• 1
  • 2
2010-03-21, 14:16
Medlem
Satt och slökollade på blocket på bilar och fick upp ögonen för en fräsch Audi A6 00'a som gått ca 14k men när jag sedan kollade på transportstyrelsen så hade bilen haft 13 ägare... Tycker 13 ägare på 10 år definitivt är för mycket och började genast fundera på ifall det var en problembil. Nu är jag ju knappast någon erfaren "bilhandlare" men var tycker ni gränsen går för antal ägare? Eller skiter ni i det ifall bilen ser ut att vara i bra skick?
Citera
2010-03-21, 14:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Helt klart ska antal ägare vara en parameter att räkna med.
13 ägare på 10 år är mycket, även om hälften är bilhandlare.

Om den bytt ägare ett antal gånger senaste månaderna så kan det vara nåt skumt, t.ex. så är det vanligt när mätare har skruvats. Då går det inte att avgöra vem som ansvarat för det.
Citera
2010-03-22, 01:56
Medlem
Hegamons avatar
Jag anser att problemet med många ägare är alla fördomar kring bilar med många ägare. Egentligen borde skicket avgöra och antal ägare hamna långt ner på listan över potentiella problemparametrar.
Citera
2010-03-22, 10:05
Medlem
morkfromorks avatar
mer än en ägare per år är en varningsklocka. Ibland kan det dock vara massor med bilfirmor eller att en bil skiftar ägare inom en familj tex. och det är ju ok. Men det är alltid så svårt veta vilka de tidigare var.

Jag köpte en gång en bil som såg bra ut, med massa ägare, och troligen hade ingen gjort service eller bytt slitdelar, jag köper aldrig en sån bil igen iallafall.
Citera
2010-03-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotelWun
Satt och slökollade på blocket på bilar och fick upp ögonen för en fräsch Audi A6 00'a som gått ca 14k men när jag sedan kollade på transportstyrelsen så hade bilen haft 13 ägare... Tycker 13 ägare på 10 år definitivt är för mycket och började genast fundera på ifall det var en problembil. Nu är jag ju knappast någon erfaren "bilhandlare" men var tycker ni gränsen går för antal ägare? Eller skiter ni i det ifall bilen ser ut att vara i bra skick?

Frågan är ju hur historiken ser ut. Det kan ju röra sig om väldigt många ägare de första åren, även om bilen haft tretton ägare på tio år kan den ju haft en ägare de senaste sju åren, och det är ju trots allt helt ok. Jag hade en bil som hade fem-sex ägare på pappret men i princip bara körts av en person, men den hade vandrat via bilhandlare-leasingföretag-företag-privatperson osv.

Jag skiter i princip i antalet ägare.
Citera
2010-03-23, 15:53
Medlem
Kläppskogs avatar
Antalet ägare är inte lika intressant som vilka ägarna har varit.

Min bil är två år gammal och har haft fyra ägare. Mycket?
Den första är bilhandlaren som levererade bilen ny.
Den andra är bilens brukare i två år.
Den tredje är bilhandlaren där den byttes in.
Den fjärde är jag som precis köpt den.

Jag betraktar det som att jag köpt en välskött enägarbil, men många andra drar säkert öronen åt sig.
Citera
2010-03-24, 14:09
Medlem
mrhalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Antalet ägare är inte lika intressant som vilka ägarna har varit.

Min bil är två år gammal och har haft fyra ägare. Mycket?
Den första är bilhandlaren som levererade bilen ny.
Den andra är bilens brukare i två år.
Den tredje är bilhandlaren där den byttes in.
Den fjärde är jag som precis köpt den.

Jag betraktar det som att jag köpt en välskött enägarbil, men många andra drar säkert öronen åt sig.

Har precis samma situation.
Problemet för någon som köper bilen om 5 år har lite svårare att kolla upp alla tidigare ägare och därigenom inte vet om hur många "riktiga" ägare en bil har.

Men en bra tumregel är väl att man kan dela antal ägare med 1.5 så får man antalet brukare på en bil.
Citera
2010-03-24, 14:12
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhalt
Men en bra tumregel är väl att man kan dela antal ägare med 1.5 så får man antalet brukare på en bil.
Det stämmer kanske första åren, men på en äldre bil som oftast byter ägare privat spricker det.
Citera
2010-03-24, 14:22
Medlem
mrhalts avatar
Jo, är klart när bilen närmar sig 10 år och inte är värd speciellt mycket som ingen bilhandlare vill ha bilen längre.

Men exempel som inte är så ovanligt: (H - handlare, P - privat)

H
P
H
P
P
H
P
P
H
P
P
P
P

9 P och 4 H ger 13 ägare totalt: 13/1.5=8.6

Skulle du ha 15-16 ägare (bara mer privat) så är det fortfarande aproximativt okej...

Edit: Självklart finns det ju bilar som aldrig är hos handlare med.. Så inget man skall förlita sig på helt.
Citera
2010-03-26, 15:04
Medlem
Beror ju på om det finns en bra förklaring till varför det är så många ägare

En gång blev jag lite imponerad av en gammal 240 jag köpte den hade haft 39 ägare under sina 23 levnadsår liksom wtf
Citera
2010-03-26, 16:27
Medlem
Ett orsak till många ägare är snarare ett tecken på att bilen är dyr i drift. Dvs svindyra reservdelar, dyr försäkring eller hög bränsleförbrukning snarare än att den krånglar mycket. Detta gäller ofta på prestanda bilar av lite dyrare märken som har blivit några år. Kolla tex upp en bmw m3a som någon slyngel kör runt i. Den har garanterat bytt ägare varje år dom senaste fem åren. Du har i regel råd att äga bilen ett år innan du märker driftkostnaden.
Citera
2018-03-30, 12:14
Medlem
Varför säljer man en bil efter fyra månader? Skippa dessa annonser?

På biluppgifter kan man se om ägaren har flera fordon och då kan det ju röra sig om en privat bilhandlare

Desto skummare när det inte är det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in