2018-03-27, 09:34
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Borde jag följa ekstrabladet eller bt med liveuppdateringen?

Båda två! De kompletterar varandra
Citera
2018-03-27, 09:35
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Så här sa Kasper om den luckincident han var med om:

– Ja, der er var noget farligt ved ubåden, forklarede Kasper Fe*d og fortsatte:

Der er en ventil, som skulle åbne og lukke, men det system fungerede ikke på ubåden, og det betød, at man kun kunne starte motoren, hvis man havde lugerne åbne, sagde han til retten, hvor han også uddybede, at ubådens motorer kunne bruges som udluftningssystem. Men det betød også, at hvis man lukkede lugerne, så lavede motoren undertryk i ubådens kabine.

– Det var et faremoment, og vi havde talt om, at det skulle fikses, forklarede Kasper Feld, der til retten fortalte, at han selv havde oplevet at blive låst inde i Nautilus på grund af fejlen med ventilen.

Det skete i forbindelse med, at Kasper Feld selv havde lånt ubåden til at sove i en aften i sommeren 2017. Om morgenen tændte han ubådens hjælpemotor for at lade ubådens batterier.

– Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det var ærgerligt, at jeg ikke kunne gå fra ubåden, fordi lugerne skulle stå åbne. Og så kom jeg i tanke om, at jeg jo havde glemt at åbne lugerne, forklarede Kasper Feld til retten.

– Jeg skynder mig at stoppe hjælpemotoren, men der var lugerne allerede suget fast, lød det.

Ifølge Kasper Felds forklaring til retten, så lykkedes det ham at komme ud igen, ford han kom i tanke om en ventil i ubåden, der kunne udligne trykket.

– Der var måske gået en ti minutter, så jeg fik ikke slem udstødningsluft ind.

– Hvis man ikke anede noget om ubåden, så er det jo farligt, når luften bliver for tynd til sidst, sagde Kasper Feld, der til retten vurderede, at der ville gå mellem fem til ti minutter, før kabinen ville blive fyldt med udstødningsgasser. Fysikerens oplevelser blev støttet af et andet kvindeligt vidne, som også har oplevet problemer med lugen.

Ifølge Peter Madsens advokat Betina Hald Engmark var vidnernes forklaring en vigtig bekræftelse for forsvaret.

– Det viser, at det min klient har forklaret om, hvad der er sket, det er altså ikke så usandsynligt, som anklageren rigtig gerne vil gøre det til, sagde hun efter retsmødet.

Plusartikel:https://ekstrabladet.dk/plus/krimi/madsens-mystiske-ord-foer-doedssejlads/7094095

PM har ju sagt att han gjorde ett fel, inte att ventilen/systemet inte fungerade. Jösses vad PM kommer att babbla på i morgon när han ska förklara "olyckan".
Det är ju inte bra att den åtalade kan ändra sin berättelse efter att ha fått tips från sin advokat eller tidningarna. Hoppas hoppas ubåtsexperten och tekniska experten smullär sönder Madsens lögner.
Citera
2018-03-27, 09:44
Medlem
Caracallass avatar
"- Har Peter Madsen spurgt, om du ville alene med ud i ubåden?
- En gang. Det var da jeg havde syv måneders dag med min kæreste, men jeg kan ikke huske den præcise dato, siger vidnet.
- Du har sagt til politiet, at det var den 26. juli, så altså to uger før sejlturen med Kim Wall.
- Ja, det passer meget godt, svarer vidnet."

Inte så trovärdigt vittne
Senast redigerad av Caracallas 2018-03-27 kl. 10:00.
Citera
2018-03-27, 09:52
Medlem
PhDSalanders avatar
Vattenslangen igen.

Den låg i toalettutrymmet , och även detta vittne har inte sett den i ubåten förut

er angiveligt et billede fra ubådens toiletrum. Der ligger en grøn vandslange på. Vidnet husker ikke at have set vandslangen. før

Bra vittne som har koll på spännremmarnas färg - de orange fanns på båten sen innan, de blå har hon inte sett förut och inte fastsatta som angivits ( nere vid skåpen, ankelhöjd)

Anklageren spørger nu ind til de spændestropper, der er fundet i ubåden.
- Var der spændestropper i ubåden, spørger anklageren.
- Ja, siger vidnet, der forklarer at det var orange spændestropper og ikke de blå fra Bil Tema, som er fundet spændt fast i ubåden.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-03-27 kl. 09:58.
Citera
2018-03-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vattenslangen igen.

Den låg i toalettutrymmet , och även detta vittne har inte sett den i ubåten förut

er angiveligt et billede fra ubådens toiletrum. Der ligger en grøn vandslange på. Vidnet husker ikke at have set vandslangen. før

Bra vittne som har koll på spännremmarnas färg - de orange fanns på båten sen innan, de blå har hon inte sett förut och inte fastsatta som angivits ( nere vid skåpen, ankelhöjd)

Anklageren spørger nu ind til de spændestropper, der er fundet i ubåden.
- Var der spændestropper i ubåden, spørger anklageren.
- Ja, siger vidnet, der forklarer at det var orange spændestropper og ikke de blå fra Bil Tema, som er fundet spændt fast i ubåden.

