Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 01:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det jag menade var att du synes anta att det inte är fråga om några (om än kanske bara två) som varit delaktiga utifrån att du antar att tillvägagångssättet skulle valts från någon likgiltig aspekt?

Du verkar ha övervägt mot någon eller några aspekter för att komma fram till antagandet att själva utförandet till sättet (skjutning inför ögonen på andra) för GM är irrelevant. Och utifrån det kommer till antagande om en ensam GM?
Tillvägagångssättet tycker jag också talar för ett impulsdåd, ja. Valet av vapen, fullt synlig bland folk, inget definitivt avgörande skott på OP när han låg på marken, det närmsta vittnet (LP) fick överleva...

Och som sagt det andra, att en målinriktad grupp rimligen borde ha agerat annorlunda.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-30 kl. 01:40.
Citera
2018-03-30, 01:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ensamma galningar är ju i princip bortskalade om han mördas i hemmet. Det är mer demonstrativt att skjuta en statsminister i sitt hem än på en trottoar i stan.

Men min poäng är alltså: om det var poliser som mördade OP, varför krånglade de till det så och tog ökade risker när det fanns smidigare och säkrare sätt?

På den frågan svarar vissa att orsaken var att dölja att det rörde sig om en konspiration. Jag tycker inte att det argumentet håller.

??? Men det är väl mer demonstrativt att skjuta någon inför flera personers åsyn på stan än att göra det inför enbart ev familjemedlemmar i hemmet?

Att det skulle kunna vara flera inblandade är ju inte nödvändigt att det skulle var bundet till att just poliser skulle vara inblandade i själva mordet?

Om ensamma galningar är bortskalade i händelse av dödsfall i hemmet (vilket är tveksamt, fler än en dödas väl i hemmet av tokig familjemedlem som inte konspirerat med någon alls) betyder ju inte att en grupp enbart har BOs hem att välja till brottsplats?

Fast det är två olika saker, a) att skjuta någon öppet (demonstrativt) just för öppenhetens skull, och b) välja det tillvägagångssättet i hopp om att det ska se ut som att GM är ensam galning.
Utförandet är ju andra beslutet, då har GM dessförinnan bestämt att BO ska dö, för verklig eller inbillad orsak (motiv för själva mordet i sig) men det utesluter ju inte att valet av tillvägagångssätt kan vara drivet med något särskilt syfte, eller tankegång?
Citera
2018-03-30, 01:59
Medlem
Citat:
Tillvägagångssättet tycker jag också talar för ett impulsdåd, ja. Valet av vapen, fullt synlig bland folk, inget definitivt avgörande skott på OP när han låg på marken, det närmsta vittnet (LP) fick överleva...

Och som sagt det andra, att en målinriktad grupp rimligen borde ha agerat annorlunda.

Varför skulle man skjuta på OP när han låg på marken om man effektivt uppnåt sitt mål? Det behövdes inget avgörande skott på OP för skottet som slog ned honom var väl omedelbart dödande? Det hade väl framstått som mer labilt att fortsätta skjuta på en död?

Fullt synlig bland folk kan tyda på viss kyla, det var väl inte okänt att vittnen till traumatiska händelser typiskt väldigt motstridiga uppgifter. Och om GM kalkylerat att detta även sker vid statsministermord så synes hen haft rätt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-03-30 kl. 02:01.
Citera
2018-03-30, 02:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
??? Men det är väl mer demonstrativt att skjuta någon inför flera personers åsyn på stan än att göra det inför enbart ev familjemedlemmar i hemmet?

Att det skulle kunna vara flera inblandade är ju inte nödvändigt att det skulle var bundet till att just poliser skulle vara inblandade i själva mordet?

Om ensamma galningar är bortskalade i händelse av dödsfall i hemmet (vilket är tveksamt, fler än en dödas väl i hemmet av tokig familjemedlem som inte konspirerat med någon alls) betyder ju inte att en grupp enbart har BOs hem att välja till brottsplats?

