2018-03-21, 21:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Finns ju så klart inget som säger att du skall behöva vänta tills det gått 42+ innan du kan klaga ,Om Posten får ditt paket efter säg 14 dagar ,skall posten dela ut paketet så fort som möjlig ,det står i UPU:s regler , paketet skall behandlas efter mottagarlandets normala rutiner och standarder.
Nu hittar du på :-) Är försändelsen skickad med lågprioriterad post så är den det hela vägen, finns inget som säger att varje land skall hantera en försändelse på olika sätt än som den skickades...
Citera
2018-03-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu hittar du på :-) Är försändelsen skickad med lågprioriterad post så är den det hela vägen, finns inget som säger att varje land skall hantera en försändelse på olika sätt än som den skickades...
E.4
Article RC 116
Delivery procedure
1
As a general rule, parcels shall be delivered to the addressees as soon as
possible and according to the provisions in force in the country of destination.
When parcels are not delivered to the addressee’s address the addressee shall,
unless this is impossible, be advised of their arrival without delay.
Citera
2018-03-21, 21:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Jag hade lite problem med att tolka ditt inlägg.

Om Posten får ditt paket efter säg 14 dagar; Får det från vem? Kinapost eller hanteringsstället?
Du har ju köpt en vara från en säljare i Kina när du köpte varan valde du säkert också fraktsätt det vanligaste är China Post Standard Air (21-42 days) Säljaren meddelar när han skickar varan och du kan se det på din tracking sida, sedan skickas paketet med lågprioriterad flygpost till dig, det finns ingen garanterad tid det skall vara utdelat på (enligt UPU får det max ta 8 veckor) Säljaren har dock uppskattat det till 21-42 dagar beroende på tidigare erfarenhet. När paketet kommer till Sverige är det fortfarande lågprioriterat och Postnord som tar över hanteringen har ingen garanti att det skall delas ut skyndsamt utan förhåller sig till UPU regler om max 8 veckor... När det gått 42 dagar så kan man höra av sig till säljaren och påpeka att han har fel och att du misstänker att paketet kommit bort.
Citera
2018-03-21, 21:20
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Är du säker på att varorna skickas i samma paket? Ofta skickas sakerna direkt från något lager och det behöver inte vara samma. Jag mejlar numera till säljarna på Ebay att det ska skicka allt i samma paket, även om det är samma slags varor. Vet inte hur det funkar att kontakta säljarna direkt på Wish. Har inte handlar där ännu.

Den där poliskameran är jag också intresserad av, om den funkar.

Jag hoppas att det funkar. Vi får se.

Det var denna butik jag handlade av. Kameran längst ner.

https://www.wish.com/merchant/5403e2d47f086e103870f997

Oj jag glömde att jag uppgraderade den till det högsta minneskortet. Jadå blev det mera. Men det står i beskrivningen att det är bäst med högre än ..... någonting.
Senast redigerad av Lyzza 2018-03-21 kl. 21:22.
Citera
2018-03-21, 21:22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tysnadsplikten är individuell och gäller enskilda relationer. Du har rätt som sjukvårdpersonal att ta del av information endast om det är relaterat med ditt arbetet med patienten. Information är inte allmänt tillgänglig för att ta del av inom organisationen.

Massor av sjukvårdspersonal har dömts för att ha läst journaler som de inte har rätt att läsa.

Exempelvis: "Det är bara de som vårdar dig som patient som får prata med varandra om ditt hälsotillstånd eller personliga förhållanden. Det betyder till exempel att din läkare bara får diskutera din behandling med en kollega enbart om de båda är inblandade i din vård."
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/

Det här håller jag med om, vilket även avspeglas i exemplet jag gav i svaret om anställda som söker upp information som de inte behöver för jobbet.

Citat:
Liknande gäller brev - så länge det gäller det enskilda brevets frakt.

Du hävdade bland annat detta "Alltså är det tillåtet att hantera uppgifterna så länge du är tillsammans med andra som också har tystnadsplikt"
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Vilket är totalt fel.

Absolut slarvigt skrivet av mig i första posten. Jag menade likt det du skrev om sjukvårdspersonal att; Den som har tillgång till och är inblandade i den direkta hanteringen av brevet kan diskutera/hantera informationen med andra personer, om det är relevant för deras arbetet och om även dessa personer har samma tillgång och tillåtelse att hantera denna information. Det jag menade är att informationsöverföring som sker inom denna sfär av personer som alla är involverade med samma objekt och har tillåten access inte innebär något brott mot tystnadsplikten då dessa personer är behöriga.

Citat:
"... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045#K1

Notera "uppgifter som rör ett särskilt brev".

Här är vi fortfarande osams.

Enligt din tolkning skulle alltså inga uppgifter som rör ett särskilt brev kunna samlas in av postoperatören utan att bryta mot tystnadsplikten?

Enligt mig ligger fokus i lagtexten på obehörigen röja och obehörigen utnyttja denna information. De efterföljande lagparagraferna specificerar olika utfall som explicit omfattas av tystnadsplikt och inte får obehörigen utnyttjas/röjas.

Är en sorteringsmaskin obehörig att läsa uppgifter från enskilda brev enligt dig?
För att tystnadsplikten ska brytas ska en motpart som normalt inte har tillgång och/eller tillåtelse ta del av informationen få tillgång till informationen.

Då är min fråga; Till vem ska den informationen röjas till enligt dig i mitt förslag? De som skulle vara involverade är postanställda som skickar försändelsen till Tullverket, anställda på Tullverket som utreder försändelsen och maskinen som läser informationen på försändelsen. Avsändaren och mottagaren är undantagen tystnadsplikt enligt (14§ st 3) om de behöver svara på frågor om äktheten av gåvan.

