2018-03-30, 16:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Helt rätt, i princip. Man kan ju säger att man inte tror på det och kommer med ett motargument. Absolut inget problem med det, så skärpa vi våra argument (i bästa fall). Men om du påstår att du känner Kungen och jag vet inte om du gör det eller inte, så behöver jag inte kasta smuts på dig för det. Det räcker med att man meddelar att man inte tror på det därför att......

Vi har olika sätt att skriva, också ok, men de senaste dagarna har jag som sagt fått känslan att det är mer än den vanliga kritiken eller det vanliga ifrågasättande. Jag fick intryck att man vill tysta skribenter på ett mycket otrevligt sätt. Det är det som jag tycker är problematiskt. Särskild om det rör de enda skribenter som har träffat familjen. Då undrar jag varför? Vad vinner man med det? Vad är det så farligt vad dessa har att berätta att det inte räcker med: Jag tror inte vad du skriver därför att....

Jag undrar varför man vill ha bort skribenter som i alla fall ha träffat familjen, eller som jag tror har träffat familjen. Vad är det som är så hotfull, att man blir så aggressiv? Och då börjar man nästan blir konspiratoriskt.

Håller med dig om det mesta förutom att jag tycker "vi" tråden har varit ganska hårda och kritiska hela tiden. Det började med scheele som blev väldigt oförskämt bemött här av flera skribenter, j...igt synd för oss. Sedan ifrågasätts varför inga som kände familjen kommer in och berättar.
Flera har försökt komma tilltals här men blir snabbt ivägskickade med diverse angrepp.

Jag hoppas nu att vi är rädda om de som kände familjen, även om de varken vill eller kan säga allt så kan vi åtminstone få en riktning att gå och lite ljus på vad som egentligen skedde där i januari.
Citera
2018-03-30, 16:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för ditt svar. Så tolkar jag INTE uttalanden i tidningen (förresten något liknande står kring mamman, att hon antagligen jobbade en del hemifrån, se samma artikel som nedan).

”Även pappan i familjen var framgångsrik i yrkeslivet. Hans chef beskriver honom som en "högpresterare":
Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

"Han ville prioritera tid med familjen"
Chefen vill inte uttala sig närmare om den medicinska situationen i familjen, men säger:
– Det är klart att jag har varit bekant med den situationen och det är därför vi har försökt lägga upp det på ett sätt så att det ska fungera så bra som möjligt.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

När jag läser det fetade igen så slås jag ju av att det inte är så en chef skulle uttrycka sig som exv. informellt skulle ha verkat för att OH inte skulle få sin professorsbefordran. Och att det skulle kunna misstänkas ligga bakom händelsen.

Jag utgår ifrån att "chefen" då är den som oh känt sedan länge och inte någon ny prefekt mer i hans egen ålder.

Vilket antyder att oh nog hade sin befordran i en liten ask.

Med huvet på skaft hade han säkert kunnat klara av att vara prof. bättre än docent.

Åtminstone om det inte vore för en döende hustru och två sjuka pch olyckliga barn. Eller liknande.

Så om inte kollegerna har "röstat ner" honom pga av hans familjesits fram till dess, vilket känns otroligt, så är nog inte "förändringar på arbetet" utlösande faktor.

Möjligen har arbetets krav och oh:s kvalitetsmedvetande dock gjort livet lite svårare för honom.
Citera
2018-03-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Googlade på vuolto och fann denna länk som tyder på en spricka i ledningen av Scientologerna i Norden, några som känner igen namnen?

http://www.kswsverige.org/miscaviges-vanner-nordiska-listan.pdf

Är det någon av er från Bjärred/Lund som känner igen namnen på denna lista av Scientologer? Någon i Henkows närhet?
Citera
2018-03-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då finns fortfarande en risk att t.ex Hanna slog en stekpanna i huvet på Oskar. Men när det gäller provsvaren som dröjer så antar jag att det är blodprov och där gissar jag att själva dödsorsaken för i alla fall 3 av dom finns.

Citat Scheele 17/1:

”Det jag hört från snack i polishuset om man säger, poliser pratar även dem, är att mamman har tagit samma som barnen men inte dött. Så hon har fått hjälp av sin make. Där finns sannolikt många fler frågor, bara där. Jag vill inte skriva på vilket sätt hon troligen dött, eller vad man misstänker där, eller vad denna hjälp skulle bestått i.

Visst kan detta vara helt fel, precis som det övriga vi hört, men som helhet fungerar även detta scenario för mig även betraktat med ockhams rakkniv. Däremot är alltid fäder förstahandsvalet, om man ska gissa, men jag har inte gissat utan bara skrivit det jag hört, då får man vackert acceptera det och värdera det.

