2018-02-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego

OMEDELBARHETSPRINCIPEN

Parterna har möjlighet att ta upp varenda detalj ur FUP, varpå dessa självfallet räknas...

Vi vet inte exakt vad som sagts i domstol, men man får ju utgå från att relevanta delar av FUP tagits upp, alternativet är inkompetens.
Citera
2018-02-07, 22:42
Medlem
Vet ej om denna informationen finns redan, men här har ni till 99% hans facebook.
https://www.facebook.com/per.bengtsson.771
Citera
2018-02-10, 09:21
Medlem
Frågan är om Per Vers åkt på stryk ännu?
Eller har han slutat att vistas ute i samhället?
Citera
2018-03-05, 13:22
Medlem
Då är det dags att städa upp efter Kalla ”Alternativa” Faktas oöverträffbara lågvattenmärke.
Ett monumentalt, genomtänkt, vilseledande, Fake NEWS.

Nu har en riktig journalist hos Nya Wermlandstidningen ställt KFs juristexpert Alhem mot väggen och tvingat honom att läsa polisutredning och dom.
Från att i programmet kalla fallet för ”möjlig rättsskandal”, har han bytt fot, ”pudlat” och kallar nu materialet för ”stark bevisning”. Han tror inte på resning i saken. Han säger också att det fordras ny bevisning om våldtäktsutredningen skall återupptas. Man kan undra hur denne normalt, omdömesgille person tubbats att göra uttalandet i programmet.

Kalla Alternativa Faktas andra högljudde rättsexperten, advokat Massi Fritz brist på omdöme har vederlagts av 16 kollegor. Att hon, i programmet, så högljutt skrek om resningsansökan har fått sin förklaring. Hon såg ett ärende med publicitet och snabba pengar. Juridiken har hon svårt att fånga in i sin radar, som Leif GW bedömde hennes kapacitet.

Orsaken till denna journalistiska skandal ligger dock helt hos Kalla Fakta och den omdömeslöse reportern Nicke Nordmark. Programmet visar att han inte har kapacitet för mer än en tankegång i sin hjärna. Han matas med information från förundersökningen utan att ha kapacitet för mer än sin egen tes. Detta är en tragik, inte bara för honom själv, utan framförallt för flickan i Ekshärad.

Här drar Kalla Fakta igång en häxprocess genom att blanda äpplen med päron, nya omständigheter i periferin tas som sanningar utan att komma med ett enda nytt bevis, skandaljournalistik.
Bevisningen som låg till grund för den fällande domen nämndes inte med ett ord i programmet. Tvärt om tystade Nicke Nordmark ned polisen Caroline, när denne gjorde invändningar mot hans förutbestämda uppfattning om målet.

Nicke Nordmark är naturligtvis mycket väl medveten om att programmet, genom upplägg och klippning, skulle komma att orsaka känslostormar på sociala medier. Han visste naturligtvis att alla flickans utsagor och förhållanden skulle hamna ocensurerade i sociala medier.

Den stora förloraren för denna katastrofalt missriktade journalistik är naturligtvis brottsoffret. Det är flickan i Ekshärad, som advokaten Massi Fritz troligtvis kommer att svika när det inte finns pengar och medieuppmärksamheten att hämta. Att hennes förundersökning, utan sekretessprövning, lagts ut på nätet är även det en katastrof för flickan.

Den jag inte nämnt är förundersökningens brottsoffer, som satt häktad med restriktioner, under ca tre veckor och som genom Kalla Alternativa Fakta åter blivit misstänkt och betraktad som paria i ett så litet samhälle som Ekshärad.

Ingen vinner rätt mot massmedia, men denna gång skulle redaktionen ställas till svars.
Skampålen är deras eget recept.
Citera
2018-03-05, 13:27
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggbysatter
Då är det dags att städa upp efter Kalla ”Alternativa” Faktas oöverträffbara lågvattenmärke.
Ett monumentalt, genomtänkt, vilseledande, Fake NEWS.

