2018-03-30, 11:55
Medlem
LT10s avatar
Här är mina betyg.

1: Ej allsvensk klass/Oprövad.
2: Godkänd.
3. Bra allsvensk klass.
4: Hög allsvensk klass.
5: Landslagsklass.

Målvakter
Andreas Isaksson. 5
Behöver ingen större motivering. Allsvenskans bästa målvakt. Om han skulle bli sugen på ett VM-spel, spelar han VM.

Tommi Vaiho. 2
Gjorde det bra de matcher han fick spela ifjol, bortsett från ett ingripande mot Halmstad. Annars är det Peking borta man minns bäst, klev in och storspelade efter att Isak tvingades utgå skadad. Stabil reserv ändå.

Oscar Jonsson. 1
Talang, men långt efter Isak och Vaiho.

Försvarare
Johan Andersson. 2
Kan spela på flera positoner. Främst HB, men även yttermittfältare, testades dessutom som VB i genrepet mot BP, är förmodligen första valet ifall Augustinsson inte är tillgänglig. Habil truppspelare.

Marcus Danielson. 3.
Väldigt nöjd med den värvningen, har sett riktigt fin ut i Sundsvall flera säsonger. Bra uppspelsfot.

Jacob Une Larsson. 4.
Växte ut till en av seriens bästa MB förra säsongen. Resolut och grym spänst.

Niklas Gunnarsson. 2.5
Vem gillar inte Gunnar? in och ut i elvan, HB til MB osv. Gnäller aldrig, går alltid in och gör jobbet. Underskattad.

Jonas Olsson. 4.
Styr och ställer som han ska göra, får kaptensbindeln i år och med all rätt. Kommer göra sina 20-25 matcher, men vi står inte och faller när Jonas inte spelar, vilket känns skönt. Var fantastisk i cupkvarten mot Häcken.

Jonathan Augustinsson. 1.5.
Har inte spelat så mycket allsvensk fotboll, men av det man har sett under försäsongen och cupen, är det ett snäpp upp från Käck. Tror mycket på Jonis.

Felix Beijmo. 4.
Vilken jäkla raket som avfyrades ifjol. Försvinner i sommar? ja mest troligt.

Mittfältare
Jesper Karlström. 2.5
Gjorde en fin höstsäsong. Får ut mer av sitt spel med Ulvestad än Walker. I år är det dags att steppa upp ytterligare.

Dzenis Kozica. 2
Är väl främst värvad för att ersätta Kerim som 10:a, men har spelat VY. Blandat och gett hittills.

Kevin Walker. 2
Gjorde sin bästa säsong ifjol. Finfin högerfot.

Haris Radetinac. 3
Oj vad Haris har sett bra och spelsugen ut hittills. 3:a rimligt nu, men en Haris som bäst, 4:a utan tvekan.

Kerim Mrabti. 4
Vår viktigaste spelare offensivt. 8+7 ifjol, bör öka poängskörden i år. En spelare jag kommer hålla ett extra öga på när han går vidare.

Jonathan Ring. 2.5
Manges ersättare. På förhand en perfekt spelare i Özcans lagbygge. En 3:a i Kalmar.

Besard Sabovic. 1
Långtidsskadad, tillbaka till sommaren tidigast. På sikt tror jag Besard blir en godkänd truppspelare, men inte mer.

Hampus Finndell. 1
Sägs ju vara den största talangen BP fått fram. Ruggigt spännande.

Edward Chilufya. 1
¨Tigern¨som han kallas, besitter en sjuk snabbhet och sett förvånansvärt bra ut på försäsongen, jag blir inte förvånad om han spelar till sig en plats under säsongen.

Fredrik Ulvestad. 2.5
Det man har sett med Ulvestad: Häcken i cupvarten, Aik i cupsemin.. slutsats? hög allsvensk klass. Blir årets utropstecken.