Fast det är två olika saker, a) att skjuta någon öppet (demonstrativt) just för öppenhetens skull, och b) välja det tillvägagångssättet i hopp om att det ska se ut som att GM är ensam galning.
Utförandet är ju andra beslutet, då har GM dessförinnan bestämt att BO ska dö, för verklig eller inbillad orsak (motiv för själva mordet i sig) men det utesluter ju inte att valet av tillvägagångssätt kan vara drivet med något särskilt syfte, eller tankegång?
För landet är det mer demonstrativt att mörda en statsminister i hans hem.

Visst finns der flera konspirationsteorier. Men polisspåret verkar vara hetast och det är det jag tycker är märkligt på vissa sätt.

Förstår inte vad du menar med det där om dödsfall i hemmet.

Om OP inte gått över till östra sidan Sveavägen hade chanerna varit små att få ett bra tillfälle att skjuta honom. Kanske 10 %, det är en gissning. Han kunde också åkt taxi hem och då hade chansen varit nära noll. Om några personer råkat passera Dekorima just när OP passerade hade den absolut bästa platsen varit rökt. För detta skulle man alltså ha fixat och donat med wt och presumtiva mördare runt hörnen och flyktbilar och flytt av andra poliser osv. Ställer man det mot att knäppa honom i hemmet eller på något annat diskret och enklare sätt så ser det inte så trovärdigt ut.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-30 kl. 02:14.
Citera
2018-03-30, 02:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Varför skulle man skjuta på OP när han låg på marken om man effektivt uppnåt sitt mål? Det behövdes inget avgörande skott på OP för skottet som slog ned honom var väl omedelbart dödande? Det hade väl framstått som mer labilt att fortsätta skjuta på en död?

Fullt synlig bland folk kan tyda på viss kyla, det var väl inte okänt att vittnen till traumatiska händelser typiskt väldigt motstridiga uppgifter. Och om GM kalkylerat att detta även sker vid statsministermord så synes hen haft rätt.
Antingen var GM så professionell att han såg att OP omöjligen kunde överleva, eller så var GM en dålig mördare. Framstått som mer labilt? Ja, kanske det, men det var väl det man ville? Man ville väl att det skulle se ut som en ensam galning? Annars hade man väl inte valt Sveavägen?

Inte ett enda vittne såg GM:s ansikte och det berodde till ganska stor del på tur. Nja, om det var en svensk polis som sköt och ett par vittnen skulle sett hans ansikte så vete fan om det hade varit så tryggt.
Citera
2018-03-30, 02:29
Medlem
Citat:
För landet är det mer demonstrativt att mörda en statsminister i hans hem.

Visst finns der flera konspirationsteorier. Men polisspåret verkar vara hetast och det är det jag tycker är märkligt på vissa sätt.

Förstår inte vad du menar med det där om dödsfall i hemmet .

Om OP inte gått över till östra sidan Sveavägen hade chanerna varit små att få ett bra tillfälle att skjuta honom. Kanske 20 %, det är en gissning. Han kunde också åkt taxi hem och då hade chansen varit nära noll. Om några personer råkat passera Dekorima just när OP passerade hade den absolut bästa platsen varit rökt. För detta skulle man alltså ha fixat och donat med wt och presumtiva mördare runt hörnen och flyktbilar och flytt av andra poliser osv. Ställer man det mot att knäppa honom i hemmet eller på något annat diskret och enklare sätt så ser det inte så trovärdigt ut.

Första fetade: GM kanske inte hade i åtanke överhuvudtaget att på något sätt angripa Sverige (även om det i sak då till någon del utgör ett angrepp på Sverige oavsett GMs inställning beträffande just den aspekten) , eller chikanera bristande skydd för statsministern? Eller på vad sätt menar du att det är mer demonstrativt för landet? Det blir ju inte samma parad av vittnen i vare sig media eller vittnesbåset om OP skulle dödats i hemmet.

