2018-03-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kanske skulle någon annan läkare utreda flickorna.

Vet ej, men man kan ju fråga sig hur länge ett läkarintyg varar. I alla fall skulle man träffas vid terminstart igen. Och då tyckte man kanske att flickorna presterade så bra, att man kunde tänka sig att försöka med lite undervisning på skolan för att se hur det går.
Citera
2018-03-26, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
"Den" har varit på tal några ggr.
Att jag skrev DEN är för att jag syftade på sjukdomen.
Sjukdomen benämner man väl som den?
Citera
2018-03-26, 22:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hon visste nog att familjen är nog den ända i hela Sverige som har två barn som har fått diagnosen kronisk trötthet med 11års ålder. Så med facit i handen så har hon nog frågat sig själv hur det var med diagnosen kronisk trötthet och komplett hemundervisning. Två barn som presterade bra hemma, men där A* var för sjuk att ta sig till en ända laboration.

Med barn 1 hade nog inte många reagerat i det här läget, men med M* - då bör annat ha satts i gång.

Det är precis så det låter, det har du rätt i. Den finns det lite "brus" i ledningen..., bl.a. av det slag att nog inte yttrat det där utan att rådslå med sin "stab" och ev. polis.
Citera
2018-03-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Dödliga sjukdomar som uppträder hos 11-12 åringar med liknande symtom som ME/CFS?
Nja, så jävla många kan det inte vara.
Precis den frågeställningen.
Svaret överraskar mig om man tänker på alla differentialdiagnoser som brukar finnas och att sjukdomar kan ha så individuella förlopp, men jag köper det. Ser dock en risk att vi plockar en random sjukdom och ältar i 50 sidor innan vi tar nästa...
Citera
2018-03-26, 22:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Den har primärt motoriska symtom.

Det finns en hel kortlek varianter -- tarotkortlek kanske -- men alla har inte sannolikheten för sig.
Citera
2018-03-26, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Att jag skrev DEN är för att jag syftade på sjukdomen.
Sjukdomen benämner man väl som den?

Ursäkt. Se min förra post. Det rör sig om en hydra med väldigt många huvuden (om jag inte minns fel). Därav mina citiationstecken.
Citera
2018-03-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Döda genom kortsluten el.....?
Nej det är en ruskig spekulation.
Döda gör bevisligen av med mindre el än levande, särskilt ungdomar,
Citera
2018-03-26, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Precis den frågeställningen.
Svaret överraskar mig om man tänker på alla differentialdiagnoser som brukar finnas och att sjukdomar kan ha så individuella förlopp, men jag köper det. Ser dock en risk att vi plockar en random sjukdom och ältar i 50 sidor innan vi tar nästa...
Ja, har vi nu ältat ME i kanske 15k inlägg så...
Om du inte står ut med ältande bör du lämna tråden omedelbums..
Citera
2018-03-26, 22:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om det nu skulle kunna vara så som Armstark och Lonnrot teoretiserar kring så kanske en dödlig diagnos med liknande symtombild hade kunnat leda oss vidare.

Jo visst skulle det kunnat finnas en för oss okänd dödlig sjukdom hos flickorna som gjorde att föräldrarna inte kunna se någon framtid.

Men om vi försöker analysera lite vad som kommit fram:

*bägge flickorna hade samma sjukdom

* De hade skrivit i avskedsbrevet att de inte såg någon framtid med livskvalitet på grund av döttrarnas sjukdom. Det kan betyda att döttrarna inte var på väg att dö utan kunde ha ett långt liv framför sig, men med nedsatt förmåga att leva fullt ut. Kanske som de hade haft det under hösten?

* Föräldrarna hade flera gånger åkt till Tyskland för ljusbehandling. För vilka sjukdomar kan detta tänkas ha effekt? Ja inte några som också beskrivs som dödliga. Brukar ges mot vissa hudsjukdomar, mot depressioner och som försök mot ME. Ibland mot vissa muskel och ledbesvär.

* sjukdomen måste vara genetisk eftersom bägge syskonen drabbades
Samtidigt kan sjukdomen inte vara kopplad till någon dominant ärflighetsgång eftersom föräldrarna var friska.

*sjukdomen kan inte bero på någon smittsam infektion eller förgiftning - då hade flickorna drabbats samtidigt, inte som nu med några års mellanrum men vid samma ålder.

* sjukdomen ska vara fysisk ej psykisk

* sjukdomen kan inte tydligt upptäckas av omgivningen då Moa i affären såg normal ut

* sjukdomen påverkar inte intellektet och förmågan att följa undervisningen

* det finns ingen effektiv behandling mot sjukdomen eftersom föräldrarna sökte med ljus och lyckta efter hjälp.

