2018-03-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Kanske är denna hypotes om mordet för ”enkel” för boboslacke!?

Nej för fantasifullt komplex utan minsta bevis bara svammel. Enkelt att se. Först talar han om att LP pratar svenska med honom sedan när Ove nämner franska pratas det franska från Gustav III.

Jag kan lika gärna slutleda att det var Anders Björkman som sköt. LP såg rätt GM när hon beskrev att hon mötte Björkman med blicken. Han var lite full och arg för att han hört på jobbet att OP stoppade hans företags export och det hotade hans jobb. Vid bankomaten såg han LP och OP och hann få fram revolvern men han bara sticka in två patroner. Nicola såg det hända men förstod inte att det var GM han sett. Jag tycker att det är en bra mycket mer robust förklaring. Den som smatt iväg i mördarens förmodade flyktväg var i själva verket SE som blev livrädd då han var känd Palmehatare. Eftersom han flydde misstog sig vittnen att det var GM som flydde när han i själva verket stod kvar och spelade vittne.

Hoppas du förstår hur lätt det är att fantisera ihop scenarion på bara några sekunder och hur extremt okunstruktivt det är.

Jag kan tänka ut ett antal sådana teorier till som är fan så mycket trovärdigare än att vilja iscensätta mordet på GIII
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-26 kl. 23:34.
Citera
2018-03-26, 23:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han var där, boboslacke och har visat PU att han mötte paret Palme 52 sekunder för mordet.

Så den här nya vinkeln med "Nicola, som möter dom ganska nära hörnet" är definitivt något PU tittar på.
Om det inte redan gjorts dvs. PU resonerar definitivt inte som boboslacke angående NF, det är ett som är säkert.
Citera
2018-03-26, 23:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Skulle också kunna finnas andra motiv.
Ja bilden kan också till exempel vara att han utnyttjades av walkie talkie gänget. Men också det är långsökt för mig.

Eller CIA, KGB, MOSSAD osv. men det är inte det sätt jag upplever honom.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-26 kl. 23:37.
Citera
2018-03-26, 23:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ett litet tillrättaläggande, utan någon större saklig betydelse, i alla välmening.

Uppgiften om att Lennart Hane tillhörde EAP med allra största säkerhet felaktig. Jag kan bara inte ha missat uppgiften om han var medlem back in the Days. Hade han varit medlem skulle han definitivt ha hamnat på valbar plats på deras riksdagslista och det vet jag att han aldrig gjorde.

Lennart Hane var dessutom alltför egensinnig och "senior" för att klara av att underkasta sig en organisation som i det närmaste krävde kontroll över sina medlemmars hjärnor.

Däremot "uppträdde" Lennart Hane - i likhet med till exempel Alf Enerström och transportbasen Hans Ericson - tillsammans med företrädare för EAP i en del sammanhang. Dels korsades deras vägar i och med Familjekampanjen (läs artikelserien "Den dolda högern" i DN sommaren 1986), dels var Lennart Hane expertkommentator i Radio Free Sweden (EAP:s överstyrda närradio-"succé" på 88 MHz med lika många lyssnare som megacykler per sekund) under rättegången mot Lyndon LaRouche. Till viss del sammanföll Lennart Hanes värderingar med dem som EAP saluförde: Olof Palme och hans konstruktion, den svenska socialstaten, rankade lika lågt på bägges önskelistor.

Tänk Christopher Jolin (om det är till någon hjälp) så får du bättre kläm på Lennart Hanes politiska lokalisering. Kanske inte exakt, inte samma utvecklingshistoria eller bevekelsegrund, men typiskt en reaktionär och med tiden bittrare gubbe som allt färre orkar lyssna på. Så. Precis så. Till slut tvungen att låta sig intervjuas av en dreglande Tore "så att säga" Fredin med skitiga tubsockor i en sunkig närradiostudio sent 80-tal och tidigt 90-tal för att över huvud taget nå ut till någon.