Vilket "det där" syftar du på om dödsfall i hemmet (att folk dödas av exempelvis "galna" familjemedlemmar?). Det jag menar är att man inte kategoriskt kan säga att ensamma galningar inte kan mörda någon i BOs hem.
Citera
2018-03-30, 02:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Första fetade: GM kanske inte hade i åtanke överhuvudtaget att på något sätt angripa Sverige (även om det i sak då till någon del utgör ett angrepp på Sverige oavsett GMs inställning beträffande just den aspekten) , eller chikanera bristande skydd för statsministern? Eller på vad sätt menar du att det är mer demonstrativt för landet? Det blir ju inte samma parad av vittnen i vare sig media eller vittnesbåset om OP skulle dödats i hemmet.

Vilket "det där" syftar du på om dödsfall i hemmet (att folk dödas av exempelvis "galna" familjemedlemmar?). Det jag menar är att man inte kategoriskt kan säga att ensamma galningar inte kan mörda någon i BOs hem.
Vem som helst kommer inte in i statsministerns hem. Det är mer demonstrativt eftersom det säger typ: det här är ett iskallt, planerat attentat av någon vi trodde oss kunna lita på.

Angående det sista i ditt inlägg så hör det ihop med det andra. Vem som helst kommer inte in i statsministerns hem. Om OP och LP upptäckts skjutna i sin soffa med en kopp kaffe framför sig hade ensamma galningar inte kommit på tal.

Nu har jag nämnt hemmet flera gånger men det fanns nog flera sätt att ganska smidigt likvidera honom - i synnerhet om man var polis.
Citera
2018-03-30, 02:41
Medlem
Citat:
Antingen var GM så professionell att han såg att OP omöjligen kunde överleva, eller så var GM en dålig mördare. Framstått som mer labilt? Ja, kanske det, men det var väl det man ville? Man ville väl att det skulle se ut som en ensam galning? Annars hade man väl inte valt Sveavägen?

Inte ett enda vittne såg GM:s ansikte och det berodde till ganska stor del på tur. Nja, om det var en svensk polis som sköt och ett par vittnen skulle sett hans ansikte så vete fan om det hade varit så tryggt.

Vilka "man" ville att det skulle framstå som labilt? GM kanske inte ville framstå som labil, utan bestämt och effektiv.

Det är heller kanske inte "tur" att inte ansiktet uppfattas om GM håller sig så hen hade ryggen mot det hyfsat väl belysta skyltfönstret mot dekorima. I diktaturer där man förhör människor under tortyr håller väl den som förhör på ett sådant sätt att hen är ansikte vänt mot den förhörde som inte ser ansiktet om en belysning är bakom utfrågaren?
Det är heller knappast "tur" att vittnen ger misstämmande uppgifter till många delar. Vittnen har typiskt svårt att sortera intryck när något oväntat sker, och dessförinnan registrer man inte alla detaljer när världen verkar som vanligt.
Citera
2018-03-30, 02:51
Medlem
Citat:
Vem som helst kommer inte in i statsministerns hem. Det är mer demonstrativt eftersom det säger typ: det här är ett iskallt, planerat attentat av någon vi trodde oss kunna lita på.

Angående det sista i ditt inlägg så hör det ihop med det andra. Vem som helst kommer inte in i statsministerns hem. Om OP och LP upptäckts skjutna i sin soffa med en kopp kaffe framför sig hade ensamma galningar inte kommit på tal.

Nu har jag nämnt hemmet flera gånger men det fanns nog flera sätt att ganska smidigt likvidera honom - i synnerhet om man var polis.

