2018-03-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Staten drar ju in 15 kr ( minst) per betald avgift också i moms,verkar som dem inte räknat med den ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är i straffavgiften som pengarna finns, från din länk "Samtidigt har kunderna tvingats betala fem gånger mer i administrationsavgifter".

Staten borde betala momsniningen inte betällarna av varor. Vill staten ta in moms för postförsändelser av ringa värde från utanför EU så bör staten betala för momsningen (straffavgiften).

Är det någon som orkar räkna ut den eventuella vinsten/förlusten?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket

Citat:
Men då ska man förstå att vi har anställt ungefär 550 personer för att hantera det nya systemet. Vi har lagerkostnader. Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort.

Nu har inte jag en aning om vad PostNords anställda tjänar, men låt säga runt 200 miljoner för 550 personer per år. De andra utgifterna har jag inte heller någon aning om, men troligtvis så är det ingen som tjänar på det här spektaklet.

Enligt artikeln så är det ungefär 200 000 som i snitt har betalt in 14 kronor.

Så här kommer intäkterna att se ut under ett års tid. Jag kan då inte se någon vinst i det hela.

Citat:
Avgift till PostNord: 15 miljoner per månad
Moms: 2,8 miljoner per månad

Summa: 213,6 miljoner
Citera
2018-03-26, 19:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren
Har fått ett paket från Estland som de vill ha betalt för. Är fanskapen helt jävla retarderade eller vad är det frågan om?

Har skickat 56 mail ungefär och noll svar inom "24 timmar".
Har du handlat en vara som kommer från Estland så är det definitivt fel eller så har EestiPost klistrat på en "Origin outside EU" på ett Kinapaket och då slipper du inte ifrån att betala moms.
Citera
2018-03-26, 20:11
Medlem
bl1nks avatar
Måste man betala Postnords avgift även om man inte betalar momsen och paketet skickas tillbaka? De har ju gjort jobbet?
Citera
2018-03-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Måste man betala Postnords avgift även om man inte betalar momsen och paketet skickas tillbaka? De har ju gjort jobbet?
Nej, inte enligt uppgift:
"Om du inte längre vill ha ditt paket till följd av kostnaden för moms och avgift har du valet att låta bli att betala. Då returneras din försändelse till avsändaren."
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import/forandringar-1-mars
Citera
2018-03-26, 20:24
Medlem
Enmansdemos avatar
Visst är detta avgiften mot kinapaket?
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import/forandringar-1-mars

Och jag har beställt kosttillskott från USA, varför ska alla länder utanför EU inkluderas av denna lag,
det räcker väl förfan att tullbelägga enbart varor vars avsändare står Deng Xiao Ping...?

Själv fick jag ett moms-brev 9 mars som jag betalde in direkt, och jag har inte sätt
röken av varorna, ska man tro på postnord så har dom tagit det osökbara brevet som gisslan
till förmån för deklaration innan det ska skickas ut till kunderna, någon som känner igen sig i beskrivningen?
Citera
2018-03-26, 20:40
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Visst är detta avgiften mot kinapaket?

Och jag har beställt kosttillskott från USA, varför ska alla länder utanför EU inkluderas av denna lag,
det räcker väl förfan att tullbelägga enbart varor vars avsändare står Deng Xiao Ping...?

Själv fick jag ett moms-brev 9 mars som jag betalde in direkt, och jag har inte sätt
röken av varorna, ska man tro på postnord så har dom tagit det osökbara brevet som gisslan
till förmån för deklaration innan det ska skickas ut till kunderna, någon som känner igen sig i beskrivningen?

Intressanta är att för 10 år sedan när jag beställde tröjor från USA, så satt man och hoppades på att inte skulle bli en momsavgift. Det är väll detta EU är till för (inga tullar m.m.)? Är USA med i EU?
Citera
2018-03-26, 20:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Intressanta är att för 10 år sedan när jag beställde tröjor från USA, så satt man och hoppades på att inte skulle bli en momsavgift. Det är väll detta EU är till för (inga tullar m.m.)? Är USA med i EU?
Det har alltid varit moms från USA och en avgift på 125 kr.

Hur står det till med allmänbildningen eller kunskapen att söka på Google? Nej USA är givetvis inte med i EU
Citera
2018-03-26, 20:54
Medlem
%s avatar
Beställde en klocka från Ali den 14 mars med PostNL som distributör. Damp ner i brevlådan idag utan avgifter. PostNL hade klistrat över Kina lappen med sin egen. Bad säljaren att märka paketet med "gift" vilket var gjort.
Citera
2018-03-26, 20:55
Avslutad
Tråden har växt ordentligt sedan jag skrev mitt inlägg! Har nu fått mitt paket som beställdes från en brittisk säljare och jag ändå åkte på denna skitavgift för.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Då har dom gjort fel Storbritannien är fortfarande med i EU och då behöver du inte betala någon avgift. Det är inte så att du köpte den via www.ebay.co.uk men det ändå var en Kina säljare?

Det var en film från en säljare på amazon.co.uk

Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Det är inte så att du handlat från någon av kanalöarna som tillhör Storbritannien men ej ingår i skatteunionen?
I annat fall bör du överklaga detta omgående.

Säljaren skrev att varan skickas från UK, men när paketet kom såg jag att en kanalö var angiven som avsändaradress. Dessa kanalöar hör till UK men inte EU. Så varken säljaren eller Postnord har gjort fel, jag blev bara sur för jag trodde jag beställt varan från ett annat EU-land men blev "bötad" ändå.

Inser att mitt inlägg är off topic då tråden handlar om paket från Kina men skriver ändå om det kan förhindra att andra trampar på samma mina som jag...
Citera
2018-03-26, 20:58
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det har alltid varit moms från USA och en avgift på 125 kr.

Hur står det till med allmänbildningen eller kunskapen att söka på Google? Nej USA är givetvis inte med i EU

Om du tog dig tid och läste frågan/citatet som jag svarade. Krävs inte någon sökning på Google. Hur står det till med läskunskaperna?
Citera
2018-03-26, 21:00
Avslutad
Felpost
Senast redigerad av Raymond-Chow 2018-03-26 kl. 21:04.
Citera
2018-03-26, 21:05
Medlem
FETochFULs avatar
Blir de avgift för mig om jag beställt och det skickats från Israel ?
147 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in