2018-03-31, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mycket troligt scenario du beskriver med intygsförfalskning. Dessa intyg som skolans rektor omnämnt flera gånger som tydligen var så viktiga.
Om man är krävande och inte får som man vill kanske man till slut skriver det dör intyget själv - så blir skolan och alla andra som annars inte gör som manill till slut nöjda.

Tror du också att det var skrivet på ett kollegieblock?

Citat:
Intyg....Kan skrivas av vem som helst på ett kollegieblock.
Läkarintyg...skrives av läkare på därtill avsett dokument.
Citera
2018-03-31, 17:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en positiv utveckling att kriterierna förtydligas och diagnosen på det sättet blir mer trovärdig. Jag köper Franks ord på att han har sett intyg med diagnosen ME. Men med den diagnosen har jag svårt att se den tragiska utgången. Det finns ingen som kan säga att ME leder till en livslång nedsättning av ”livskvaliteten” på det sätt som föräldrarna beskriver det.

Jag tror att dom har levt med en övertygelse att det var ME. Men för mig känns inte allvaret i sjukdomen tillräckligt, det känns inte heller troligt att ME skulle bryta ut hos två syskon i samma ålder. Där sällar jag mig faktiskt till skeptikerna. Men däremot talar allt för att det fanns en sjukdomssituation.

Men vilken och när kom den diagnosen?

I linje med ett tidigare resonemang: stämmer det att flickorna inte var dödssjuka i en mer eller mindre akut bemärkelse, så förefaller det troligt att det är deras utdragna/livslånga plåga/omsorgsbehov för de själva resp. för föräldrarna som varit avgörande för beslutet. Annars hade föräldrarna sannolikt överlevt dem och fått gå vidare.

Men för att det utdragna lidandet/omsorgsbehovet ska kunna föranleda vad som hänt, så måste något till -- annars hade föräldrarna nog kämpat på.

Det rimligaste i min värld, som jag tror jag varit inne på — ett "minimum" om man så vill — är att mamman är döende inom ett halvårs till ett års tid och pappan inte upplever att han orkar sörja för flickorna själv. Ensam. På alla mänskliga och materiella plan. Och att de kommer överens om att kila vidare med lite stil, i stället för att långsamt brytas ner och skingra familjen. Att pappan kan uppleva att det vore ohederligt mot hans kolleger och hans ideal att låta sig långsamt brytas ner kanske kan vara en faktor. Han skulle få svårt att "högpresterera".

Det skulle förvisso kunna vara OH som är den döende, men det är lite mindre troligt. Eller båda.

Men det krävs ändå en lite speciell familjesits för att föräldrarna ska nå till det gemensamma beslutet, kan man tycka. Men om flickorna far illa, och föräldrarna är djupt deprimerade, så kan inte minst mamman lida svårt av att se flickorna "fara illa" (på alla plan) och anse att det är svårt att föreställa sig flickorna leva vidare med sina specifika handikapp, rädslor, egenskaper utan hennes omsorg och endast med pappans — givet hans kall och givet hans depression av att vara från jobbet och konfronteras med flickornas besvär och lidande och behov.

Om man kan kalla den en "minimimodell" så är mamman hushålleligt och emotionellt dominerande och har starkast anknytning till flickorna, men båda föräldrarna (och hela familjen) har dragits ner i en depressiv spiral, och anser att flickorna lider och far känslomässigt illa. För mig känns detta inte helt trovärdigt — förrän man lägger till att mamman faktiskt är döende.

Då kan det "fungerara".
Citera
2018-03-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, Hanna var nog den "sjukare" av de två. Kanske den dominerande parten i den symbiogena psykosen?
Jag är ute på en resa i tankarna just nu, kanske det är bäst att jag tillägger.

Det känns troligt, det är därför man varken ser eller hör henne på nåt sätt. Hon är som en skugga utåt men den dominanta i hemmet? Det var därför jobbet var O`s andningshål. Det var inte för att komma bort från döttrarnas sjukdom, utan från Hanna?
Citera
2018-03-31, 17:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

En proffesor i juridik in spe skulle väl knappast vara så korkad? Eller tror du själv det???
Citera
2018-03-31, 17:23
Bannlyst
Citat:
"Ett intyg lämnades till skolan innan hemundervisningen tog vid på heltid tre dagar i veckan."

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-liv-i-villan-fore-barnmorden/

Det vore ju trevligt om du mitt i alla dryghet och innan du gör dig bred kanske fräschade upp ditt eget minne först.
Det har rapporterats i media flera gånger att döttrarna fick hemundervisning på heltid tre respektive fyra dagar per vecka. För Agnes del skulle hon haft tre lärare som ambulerade.