Om de inte hade bevakning och blivit skjutna i hemmet hade det kunna vara hispig inbrottstjuv (en eller flera). Men upptäcktsrisken hade kanske varit något högre om någonnyfiken granne fått syn på person som ska in hos paret Palme.
Allmänheten hade väl förfasat sig över detta med, men kanske inte på samma sätt, för färre detaljer hade kommit ut och från färre håll. Tipsen från personer som menar sig sett något hade antagligt begränsats markant.
Citera
2018-03-30, 02:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vilka "man" ville att det skulle framstå som labilt? GM kanske inte ville framstå som labil, utan bestämt och effektiv.

Det är heller kanske inte "tur" att inte ansiktet uppfattas om GM håller sig så hen hade ryggen mot det hyfsat väl belysta skyltfönstret mot dekorima. I diktaturer där man förhör människor under tortyr håller väl den som förhör på ett sådant sätt att hen är ansikte vänt mot den förhörde som inte ser ansiktet om en belysning är bakom utfrågaren?
Det är heller knappast "tur" att vittnen ger misstämmande uppgifter till många delar. Vittnen har typiskt svårt att sortera intryck när något oväntat sker, och dessförinnan registrer man inte alla detaljer när världen verkar som vanligt.
Jag menar att det inte rimmar med valet av plats. Valde man (gruppen som utförde attentatet, om vi alltså tänker oss att det är en konspiration) platsen för att det inte skulle se organiserat ut, då bör inte mördaren medvetet agera för att verka proffisionell.

Som sagt, Dekorima var bästa platsen. Vid de andra platserna hade det nog varit större risk att visa ansiktet. Men även vid Dekorima fanns givetvis risken.
Citera
2018-03-30, 02:54
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det var nåt jag slängde ihop på nån timme för jag var frustrerad att alla bara gick som katt kring het gröt kring de svåra frågorna i MOP. Frugan var som vanligt irriterad på mig och det jag slösade tid på, men kom med tipset att jag skulle fokusera på det som är "mystiskt" för det tilltalar alla.

Svåra frågor är svåra. Så den tystnad du noterar beror kanske inte bara på undvikande, det kan helt enkelt krävas tid för fundering.

Bra att du skriver av dig! Din frus tips är helt rätt, det mystiska tilltalar - fast det kan också få mothugg.

Här kommer två vänligt avsedda mothugg:
• Skandiamannens koppling till EAP är tämligen svagt belagd. Vi har endast tinytiny:s inlägg (inklippt nedan) och förhörsprotokollets ”det här IAP på Åland” som belägg.
• Det var inte EAP som gav ut piltavlan med Palmemotivet, det var Contra.

Jag menar absolut inte att snacka ner tinytiny, hans få inlägg är bland de mest nukleöst gnistrande i den här tråden, men han uttryckte sig ibland lite... hmm... yvigt.

Skriv gärna mer. Ös på! Mer mysterier!

Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Tror inte Stig Engström var en kall GM, men å andra sidan förändrades han några år innan MOP. Han råkade ut för en olycka, var nära döden och bröt nacken men klarade sig med en personlighetsförändring.
Efter den olyckan började han hjälpa EAP med grafik och figurerade även i en artikel i SVD eller DN om androgyna människotyper. Att han var en Palmehatare även innan olyckan var det ingen tvekan om.
Han kan möjligtvis ha haft en stödfunktion att öppna dörrar om han nu var med i Arla Gryning. Varför var han på jobbet den tiden på kvällen?
Citera
2018-03-30, 02:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Om de inte hade bevakning och blivit skjutna i hemmet hade det kunna vara hispig inbrottstjuv (en eller flera). Men upptäcktsrisken hade kanske varit något högre om någonnyfiken granne fått syn på person som ska in hos paret Palme.
Allmänheten hade väl förfasat sig över detta med, men kanske inte på samma sätt, för färre detaljer hade kommit ut och från färre håll. Tipsen från personer som menar sig sett något hade antagligt begränsats markant.
Poliser hade inte behövt göra inbrott för att komma in i Palmes bostad. Jag kanske har fel, i så fall får någon gärna rätta mig och förklara varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in