2018-03-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Gör det något om man diskuterar karaktärerna även om det är påhittat? Jag tar det inte som något påhopp, undrar bara vad du menar.

Nej, inte gör dig mig något i alla fall, precis som jag skrev.

Vad jag menar är att det förundrar mig att flera här diskuterar karaktärerna som om de är verkliga personer.
Vet inte hur jag förklara det på något annat sätt än i mitt förra inlägg, men jag får fundera och återkomma.
Citera
2018-03-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plantfjant
Ni som diskuterar karatärerna, ta inte detta som ett påhopp, utan jag är bara genuint förbryllad och nyfiken på hur ni tänker.

Ni diskuterar karaktärerna precis som om det är en dokussåpa ni tittar på. Om man diskuterar tex big brother, robinson eller liknande, så är det åtminstone riktiga personer.

Men här har vi en fiktiv serie, så jag begriper inte hur ni kan diskutera som om de vore verkliga personer?

Det enda jag kan komma på är att ni måste vara väldigt unga...

Som sagt, det här är verkligen inte menat som påhopp, utan fortsätt diskutera. Jag är bara genuint nyfiken.

Folk har diskuterat fiktionella karaktärer och deras beteende, intresse och relationer sen stenåldern. Det känns särskilt passande när det kommer till en hyperrealistisk serie som Bonusfamiljen med karaktärer som lätt kan representera riktiga människor. Om det känns konstigt för dig då finns kanske problem med din förmåga till abstrakt tänkande. (Ursäkta om det låter hårt.)
Citera
2018-03-28, 20:52
Medlem
Citat:
Nej, inte gör dig mig något i alla fall, precis som jag skrev.

Vad jag menar är att det förundrar mig att flera här diskuterar karaktärerna som om de är verkliga personer.
Vet inte hur jag förklara det på något annat sätt än i mitt förra inlägg, men jag får fundera och återkomma.

På vilket sätt är det ett problem för dig om vi diskuterar fiktiva personer? Du kan också vara med och skriva vad du tycker, annars är det bara att ignorera om du känner att det stör dig. Vet inte vad du hade tänkt dig att vi skulle diskutera "Bonusfamiljen", några förslag kanske? Det blir ju lätt att man tänker sig in i karaktärerna eftersom det ligger väldigt nära verkligheten.

"Det enda jag kan komma på är att ni måste vara väldigt unga", det måste ju ändå vara ett slags påhopp? Förstår inte vad du är ute efter?
Citera
2018-03-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmides
Folk har diskuterat fiktionella karaktärer och deras beteende, intresse och relationer sen stenåldern. Det känns särskilt passande när det kommer till en hyperrealistisk serie som Bonusfamiljen med karaktärer som lätt kan representera riktiga människor. Om det känns konstigt för dig då finns kanske problem med din förmåga till abstrakt tänkande. (Ursäkta om det låter hårt.)

Jag kan också diskutera dessa saker, men talar då i termer om produktion, manusförfattande, skådespeleri m.m.
Jag kan bli känslosam, men älskar/hatar inte tex "Lisa" i bonusfamiljen för den skull.

Som jag skrev. Om jag tittar på tex Farmen. Då kan jag möjligen tycka att en person är en idiot, för att jag vet att den personen är riktig.
Hade farmen varit med skådespelare, hade jag istället tyckt att manus/produktion/skådespelarinsats var idiotiskt.

Här i denna tråd diskuterar många som om bonusfamiljen skulle vara lika verklig som farmen.
Citera
2018-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Som jag skrev. Om jag tittar på tex Farmen. Då kan jag möjligen tycka att en person är en idiot, för att jag vet att den personen är riktig.
Hade farmen varit med skådespelare, hade jag istället tyckt att manus/produktion/skådespelarinsats var idiotiskt.

Titta på det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Synecdoche.

Jag antar att flesta här är fullt medvetna om att Lisa är en fiktiv karaktär och att hon existerar därför inte på riktigt. Så när folk säger att dom ogillar Lisa då är det ett exempel på synekdoke; det som de menar är att dom ogillar egenskaperna (dvs. attityderna och beteendet) som karaktären representerar. Det finns personer som Lisa i verkligheten som är impulsiva och har svårt med att sätta gränser till sina barn och serien representerar såna människor bra. På det sättet kan serien mer realistisk än det som du jämför den med, dvs. reality TV.

