2018-03-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Visst, men det beror på vilket vittnesmål man går efter. Rekonstruktionsbilden är ju efter AB vittnesmål.
Om man går bakom en person är det svårt att inte "trampa" upp i denne om man lägger vänster arm på dennes vänster axel.

Jo men t ex skall där finnas ett vapen samt avstånd och vinklar till både offer och var kulorna hamnar. Som rekonstruktion betraktat är det ett skämt. Ungefär som levande Charader.
Citera
2018-03-26, 21:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo men t ex skall där finnas ett vapen samt avstånd och vinklar till både offer och var kulorna hamnar. Som rekonstruktion betraktat är det ett skämt. Ungefär som levande Charader.
Att ha ett vapen med där, säg en startpistol, skulle vara högst riskabelt eftersom det kan finnas prickskyttar på taken.
Citera
2018-03-26, 21:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Skärholmen

källa sida 1 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVJSWV9jNzJhbGs/view

Du har många felaktiga uppgifter om den här personen, utan några källor. Varför ?
Jodå han uppger en arbetsgivare men det finns folk i den branschen som jobbar på olika ställen och kanske till och med svart .

Senare förhör är det Bäckahästen som gäller.

Skillnaden mellan oss är att jag har historik medan du bara har dig själv som källa och din kunskap utvecklas med blixtens hastighet på ett sagolikt sätt tillsammans med google.

Faktum är att du inte har en enda källa.

Att han arbetade vid Hotell Prins Filip på Skärholmen 28 februari 1986 och vid Bäckahästen 28 februari 1987 är något du kan läsa i förundersökningsmaterialet som jag har länkat till.

Uppgiften om att han har jobbat svart på andra ställen. Är bara en av dina många felaktiga uppgifter om den här personen, utan några källor.
Citera
2018-03-26, 21:27
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onqn2O/palmeutredningen-kommer-laggas-ner

Vad betyder detta?

Tydligen har denne Mikael Hylin tidigare gjort en dokumentär som byggde på teorin att CP sköt Palme men trodde det var Sigge.
Återstår att se vad denna dokumentär handlar om.
Jag är skeptiskt.

Dom har väl valt att publicera lögner(tv 3!) nu som väger upp mot de ”obehagliga” sanningarna som togs upp i UG.

Ja, vi får se.
Citera
2018-03-26, 21:50
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Ett litet tillrättaläggande, utan någon större saklig betydelse, i alla välmening.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hane har också tillhört Europeiska Arbetarpartiet (EAP) en organisation som Alf Enerström påstås ha stött.

Uppgiften om att Lennart Hane tillhörde EAP med allra största säkerhet felaktig. Jag kan bara inte ha missat uppgiften om han var medlem back in the Days. Hade han varit medlem skulle han definitivt ha hamnat på valbar plats på deras riksdagslista och det vet jag att han aldrig gjorde.

Lennart Hane var dessutom alltför egensinnig och "senior" för att klara av att underkasta sig en organisation som i det närmaste krävde kontroll över sina medlemmars hjärnor.

Däremot "uppträdde" Lennart Hane - i likhet med till exempel Alf Enerström och transportbasen Hans Ericson - tillsammans med företrädare för EAP i en del sammanhang. Dels korsades deras vägar i och med Familjekampanjen (läs artikelserien "Den dolda högern" i DN sommaren 1986), dels var Lennart Hane expertkommentator i Radio Free Sweden (EAP:s överstyrda närradio-"succé" på 88 MHz med lika många lyssnare som megacykler per sekund) under rättegången mot Lyndon LaRouche. Till viss del sammanföll Lennart Hanes värderingar med dem som EAP saluförde: Olof Palme och hans konstruktion, den svenska socialstaten, rankade lika lågt på bägges önskelistor.

Tänk Christopher Jolin (om det är till någon hjälp) så får du bättre kläm på Lennart Hanes politiska lokalisering. Kanske inte exakt, inte samma utvecklingshistoria eller bevekelsegrund, men typiskt en reaktionär och med tiden bittrare gubbe som allt färre orkar lyssna på. Så. Precis så. Till slut tvungen att låta sig intervjuas av en dreglande Tore "så att säga" Fredin med skitiga tubsockor i en sunkig närradiostudio sent 80-tal och tidigt 90-tal för att över huvud taget nå ut till någon.

Detta är förmodligen ett fullkomligt irrelevant påpekande när det gäller MOP, men kan jag bidra till yngre läsares fakticitet och kan jag motverka någon av alla de lättgooglade felaktigheter, som påverkar bilden av det som var, så gör jag mig gärna lite påträngande. Bare with me.
Citera
2018-03-26, 21:52
Medlem
Citat:
Att han arbetade vid Hotell Prins Filip på Skärholmen 28 februari 1986 och vid Bäckahästen 28 februari 1987 är något du kan läsa i förundersökningsmaterialet som jag har länkat till.

Uppgiften om att han har jobbat svart på andra ställen. Är bara en av dina många felaktiga uppgifter om den här personen, utan några källor.

Trevligt att du utvecklas och nu skriver utan norska uttryck med ett annat flyt men hur vore det att presentera källor till att NF är en besatt människa med vapen som önskar iscensätta mordet på Gustav III och har planerat det.

Jag känner på något sätt igen det där sättet att inte redovisa relevanta källor för sina påståenden och att kräva sådana av andra när man bara googlar sånt som går att hitta på nätet...
....såå du har varit i tråden i 10 år... spännande!

