2018-03-30, 19:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
Aa va fan

Har beställt kläder och grejor från USA förr som är ganska dyra och inte går att handla i Sverige.

Ska dom ta betalt för det osså? bullt fan
Det har alltid varit moms o avgift från USA
Citera
2018-03-30, 20:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Läsförståelse, nåt du saknar?

Nu är frågan vad som händer när ett transportbolag tar över ärendet som de gjort här. Om det är därför PostNord valt att ta 25% för allting.

RoofleTrain borde överklaga och berätta hur det går.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-03-30 kl. 20:12.
Citera
2018-03-30, 20:08
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Mannen du referar till är Socialdemokratisk politiker nu anställd av finansminister Magdalena Andersson som hennes statssekreterare.

Så här säger PostNord själva:
"(16 jan 2018) "kommunikationsdirektör Thomas Backteman" - PostNord.

"...Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

kimdah2002 har sagt att han blockerar dig och inte kan se det du skriver, så därför skriver jag det igen så att han förhoppningsvis slutar sprida sina lögner här i tråden.

Till kimdah2002:

"...Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
[url]https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
Citera
2018-03-30, 20:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
kimdah2002 har sagt att han blockerar dig och inte kan se det du skriver, så därför skriver jag det igen så att han förhoppningsvis slutar sprida sina lögner här i tråden.

Till kimdah2002:

[url]https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
Postnord ändrade sin praxis den 1/3 till att ta ut moms från första kronan.
Citera
2018-03-30, 20:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Vad ser du mer i din spåkula?
Att många som hoppas på att det hjälper att skriva gift på paketet ändå får betala avgift och moms då Tullverket inte är så lättlurade som dom tror :-)
Citera
2018-03-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det var paket beställda före 1/3 där hälften gick i retur. Paket beställda efter 1/3 är ju beställda efter momsen var införd och då är ju beställaren medveten om vad som gäller så nästan alla löses ut...
I troll-fantasin är det så, kanske.

I verkligheten kan beställaren i många fall beställa 10 varor från "kina" till samma kostnad som en liknande vara kostar att köpa i Sverige.

Det räcker att ett av 10 paket slinker igenom så är affären ekonomiskt lika med att köpa samma vara i Sverige.
Slinker två igenom - stor vinst.

All extra kostnad för PostNord med alla 10 paket - vinst.

Så vad gör svenne?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-30 kl. 20:26.
Citera
2018-03-30, 20:41
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Försök inte smita undan nu .Det var inte det diskussionen rörde sig om. Att momsregeln funnits är enkelt att läsa i lagen och att det anlänt miljoner och åter miljoner paket som varken tullen eller PostNord har brytt sig om att stoppa och kräva tull på under åratal vet vi alla också så där finns inga skilda uppfattningar.

Kimdah2002 är av en helt annan uppfattning, att all post via USA alltid varit tull och hanteringsavgift på, för det har det alltid varit på hans egna försändelse från USA och därför gäller det även alla svenskar , så du kommer inte få medhåll av honom i den frågan.
Detta är ju självklart felaktigt och han är trådens stora troll. Majoriteten av paketen som jag fått genom åren från USA, har gått rakt igenom systemet utan någon extra kostnad.
Citera
2018-03-30, 21:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Kimdah2002 är av en helt annan uppfattning, att all post via USA alltid varit tull och hanteringsavgift på, för det har det alltid varit på hans egna försändelse från USA och därför gäller det även alla svenskar , så du kommer inte få medhåll av honom i den frågan.
Detta är ju självklart felaktigt och han är trådens stora troll. Majoriteten av paketen som jag fått genom åren från USA, har gått rakt igenom systemet utan någon extra kostnad.
Vilken författning på Tullverkets hemsida hänvisar du till.om du vill ha dina varor tull och momsfria vid import från USA?
Citera
2018-03-30, 21:01
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Jag har också behövt betala tull och moms på försändelser från USA. Sedan lärde jag mig och beställde för mindre belopp och då gick dessa försändelser under radarn.

PostNord har skrivit om detta på hemsidan och även en liknande förklaring om Kinapaket på Twitter.

https://twitter.com/PostNordSverige/status/954369378757300224

Citat:
Hittills har varor med ett värde under €22 inte fått en avgift på grund av de stora volymerna.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen

Citat:
Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Jag tolkar det här som att PostNord inte tog ut någon avgift för försändelser under 220 kronor.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/vanliga-fragor-och-svar-om-moms-pa-kinapaket

Citat:
När kommer postorderförsändelser med ett deklarerat värde understigandes 22 euro momsbeläggas?

Från och med den 1 mars.

Här ser man klart och tydligt att PostNord inte tog ut någon avgift för försändelser med ett värde under 22 Euro.
Senast redigerad av Mike.Andersen 2018-03-30 kl. 21:23.
Citera
2018-03-30, 21:48
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Att du haft tur betyder ju inte att avgifterna inte funnits. Det har hänt vissa. Till exempel köpte jag några gånger från kanadensiska VideoGamesPlus och tog en chansning. Alla gånger kom jag undan men andra var inte lyckligt lottade.
Citera
2018-03-30, 22:13
Medlem
Tror ni att detta kommer att hålla?

och är det varje paket man beställer från kina eller är det 50/50 chans att den fastnar i tullen?
Citera
2018-03-30, 22:14
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Att du haft tur betyder ju inte att avgifterna inte funnits. Det har hänt vissa. Till exempel köpte jag några gånger från kanadensiska VideoGamesPlus och tog en chansning. Alla gånger kom jag undan men andra var inte lyckligt lottade.

Vart i mitt inlägg läser du att jag påstår att avgiften inte funnits? Jag säger bara att majoriteten av mina försändelser från USA har kommit utan någon avgift, med det menas att åtminstone 51% av det jag beställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in