2018-03-26, 20:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Bra information! Vet du hur det ser ut med skollednings rätt till information om diagnos, prognos osv.

Beklagar har faktiskt ingen kunskap om det.
Kanske är skolan i samma sits som en arbetsgivare - endast med patientens samtycke?
Men inom "skrået" - barnläkare till skolläkare är det nog mer öppet om bägge har barnet som patient.
Citera
2018-03-26, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagar har faktiskt ingen kunskap om det.
Kanske är skolan i samma sits som en arbetsgivare - endast med patientens samtycke?
Men inom "skrået" - barnläkare till skolläkare är det nog mer öppet om bägge har barnet som patient.

Samtidigt har ju skolan långtgående krav på sig att ge barn undervisning varför rektor borde bli underrättad för att i så hög grad kunna möta detta krav.

Har du kunskap om dödliga sjukdomar hos barn som kan ha liknande symtombild som ME/CFS?
Jag hittade tex Reyes som jag skriver om i mitt förra inlägg.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-26 kl. 21:01.
Citera
2018-03-26, 21:20
Avslutad
Citat:
,Har du kunskap om dödliga sjukdomar hos barn som kan ha liknande symtombild som ME/CFS?

Men det ska väl inte du tänka på. Du har ju "sett" ett intyg på att dom led av ME?
Citera
2018-03-26, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Men det ska väl inte du tänka på. Du har ju "sett" ett intyg på att dom led av ME?

Vad tror du själv att flickorna led av?
Citera
2018-03-26, 21:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Samtidigt har ju skolan långtgående krav på sig att ge barn undervisning varför rektor borde bli underrättad för att i så hög grad kunna möta detta krav.

Har du kunskap om dödliga sjukdomar hos barn som kan ha liknande symtombild som ME/CFS?

Jo jag känner till Reyes och läste på lite nu. Men jag har bara läst om den, aldrig träffat någon sjuk. Har du eftersom du kände till den?

Har tidigare fått lära mig att den är att betrakta som utrotad i Sverige, förekommer visst 0-1 fall per år i USA. Försvann i stort sett när man uppmärksammade föräldrar på att inte ge sina barn Albyl, Magnecyl eller Treo vid förkylningar med feber.

Sjukdomen drabbar rätt akut och brukar börja med kraftiga utslag på händer och fötter, leverpåverkan, och kan gå över på hjärnan med epileptiska anfall, kramper medvetandeförlust, sömnighet och märkligt beteende. Vuxna brukar tillfriskna, hos spädbarn dör vart tredje. En del får bestående hjärnskador. Patienterna är inläggningsfall och kräver ibland intensivvård.

Ingenting är ju omöljligt vad döttrarna kan ha drabbats för sjukdomar, men just Reyes känns inte så troligt. 1 drabbad på 325 miljoner årligen .... och nu två i samma familj?

Det hela har ju ett väldigt akut förlopp som en plötslig sjukdom som kan efterlämna kvarstående hjärnskador. Inte som för Moa en långsam försämring. Antagligen skulle väl de eventuella kvarstående hjärnskadorna som orsakat flickornas trötthet också inneburit rent kognitiva svårigheter att följa läroplanen.

En god kreativ idee men tyvärr tror i vart fall inte jag på Reyes.
Vi får fundera vidare.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-26 kl. 21:51.
Citera
2018-03-26, 21:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Du skrev: Jo, intygen på ME/CFS skall finnas även enligt Aftonbladets artikel den 19/1. De hävdade där att rektor Margareta Strand, sagt i ”en annan intervju” att flickorna hade läkarintyg på ME/CFS. Rektor hade också kommenterat det med att det är ju en ovanlig diagnos för barn”. Fanns någon första dagarna i tråden som också sett ME/CFS på intygen
Så här skrev aftonhoran under "knackade på dörren":Tisdag den 9 januari, första dagen efter jullovet, kom den lärare som skulle ha lektion med flickorna till huset och knackade på. Ingen öppnade, vilket var en smula förvånande men inte alarmerande.
-Vi har haft så regelbunden kontakt så jag kände ingen oro. Lärarna var där hemma och hade undervisning så jag fick feedback från dem, sa rektor Margareta Strand Karlsson i en tidigare intervju med Aftonbladet.
Hon har också berättat att skolan försökt stötta familjen som "befann sig i djup kris och plågades av sina omständigheter".
-Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med den här diagnosen som vi också har läkarintyg på, sa hon i en annan intervju med Aftonbladet.
När läraren knackade på dörren till huset i Bjärred var hela familjen redan död.

