2018-03-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Något om månen och en YT-länk. Verkligen? Om du fortfarande anser att det fanns något där som falsifierar jordklotet så är du välkommen att peka på vad exakt, och hur. Det räcker inte med att upprepa att det inte finns några observationer av den runda jorden. Det gör det, och du har fått drösvis med exempel serverade på silverfat.

Jag kan också posta YT-klipp. Här har du din kurva, sedd från rymden.

https://www.youtube.com/watch?v=2ku5nJlp8jA

Jag noterar att du även undvek frågan om badbollen. Varför då?
Varför är din Youtubelänk bättre än min? Jag har inte fått några bevis för att jorden är en sfär, om man hävdar detta borde det vara rimligt att ordna med det men det har visat sig väldigt svårt för globjorden att leverera detta.
Citera
2018-03-31, 21:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bilderna är värdelösa som bevis men det spelar ingen roll, för enligt är det ändå bevis för att jorden inte är platt? Jaja, det är väl bra att du är uppriktig med din agenda, antar jag.
Där har vi det igen, vi har en "agenda". Trams. Jag representerar vetenskapen och gör min insats för att mptarbeta humbug och pseudovetenskap som till exempel plattjordstramset.

Snarare är det väl plattjordssekten som har en agenda.
Citera
2018-03-31, 21:51
Medlem
Citat:
Nej, vad jag beskriver är de olika argument som globjordare använder. Jag ville visa på hur globjordare hela tiden ändrar på förutsättningarna för att se kurvan. En bild från en sjö i Louisiana visar på både rund och platt jord men globjordare väljer den som föreställer rund jord såklart. Men sedan hävdar de i tex Turning Torsovideon att man inte kan se kurvan från marknivå utan man kan endast se effekten av den, man kan inte ens se ifrån ett flygplan på 10000m höjd. Men det går som sagt utmärkt att se kurvan på en sjö i Louisiana, enligt globjordare.

Det är nån form av kognitiv dissonans att underhålla dessa argument samtidigt. Det tyder på agendadriven argumentation där man skiter i om det är sant eller ej.

Om man inte kan se kurvaturen med blotta ögat, men tydligt med en kraftig zoom, varför skulle det inte visa på en kurvatur? Vad orsakar då kurvaturen på det inzoomade fotot?

Fast nu tilltalar jag ju en person som menar att vattnet i ett badkar ser platt ut, därför bör jorden vara platt...då finns det nog absolut ingenting som kan få denne att förstå det mest basala...
Citera
2018-03-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ja.
Jag antar att den skulle se platt ut. Därför att man inte kan se kurvan från marknivå? Men om man zoomar in då kan man helt plötsligt se den gäckande kurvan.
Citera
2018-03-31, 21:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bilderna är värdelösa som bevis men det spelar ingen roll, för enligt är det ändå bevis för att jorden inte är platt? Jaja, det är väl bra att du är uppriktig med din agenda, antar jag.
Vad gör bilderna värdelösa? Kurvan syns ju tydligt på den inzoomade bilden.

Här är ett klipp (Little Tensas Bayou) till där kurvan syns tydligt:
https://youtu.be/aYGnCSMW4Fo?t=109
Citera
2018-03-31, 21:58
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Varför är din Youtubelänk bättre än min? Jag har inte fått några bevis för att jorden är en sfär, om man hävdar detta borde det vara rimligt att ordna med det men det har visat sig väldigt svårt för globjorden att leverera detta.

För att min länk inte presenterar goja.

Om du inte anser att de bevis (ej YT-klipp) för den sfäriska jorden som presenterats i tråden räcker till, så är vi nog vid vägs ände vad gäller din förmåga att förstå. Där kan jag personligen inte göra mer.

Hur exakt vill du se kurvan? Förklara.

Du fortsätter att undvika badbollsfrågan.
Citera
2018-03-31, 21:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag antar att den skulle se platt ut. Därför att man inte kan se kurvan från marknivå? Men om man zoomar in då kan man helt plötsligt se den gäckande kurvan.
Exakt. Äntligen har du förstått att man kan se kurvan "längsled" om man zoomar tillräckligt.
Citera
2018-03-31, 22:04
Medlem
Citat:
3. Badkaret med är fyllt med plant vatten, vem som helst kan se det.
För enkelhetens skull tänker vi oss två dimensioner istället för tre. Matten är likvärdig, men det blir aningens lättare.

Höjden för ett cirkelsegment kan beräknas med formeln h=r-sqrt(4r²-s²)/2 där h är höjden, r är jordens radie och s är badkarets längd. h är alltså hur mycket vattnet kommer att bukta upp i mitten.

Jordens radie är ca 6000km. Om vi tänker oss ett badkar på 2m, dvs ett ganska stort badkar så kommer höjden på cirkelsegmentet att vara 8*10⁻⁸m=8*10⁻⁵mm=8*10⁻²µm=80nm.