Det verkar som att hon rengjorde ubåten veckan innan KWs död:

Forsvarer gennemgår vidnets politiafhøring om hvornår hun har været i ubåden inden Kim Wall døde. Det er angiveligt den 4. august., hvor Kim Wall døde 10. august

Då var kanske de blå stropparna inte ens inköpta?
Citera
2018-03-27, 10:16
Medlem
Dom rapporterar lite annorlunda; BT får med Betinas otbrott. När det gäller telefonen PM tog til sista vittnet säger Ekstrabladet slutet på juli mens BT säger 26. juni. Lite skillnad. Dom får hålla tungan rakt i munnen!
Citera
2018-03-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så vems uttalande kommer väga tyngst för domstolen även om det finns vissa osäkra uttalanden från rättsmedicinska expertisen? Jo, mest sannolikt och inte mest osannolikt.
Speciellt som den ene av dem kallas en patologisk lögnare efter en psykiatrisk undersökning.
Citera
2018-03-27, 10:32
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Framgår av dagens förhör med et kvinnligt vitne at hon kontaktades av PM via Facebook på försommaren och bjöds p ubåt-tur. PM drog sig ur när hon ville ha med vänninan också. Sen återkom han på telefon flera gånger under början av augusti men hon svarade inte.

Kanske räddade detta hennes liv?
Citera
2018-03-27, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
"- Har Peter Madsen spurgt, om du ville alene med ud i ubåden?
- En gang. Det var da jeg havde syv måneders dag med min kæreste, men jeg kan ikke huske den præcise dato, siger vidnet.
- Du har sagt til politiet, at det var den 26. juli, så altså to uger før sejlturen med Kim Wall.
- Ja, det passer meget godt, svarer vidnet."

Inte så trovärdigt vittne

Att Vittnet inte kommer ihåg exakt datum är småsaker, åklagaren vill ha det i nära anslutning till Walls död. Advokaten vill poängtera att U-båts inviten inte endast var riktad till henne. Vilket vittnet bekräftar att hon inte kan veta med säkerhet, endast en känsla hon vittnar utifrån.

Samma gäller nästa vittne, hon själv tillsammans med åklagaren vill indikera att färden endast var tänkt med henne och Madsen ensamma i båten medan Betina visar gruppchattar på facebook att det inte var så, Madsen skrev både med vittnet och hennes vän.
Citera
2018-03-27, 10:38
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Att Vittnet inte kommer ihåg exakt datum är småsaker, åklagaren vill ha det i nära anslutning till Walls död. Advokaten vill poängtera att U-båts inviten inte endast var riktad till henne. Vilket vittnet bekräftar att hon inte kan veta med säkerhet, endast en känsla hon vittnar utifrån.

Samma gäller nästa vittne, hon själv tillsammans med åklagaren vill indikera att färden endast var tänkt med henne och Madsen ensamma i båten medan Betina visar gruppchattar på facebook att det inte var så, Madsen skrev både med vittnet och hennes vän.
Hoppas det kommer något med substans i snart , för att fälla Madsen. Dom här vittnena är för vaga tycker jag. Men kanske slutpläderingen summerar så det blir ett stort fall för Madsen. Nu tycker jag nog att Betina sticker hål på det mesta
Citera
2018-03-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Alternativt händelseförlopp

1. Fika, intervjun sen tumult överfall och provisoriskt bunden innan de ska gå upp i ytläge. (MP hade rivsår på armarna och Kims naglar kanske innehåller MPs vävnad)

2. PM upp för och smsa till S "jag tar ut på äventyr"

3. I Ytläge, med först östlig kurs mot Sverige sen sydlig mot Köge bukt. Här möblerar han om i mässen, flyttar stegen, spänner upp henne i armar, ben, huvud sätter på munkavel... Samtidigt som KW spjärnar mot och han försöker spänna upp henne styr han och håller på och krocka med fraktfartyget 23.42. I 5-6 knop tar det nog 2 Tim typ. tills han ligger stilla på platsen i Köge bukt.

4. & 5. Från ca 2.15-04.40 i ca 2.5 tim; Riggar kamera, torterar och kanske fullbordar samlag med kondom sen omfattande tortyr tills hon slutligen avlider. Kanske även får i väg en filmupptagningen.

6. Går ner i undervattensläge plockar ner KW, styckar upp kroppsdelarna, fäster tyngder på dem, samlar ihop tillbehör, verktyg mm. Sparar den del troféer eller bevis som han gömmer under golvet. Börjar städa men väldigt nersölat med vävnader, kroppsvätskor, blod mm överallt i mässen

7. Går upp i ytläge där han sprider ut kroppsdelar, tillbehör, verktyg etc. Fortsätter sen städa i båten tills han inser att tiden ej räcker till få han blir anropad (sänker då overallen, tar på en ny, tvättar av sig) och blir snart upptäkt och inser slutligen att han måste sänka båten pga alla DNA spår

Låter som ett troligt senarie. Tack!
Citera
2018-03-27, 10:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Framgår av dagens förhör med et kvinnligt vitne at hon kontaktades av PM via Facebook på försommaren och bjöds p ubåt-tur. PM drog sig ur när hon ville ha med vänninan också. Sen återkom han på telefon flera gånger under början av augusti men hon svarade inte.

Kanske räddade detta hennes liv?

Detta vittne visade tydligt hur bra intuition och magkänsla hon hade att dra sig undan mer kontakt med Madsen. Hon kände det var konstigt att han endast ville ha henne med, och att han återkom efter två månader.
Sista förfrågan var 8 augusti, 2 dagar innan Kim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in