*sjukdomen hos barnen har beskrivit som "kronisk trötthet", "en form av kronisk trötthet" och också på något sätt fått omdömet "ofattbar" av rektorn.

Om det bara handlar om en enda sjukdom som ska passa in i allt detta blir det lite svårt. Nästan den enda som passar in i pusslet överallt blir diagnosen ME. Men då faller tesen om att det är en dödlig sjukdom som gjorde att föräldrarna "dödade de barn som ändå snart skulle dö".
Antingen stämmer inte den tesen eller så måste andra pusselbitar bytas ut.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-26 kl. 22:44.
Citera
2018-03-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Någon kanske stängde av elen, för att vänta ut någon. Kanske inlåst på toa. Kanske bara med padda till hands. Ingen el, inget internet. Hemska tanke.

Jag tänkte iofs på nåt lite mindre dramatiskt.

En genomsnittlig villa med eluppvärmning förbrukar i snitt 25 000 kWh per år, där förbrukningen är fördelad på:

uppvärmning cirka 15 000 kwh
varmvatten cirka 5 000 kWh
hushållsel cirka 5 000 kWh.

Om man är bortrest så minskar elförbrukningen märkbart eftersom det inte förbrukas någon hushållsel eller varmvatten.
Citera
2018-03-26, 22:51
Medlem
Citat:
Jo visst skulle det kunnat finnas en för oss okänd dödlig sjukdom hos flickorna som gjorde att föräldrarna inte kunna se någon framtid.

* bägge flickorna hade samma sjukdom

* De hade skrivit i avskedsbrevet att de inte såg någon framtid med livskvalitet på grund av döttrarnas sjukdom. Det kan betyda att döttrarna inte var på väg att dö utan kunde ha ett långt liv framför sig, men med nedsatt förmåga att leva fullt ut. Kanske som de hade haft det under hösten?
Du citerar fel, det ska vara:Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Dom kan ha fått besked om en ny diagnos.

* Föräldrarna hade flera gånger åkt till Tyskland för ljusbehandling. För vilka sjukdomar kan detta tänkas ha effekt? Ja inte några som också beskrivs som dödliga. Brukar ges mot vissa hudsjukdomar, mot depressioner och som försök mot ME. Ibland mot vissa muskel och ledbesvär.
Föräldrarna trodde ju på diagnosen ME så dom sökte väl bot för den, men vi försöker hitta ett alternativ.

Samtidigt kan sjukdomen inte vara kopplad till någon dominant ärflighetsgång eftersom föräldrarna var friska.
Vi vet inte om föräldrarna var friska. Hanna jobbade halvtid och behövde hjälp för att komma upp ur stolen och Oskar gick ner märkbart i vikt.

* sjukdomen kan inte bero på någon smittsam infektion eller förgiftning - då hade flickorna drabbats samtidigt, inte som nu med några års mellanrum men vid samma ålder.
Som du skrev ovan så måste den vara genetisk eftersom båda blev sjuka.

* sjukdomen kan inte tydligt upptäckas av omgivningen då Moa i affären såg normal ut

* det finns ingen effektiv behandling mot sjukdomen eftersom föräldrarna sökte med ljus och lyckta efter hjälp.
Föräldrarna trodde att det var ME och sökte hjälp för det, men det verkar inte ha lyckats

* sjukdomen hos barnen har beskrivit som "kronisk trötthet", "en form av kronisk trötthet" och också på något sätt fått omdömet "ofattbar" av rektorn.

Om det bara handlar om en enda sjukdom som ska passa in i allt detta blir det lite svårt. Nästan den enda som passar in i pusslet överallt blir diagnosen ME. Men då faller tesen om att det är en dödlig sjukdom som gjorde att föräldrarna "dödade de barn som ändå snart skulle dö".

Jag har kommenterat några punkter med fet stil.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-26 kl. 22:54.
Citera
2018-03-26, 22:54
Avslutad
Citat:

*bägge flickorna hade samma sjukdom

*sjukdomen kan inte bero på någon smittsam infektion eller förgiftning - då hade flickorna drabbats samtidigt, inte som nu med några års mellanrum men vid samma ålder.

*sjukdomen hos barnen har beskrivit som "kronisk trötthet", "en form av kronisk trötthet" och också på något sätt fått omdömet "ofattbar" av rektorn.

Det du beskriver är ju typiskt för Louis Bars syndrom.
Förutom ljusbehandligen. Men hur vet vi att den förekom?
ME? Nä, inte iom att sjukdomen troligtvis var genetisk vilket jag fått för mig att ME inte är(rätta mig jag har fel).
Och om den inte är genetisk så skulle väl knappast båda flickorna drabbas vid samma ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in