Anfallare
Yura Movsisyan. 3
Jag har inte sett den här killen spela, och man vet inte hans fysiska status. Men sett till meriter och erfarenhet är det en värvning i Obasi och Elyounoussi klass. Då ska han ha en 3:a. Sen kan det sluta hur som helst

Aliou Badji. 2
Badji behöver spela. Jag är inte så säker på att han kommer få göra det nu i samband med värvningen av Yura, och att Özcan väljer Tino före. Hoppas på en utlåning fram till sommaren. Blandar och ger, men potentialen finns där.

Julian Kristoffersen. 1
Nej, bara nej. Förstår inte värvningen från första början.

Tinotenda Kadewere. 2
Är det i år Tino slår igenom på allvar? gjort bra med poäng i cupen och har så mycket fotboll i sig, otroligt fin teknik, men speluppfattningen finns inte. Påminner om Karikari, inte till spelsättet, men väntan på att slå igenom på allvar. Fjärde säsongen, sista chansen?
Senast redigerad av LT10 2018-03-30 kl. 11:58.
2018-03-30, 13:15
Medlem
Joelfrogs avatar
3. Bra allsvensk klass.

Målvakter
David Mitov Nilsson 3
Isak Pettersson 3
Gustav Jansson 2
Julius Lindgren 1

Kommentar:
Två bra målvakter men Mitov är väldigt skadedrabbad därför har man plockat in en bra backup i Gustav Jansson, Isak Pettersson kan få sitt genombrott, tror Mitov kan få svårt att få speltid om Pettersson får en bra start i klubben. Lindgren lär få spela i samarbetsklubben Sylvia.
Betyg: 3

Försvarare
Jon Gudni Fjóluson 4
Andreas Johansson 5
Filip Dagerstål 3
Lars Krogh Gerson 3
Henrik Castegren 1
Tarik Hamza 1
Johannes Vall 2
Linus Wahlqvist 4
Ian Smith 2
Alfons Sampsted 1

Kommentar:
Två mycket starka mittbackar medans de ser lite svagare ut på vänsterkanten, Gerson och Dagerstål och Smith kan alla spela både som försvarare och mittfältare, släpper in för mycket mål om man jämför med topplagen och de har man gjort på försäsongen och under svenska cupen också, Ian Smith ser intressant ut.
Betyg: 3

Mittfältare:
Eric Smith 2
Daniel Sjölund 4
Andreas Blomqvist 2
Arnór Sigurdsson 1
Felix Bengtsson 1
Gudmundur Thórarinsson 3
Simon Thern 3
Alexander Jakobsen 4
David Moberg Karlsson 4

Kommentar:
Mycket stark lagdel men blanding av rutin och unga spelare, får Thern till det som exempelvis Eliasson så blir han en nyckelspelare i Peking, många spelare som lär utvecklas under året, undrar hur länge Sjölund håller på denna nivån det är han som håller ihop mittfältet.
Betyg: 4

Forwards
Kalle Holmberg 4
Simon Skrabb 2
Jordan Larsson 4

Kommentar:
Starkaste lagdelen i Norrköping, blir Skrabb skadefri har man tre riktigt bra strikers, tror Kalle blir ännu bättre i år men tror han gör mindre mål då jag tror att Jordan kommer ta mer plats och hänga ditt några kassar.
Betyg: 4

Jag tror Peking kan få en bra säsong nu på försäsongen har de spelat ihop sitt nya spelsystem och tror inte det gått så bra på grund av detta tror de kommer in i säsongen om någon månad när man fått spela i hop detta och tror de tar en tredjeplats till en sjätteplats men får man ihop det snabbare än en månad tror jag man är en utmanare till SM guldet men då måste mycket falla på plats t.ex. att man inte tappar nyckelspelare under sommarfönstret och att man inte blir lika skadedrabbat denna säsong som förra
2018-03-30, 13:16
Medlem
Här är mina betyg. Andra MFF:are får gärna justera där dom anser att det behövs.