Kan inte finna det du påstår om ME i den artikeln. Kopiera gärna in texten och lägg upp den här om du kan finna det.
Eller vill du också ha dig en skopa?

Notera att det fetade är ett i alla avseenden märkligt sätt att yttra sig på för en rektor, och dessutom ett lite märkligt sätt att föra in ett faktum i en artikel, av journalisten.
Citera
2018-03-26, 21:35
Avslutad
Citat:
Vad tror du själv att flickorna led av?
Louis Bars syndrom eller som den också heter Ataxia telangiectasia. Men vad vet väl jag.......
Citera
2018-03-26, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag känner till Reyes och läste på lite nu. Men jag har bara läst om den, aldrig träffat någon sjuk. Har du eftersom du kände till den?

Har tidigare fått lära mig att den är att betrakta som utrotade i Sverige, förekommer visst 0-1 fall per år i USA. Försvann i stort sett när man uppmärksammade föräldrar på att inte ge sina barn albyl, magnecyl eller Treo vid förkylningar med feber.

Sjukdomen drabbar rätt akut och brukar börja med kraftiga utslag på händer och fötter, leverpåverkan, och kan gå över på hjärnan med epileptiska anfall, kramper medvetandeförlust, sömnighet och märkligt beteende. Vuxna brukar tillfriskna, hos spädbarn dör vart tredje. En del får bestående hjärnskador. Patienterna är inläggningsfall och kräver ibland intensivvård.

Ingenting är ju omöljligt vad döttrarna kan ha drabbats för sjukdomar, men just Reyes känns inte så troligt. 1 drabbad på 325 miljoner årligen .... och nu två i samma familj?

Det hela har ju ett väldigt akut förlopp som en plötslig sjukdom som kan efterlämna kvarstående hjärnskador. Inte som för Moa en långsam försämring. Antagligen skulle väl de eventuella kvarstående hjärnskadorna som orsakat flickornas trötthet också inneburit rent kognitiva svårigheter att följa läroplanen.

En god kreativ idee men tyvärr tror i vart fall inte jag på Reyes.
Vi får fundera vidare.
Jag bara sökte på kardinalsymtomen för ME och så dök Reyes upp.
Även om man nu inte tror på just ME/CFS så får väl de flesta initierade tillstå att flickorna verkar ha delat liknande symtom med denna. Om det nu skulle kunna vara så som Armstark och Lonnrot teoretiserar kring så kanske en dödlig diagnos med liknande symtombild hade kunnat leda oss vidare.
Citera
2018-03-26, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Notera att det fetade är ett i alla avseenden märkligt sätt att yttra sig på för en rektor, och dessutom ett lite märkligt sätt att föra in ett faktum i en artikel, av journalisten.

Ja jag reagerade också på det.
Citera
2018-03-26, 21:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Man tycker att det elevhälsovården vet måste också rektor känna till för att kunna fatta beslut. Det känns märkligt om icke.

Det är väl förvisso teoretiskt möjligt att skolsköterska kan ange ramarna för rektors handlingsutrymme gentemot eleven, men det känns lite vagt.

Var det förresten inte så att skolan hade begärt klarare besked från föräldrarna/läkare rörande barnens sjukdom?
Citera
2018-03-26, 21:43
Bannlyst
Citat:
Man tycker att det elevhälsovården vet måste också rektor känna till för att kunna fatta beslut. Det känns märkligt om icke.

Det är väl förvisso teoretiskt möjligt att skolsköterska kan ange ramarna för rektors handlingsutrymme gentemot eleven, men det känns lite vagt.

Var det förresten inte så att skolan hade begärt klarare besked från föräldrarna/läkare rörande barnens sjukdom?

Ja, det känns i alla fall svagt under en så lång tid som det handlar om.

Har ingen kunskap om begäran om klarare besked.
Citera
2018-03-26, 21:43
Medlem
Citat:

Som hon sa. Ofattbar. Nästan som hon inte tror på det själv. Men i och med att det finns läkarintyg, så finns det. Hon var ju mycket mån att påpeka att läkarintyg fanns innan beslut om hemundervisning fattades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in