Detta är förmodligen ett fullkomligt irrelevant påpekande när det gäller MOP, men kan jag bidra till yngre läsares fakticitet och kan jag motverka någon av alla de lättgooglade felaktigheter, som påverkar bilden av det som var, så gör jag mig gärna lite påträngande. Bare with me.

Christoph Anderssons Operation Norrsken berättar om bestörtningen på Stasis Anti-terrorenhet den fjärde mars 1986. Genom signalspaning mot Sveriges beskickning kommer uppgiften att Rote Arme Fraktion(RAF) ligger bakom MOP. Anti-terroristenheten var också dom som gett Tyska vänsterterrorister en fristad i arbetarnas lyckorike, DDR.

Aktiviteten i terroristenheten blir febril , inte minst då rapporten går rakt upp i DDR-toppen, till den fruktade Erich Mielke som styr hela säkerhetsapparaten. STASI aktiverar sina kontakter i internationella terrorkretsar bl a, armeniska frihetsfronten, Abu Nidal och japanska röda armen. Ingen har hört något om ett attentat mot Olof Palme och japanerna uttrycker viss beundran för OP. .

Nu börjar anti-terrorenheten utröna möjligheterna av att kunna påverka PU. Av alla 1391 svenska STASI-kontakter finns bara fyra som bedöms som möjliga. I den kvartetten finns märkligt nog inte IM-könig, Björn Jensen, med trots sina goda kontakter med topparna i Socialdemokratiska partiet. Ingen av de fyra lyckas och Istället börjar STASI en desinformationskampanj för att PU ska rikta blickarna mot EAP. Genom telefonsamtal med tidningsredaktioner lyckas STASI plantera uppgiften. När sedan Viktor Gunnarssons gripande kommer som en skänk från ovan är det klackarna i taket på anti-terrorenheten.

Utlandsspionaget HVA börjar efter fantombilden undersöka om PKK,Iran eller Irak kan ligga bakom. Man skickar agenter till sverige för att spionera på exiliranier. En av de sistnämnda bor i Västerås men kollen av honon och hans bekantskapkrets blir ett fiasko- Iranierna konverserar på persiska ett språk som den Östtyske agenten inte behärskar

Den första rapporten att RAF låg bakom MOP innehöll också uppgiften att tidigare förbundskanslern Willy Brandt står på tur att avrättas av de Väst-tyska vänsterterroristerna. Intressant är att se hur den Öst-tyska ledningen såg både Brandt och OP som positivt inställda samtalspartners i den internationella politiken

Operation Norrsken innehåller vidare Bofors landsförrädiska export av Kalasjnikovkrut till DDR och även till Khomeinis kvinnostenande regim i IRAN. Allt detta skedde med Martin Ardbo, Mats Lundberg och Claes-Ulrik Winbergs goda minne. Förre underrättelsechefen Carl-Fredrik Algernon var också informerad.

För mig har den också oppnat ögonen inför ASEAs försäljning av kärnvapenteknologi till DDR. ISOSTAT-pressarna som vi ännu denna dag inte vet var alla finns. Detta var dock ingen smuggling utan godkändes av Olof Palmes regering!!, fredsarbete? Statsråden BirgittaDahl och Thage G Petersson beredde ärendena och borde få frågor på om hur dom tänkte och om dom vet var pressarna tog vägen.

Källor till ovanstående är "Operation Norrsken". Andersson har en frikostig notapparat med hänsvisning till sina källor. Däribland ett antal dokument med korrepspondens inom den Öst-tyska maktapparaten.
Citera
2018-03-26, 23:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej för fantasifullt komplex utan minsta bevis bara svammel. Enkelt att se. Först talar han om att LP pratar svenska med honom sedan när Ove nämner franska pratas det franska från Gustav III.

Jag kan lika gärna slutleda att det var Anders Björkman som sköt. LP såg rätt GM när hon beskrev att hon mötte Björkman med blicken. Han var lite full och arg för att han hört på jobbet att OP stoppade hans företags export och det hotade hans jobb. Vid bankomaten såg han LP och OP och hann få fram revolvern men han bara sticka in två patroner. Nicola såg det hända men förstod inte att det var GM han sett. Jag tycker att det är en bra mycket mer robust förklaring. Den som smatt iväg i mördarens förmodade flyktväg var i själva verket SE som blev livrädd då han var känd Palmehatare. Eftersom han flydde misstog sig vittnen att det var GM som flydde när han i själva verket stod kvar och spelade vittne.