3. Bra allsvensk klass.

Målvakter
Johan Dahlin 4
Allsvenskans bästa målvakt bakom Isaksson i min bok.

Fredrik Andersson 2
Lagom stabil för att vara andramålvakt. Inte överdrivet nervös om/när Dahlin måste stå över.

Försvarare
Eric Larsson 3
Gjorde det bra i Sundsvall, men har haft det lite motigare på försäsongen i Malmö. Lite småskavanker och en riktigt bra Vindheim har gjort att Larsson inte riktigt tuggat igång... än.

Andreas Vindheim 2
En stark försäsong till trots, Vindheim blandar och ger (när han väl spelar). Har höga toppar, men måste hitta en balans - och undvika skador - för att nå högre.

Rasmus Bengtsson 5
Sticker kanske ut hakan här, men jag hävdar att Bengtsson är Allsvenskans bästa mittback. Ruskigt stabil och en viktig kugge i Malmö. Får han bara vara skadefri...

Lasse Nielsen 4
Nielsen är, även han, en otroligt bra mittback. Påverkas dock en hel del av vem han har vid sidan av sig. Med Brorsson är han lite sämre än med Bengtsson.

Franz Brorsson 3
"Släggan" har potential att bli ännu en mittbacksexport från Malmö, men måste bli bättre på att värdera situationer. Tar dumma beslut emellanåt, men överlag en bra mittback.

Behrang Safari 4
Ett år äldre och ett år långsammare, men vad spelar det för roll? Rakt igenom en fantastisk fotbollsspelare.

Egzon Binaku 3
Står nog på tillväxt bakom Safari i år, men har ändå gjort bra insatser i Cupen. Bra inläggsfot.

Mittfältare
Mattias Svanberg 3
Svårt att sätta betyg på Svanberg. Har stått för riktigt starka insatser, men ännu mer att bevisa. Femma nästa säsong?

Sören Rieks 3
Kommer från en svag säsong i ett svagt Blåvitt, men har mycket i sig. Stabilt alternativ på mittfältet.

Arnor Traustason 3.5
Har haft det lite motigt på försäsongen med småskavanker. Potential för högre betyg, men har en bit kvar till Norrköpings-formen.

Bonke Innocent 2
Allsvenskans coolaste namn (?) hjälper föga när spelet inte sitter. Ett felköp som säkert kommer få ett par minuter ändå. Inte MFF-material.

Isak Ssewankambo 2
Ser bra ut i U21 och har gjort det bra i Molde, men har behandlats som en allt-i-allo-spelare vilket gjort att utvecklingen stannat av något?

Oscar Lewicki 4
Växlade upp i fjol efter en svagare säsong i förfjol. Stark defensivt och har utvecklats något i offensiven. Litet frågetecken för precisionen i passningsspelet kanske.

Fouad Bachirou 5
Inte mycket att snacka om, en briljant spelare på den här nivån. En av Allsvenskans bästa mittfältare.

Anfallare
Carlos Strandberg 4
Sett lite trubbig ut på försäsongen, men alla vet vad han kan. Måste hitta rätt i spelet, då blir det åka av.

Alexander Jeremejeff 4
Allsvenskans mest underskattade spelare? Riktigt bra med boll, en blick som få andra. Blir viktig för Malmö i år.

Markus Rosenberg 4
Ännu en spelare som blivit äldre. Är inte lika överlägsen som för två-tre år sedan, men otroligt viktig. Malmö personifierat.

Lämnar Pavle Vagic, Samuel Adrian, Laorent Shabani, Mathias Nilsson, Hugo Andersson och Felix Kostandeliasz utanför - fastän de säkerligen kommer få speltid i år.
2018-03-30, 13:25
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Alltså jag menar ej utfall är skada. Menar överdriven kraft med dobbarna före

Testa att skriva det du menar nästa gång då, istället för att använda ord som betyder något helt annat. Då blir det mycket enklare att diskutera med dig.