Menar du att PU bryr sig om vad jag anser i det här? OM allt är klappat och klart med kungamordet behöver du ju inte argumentera eller?
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-26 kl. 21:57.
Citera
2018-03-26, 21:55
Medlem
[quote=deBKatzenbach|63613132]Ett litet tillrättaläggande, utan någon större saklig betydelse, i alla välmening.

Ok! Tack för info.

Jag har kanske frågat förut men vet du om VG sympatiserade med EAP?

Vet du vad EAP tyckte om religion/religiösa människor överhuvudtaget?
Citera
2018-03-26, 21:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Själv flyger du snabbt mellan uttalandena utan källor. Du vet och du fabulerar så genomskinligt. Plötsligt vet du inte bara motivet utan har talat med PU. Först påstår du att han ville mörda vem som helst och sedan blir det snabbt en detaljerad berättelse där du vet allt, hans tankar, psykiska status etc i en muterande motivbild värdig vilken mytoman som helst. Va på den korta tiden hann du alltså gå från att tro att han var på stan för att mörda någon vem som helst till att ha hunnit kartlägga honom fastsälla en komplex motivbild och ha kontakter med PU. Och det tror du inte folk ser igenom? Inte en källa bara långsökta resonemang för att placera honom vid mordplatsen och motiv som föga stämmer med Kocken i Östermalmskvarterens historik.

Detta "har talat med PU" är också något du ständigt upprepar. Jag har flera gånger sagt till dig, att jag aldrig har sagt detta. Ändå fortsätter du att upprepa detta ?

Du har också motsatsen, där du säger att PU vil tala med mig. Vad är det för löjligheter ?

Att jag hittade GM förra året och motivet i år är inte konstigt.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-26 kl. 22:02.
Citera
2018-03-26, 22:00
Medlem
[quote=Sumer|63613204]
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ett litet tillrättaläggande, utan någon större saklig betydelse, i alla välmening.

Ok! Tack för info.

Jag har kanske frågat förut men vet du om VG sympatiserade med EAP?

Vet du vad EAP tyckte om religion/religiösa människor överhuvudtaget?

VG var aktivist när Palme var i Danmark 1983. Har varit uppe i tråden nyss.
Citera
2018-03-26, 22:06
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har så svårt att få grepp om VG. Han verkar snacka väldigt mycket, antiPalme och hade halva världen i sin adressbok.

Men det känns väl också rimligt i och med att VG rörde i Stockholmsområdet flitigt och inte var rädd för att ta kontakt med folk, att han gärna snackade med folk från EAP , de hade ju sitt missnöje med Palme gemensamt.

Jag vet inte hur gammal du är och därför vet jag inte hur och om du upplevde 80-talet. Men eftersom själva 80-talet i sig - tidsandan, mentaliteten, dess yta och djup - är en viktig bakgrund för att fullt ut förstå MOP, tror jag att det är värdefullt att poängtera detaljer och nyanser.

Jag personligen tror på en koppling mellan VG och EAP, alltså en koppling som är starkare än att bara ha råkat skriva på ännu ett upprop av typen "Rädda världen NU!" utanför NK. Samtidigt är VG atypisk som EAP:are vid tidpunkten för MOP. Något sånär starka band till familj och hembygd, kristen schlager vid sidan av amerikansk populärkultur och snabbmat, bristande attention span och allmänt mediokra intellektuella gåvor utgör alla atypiska attribut för median-EAP:aren i mitten av 80-talet. Ställ honom bredvid Clif*ord Gad*y så framgår poängen.

Likväl hör han hemma där. Ja. Du har rätt. Han är svårplacerad. Svårfångad, eterisk och diffus, svårtolkad. Det är någonting som inte riktigt stämmer här, någonting tvetydigt. Hur tar man det vidare? Och precis vad är det som inte går jämnt upp med VG?
Citera
2018-03-26, 22:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Detta "har talat med PU" är också något du ständigt upprepar. Jag har flera gånger sagt till dig, att jag aldrig har sagt detta. Ändå fortsätter du att upprepa detta ?

Du har också motsatsen, där du säger att PU vil tala med mig. Vad är det för löjligheter ?

Att jag hittade GM förra året och motivet i år är inte konstigt.
Din teori är intressant, tycker i alla fall jag, men en teori är just vad det är och inte fakta. OM det skulle vara fakta skulle det innebära att du satt på en mängd starka bevis, och det gör du väl inte, eller?
Citera
2018-03-26, 22:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tänker du på något speciellt?

Den senaste tiden har jag haft en hel del trådar ute och lagt mer eller mindre hela fritiden på att leta information.
Men det är totalstopp överallt.
Man får inte hjälp av SVT. Man får inte köpa bilder av tidningarna. Man får oftast inte ens svar.
Gjort sökningar i de stora arkiven men det är helt jävla hopplöst. Fick ett jävligt intressant uppslag som jag faktiskt trodde kunde ge något, men personalen på arkivet sa att de behöver mer exakta uppgifter för att hitta det jag sökte efter, men det var ju sådant jag hade hoppats på att hitta.
Den ende som har svarat på riktigt är Åke Rimborn, vilket han ska ha all heder för. Men, inte ens han kan ju svara på allt. Samtidigt känner man sig påflugen och dum när man kontaktar personer.
Man tappar fan orken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in