2018-03-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är inte helt fel att fundera över styrningarna i tråden och inte heller att fundera över hans psykiska hälsa med tanke på att det gick som det gick.
Frågan är då vilken inriktning som tjänar t.ex. scientologerna bäst, att han var frisk in ett det sista eller att han bröts ned psykiskt?
Vem överhuvud taget vinner på den ena eller andra bilden?

Detta är en mycket bra frågeställning och jag håller helt och hållet med dig. Jag ser lika stora varningsklockor kring dem som till varje pris ska skylla på Hanna istället för Oskar. För ingen vet egentligen säkert vad som hänt (mer än att alla dött) eller vem som varit drivande, det blev ju klart efter den senaste artikeln och senaste uttalanden från polisen. Något är lurt i tråden och det är vi många som gett uttryck för, men exakt vad är väldans svårt att sätta fingret på.

Att två personer som varit extremt aktiva i tråden där båda "hållt på Oskar" dessutom är avstängda får mig att tveka ytterligare kring om det är de som är anti-Oskar eller anti-Hanna som man ska dra öronen åt sig för. Sen kan dessa personer i sin tur blivit manipulerade av någon annan men det har fått mig att bli generellt mer skeptisk till allt som skrivs.
Citera
2018-03-30, 13:13
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja det märkte jag men han hade en mössa innan. Varför börjar man gå omkring med en mössa inomhus mitt i fina våren?
Vid hur många tillfällen såg du att han hade mössa på sig inomhus? Antalet gånger kan vara relevant.
Citera
2018-03-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det katastrofala för en sekt vore väl om föräldrarna inte sökte adekvat hjälp i tid för att dom på grund av sektläror var skeptiska mot sjukvård och psykiatri? Om det visade sig att man försökt ”bota” med ovetenskapliga metoder. Det kan vara där spänningen mellan föräldrarna ligger. Om den ena var fanatiskt ”troende” och den andra mer skeptisk. Då finns det motiv för att skuldbelägga tvivlaren. Inåt mot sekten för att visa hur illa det kan sluta om man saknar rätta tron och utåt för att dölja sin egen inblandning.
Då jag anser Elli något som mycket trovärdig som beskriver att O var den som inte såg så allvarligt på barnens sjukdom är det då honom dessa krafter ville åt. Inte konstigt att han då isolerade sig mer och mer. Måste vara ett helsike att ta sig ur världens farligaste sekt om de slått klorna i en.
Din analys om språk och dialekt är intressant. Såg på den listan någon postade att där finns några Balkannamn om jag ser rätt. Intressant.
Citera
2018-03-30, 13:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
En sak är för mig klar: Hanna har inte utförd själva handlingen, brottet. Det att hon skulle har gjort det det är så sällsynt och tror kan uteslutas i det här sammanhanget. Så hur man än vrider och vänder, så tror jag att OH ha dödad barnen. Och antingen också H eller så har båda föräldrarna begått självmord. Så hur sympatiskt, social etc. familjen och OH har varit tidigare, så har han genomfört detta. Han har varit kapabel att genomföra detta. I de tre fall där jag läste att föräldrarna har varit överens var det alltid mannen som utförde dåden.

Så antingen vill O egentligen ägnar sig åt sin karriär, men det fungerade av någon anledning inte så som tidigare. Problem på jobbet eller att han kände hans hemmavarande krävs. Jobb och hemma gick inte att kombinera längre så som tidigare.

Angående H: det vore verkligen viktigt att veta om det var hon som drev på hemundervisning. Hon kan ha (ren spekulation) ha satt i gång något, som gick på ett helt annat håll än som var tänkt. Istället för en mindre resande make, som är mer närvarande och hjälper till efter många år med mycket resande och jobbet, så blev det något helt annat. En man som fick en depression.

Men på något sätt aviker familjen, jag har svårt att släppa uppgifterna att barnen redan i Gbg inte hade fritt kompisomgänge. Och då nämndes båda föräldrarna. Något verka har varit störd länge, som eskalerade. Och hur mycket H bidragit till det eller inte har kunnat stoppa det, är oklar för mig.

Fattar inte det där med begrepp anomi i sammanhanget. Nämns alltid i samband med framgångsrika gm som begår familicide. Men anomi har inget med ekonomi att göra. Mer att man är utanför. Inga fasta band. Vi mot världen. Den där isolationen hemma. Inte barn i skolan. SC. Ingen vanlig sjukvård, resor till Tyskland. I alla fall ingen kontakt med psykvården eller behandling av depression, verkar det som. Det är grymt att tänka, familjen som har beskrivits också så positiv hade kunnat räddas med behandling, tror jag.

Varför skulle inte Hanna ha kunnat döda barnen, t.o.m alldeles själv? Det finns kvinnor som kan göra sådana hemska saker. Gårdstensmamman dödade själv sina 3 barn, där pappan först blev misstänkt att ha dödat alla 4.
Citera
2018-03-30, 13:27
Medlem
Citat:
Det katastrofala för en sekt vore väl om föräldrarna inte sökte adekvat hjälp i tid för att dom på grund av sektläror var skeptiska mot sjukvård och psykiatri? Om det visade sig att man försökt ”bota” med ovetenskapliga metoder. Det kan vara där spänningen mellan föräldrarna ligger. Om den ena var fanatiskt ”troende” och den andra mer skeptisk. Då finns det motiv för att skuldbelägga tvivlaren. Inåt mot sekten för att visa hur illa det kan sluta om man saknar rätta tron och utåt för att dölja sin egen inblandning.
De är nog bra på att splittra makar också om det finns olika uppfattningar. Så till den grad att äktenskapet går i stöp. Fanns kanske mycket bråk i hemmet trots allt. Lägg därtill kraven på O:s jobb och stress, flickornas mående/sjukdom, ev H:s mående. Detta kan säkert få den stabilaste familj att gå under och bli så förtvivlade. Kanske var någons chef med i sekten och gjorde det omöjligt att lämna pga hot om befordran. Nu spekulerar jag vilt vill jag påtala.
Citera
2018-03-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta är en mycket bra frågeställning och jag håller helt och hållet med dig. Jag ser lika stora varningsklockor kring dem som till varje pris ska skylla på Hanna istället för Oskar. För ingen vet egentligen säkert vad som hänt (mer än att alla dött) eller vem som varit drivande, det blev ju klart efter den senaste artikeln och senaste uttalanden från polisen. Något är lurt i tråden och det är vi många som gett uttryck för, men exakt vad är väldans svårt att sätta fingret på.