Här kommer något att jämföra med:

Tjockleken av ett hårstrå: 0.1mm
Normal bakterie: 1µm
Virus: 100nm

Vattnet buktar alltså upp ungefär lika mycket som ett virus.
Citera
2018-03-31, 22:24
Medlem
Citat:
- men trots att man enligt er kan se kurvan vid nyss nämnda sjö så kan man inte se kurvan från marken för jorden är för stor för det. Visserligen kan man enligt globjordare se kurvan från marken på Lake Ponchatrain, men inte annars för jorden är för stor.

Hela globjorden står och faller med den gäckande kurvan som hela tiden undgår upptäckt. Globjordare driver bara agenda, ni har antagit en religiös hållning.

Det beror på att du tänker att man skall se kurvan ifrån vänster till höger som en båge. Men alla exempel vi pratar om är ifrån dig och rakt fram, inte i sidled. Vet inte varför det blir för komplicerat att tänka i 2D istället för 1D. 3D som universum är i, är dock oerhört svårt för er att föreställa sig i.

Men för alla del, fortsätt att skriv att man inte kan se kurvan om man står på jorden och glor i sidled. Det är något som vi alla håller med om eftersom jorden är mycket stor.

Men som omväxling kan du försöka svara på några av alla frågor som ställts. Så du kan bevisa att du klarar av att tänka.
Citera
2018-03-31, 22:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är väl helt naturligt att vissa saker blir tydligare att se om man förstorar dom fastän man inte kan se dom utan förstoring.
Hade jorden verkligen varit platt så hade den varit platt även i stark inzoomning. En inzoomning förstärker kurvaturen men den kan inte skapa en kurvatur om det du zoomar in varit helt platt utan en helt platt jord skulle se platt ut även i 1000 gångers förstoring.
Citera
2018-03-31, 23:02
Medlem
Citat:

Kan vi räkna med att vi borde se lika långt på markplan som från en hög höjd på den platta jorden?
Är det ett antagande du kan hålla med om?
Att vi kan se så långt bevisas av att vi ser från den höga höjden så det går inte att säga att vi inte kan se så långt.

Så då påvisar att vi Inte ser lika långt i markplan som från en hög höjd att jorden inte är platt, kan du hålla med om det?
Vi borde ju se lika långt på den platta jorden i markplan som från den höga höjden, att vi kan se så långt är ju bevisat så det faller inte på hur långt vi ser och den platta jorden är ju platt så det är inget i vägen heller, låter detta rimligt?

Om så har vi konstaterat att jorden inte verkar vara platt, är du fortfarande tveksam så kan vi testa vidare men annars kan vi gå över till att börja leta efter vilken form som verkar sannolik på vår jord.

Apropå perspektiv så, lägg ut en karta på sverige på ditt bord och sätt en punkt på din plats här i livet, var du förnärvarande bor alltså.
Nu kollar du vilken skala kartan är i och ritar ut en cirkel runt din position på kartan som motsvarar 10km/en mil.
Ta nu en världskarta och leta upp sverige. jämför storleken på sverige i förhållande till världen, förhoppningsvis ser du nu att sverige är en liten skit i norr i den stora vida världen.
Åter till din första karta på sverige och din cirkel, den bör träffa något du känner igen och vet vad långt det är till, sätt nu det avståndet i relation till kartan över världen där sverige är så litet att du sannolikt inte ens kan rita ut din cirkel, är det rimligt att anse att det är ett obetydligt avstånd från din position till cirkelns kant i förhållande till världen?

Om du håller med om att avståndet är obetydligt, varför anser du att flyghöjden 10000meter är stor i förhållande till världen och bör räcka för att se ett klot?
Citera
2018-03-31, 23:40
Medlem
Citat:
Nej, vad jag beskriver är de olika argument som globjordare använder. Jag ville visa på hur globjordare hela tiden ändrar på förutsättningarna för att se kurvan. En bild från en sjö i Louisiana visar på både rund och platt jord men globjordare väljer den som föreställer rund jord såklart. Men sedan hävdar de i tex Turning Torsovideon att man inte kan se kurvan från marknivå utan man kan endast se effekten av den, man kan inte ens se ifrån ett flygplan på 10000m höjd. Men det går som sagt utmärkt att se kurvan på en sjö i Louisiana, enligt globjordare.

Det är nån form av kognitiv dissonans att underhålla dessa argument samtidigt. Det tyder på agendadriven argumentation där man skiter i om det är sant eller ej.
Dessutom har vi detta med mirage, fraction m.m, när det passar platt jord då är det irrelevant men när det passar globemodellen då kommer matteguden in i bilden och säger att detta stämmer 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in