2018-03-26, 10:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Ökningen skall ju räknas ut utifrån empirin. Prognoser inför val kontra valresultat. Kan man då se en linjär förändring så har man ett samband. Sätt in värdena i ett diagram.
2018-03-26, 10:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är jag absolut medveten om. Ditt svar hade dock ingen bäring på huruvida den eventuella Bradleyeffekten är additiv eller multiplikativ.

Är det ens möjligt att avgöra eller beräkna om en Bradleyeffekt är additiv eller multiplikativ? Det är mycket möjligt att jag missar nåt här, men hur tusan kan man mäta en sådan sak på ett någorlunda tillförlitligt sätt och göra det i förväg? Kan inte Bradleyeffekten slå hej vilt? Ligger det inte i sakens natur (eller vad man nu fördrar att kalla det) att saker som Bradleyeffekten och t ex Bandwagoneffekten är nästintill omöjliga att mäta före de verkligen inträffat? I bästa fall kan man kanske komma med uppskattningar eller komma fram till en grov sannolikhet om vad som väntar, men om den är additiv eller multiplikativ kan man väl bara se när själva effekten verkligen inträffat? Som sagt, jag kan mycket väl ha missa något här. Hur har man gjort hos de olika mätinstituten efter 1982 och valet av Tom Bradley för att ens kompensera för detta? Hur nära kan man komma?

Bradleyeffekten i Sverige talas det väl i stort sett bara om då det gäller underskattningen av SD i opinionsmätningarna? Någon som har goda matematiska kunskaper får gärna förklara "triangeln" additiv, multiplikativ och SD då det gäller denna effekt. Personligen har jag inte minsta susning om den är additiv eller multiplikativ - eller hur man ens kan avgöra det från val till val och när ett parti växer. Det enda vi med säkerhet kan säga är väl att det finns ett större eller mindre mörkertal för SD.
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-26 kl. 10:56.
2018-03-26, 11:09
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är det ens möjligt att avgöra eller beräkna om en Bradleyeffekt är additiv eller multiplikativ? Det är mycket möjligt att jag missar nåt här, men hur tusan kan man mäta en sådan sak på ett någorlunda tillförlitligt sätt och göra det i förväg? Kan inte Bradleyeffekten slå hej vilt? Ligger det inte i sakens natur (eller vad man nu fördrar att kalla det) att saker som Bradleyeffekten och t ex Bandwagoneffekten är nästintill omöjliga att mäta före de verkligen inträffat? I bästa fall kan man kanske komma med uppskattningar eller komma fram till en grov sannolikhet om vad som väntar, men om den är additiv eller multiplikativ kan man väl bara se när själva effekten verkligen inträffat? Som sagt, jag kan mycket väl ha missa något här. Hur har man gjort hos de olika mätinstituten efter 1982 och valet av Tom Bradley för att ens kompensera för detta? Hur nära kan man komma?

Bradleyeffekten i Sverige talas det väl i stort sett bara om då det gäller underskattningen av SD i opinionsmätningarna? Någon som har goda matematiska kunskaper får gärna förklara "triangeln" additiv, multiplikativ och SD då det gäller denna effekt. Personligen har jag inte minsta susning om den är additiv eller multiplikativ - eller hur man ens kan avgöra det från val till val och när ett parti växer. Det enda vi med säkerhet kan säga är väl att det finns ett större eller mindre mörkertal för SD.

Det går att mäta huruvida effekten i den prognostiserade tidsserien är additiv eller multiplikativ genom att jämföra opionsundersökningar med utfall i tidigare val. Den modell som har störst prognostiskt värde (exempelvis lägsta mean squared error) vinner ju givetvis. Stickprovsstorleken blir liten, och man missar ju systematiska förändringar i underliggande endogena och exogena variabler över tid. Men en grov uppskattning kan man visst göra. All sådan här statistik bygger ju på inferens.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_squared_error

I fallet SD är ju detta extra intressant, då partiet konsekvent överträffar poll-of-polls i valresultaten.

Min gissning när jag tittar på tidigare resultat är att effekten i huvudsak är additiv, men då har jag inte gjort några objektiva beräkningar.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-03-26 kl. 11:32.
2018-03-26, 11:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Det går att mäta huruvida effekten är additiv eller multiplikativ genom att jämföra opnionsundersökningar med utfall i tidigare val. Den modell som har störst prognostiskt värde (exempelvis lägsta mean squared error) vinner ju givetvis. Stickprovsstorleken blir liten, och man missar ju systematiska förändringar i underliggande endogena och exogena variabler över tid. Men en grov uppskattning kan man visst göra. All sådan här statistik bygger ju på inferens.