Att två personer som varit extremt aktiva i tråden där båda "hållt på Oskar" dessutom är avstängda får mig att tveka ytterligare kring om det är de som är anti-Oskar eller anti-Hanna som man ska dra öronen åt sig för. Sen kan dessa personer i sin tur blivit manipulerade av någon annan men det har fått mig att bli generellt mer skeptisk till allt som skrivs.
Du har helt rätt och något är fel i denna tråd.
För ett tag sen skrev någon att det varit bråk mellan släkterna och det känns som detta bråket också hamnat här. Eller åtminstone i skuldfrågan, vem som var drivande eller vems fel det var att detta hände.
Citera
2018-03-30, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja det märkte jag men han hade en mössa innan. Varför börjar man gå omkring med en mössa inomhus mitt i fina våren?
Han kanske var ute och grejade med nåt, gick in för att ta en fika och glömde ta av sig mössan alt. tog inte av sig den för han skulle snart ut igen. Båda sakerna har hänt mig själv.
Citera
2018-03-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Somliga påstår sig veta att H var drivande vad gäller morden. Frågan är i så fall, hur skulle det ha kunnat läckt ut till tredje person? Var det så att O berättade för någon att H vill ta livet av hans barn eller vad? Det är inte precis sannolikt om man säger så. Jag har full respekt för dom som tror det var den ena eller den andra som drev, men när någon påstår sig veta att det var tex H så tror jag inte på det.
Jag håller med dig. Hur kan någon veta bestämt. Att dessa kan ana och tro är en sak men veta? Njaaa.
Citera
2018-03-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle inte Hanna ha kunnat döda barnen, t.o.m alldeles själv? Det finns kvinnor som kan göra sådana hemska saker. Gårdstensmamman dödade själv sina 3 barn, där pappan först blev misstänkt att ha dödat alla 4.
Precis, såklart en kvinna kan mörda. Har lyssnat på hundratals poddar och visst mördar kvinnor. Att tro något annat är naivt.
Citera
2018-03-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för ditt svar. Så tolkar jag INTE uttalanden i tidningen (förresten något liknande står kring mamman, att hon antagligen jobbade en del hemifrån, se samma artikel som nedan).

”Även pappan i familjen var framgångsrik i yrkeslivet. Hans chef beskriver honom som en "högpresterare":
– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

"Han ville prioritera tid med familjen"
Chefen vill inte uttala sig närmare om den medicinska situationen i familjen, men säger:
– Det är klart att jag har varit bekant med den situationen och det är därför vi har försökt lägga upp det på ett sätt så att det ska fungera så bra som möjligt.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Tack detta hade jag inte läst och det är väl en sammanfattning av alla intervjuer.Han var i vart fall på alla viktiga konferenser och semenarium under 2017 och hade gått ner 10 % i tid sen hur mkt han arbetade hemifrån vet jag inte. Men ett uttalande från rektorn var väl att någon av föräldrarna var hemma ibland och ibland var töserna ensamma. Och NEJ ingen uppfattade att familjen var i djup kris som rektorn sa i ett uttalande...men det var väl mest för att skydda sig själv. Attt barnen hade hemundervisning var anmärkningsvärt för många och detta framkommer ju även i artikeln
Citera
2018-03-30, 13:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, eller hur? Det är just detta med två föräldrar som är så märkligt. Två som kommit överens - nej, det verkar så osannolikt.

Om O var psykotisk (började bli) kanske det ingick vanföreställningar om att vara förföljd eller risker att utsättas för fara. Det skulle i så fall möjligen kunnat bidra till att flickorna hölls hemma.

Någon form av psykisk ohälsa bör det ju finnas med i bilden. Den som är frisk och välfungerande dödar inte det käraste han/hon har.

O sa att han var hemma från jobbet för barnens skull. Det kan väl tänkas att det var han själv som inte mådde bra - han och/eller barnen.

Men, precis som du skriver: varför satte inte den andra föräldern stopp?

Jag tror att båda var i lika dåligt skick annars hade nog en ”överenskommelse” inte kunnat ske. Men jag tror att den ena var mer påstridig och att den andra gav sej pga det dåliga skicket.
Citera
2018-03-30, 13:46
Medlem
Citat:
Tänk om föräldrarna umgicks i kretsar som hade samma syn som Missan27 och faktiskt trodde på det? Att deras barn inte var sjuka för att dom inte hade cancer och att flickorna egentligen var helt friska. Dom var bara känsliga konstnärssjälar. Om alla symptomen berodde på att Oskar inte var nog stark i tron?

Om det hade varit så kunde det ha slutat riktigt illa.....
Kanske var även pianolärarinnan medlem.. nu blev det kanske konspiratoriskt. Vi vet inte vilken deras umgängeskrets var egentligen och olika kopplingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in