Din vana trogen klipper och klistrar du fritt för att dölja dina tidigare misstag. Förståeligt men ohederligt. Det finns inget i artikeln, eller någon annanstans som presenterar en närvarolista, utifrån möjligheten till 3 dagars hemundervisning i veckan. En närvarolista som hade kunnat avslöja hur ofta de inte orkade, "sjukade sig", var på behandlingar osv. Jag släpper dig ett tag nu. Det här blir helt enkelt för dumt och för tråkigt.
Citera
2018-03-31, 17:23
Medlem
Citat:
Exakt vem tror det? Kan du prova att inte vara dryg, eller du känner inte till nåt annat sätt?
Citera
2018-03-31, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I linje med ett tidigare resonemang: stämmer det att flickorna inte var dödssjuka i en mer eller mindre akut bemärkelse, så förefaller det troligt att det är deras utdragna/livslånga plåga/omsorgsbehov för de själva resp. för föräldrarna som varit avgörande för beslutet. Annars hade föräldrarna sannolikt överlevt dem och fått gå vidare.

Men för att det utdragna lidandet/omsorgsbehovet ska kunna föranleda vad som hänt, så måste något till -- annars hade föräldrarna nog kämpat på.

Det rimligaste i min värld, som jag tror jag varit inne på — ett "minimum" om man så vill — är att mamman är döende inom ett halvårs till ett års tid och pappan inte upplever att han orkar sörja för flickorna själv. Ensam. På alla mänskliga och materiella plan. Och att de kommer överens om att kila vidare med lite stil, i stället för att långsamt brytas ner och skingra familjen. Att pappan kan uppleva att det vore ohederligt mot hans kolleger och hans ideal att låta sig långsamt brytas ner kanske kan vara en faktor. Han skulle få svårt att "högpresterera".

Det skulle förvisso kunna vara OH som är den döende, men det är lite mindre troligt. Eller båda.

Men det krävs ändå en lite speciell familjesits för att föräldrarna ska nå till det gemensamma beslutet, kan man tycka. Men om flickorna far illa, och föräldrarna är djupt deprimerade, så kan inte minst mamman lida svårt av att se flickorna "fara illa" (på alla plan) och anse att det är svårt att föreställa sig flickorna leva vidare med sina specifika handikapp, rädslor, egenskaper utan hennes omsorg och endast med pappans — givet hans kall och givet hans depression av att vara från jobbet och konfronteras med flickornas besvär och lidande och behov.

Om man kan kalla den en "minimimodell" så är mamman hushålleligt och emotionellt dominerande och har starkast anknytning till flickorna, men båda föräldrarna (och hela familjen) har dragits ner i en depressiv spiral, och anser att flickorna lider och far känslomässigt illa. För mig känns detta inte helt trovärdigt — förrän man lägger till att mamman faktiskt är döende.

Då kan det "fungerara".

Det resonemanget köper jag, det finns inlägg om att familjen fick riktigt dåliga nyheter före jul. Det kan vara mammans sjukdom. Men en allvarlig depression kan iofs också vara dödlig.
Citera
2018-03-31, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Exakt vem tror det? Kan du prova att inte vara dryg, eller du känner inte till nåt annat sätt?
Det står i inlägget som du citerade och som du tyckte var ett troligt scenario. Jag trodde att du hade läst det.
Citera
2018-03-31, 17:29
Medlem
Citat:
En proffesor i juridik in spe skulle väl knappast vara så korkad? Eller tror du själv det???

Absolut inte.
Citera
2018-03-31, 17:31
Bannlyst
Citat:
Det känns troligt, det är därför man varken ser eller hör henne på nåt sätt. Hon är som en skugga utåt men den dominanta i hemmet? Det var därför jobbet var O`s andningshål. Det var inte för att komma bort från döttrarnas sjukdom, utan från Hanna?

Kanske tyckte O att det var jobbigt att dras in i Hs destruktiva värld som han inte kunde värja sig emot. Jobbet blev ett räddningsplanka för att hålla huvudet klart, en planka som försvann när man hade semester några veckor tillsammans där de fick fullt utrymme att närma sig varandra – alltmer.
Citera
2018-03-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Kanske tyckte O att det var jobbigt att dras in i Hs destruktiva värld som han inte kunde värja sig emot. Jobbet blev ett räddningsplanka för att hålla huvudet klart, en planka som försvann när man hade semester några veckor tillsammans där de fick fullt utrymme att närma sig varandra – alltmer.

Säkerhetsventilen och möjligheten att komma ifrån till jobbet försvann, sen finns det inlägg som påstår att A`s sjukdom förvärrades runt tredje advent. Det kan ha satt igång en neråtgående spiral rätt ner i mörkret.
Citera
2018-03-31, 17:36
Bannlyst
Citat:
Det resonemanget köper jag, det finns inlägg om att familjen fick riktigt dåliga nyheter före jul. Det kan vara mammans sjukdom. Men en allvarlig depression kan iofs också vara dödlig.

Ja, depression är en av de dödligaste sjukdomarna i den ålder som makarna befann sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in