunde hon vara svag och undergiven socialt, hemma. Människor med psykopatiska drag kan lätt dupera sin omgivning i syfte att ta makten över situationen. Om Oskar kunde uppträda charmerande och med pondus tror jag nog han kunde föra både skolpersonal och skolhälsovården bakom ljuset i syfte att nå sina mål. Och jag tror väl inte att målet var att de skulle dö men då situationen blev ohållbar och även han blivit mentalt försvagad av situationen som gått för långt så kan det ha slutat med en psykos för hans del. Han var givetvis hårt pressad av professuren och konferensen. Orkade inte mer. Han såg bara en lösning och givetvis skulle familjen följa med. De var ju ändå viktigast.
Fetade: på tv eller i mycket speciella och till stor del slutna miljöer med mycket särpräglade individer, med sociala hållhakar på varandra. Kanske. Se dock remarks svar på din förra: när skulle han ha tid?
Att skolan skulle vara så lättduperad har jag svårt att tro. De har med rätta ganska höga tankar om sina kompetenser, och stort ansvar, och lär i Bjärred stöta på en hel del föräldrar med höga tankar om sina, som de borde ha lärt sig att bemöta. "Utveckling" av skolbarn kan verka enkelt, så länge det går bra, men gör det inte det så blir det desto mer kritiskt. Inte minst i Bjärred där föräldrarna lär göra sig hörda. Då måste skolan hålla tungan rätt i mun. Åt båda håll.
Om det finns någon sten olyft nu så är det väl snarast om skolan (i vidare mening) försökte få flickorna bort från rektorsområdet för att de kostade pengar och sinkade traktens bättre döttrar och söner i deras undervisningstakt. Och B/H av ngn anledning upplevde detta som att de inte längre var önskvärda på planeten.
Det hade de ju förstås säkert varit.