I fallet SD är ju detta extra intressant, då partiet konsekvent överträffar poll-of-polls i valresultaten.

Det här är synnerligen intressant. Rent instinktivt känns det som om åtskilliga opinionsinstitut därute ger blanka fasen i att anstränga sig särskilt hårt för att ens försöka kompensera för denna effekt i sina opinionsundersökningar - oavsett modell (additiv eller multiplikativ). Om inte annat ser vi klara och tydliga bevis på detta i det som du just tar upp: att SD gång på gång överträffar poll-of-polls.

Tittar ens opinionsinstituten tillbaka på sina tidigare mätningar och fel? Ibland undrar man... Skulle vilja gå så långt som att säga att opinionsinstituten i flera fall är rent ohederliga. De hade mycket väl kunnat komma fram till mer rättvisande mätningar av SD, men uppenbarligen saknas viljan. Kompetensen finns där - men inte viljan.

Måste nog erkänna att jag själv använt den multiplikativa metoden i alltför hög grad, vilket med stor sannolikhet gjort att siffrorna för SD dragit iväg lite väl mycket ibland. Men samtidigt är jag övertygad om att mörkertalet för SD just nu är bra mycket större än någonsin. (Har inga som helst matematiska, vetenskapliga belägg för detta, bara samtal med min omgivning och min magkänsla, vilken dock tjänat mig väl genom åren).
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-26 kl. 11:50. Anledning: Rättelse av ord + tillägg
2018-03-26, 11:46
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Min gissning när jag tittar på tidigare resultat är att effekten i huvudsak är additiv, men då har jag inte gjort några objektiva beräkningar.

Mätningar utförda med normal och hederlig inkompetens kan säkerligen korrigeras trovärdigt på rätt sätt!

Betydligt svårare eller omöjligt är det när det gäller våra kända skojarinstitut, som uppenbarligen har korruption och halvkriminella agendor på programmet.

Gäller särskilt redovisade resultat för SD!

Anständiga eller vetenskapligt acceptabla korrigerings-metoder föreligger då tyvärr inte...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-03-26 kl. 11:53.
2018-03-26, 15:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Angående det, har SD något pensionärsförbund ännu? Som kan valkampanja på äldreboenden och uppmärksamma S-fusk?

Sverigedemokraterna har en väldigt bra politik för stora massor inom denna grupp och har mycket att vinna i opinionen på att lyfta fram detta. Startar man SD-seniorerna och lyckas med en kraftsamling och får fram budskapet finns det hundratusentals röster att vinna i denna grupp.

Det har funnits och finns planer på detta vet jag, då jag hört och läst om det ett antal gånger senaste åren. Men tror inte det dragit igång något i full skala ännu. Kanske kommer inför valet för att samla så många äldre och pensionärer som möjligt med Sverigedemokraternas för denna grupp väldigt bra politik med högre pensioner, borttagen skatteskillnad mot lön, bättre vård, särskilda äldrevårdcentraler, bättre mat inom äldreomsorgen, fler och bättre alternativ gällande boenden, kraftigt höjd garantipension, höjda bostadstillägg, ingen höjd pensionsålder med mera.
2018-03-26, 15:12
Medlem
8711s avatar
Nu när Sverigedemokraterna ökade kraftigt i mars månad gällande alla mätningar sammanräknat från 17,5% till 18,6% i månadssnittet så tydliggör detta än mer hur politiserat och bedrägligt institutet Inizio är.

Från att alltid ha legat topp tre gällande Sverigedemokraternas siffror under flera år. Till att plötsligt lägga sig galet sist månad efter månad på mycket låga siffror utan förklaring, det stinker skit!

Skillnad mot idag institut för institut sedan oktober 2017 som är månaden innan förändringen tillkom fullt ut.

Demoskop +3,3
Ipsos +2
Yougov +1,7
Sifo +0,9
Novus +0,3
Sentio +0,2
Inizio -2,2 (-4,2 sedan september vilket är ännu värre och den verkliga förändringen som är absurd.)

