Citat:
Citat:
Det är i straffavgiften som pengarna finns, från din länk "Samtidigt har kunderna tvingats betala fem gånger mer i administrationsavgifter".
Staten borde betala momsniningen inte betällarna av varor. Vill staten ta in moms för postförsändelser av ringa värde från utanför EU så bör staten betala för momsningen (straffavgiften).
Staten borde betala momsniningen inte betällarna av varor. Vill staten ta in moms för postförsändelser av ringa värde från utanför EU så bör staten betala för momsningen (straffavgiften).
Är det någon som orkar räkna ut den eventuella vinsten/förlusten?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket
Citat:
Men då ska man förstå att vi har anställt ungefär 550 personer för att hantera det nya systemet. Vi har lagerkostnader. Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort.
Nu har inte jag en aning om vad PostNords anställda tjänar, men låt säga runt 200 miljoner för 550 personer per år. De andra utgifterna har jag inte heller någon aning om, men troligtvis så är det ingen som tjänar på det här spektaklet.
Enligt artikeln så är det ungefär 200 000 som i snitt har betalt in 14 kronor.
Så här kommer intäkterna att se ut under ett års tid. Jag kan då inte se någon vinst i det hela.
Citat:
Avgift till PostNord: 15 miljoner per månad
Moms: 2,8 miljoner per månad
Summa: 213,6 miljoner
Moms: 2,8 miljoner per månad
Summa: 213,6 miljoner