Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Tysnadsplikten är individuell och gäller enskilda relationer. Du har rätt som sjukvårdpersonal att ta del av information endast om det är relaterat med ditt arbetet med patienten. Information är inte allmänt tillgänglig för att ta del av inom organisationen.
Massor av sjukvårdspersonal har dömts för att ha läst journaler som de inte har rätt att läsa.
Exempelvis: "Det är bara de som vårdar dig som patient som får prata med varandra om ditt hälsotillstånd eller personliga förhållanden. Det betyder till exempel att din läkare bara får diskutera din behandling med en kollega enbart om de båda är inblandade i din vård."
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/
Det här håller jag med om, vilket även avspeglas i exemplet jag gav i svaret om anställda som söker upp information som de inte behöver för jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Liknande gäller brev - så länge det gäller det
enskilda brevets frakt.
Du hävdade bland annat detta "Alltså är det tillåtet att hantera uppgifterna så länge du är tillsammans med andra som också har tystnadsplikt"
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Vilket är totalt fel.
Absolut slarvigt skrivet av mig i första posten. Jag menade likt det du skrev om sjukvårdspersonal att; Den som har tillgång till och är inblandade i den direkta hanteringen av brevet kan diskutera/hantera informationen med andra personer, om det är relevant för deras arbetet och om även dessa personer har samma tillgång och tillåtelse att hantera denna information. Det jag menade är att informationsöverföring som sker inom denna sfär av personer som alla är involverade med samma objekt och har tillåten access inte innebär något brott mot tystnadsplikten då dessa personer är behöriga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
"... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045#K1
Notera "uppgifter som rör ett särskilt brev".
Här är vi fortfarande osams.
Enligt din tolkning skulle alltså inga uppgifter som rör ett särskilt brev kunna samlas in av postoperatören utan att bryta mot tystnadsplikten?
Enligt mig ligger fokus i lagtexten på
obehörigen röja och
obehörigen utnyttja denna information. De efterföljande lagparagraferna specificerar olika utfall som explicit omfattas av tystnadsplikt och inte får
obehörigen utnyttjas/röjas.
Är en sorteringsmaskin obehörig att läsa uppgifter från enskilda brev enligt dig?
För att tystnadsplikten ska brytas ska en motpart som normalt inte har tillgång och/eller tillåtelse ta del av informationen få tillgång till informationen.
Då är min fråga;
Till vem ska den informationen röjas till enligt dig i mitt förslag? De som skulle vara involverade är postanställda som skickar försändelsen till Tullverket, anställda på Tullverket som utreder försändelsen och maskinen som läser informationen på försändelsen. Avsändaren och mottagaren är undantagen tystnadsplikt enligt (14§ st 3) om de behöver svara på frågor om äktheten av gåvan.
Är det sorteringsmaskinen som röjer informationen till en postanställd? Eller är det en postanställd som röjer informationen till Tullverket? Eller är det Tullverket du anser inte får hantera den informationen som står på ett enskilt brevs tulldeklaration som maskinen misstänker vara feldeklarerad.
Skulle maskinen posta uppgifterna från breven till Facebook då skulle jag hålla med dig om att det är ett klart brott mot tystnadsplikten.
Tack för sakliga svar och vänligare ton denna gång. Svara gärna med hur du anser att lagtexten ska tolkas om du fortfarande har en annan åsikt.