2018-03-28, 20:21
Medlem
Ansökte om ett litet lån på 25000:- för typ 2 veckor sedan via Nordea
all klappat och klart, men till slut avböjde jag pga ockerräntor och test av email (viket jag kunde förvänta mig)
hade skaffat mig en ny helt unik email adress via Telia ,döm av förvånad nu denna veckan har jag fått mail från Nordax ,freedom finance mm ,,hmmmmm
hur har dom fått tag i min mailadress?
Slump eller är det så illa att dom säljer din email till andra institut
och ja jag har läst att dom "INTE KOMMER " att delge denna info till andra!
Citera
2018-03-28, 20:24
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
all klappat och klart, men till slut avböjde jag pga ockerräntor och test av email (viket jag kunde förvänta mig)
hade skaffat mig en ny helt unik email adress via Telia ,döm av förvånad nu denna veckan har jag fått mail från Nordax ,freedom finance mm ,,hmmmmm

Ansökte du via Nordeas hemsida? Låter som att du kan ha blivit ditpekad av nån annan sida och att det är den sidan som lämnat ut dina uppgifter.

Nordea får typ inte ens lämna ut uppgifterna, om du nu inte godkänt något knäppt (vilket jag är tveksam till) i deras användarvillkor.
Citera
2018-03-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ansökte du via Nordeas hemsida? Låter som att du kan ha blivit ditpekad av nån annan sida och att det är den sidan som lämnat ut dina uppgifter.

Nordea får typ inte ens lämna ut uppgifterna, om du nu inte godkänt något knäppt (vilket jag är tveksam till) i deras användarvillkor.
Via Nordea, men gissar att utan lagkraven om GDPR så gäller inte det innan kravet (längre), men inte första gången detta händer ,(nu svär jag i kyrkan) har även haft ett unikt via Flashback ,och samma sak där så det är nog inte unikt!
Och Nej, jag har bra koll på mitt skydd
Ändrade lite ,ok
Citera
2018-03-28, 21:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Många företag mailar till emailadresser på slump. Om du inte har nåt speciellt konstigt användarnamn så kan de helt enkelt slumpat fram det.
Citera
2018-03-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Många företag mailar till emailadresser på slump. Om du inte har nåt speciellt konstigt användarnamn så kan de helt enkelt slumpat fram det.
Om du läste att jag hade en unik i mitt tycke ,,,,,,
Citera
2018-03-28, 21:17
Medlem
Centauris avatar
Sampo äger Nordea och Nordax. Det är samma koncern.
Citera
2018-03-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sampo äger Nordea och Nordax. Det är samma koncern.
Ok så då e det ok att sälja inom koncernen?
Citera
2018-03-28, 21:40
Medlem
Centauris avatar
Citat:

Jag ser personligen inget fel i det.

ICA-gruppen äger Hemtex, Apoteket hjärtat och ICA. Om jag handlar på ICA och får reklam från Apoteket hjärta så ser jag inga fel i det.
Citera
2018-03-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag ser personligen inget fel i det.

ICA-gruppen äger Hemtex, Apoteket hjärtat och ICA. Om jag handlar på ICA och får reklam från Apoteket hjärta så ser jag inga fel i det.
Ok, frågade bara om en lite fulspel, men ,jag fattar det Bankerna tjänar stora pengar , men dom säljer email även om dom säjer att dom inte gör det!!!!!!!
Citera
2018-03-28, 21:51
Medlem
Citat:
Är det inom samma företagsgrupp så är det inte nödvändigtvis frågan om försäljning av adresser i vanlig mening, snarare ett utbyte. Finns inget tveksamt i förfarandet vad jag kan se.
Citera
2018-03-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det inom samma företagsgrupp så är det inte nödvändigtvis frågan om försäljning av adresser i vanlig mening, snarare ett utbyte. Finns inget tveksamt i förfarandet vad jag kan se.
Ok, fattar
Banker sinsemellan säljer email , och då spåra hur vem som äger var är väl lite sådär
så då vet vi alla att ALLA BANKER sinesemelansälljer sina mail förfrågan om "lån"
därav "VI ALLA FÅR FRÅN" skitbanker om fria lån"
Citera
2018-03-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ok, fattar
Banker sinsemellan säljer email , och då spåra hur vem som äger var är väl lite sådär
så då vet vi alla att ALLA BANKER sinesemelansälljer sina mail förfrågan om "lån"
därav "VI ALLA FÅR FRÅN" skitbanker om fria lån"

Nu drar du snabba slutsatser! Tvivlar på att banker alls säljer adresser, är så fallet förutsätter jag att du kan hänvisa till en uppgift som styrker detta. Att företag som du är kund hos eller har haft kontakt med får utnyttja e-postadresser är inget nytt, däri inbegripes då även de övriga delar som tillhör samma koncern eller motsvarande.
För övrigt ser jag problemet som sådant litet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in