Nu har en riktig journalist hos Nya Wermlandstidningen ställt KFs juristexpert Alhem mot väggen och tvingat honom att läsa polisutredning och dom.
Från att i programmet kalla fallet för ”möjlig rättsskandal”, har han bytt fot, ”pudlat” och kallar nu materialet för ”stark bevisning”. Han tror inte på resning i saken. Han säger också att det fordras ny bevisning om våldtäktsutredningen skall återupptas. Man kan undra hur denne normalt, omdömesgille person tubbats att göra uttalandet i programmet.

Kalla Alternativa Faktas andra högljudde rättsexperten, advokat Massi Fritz brist på omdöme har vederlagts av 16 kollegor. Att hon, i programmet, så högljutt skrek om resningsansökan har fått sin förklaring. Hon såg ett ärende med publicitet och snabba pengar. Juridiken har hon svårt att fånga in i sin radar, som Leif GW bedömde hennes kapacitet.

Orsaken till denna journalistiska skandal ligger dock helt hos Kalla Fakta och den omdömeslöse reportern Nicke Nordmark. Programmet visar att han inte har kapacitet för mer än en tankegång i sin hjärna. Han matas med information från förundersökningen utan att ha kapacitet för mer än sin egen tes. Detta är en tragik, inte bara för honom själv, utan framförallt för flickan i Ekshärad.

Här drar Kalla Fakta igång en häxprocess genom att blanda äpplen med päron, nya omständigheter i periferin tas som sanningar utan att komma med ett enda nytt bevis, skandaljournalistik.
Bevisningen som låg till grund för den fällande domen nämndes inte med ett ord i programmet. Tvärt om tystade Nicke Nordmark ned polisen Caroline, när denne gjorde invändningar mot hans förutbestämda uppfattning om målet.

Nicke Nordmark är naturligtvis mycket väl medveten om att programmet, genom upplägg och klippning, skulle komma att orsaka känslostormar på sociala medier. Han visste naturligtvis att alla flickans utsagor och förhållanden skulle hamna ocensurerade i sociala medier.

Den stora förloraren för denna katastrofalt missriktade journalistik är naturligtvis brottsoffret. Det är flickan i Ekshärad, som advokaten Massi Fritz troligtvis kommer att svika när det inte finns pengar och medieuppmärksamheten att hämta. Att hennes förundersökning, utan sekretessprövning, lagts ut på nätet är även det en katastrof för flickan.

Den jag inte nämnt är förundersökningens brottsoffer, som satt häktad med restriktioner, under ca tre veckor och som genom Kalla Alternativa Fakta åter blivit misstänkt och betraktad som paria i ett så litet samhälle som Ekshärad.

Ingen vinner rätt mot massmedia, men denna gång skulle redaktionen ställas till svars.
Skampålen är deras eget recept.

Det är precis det jag kom fram till när jag såg programmet och sedan läst FUP och dom.
Citera
2018-03-27, 13:36
Medlem
HESC0s avatar
Om det finns intresse, så är jag i färd med att få tillgång till den inledande förundersökningen om våldtäkt.
Citera
2018-03-27, 17:30
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HESC0
Om det finns intresse, så är jag i färd med att få tillgång till den inledande förundersökningen om våldtäkt.

Fanns inte den med i FUPen rörande falsk tillvitelse ?
https://delafil.se/1e65d1b2897a53b0/V%C3%A4rmlands_TR_B2205-13_Aktbil_20.pdf

Eller är det mer ?
Citera
2018-04-13, 11:31
Medlem
HESC0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Fanns inte den med i FUPen rörande falsk tillvitelse ?
https://delafil.se/1e65d1b2897a53b0/V%C3%A4rmlands_TR_B2205-13_Aktbil_20.pdf

Eller är det mer ?