Är det sorteringsmaskinen som röjer informationen till en postanställd? Eller är det en postanställd som röjer informationen till Tullverket? Eller är det Tullverket du anser inte får hantera den informationen som står på ett enskilt brevs tulldeklaration som maskinen misstänker vara feldeklarerad.

Skulle maskinen posta uppgifterna från breven till Facebook då skulle jag hålla med dig om att det är ett klart brott mot tystnadsplikten.

Tack för sakliga svar och vänligare ton denna gång. Svara gärna med hur du anser att lagtexten ska tolkas om du fortfarande har en annan åsikt.
Citera
2018-03-21, 21:28
Avslutad
Postnord lägger inte bara på avgiften på 75 SEK + moms på försändelser från Kina, jag fick häromdagen ett liknande krav från dem på varor som köpts inom EU (Storbritannien). Man måste handla på postorder inom Sverige, eller åka till UK och köpa grejorna själv, om man vill vara säker på att undvika deras rovdrift och ocker. Fan va sur jag är, vill bara gasa ihjäl de djävla postjudarna...
Citera
2018-03-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du har ju köpt en vara från en säljare i Kina när du köpte varan valde du säkert också fraktsätt det vanligaste är China Post Standard Air (21-42 days) Säljaren meddelar när han skickar varan och du kan se det på din tracking sida, sedan skickas paketet med lågprioriterad flygpost till dig, det finns ingen garanterad tid det skall vara utdelat på (enligt UPU får det max ta 8 veckor) Säljaren har dock uppskattat det till 21-42 dagar beroende på tidigare erfarenhet. När paketet kommer till Sverige är det fortfarande lågprioriterat och Postnord som tar över hanteringen har ingen garanti att det skall delas ut skyndsamt utan förhåller sig till UPU regler om max 8 veckor... När det gått 42 dagar så kan man höra av sig till säljaren och påpeka att han har fel och att du misstänker att paketet kommit bort.
Skulle vara klädsamt om du någon gång kan backa upp det du påstår med en källa.
Eftersom ditt inlägg saknar källa , så är det inget värt!

E.4
Article RC 116
Delivery procedure
1
possible and according to the provisions in force in the country of destination.
Citera
2018-03-21, 21:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raymond-Chow
Postnord lägger inte bara på avgiften på 75 SEK + moms på försändelser från Kina, jag fick häromdagen ett liknande krav från dem på varor som köpts inom EU (Storbritannien). Man måste handla på postorder inom Sverige, eller åka till UK och köpa grejorna själv, om man vill vara säker på att undvika deras rovdrift och ocker. Fan va sur jag är, vill bara gasa ihjäl de djävla postjudarna...
Då har dom gjort fel Storbritannien är fortfarande med i EU och då behöver du inte betala någon avgift. Det är inte så att du köpte den via www.ebay.co.uk men det ändå var en Kina säljare?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 22:02.
Citera
2018-03-21, 21:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Skulle vara klädsamt om du någon gång kan backa upp det du påstår med en källa.
Eftersom ditt inlägg saknar källa , så är det inget värt!

E.4
Article RC 116
Delivery procedure
1
Och hur lång tid är det i dagar menar du? Med avsikt är det ganska flummigt skrivet och jag menar inte att posten avsiktligt ställer undan paketet tills 42 dagar gått men det får ta den tid det tar och mottagaren har ingen garanti för att det skall komma fram inom 2, 14, eller 30 dagar ifall det är det som behövs för att tullklarera paketet... Har paketet inte kommit fram enligt säljarens uppskattade leveranstid så är det ju dit man skall vända sig i första hand med sina klagomål.

https://www.postnord.se/kundservice#humany-kundservice-privat=/10942/jag-har-betalt-importavgift-men-inte-fatt-min-foersaendelse/

Annorlunda är det om ett paket skickas som express då finns det en garanti att paketet skall vara framme hos kunden inom en viss tid.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 21:58.
Citera
2018-03-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raymond-Chow
Det är inte så att du handlat från någon av kanalöarna som tillhör Storbritannien men ej ingår i skatteunionen?
I annat fall bör du överklaga detta omgående.
Citera
2018-03-21, 22:18
Medlem
Tråkigt att se att ens favoritsäljare inte skickar till Sverige längre, funderar på att skriva till säljaren och se om personen kan göra ett undantag om man betalar lite extra vid sidan om.

Varit medlem på Ebay sen 2005 och det känns jävla surt att säljare från Kina numera slutar att skicka till Sverige.
Hade Wish inte funnits så hade Postnords avgift med all sannolikhet aldrig tillkommit då de jävla småglinen beställer hem saker som kostar några futtiga kronor och som gör att Postnord svämmas över av små skitpaket.
Citera
2018-03-21, 22:35
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Tråkigt att se att ens favoritsäljare inte skickar till Sverige längre, funderar på att skriva till säljaren och se om personen kan göra ett undantag om man betalar lite extra vid sidan om.

Varit medlem på Ebay sen 2005 och det känns jävla surt att säljare från Kina numera slutar att skicka till Sverige.
Hade Wish inte funnits så hade Postnords avgift med all sannolikhet aldrig tillkommit då de jävla småglinen beställer hem saker som kostar några futtiga kronor och som gör att Postnord svämmas över av små skitpaket.
Ja det är hemskt att småglinen pajade hela PN med sina futtiga beställningar. Men nu är ju du här, en köpkraftig fjolla med vettiga beställningar. Tack gud för det. Äntligen kan PN avgiftsbelägga de fina beställningarna till idioter som gärna betalar avgiften. Tack för att du finns.
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-21 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in