Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Samtidigt har ju skolan långtgående krav på sig att ge barn undervisning varför rektor borde bli underrättad för att i så hög grad kunna möta detta krav.
Har du kunskap om dödliga sjukdomar hos barn som kan ha liknande symtombild som ME/CFS?
Jag hittade tex Reyes som jag skriver om i mitt förra inlägg.
Jo jag känner till Reyes och läste på lite nu. Men jag har bara läst om den, aldrig träffat någon sjuk. Har du eftersom du kände till den?
Har tidigare fått lära mig att den är att betrakta som utrotad i Sverige, förekommer visst 0-1 fall per år i USA. Försvann i stort sett när man uppmärksammade föräldrar på att inte ge sina barn Albyl, Magnecyl eller Treo vid förkylningar med feber.
Sjukdomen drabbar rätt akut och brukar börja med kraftiga utslag på händer och fötter, leverpåverkan, och kan gå över på hjärnan med epileptiska anfall, kramper medvetandeförlust, sömnighet och märkligt beteende. Vuxna brukar tillfriskna, hos spädbarn dör vart tredje. En del får bestående hjärnskador. Patienterna är inläggningsfall och kräver ibland intensivvård.
Ingenting är ju omöljligt vad döttrarna kan ha drabbats för sjukdomar, men just Reyes känns inte så troligt. 1 drabbad på 325 miljoner årligen .... och nu två i samma familj?
Det hela har ju ett väldigt akut förlopp som en plötslig sjukdom som kan efterlämna kvarstående hjärnskador. Inte som för Moa en långsam försämring. Antagligen skulle väl de eventuella kvarstående hjärnskadorna som orsakat flickornas trötthet också inneburit rent kognitiva svårigheter att följa läroplanen.
En god kreativ idee

men tyvärr tror i vart fall inte jag på Reyes.
Vi får fundera vidare.