Hoppas du förstår hur lätt det är att fantisera ihop scenarion på bara några sekunder och hur extremt okunstruktivt det är.
Nej, angående NF är du fel ute (trots att du är väldigt insatt och kunnig när det gäller många andra delar). Inget vittne såg NF vid mordplatsen. OM han var där var han sannolikt där i form av GM. Det finns vittnen som sett AB, men ingen har sett NF.
Citera
2018-03-26, 23:37
Medlem
Citat:
Om det inte redan gjorts dvs. PU resonerar definitivt inte som boboslacke angående NF, det är ett som är säkert.

Så nu vet du också hur PU resonerar.

Nej du de följer mordbibieln och sitter inte på nätet och letar teorier som denna att "följa Upp"
Citera
2018-03-26, 23:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Så nu vet du också hur PU resonerar.

Nej du de följer mordbibieln och sitter inte på nätet och letar teorier som denna att "följa Upp"
Självklart kollar de upp (eller bör kolla upp) vittnen som är tvivelaktiga och befunnit sig i närheten. Det behöver man inte vara polis för att förstå.
Citera
2018-03-26, 23:47
Medlem
Citat:
Självklart kollar de upp (eller bör kolla upp) vittnen som är tvivelaktiga och befunnit sig i närheten. Det behöver man inte vara polis för att förstå.

Ja du plötsligt har du väldigt konstig logik. Att vittnen som inte ens finns på platsen behandlas som misstänkta och att där skulle finna teatraliska motiv.

Ja du hela poliskåren skulle skratta åt PU då....
Citera
2018-03-26, 23:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja du plötsligt har du väldigt konstig logik. Att vittnen som inte ens finns på platsen behandlas som misstänkta och att där skulle finna teatraliska motiv.

Ja du hela poliskåren skulle skratta åt PU då....
NF säger att han var en bit från platsen, men det finns ju tecken på att det är fel. Motivet behöver vi inte göra så stor sak av, det är inte det väsentliga.
Citera
2018-03-26, 23:59
Medlem
Citat:
NF säger att han var en bit från platsen, men det finns ju tecken på att det är fel. Motivet behöver vi inte göra så stor sak av, det är inte det väsentliga.

Nej det finns inga tecken på det och det vet du. Postaren svävar hit och dit för att förflytta NF till mordplatsen genom att böja till olika utsagor. När inte det höll börjar denne mystiskt sväva kring motiv för att skapa en publik och när han blir avklädd där så vänder du och stöttar Va oväntat!
Citera
2018-03-27, 00:01
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad tror du om VG och eventuella kopplingar till CIA? Tomt fabulerande?

Alltså... ÅHHH vad kluven jag blir! Det så mycket till det yttre som stämmer och så lite till det inre...

Onopono, till att börja med vet du mer om CIA än jag. Så jag kan ha missat någonting väsentligt. Men jag har väldigt svårt att få ihop VGs CIA-skrävlande med att han verkligen skulle vara CIA. Alltså, en person som bara är 32 år gammal borde ha avförts från rullorna om han vore så snackig och instabil.

En 60-årig försupen Walter Matthau-typ i Wien 1975 med unikt kontaktnät skulle kunna klamra sig fast vid firman fram till pension, men inte en VG. Det finns helt enkelt för många kandidater som är så mycket bättre lämpade.

Så nej, VG av 1986 var inte (direkt) CIA. Kan han ha stått på aspirantlistan 10 år tidigare? Ja, kanske.

Usch, svårt. Är jag feg? Mitt svar blir ett nej med icke obetydlig tvekan.
Citera
2018-03-27, 00:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det bästa är faktiskt att NF själv på nytt berättar om sitt möte med paret Palme och varför det ägde rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in