/feldgrau
2018-03-30, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
[b]
Jordan Larsson 4

Är han verkligen en 4 i dagsläget eller är det snarare en förhoppning att han blir? 3 eller 3.5 skulle jag säga, men då har jag inte sett så mycket av honom i Norrköping.

Han har väl bara 3 allsvenska spelmål (plus ett gäng straffmål)?
2018-03-30, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Testa att skriva det du menar nästa gång då, istället för att använda ord som betyder något helt annat. Då blir det mycket enklare att diskutera med dig.

/feldgrau
Skrev aldrig om skada. Utfallet menade jag dobbarna före och onödigt mycket kraft som jag har skrivit
2018-03-30, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Hade du frågat mig för bara nån månad sen hade jag sagt att förväntningen/förhoppningen är att gå om MFF och ta SM-guld, men i och med cupspelet där vi egentligen inte spela bra nån gång och det solklara med Nisses hjärtfel (vilket är ett otroligt tungt avbräck) samt Nyholms benbrott så ligger förväntningarna på topp 4.

Truppen är utan tvekan bra, men utifrån det man sett av cupen, cupderbyt och HeIF senast sänktes hybrisen märkbart. I många stunder har det sett mediokert ut så det är vad man går in i Allsvenskan 2018 med. Hoppas givetvis att man har fel men i nuläget tror jag att aprilmånad (med så många viktiga matcher!) kommer bli en besvikelse.

Jag hade tänkt tippa er som etta i årets "tippa allsvenskan" tråd när man såg hur grym truppen såg ut på papper. Men jag är nog inne på din linje litegann, det man sett hittills har inte motsvarat förväntningarna riktigt. Kan dock ändras när säsongen startar på allvar men jag undrar om ni inte gör en typisk AIK-vår även i år?

För övrigt undrar jag om tiden kan gå långsammare? Tyvärr har all snö försvunnit här så man kan inte göra en Cartman och gå ut och lägga sig i en snödriva och frysa in sig själv för att bli uppväckt på söndag.
2018-03-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Här är mina betyg. Andra MFF:are får gärna justera där dom anser att det behövs.

3. Bra allsvensk klass.

Målvakter
Johan Dahlin 4
Allsvenskans bästa målvakt bakom Isaksson i min bok.

Fredrik Andersson 2
Lagom stabil för att vara andramålvakt. Inte överdrivet nervös om/när Dahlin måste stå över.

Försvarare
Eric Larsson 3
Gjorde det bra i Sundsvall, men har haft det lite motigare på försäsongen i Malmö. Lite småskavanker och en riktigt bra Vindheim har gjort att Larsson inte riktigt tuggat igång... än.

Andreas Vindheim 2
En stark försäsong till trots, Vindheim blandar och ger (när han väl spelar). Har höga toppar, men måste hitta en balans - och undvika skador - för att nå högre.

Rasmus Bengtsson 5
Sticker kanske ut hakan här, men jag hävdar att Bengtsson är Allsvenskans bästa mittback. Ruskigt stabil och en viktig kugge i Malmö. Får han bara vara skadefri...

Lasse Nielsen 4
Nielsen är, även han, en otroligt bra mittback. Påverkas dock en hel del av vem han har vid sidan av sig. Med Brorsson är han lite sämre än med Bengtsson.

Franz Brorsson 3
"Släggan" har potential att bli ännu en mittbacksexport från Malmö, men måste bli bättre på att värdera situationer. Tar dumma beslut emellanåt, men överlag en bra mittback.

Behrang Safari 4
Ett år äldre och ett år långsammare, men vad spelar det för roll? Rakt igenom en fantastisk fotbollsspelare.

Egzon Binaku 3
Står nog på tillväxt bakom Safari i år, men har ändå gjort bra insatser i Cupen. Bra inläggsfot.

Mittfältare
Mattias Svanberg 3
Svårt att sätta betyg på Svanberg. Har stått för riktigt starka insatser, men ännu mer att bevisa. Femma nästa säsong?