Om vi nu bara försöker sammanställa vad flera har hört från källor de anser vara mycket säkra jag tror vi är ca 5 personer på forumet som har för oss tillförlitliga källor, så är det sådant som vi redan en gång försökte sammanställa, så är det dessa detaljer:
Barnen i sina respektive sängar, mamman inte i föräldrarnas säng. (Just eftersom så många hört ”annan plats”, blir rimligen annan än hennes säng)
Föräldrar i samtycke om barnens frånfälle, avskedsbrev lämnat. (I endera form)
Pappan hittad avskiljt från de andra, ”enbart hängd” eller hur man säger.”
Citera
2018-03-30, 17:00
Medlem
Kan fortfarande inte släppa det inlägg jag läste på FB sidan Bjärred dagen efter morden, där en granne hade flikat in som en kommentar på ett inlägg- detta är en ruskig historia-och som bara någon dag efter togs bort. Tolkade det då ur sammanhanget som att han menade något gällande familjens livssituation. Kanske vet ingen el bara några få vad som förekom innanför hemmets fyra väggar. Om det nu var så??
Citera
2018-03-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Absolut har INTE skrivit något annat ! Jag skriver bara vad jag vet och har inte tvingat någon annan att tro på just det jag skriver.Men om du följt tråden och lyssnat på andra skribenter så förstår du att Chef och några arbetskamrater kände till familjesituationen.Och självklart så undrade vänner mfl.på vilka grunder flickorna hade hemundervisning!

Det här var mycket intressant. Uppfattar jag det rätt att flera faktiskt undrade varför flickorna hade hemundervisning? Alltså personer som har mött flickorna och därför inte förstod?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-30 kl. 17:12.
Citera
2018-03-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Citat Scheele 17/1:

”Det jag hört från snack i polishuset om man säger, poliser pratar även dem, är att mamman har tagit samma som barnen men inte dött. Så hon har fått hjälp av sin make. Där finns sannolikt många fler frågor, bara där. Jag vill inte skriva på vilket sätt hon troligen dött, eller vad man misstänker där, eller vad denna hjälp skulle bestått i.

Visst kan detta vara helt fel, precis som det övriga vi hört, men som helhet fungerar även detta scenario för mig även betraktat med ockhams rakkniv. Däremot är alltid fäder förstahandsvalet, om man ska gissa, men jag har inte gissat utan bara skrivit det jag hört, då får man vackert acceptera det och värdera det.

Om vi nu bara försöker sammanställa vad flera har hört från källor de anser vara mycket säkra jag tror vi är ca 5 personer på forumet som har för oss tillförlitliga källor, så är det sådant som vi redan en gång försökte sammanställa, så är det dessa detaljer:
Barnen i sina respektive sängar, mamman inte i föräldrarnas säng. (Just eftersom så många hört ”annan plats”, blir rimligen annan än hennes säng)
Föräldrar i samtycke om barnens frånfälle, avskedsbrev lämnat. (I endera form)
Pappan hittad avskiljt från de andra, ”enbart hängd” eller hur man säger.”
Frågan är hur man kan veta det, alltså att H tog samma som barnen men inte dött o att O sedan skulle hjälpt henne? Hittades H också hängd/ihjälskuren och fullt med sömnmedel i kroppen? stod tre uppdruckna glas med rester utav sömnmedel/gift i botten? Konstigt att man kan komma till denna slutsats bara
Citera
2018-03-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Är det någon av er från Bjärred/Lund som känner igen namnen på denna lista av Scientologer? Någon i Henkows närhet?

Intressant också att veta om något av namnen förekommer på LU eller Skatteverket.
Citera
2018-03-30, 17:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Har för mig att jag läst tidigare i tråden att Hannas pappa bor i Båstad
och mamman i Västra Frölunda.

Om Borås är Sjuhäradsbygdens Båstad...
Citera
2018-03-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Frågan är hur man kan veta det, alltså att H tog samma som barnen men inte dött o att O sedan skulle hjälpt henne? Hittades H också hängd/ihjälskuren och fullt med sömnmedel i kroppen? stod tre uppdruckna glas med rester utav sömnmedel/gift i botten? Konstigt att man kan komma till denna slutsats bara

Nej, precis. Vid den här tidpunkten, en vecka efter dödsfallen, vet inte någon vad som finns i kroppen eller om det finns. Min gissning är att O efterlämnat en förklaring varför H hittas död på ett speciellt sätt.
Citera
2018-03-30, 17:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Polisen hade en ganska tydlig tes redan samma dag som de fann familjen död. Troligen har polisen funnit fler saker än brevet eller något som berättar vad som hänt. Självklart skall allt analyseras.
Här är ett nyhetsinslag från den 10 januari

"Vi har en tes, men det är för tidigt att gå ut med detaljer om vad den handlar om. Det råder sekretess kring ärendet, och förundersökningen är i ett väldigt tidigt skede."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l5P7B/kommunen-om-den-doda-familjen-i-villan-fruktansvart-tragisk-handelse
Citera
2018-03-30, 17:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Kan fortfarande inte släppa det inlägg jag läste på FB sidan Bjärred dagen efter morden, där en granne hade flikat in som en kommentar på ett inlägg- detta är en ruskig historia-och som bara någon dag efter togs bort. Tolkade det då ur sammanhanget som att han menade något gällande familjens livssituation. Kanske vet ingen el bara några få vad som förekom innanför hemmets fyra väggar. Om det nu var så??

Tror inte det är familjens livssituation utan vad som skedde, en ruskig historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in