Någon som kan förklara detta? -2,2 eller i verkligheten -4,2 procentenheter under samma period som alla övriga institut har en helt annan utveckling. Det handlar enbart om att aftonbladet och Inizio VILLE ha den här effekten och nu fortsätter på det spåret fast alla med två ögon och en hjärna kan se och förstå att det här helt bisarrt.
2018-03-26, 15:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nu när Sverigedemokraterna ökade kraftigt i mars månad gällande alla mätningar sammanräknat från 17,5% till 18,6% i månadssnittet så tydliggör detta än mer hur politiserat och bedrägligt institutet Inizio är.

Från att alltid ha legat topp tre gällande Sverigedemokraternas siffror under flera år. Till att plötsligt lägga sig galet sist månad efter månad på mycket låga siffror utan förklaring, det stinker skit!

Skillnad mot idag institut för institut sedan oktober 2017 som är månaden innan förändringen tillkom fullt ut.

Demoskop +3,3
Ipsos +2
Yougov +1,7
Sifo +0,9
Novus +0,3
Sentio +0,2
Inizio -2,2 (-4,2 sedan september vilket är ännu värre och den verkliga förändringen som är absurd.)

Någon som kan förklara detta? -2,2 eller i verkligheten -4,2 procentenheter under samma period som alla övriga institut har en helt annan utveckling. Det handlar enbart om att aftonbladet och Inizio VILLE ha den här effekten och nu fortsätter på det spåret fast alla med två ögon och en hjärna kan se och förstå att det här helt bisarrt.

(Min fetning - översta raderna)

Detta har pågått under så pass lång tid nu att det är helt uppenbart att något är väldigt trasigt hos Inizio. Det verkar inte bara vara SD som spökar hos dem, som jag nämnde i en kommentar igår ger de KD nästan 6%, moderaterna 24,5% (och SD 15,7%) i senaste mätningen? Hur fasen fick de 5,9% på KD??? Man behöver inte vara konspiratorisk för att inse att de har stora problem på Inizio den senaste tiden. Medvetet? Omedvetet? Planerat? Oplanerat? Inte vet jag, men deras siffror är åt helvete. Det märkliga är att de inte tycks vilja rätta till problemet.
2018-03-26, 17:49
Medlem
Citat:

Demoskop +3,3
Ipsos +2
Yougov +1,7
Sifo +0,9
Novus +0,3
Sentio +0,2

Hur förklarar man Inizios 5,9 för KD när alla andra säger runt 3,0? Är den siffran också ett tecken på Inizios förmenta politisering? Vill Aftonbladet, som är kända för att hata KD nästan lika mycket som SD, att KD gör sitt största succéval sedan 1998 (11,77%)? Är detta Anders Lindberg våta dröm?

Nä. Men vad som kan konstateras är att Inizios panel har fuckats upp på bred front, som att nån kastat in en handgranat i databasen och stängt dörren. Som nya aktörer är de kanske känsliga för barnsjukdomar som äldre webbpanelrävar typ YG kanske kommit över för länge sedan. Kanske har nån grupp vänsterhackers byggt ett botnet som massreggat en miljon Iniziokonton som massröstar på alla partier utom SD.

Vill man tro på konspirationsteorier om Inizio får man väl göra det, men då får man åtminstone bestämma sig för EN. Man kan inte tro på ”uppjustering” och ”nedjustering” samtidigt, av uppenbara skäl.
2018-03-26, 17:58
Medlem
Smoothmans avatar
Nu har Expressen slagit på stora trumman igen. Nu vill man med hjälp av en undersökning i Demoskop få det till att svenska folket är mycket oroliga för att nätjättarna - Google, Facebook, Youtube etc - kommer att påverka valet i höst, och framförallt att SD kommer att gynnas av alla Fake News som cirkulerar därute i cyberrymden.

Titta på undersökningen och svaren längst ned i artikeln. Det hela är väldigt genomskinligt.
På frågan "Är du orolig för att nätjättarna kan påverka riksdagsvalet i höst?" är några av svaren:

Personer som uppger att de skulle rösta på SD om det vore val i dag

Ja: 39 %
Nej: 59 %
Vet ej/ej svar: 2 %

De som däremot inte tänker rösta på SD är självfallet mycket, mycket oroliga...

Personer som uppger att de skulle rösta på M, L, KD eller C om det vore val i dag

Ja: 61 %
Nej: 39 %
Vet ej/ej svar: 1 %

Personer som uppger att de skulle rösta på MP, S eller V om det vore val i dag

Ja: 64 %
Nej: 35 %
Vet ej/ej svar: 1 %

Ja, vad säger vi om detta?

https://www.expressen.se/nyheter/stor-oro-for-att-natjattarna-kan-paverka-riksdagsvalet/
2018-03-26, 17:58
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur förklarar man Inizios 5,9 för KD när alla andra säger runt 3,0? Är den siffran också ett tecken på Inizios förmenta politisering? Vill Aftonbladet, som är kända för att hata KD nästan lika mycket som SD, att KD gör sitt största succéval sedan 1998 (11,77%)? Är detta Anders Lindberg våta dröm?