Sören Rieks 3
Kommer från en svag säsong i ett svagt Blåvitt, men har mycket i sig. Stabilt alternativ på mittfältet.

Arnor Traustason 3.5
Har haft det lite motigt på försäsongen med småskavanker. Potential för högre betyg, men har en bit kvar till Norrköpings-formen.

Bonke Innocent 2
Allsvenskans coolaste namn (?) hjälper föga när spelet inte sitter. Ett felköp som säkert kommer få ett par minuter ändå. Inte MFF-material.

Isak Ssewankambo 2
Ser bra ut i U21 och har gjort det bra i Molde, men har behandlats som en allt-i-allo-spelare vilket gjort att utvecklingen stannat av något?

Oscar Lewicki 4
Växlade upp i fjol efter en svagare säsong i förfjol. Stark defensivt och har utvecklats något i offensiven. Litet frågetecken för precisionen i passningsspelet kanske.

Fouad Bachirou 5
Inte mycket att snacka om, en briljant spelare på den här nivån. En av Allsvenskans bästa mittfältare.

Anfallare
Carlos Strandberg 4
Sett lite trubbig ut på försäsongen, men alla vet vad han kan. Måste hitta rätt i spelet, då blir det åka av.

Alexander Jeremejeff 4
Allsvenskans mest underskattade spelare? Riktigt bra med boll, en blick som få andra. Blir viktig för Malmö i år.

Markus Rosenberg 4
Ännu en spelare som blivit äldre. Är inte lika överlägsen som för två-tre år sedan, men otroligt viktig. Malmö personifierat.

Lämnar Pavle Vagic, Samuel Adrian, Laorent Shabani, Mathias Nilsson, Hugo Andersson och Felix Kostandeliasz utanför - fastän de säkerligen kommer få speltid i år.

Du kan ju inte ge bonke samma betyg som vindheim o Isak. Vindheim riktigt bra fram till skadan o Isak har segt ok ut i u21 landslaget. Du får ge bonke 1 då som underpresterat.
2018-03-30, 21:54
Medlem
Kollar streams inför matchen imorgon och ser att det går att köpa matchbiljett på C More, https://www.alltommatchen.se/fotboll/allsvenskan/live-stream/

Någon som testat? Bra kvalle, värt pengarna?
2018-03-30, 22:02
Medlem
Plebeiis avatar
Är jag ensam om att tycka att det fokuseras alldeles för mycket på ålder i fotboll överlag? Tänker framför allt på snacket kring Kennedy, åtminstone de tre senaste säsongerna. Det känns som att många förutsätter att han pga. sin ålder ska tappa i kvalité och inte orka lika mycket som tidigare men lik förbannat är han väldigt ofta bäst på plan när han får spela. Sen nästa match får han trots det återigen nöja sig med bänken vilket är helt obegripligt. Visst, normalt orkar man mindre med åldern men från Kennedy har det alltid, i intervjuer osv., låtit som att han orkar 90 minuter. Mycket tröttsamt med denna åldersdiskriminering.
2018-03-30, 22:37
Medlem
ZlatanManias avatar
https://pbs.twimg.com/media/DZj6kQJWsAAdTz8.jpg:large

Stämmer detta?
2018-03-30, 23:03
Medlem
Plebeiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
https://pbs.twimg.com/media/DZj6kQJWsAAdTz8.jpg:large

Stämmer detta?
Haha, ”inte för att sprida något”

Jävligt tröttsamt och ja, minst sagt amatörmässigt om det stämmer. Vill minnas att man provade en ”Bosman” på försäsongslägret också som hans tidigare klubb hävdade var under kontrakt.

Hur löses sådana ärenden förövrigt? Är det FIFA som bestämmer vilken klubb spelaren faktiskt tillhör? Kan spelarens nya klubb behöva betala skadestånd?
Senast redigerad av Plebeii 2018-03-30 kl. 23:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in