Fick för mig att det fanns ytterligare information, men det förefaller som att allt är med där.

Jag vet för övrigt vem gärningsmannen i fråga är och ryktet på byn säger att flickan inte är så oskyldig som framställts i media. Huruvida dessa rykten stämmer eller ej kan jag knappast svara på. Enligt min personliga bild av gärningsmannen framstår anklagelserna som osannolika, men det är som sagt endast en personlig bild.
Senast redigerad av HESC0 2018-04-13 kl. 11:36.
Citera
2018-04-13, 15:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HESC0
Fick för mig att det fanns ytterligare information, men det förefaller som att allt är med där.

Jag vet för övrigt vem gärningsmannen i fråga är och ryktet på byn säger att flickan inte är så oskyldig som framställts i media. Huruvida dessa rykten stämmer eller ej kan jag knappast svara på. Enligt min personliga bild av gärningsmannen framstår anklagelserna som osannolika, men det är som sagt endast en personlig bild.
Varför kallar du honom för "gärningsmannen" när han är friad och hon fälld för att ha ljugit?

Det är ju därmed han som är brottsoffer i detta - inte hon.
Citera
2018-08-25, 14:08
Medlem
Den begärda överprövningen av nedläggningen av förundersökningen av våldtäkt gav inget.

https://nwt.se/varmland/2018/08/23/domd-for-valdtaktslogn-far-ingen

Citat:
I vintras gjorde TV4-programmet Kalla fakta en granskning av fallet där de slog fast att polisen fått fel tidsuppgifter vilket också skulle kunna visa att flickan haft rätt om våldtäkten.
Efter programmet meddelade advokaten Elisabeth Massi Fritz att hon hade tagit sig an fallet.
Citat:
Hon begärde överprövning av åklagarens beslut att lägga ned förundersökningen om våldtäkten.
Citat:
Nu har överåklagaren granskat Karlstadsåklagarens nedläggning av förundersökningen om våldtäkt.
Citat:
Beslutet är ett bakslag för kvinnan och Elisabeth Massi Fritz; det blir ingen överprövning:
– Jag har gått igenom ärendet och delar åklagarens bedömning att förundersökningen ska läggas ned. Det finns därför inte skäl att ändra åklagarens beslut, skriver överåklagaren.
Citera
2018-10-17, 18:31
Medlem
Nu har även Hovrätten för Västra Sverige sagt sitt.
Den av advokatsamfundet omstridde juristen Massi Fritz resningsansökan i ärendet var så undermålig att hovrätten avfärdade hennes vädjande. En förklaring till den undermåliga insatsen kan ju vara att hennes jobb var oavlönat, vilket hon högljutt beklagat på sin hemsida.

Kalla Faktas enögda gräv har återigen visat sig vara missriktat. Att ägna fem år till att granska ett ärende utan att hitta ett enda nytt bevis, samt att inte med ett ord nämna förundersökningens resultat och slutsats, tidsaspekten. Efter att ha piskat upp hatstämning mot rättsapparaten, föll många tittare även i fällan och svalde det ohederliga reportaget som sanning. Detta resulterade i hat och hot mot en en falskt utpekad ung man i en liten ort, där han var lätt att identifiera.

Dessutom är en ung flicka den stora förloraren. Över hennes huvud har vuxna personer, som en nämndeman bidragit till publicering av detta ärende. Detta medförde att förundersökningen om sexbrott mot en 15-åring valsat runt i sociala medier till skada för flickan.

Dels har en jurist, som är ifrågasatt av advokatsamfundet, ställt ut förväntningar till flickan, som juristen inte hade kompetens att infria.

All skam åt Kalla Fakta.
Citera
2020-02-05, 06:53
Bannlyst
Har skummat igenom denna tråd, hittar inget om sperma?? Är det konstaterat att flickan ljög, hur slutade allt detta? Någon som har lust med en kort sammanfattning av fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in