Som sagt, om du begriper inte det då kan det finnas brister på din förmåga till att tänka abstrakt och att förstå att folk kan mena saker figurativt. Jag tycker att det är tråkigt att säga så till dig, men jag ville ge dig ett genuint svar eftersom du sa att du var geniuint nyfiken.
Citera
2018-03-28, 21:19
Medlem
Citat:
Undrar vad de andra tycker om Martin och Emma, det känns väl inte så passande direkt.
Ingen annan som vet vad de gjort, inte än ivf.
Citera
2018-03-28, 21:20
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ja, antagligen. Hon är ju inte speciellt rolig som person.

Dottern och syrran är nog bättre ligg. Gärna tillsammans.
Citera
2018-03-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen annan som vet vad de gjort, inte än ivf.

Lite spännande är det ju trots allt.
Citera
2018-03-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Dottern och syrran är nog bättre ligg. Gärna tillsammans.

Vad är det som får dig att tro att Lisa skulle vara så tråkig? Det som hände mellan Martin och Emma var nog bara en tillfälligt grej , det lär nog inte hända något mer.
Citera
2018-03-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmides
Titta på det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Synecdoche.

Jag antar att flesta här är fullt medvetna om att Lisa är en fiktiv karaktär och att hon existerar därför inte på riktigt. Så när folk säger att dom ogillar Lisa då är det ett exempel på synekdoke; det som de menar är att dom ogillar egenskaperna (dvs. attityderna och beteendet) som karaktären representerar. Det finns personer som Lisa i verkligheten som är impulsiva och har svårt med att sätta gränser till sina barn och serien representerar såna människor bra. På det sättet kan serien mer realistisk än det som du jämför den med, dvs. reality TV.

Jag bryr mig verkligen inte om din "hobby-psykoanalys" för den är totalt intetsägande och dessutom helt överflödig i diskussionen.
Jag tog med flit bort sista stycket nu när jag citerade dig, för att du ska se att den inte behövdes för att framge vad du vill ha sagt.

Som sagt jag bryr mig inte, och är heller inte intresserad av din hobbypsykologi, så håll dig vänligen till diskussionen.

Kanske är det så enkelt att jag tycker att serien är för långt ifrån verkligheten, för att anse att karaktärerna känns verkliga.
Citera
2018-03-28, 21:54
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det ett problem för dig om vi diskuterar fiktiva personer? Du kan också vara med och skriva vad du tycker, annars är det bara att ignorera om du känner att det stör dig. Vet inte vad du hade tänkt dig att vi skulle diskutera "Bonusfamiljen", några förslag kanske? Det blir ju lätt att man tänker sig in i karaktärerna eftersom det ligger väldigt nära verkligheten.

"Det enda jag kan komma på är att ni måste vara väldigt unga", det måste ju ändå vara ett slags påhopp? Förstår inte vad du är ute efter?

Precis som jag skrev i mina andra inlägg så är det mycket problematiskt. (ironi)
Nej då, diskutera på ni...
Citera
2018-03-28, 21:55
Medlem
Citat:
Jag bryr mig verkligen inte om din "hobby-psykoanalys" för den är totalt intetsägande och dessutom helt överflödig i diskussionen.

Som sagt jag bryr mig inte, och är heller inte intresserad av din hobbypsykologi, så håll dig vänligen till diskussionen.

Jag är ledsen att se att du känner dig så upprörd. Kanske du borde inte heller ha sagt att de som skriver här måste vara "väldigt unga" bara eftersom du inte gillar serien. Om en ska ge kritik då måste en också kunna ta kritik.

Citat:

Kanske är det så enkelt att jag tycker att serien är för långt ifrån verkligheten, för att anse att karaktärerna känns verkliga.

Jag håller inte med dig, men det är okej - vi behöver inte vara överens. Du skrev tidigare att du gillar Big Brother, Robinson och Farmen. Här finns en diskussionstråd till Farmen och jag är säker att det kan finnas fler. Du skulle kanske ha roligere med att delta i en diskussion om en serie som du gillar istället för att komma hit för att dela med dig negativitet om en serie som du inte verkar gilla eller förstå.
Senast redigerad av charmides 2018-03-28 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in