2018-03-27, 19:38
Medlem
Hur viktig är placeringen av själva växthuset? Har möjlighet att placera det i hyfsat söder till norrläge vilket jag läst är att rekommendera . Finns dock några skymmande träd men fler meter emellan i riktning mellan söder och väster . Träden ligger allt ifrån 15- 45 m ifrån växthusets tänkta planering. Funkar detta?

Andra saker att tänka på?
Citera
2018-03-27, 19:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Hur viktig är placeringen av själva växthuset? Har möjlighet att placera det i hyfsat söder till norrläge vilket jag läst är att rekommendera . Finns dock några skymmande träd men fler meter emellan i riktning mellan söder och väster . Träden ligger allt ifrån 15- 45 m ifrån växthusets tänkta planering. Funkar detta?

Andra saker att tänka på?

Fundera på, hur ofta är det skugga där växthuset ska stå? Det säger rätt mycket om trädens inverkan skulle jag tro.
Citera
2018-03-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fundera på, hur ofta är det skugga där växthuset ska stå? Det säger rätt mycket om trädens inverkan skulle jag tro.

Direkt skugga är det aldrig skulle jag säga. Skugga för mig är typ under eller direkt bakom exempelvis en Björk som är full med löv.
Citera
2018-03-28, 05:29
Medlem
Växthus ska gärna stå i söderläge för att få så mycket soltimmar som möjligt.
Finns ganska mycket info på nätet där även det spelar roll vilket håll man ska sätta det på.
Investera även i en automatisk öppnare till takfönster så slipper du öpnna o stänga var dag. Den kostar runt 200 kr och är värd var enda krona.
Jag satte mitt med dörren mot det håll det oftast blåser ifrån då det händer att dörrar blåser bort så ansåg jag att det blev bäst så.
Sen förankra det bra,använde plattjärn som fästes i sidorna på hus o sida på grunden,detta har stått emot några stormar utan problem.
Är det kanalplast får du clips som rutorna fästes med , en klick lim på varje clips håller fast dom bättre vid blåst. Lycka till.
Citera
2018-03-28, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Växthus ska gärna stå i söderläge för att få så mycket soltimmar som möjligt.
Finns ganska mycket info på nätet där även det spelar roll vilket håll man ska sätta det på.
Investera även i en automatisk öppnare till takfönster så slipper du öpnna o stänga var dag. Den kostar runt 200 kr och är värd var enda krona.
Jag satte mitt med dörren mot det håll det oftast blåser ifrån då det händer att dörrar blåser bort så ansåg jag att det blev bäst så.
Sen förankra det bra,använde plattjärn som fästes i sidorna på hus o sida på grunden,detta har stått emot några stormar utan problem.
Är det kanalplast får du clips som rutorna fästes med , en klick lim på varje clips håller fast dom bättre vid blåst. Lycka till.

Ok jag tackar!

Ja det är gjort av aluminium och polykarbonat.

Hur byggde du grunden ?
Citera
2018-03-28, 13:32
Medlem
Lecablock, finns med o utan isolering.
Lade en rad under mark en ovanför mark
Då får du en vettig ståhöjd.
Inuti grävdes ut så en halv rad står under mark.
Sen vanliga markplattor att gå på men man kan ju använda jorden direkt oxå.
Vill du ha isolerat så bör man lägga cellplast i botten sen sand o plattor.
Jag är nöjd hur det blev,lite tråkigt med varierande värme där men blir tyvärr så med små växthus.
Byggde även hyller på alla väggar så man får plats med allt.
Valde skenor på biltema o spika brädor på så man kan ställa höjd o ta bort när det behövs.
Citera
2018-03-28, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Placeringen av växthuset är mest beroende på om du vill ha en jämn produktion året om eller om det viktigaste är vinterproduktionen vilket jag antar att det inte är. Du får antagligen en aning större vinterproduktion om du kör öst-västlig riktning på långsidan då det blir mindre värmeförluster vid ventilationen men generellt bygger man nord-sydlig för en jämnare fördelning över året.

Träden behöver du inte oroa dig för så mycket om de är lövträd i stil med björk då de fäller bladen på vintern och på sommaren kan du ha nytta av en del lövträd i närheten för att sänka temperaturen i växthuset vissa tidpunkter. Om det är för mycket skugga kommer det givetvis att bli problem.

Om du vill ha maximal produktion ska du köra hydroponiskt, då täcker du hela växthuset med semipermiabel markplast och kör typ kokosfiber som medium. Det är dock inte nybörjarnivå, du kanske ska köra i jord ett par år först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in