Nä. Men vad som kan konstateras är att Inizios panel har fuckats upp på bred front, som att nån kastat in en handgranat i databasen och stängt dörren. Som nya aktörer är de kanske känsliga för barnsjukdomar som äldre webbpanelrävar typ YG kanske kommit över för länge sedan. Kanske har nån grupp vänsterhackers byggt ett botnet som massreggat en miljon Iniziokonton som massröstar på alla partier utom SD.

Vill man tro på konspirationsteorier om Inizio får man väl göra det, men då får man åtminstone bestämma sig för EN. Man kan inte tro på ”uppjustering” och ”nedjustering” samtidigt, av uppenbara skäl.

Det är väl ganska givet att om man kapar 5-6 procentenheter på Sverigedemokraterna bara för att man känner för det så måste man lägga dom någon annanstans. Man lägger dom såklart på M och KD. Som aftonbladet kämpat för Kristersson och M har man sällan skådat, kolla in hyllningarna i aftonbladet hans första månader. Sjukt för en S-märkt tidning. Nu lyfter man ju kraftigt fram Bert för KD. Förklaringen är enkel, aftonbladet prioriterar att försöka motarbeta Sverigedemokraterna i opinionen och vill ha dessa siffror och vill lyfta upp andra i förhoppningen att det ska göra att det går sämre för Sverigedemokraterna i opinionen.

Jag tror inte på några justeringar slump eller i panelen överhuvudtaget, utan att aftonbladet och Inizio vill ha det så här och därför bestämt att man rakt av skulle kapa typ 5 procentenheter på Sverigedemokraterna utan att meddela hur det blev så för att man hoppas det ska medföra negativa följder, vilket det delvis gör när man använder detta för att öka på en påstått sämre siffra. Inizios förändring har ju sänkt Sverigedemokraternas månadssnitt ganska mycket, bara den mätningen enskilt. Det kan alla se, så visst får det ett visst genomslag när man gör som aftonbladet och Inizio gjort.
2018-03-26, 19:28
Medlem
Citat:
Det är väl ganska givet att om man kapar 5-6 procentenheter på Sverigedemokraterna bara för att man känner för det så måste man lägga dom någon annanstans. Man lägger dom såklart på M och KD. Som aftonbladet kämpat för Kristersson och M har man sällan skådat, kolla in hyllningarna i aftonbladet hans första månader. Sjukt för en S-märkt tidning. Nu lyfter man ju kraftigt fram Bert för KD. Förklaringen är enkel, aftonbladet prioriterar att försöka motarbeta Sverigedemokraterna i opinionen och vill ha dessa siffror och vill lyfta upp andra i förhoppningen att det ska göra att det går sämre för Sverigedemokraterna i opinionen.

Jag tror inte på några justeringar slump eller i panelen överhuvudtaget, utan att aftonbladet och Inizio vill ha det så här och därför bestämt att man rakt av skulle kapa typ 5 procentenheter på Sverigedemokraterna utan att meddela hur det blev så för att man hoppas det ska medföra negativa följder, vilket det delvis gör när man använder detta för att öka på en påstått sämre siffra. Inizios förändring har ju sänkt Sverigedemokraternas månadssnitt ganska mycket, bara den mätningen enskilt. Det kan alla se, så visst får det ett visst genomslag när man gör som aftonbladet och Inizio gjort.
Vilket snitt då? Inizio är ju webbpanel och räknas därför inte in i varken Novus poll of polls för Omni eller Sifos Svensk väljaropinion för Ekot. Det enda snitt som Inizio skulle påverka är det på status.st. Sveriges största dagstidning skulle alltså ”kapa 5-6 procentenheter på SD bara för att man känner för det” i delsyfte att sänka snittet på en liten hobbysajt med 90-talsdesign?

Det är tur för SD att Jomshof som normalt sköter de officiella kommentarerna till opinionsmätningar höjer sig över foliehattnivån och håller en seriös linje. Synd att fotsoldaterna motarbetar det och gör allt för att dra ner partiet i gyttjan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in