2018-04-24, 10:30
Medlem
Ha,ha,ha.. Ja sossarna svänger på klacken i fråga om invandring. Men kommer folk att tro på deras löften? Vill bara erinra om att de svikit löfte efter löfte tidigare.( " Löftena kunna visst svikas" Skulle kunna ha sagts av Löfvén .)
Frågan är om SD förlorar i OU på att deras paradfrågor tas upp av andra partier, och detta i en hård tävlan om nya frågor.
Själv tror jag att SD kan sitta lugnt i båten och låta polletterna trilla in. För de flesta svenskar vet att SD sagts så i årtionden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvn2nr/s-vallofte-infor-sprakplikt-for-alla-nyanlanda
2018-04-24, 10:57
Medlem
Jag tror inte att S i någon större utsträckning kommer att vinna tillbaka S väljare som gått över till SD. Flyktingamnestin som Mp/s och troligtvis C kommit överens om kommer att ligga som en hämsko över S oavsett vad de gör för utspel om språkkrav och annat. Svenskarna vill inte ha in Afghanmän i gymnasiet så enkelt är det.
2018-04-24, 11:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag tror inte att S i någon större utsträckning kommer att vinna tillbaka S väljare som gått över till SD. Flyktingamnestin som Mp/s och troligtvis C kommit överens om kommer att ligga som en hämsko över S oavsett vad de gör för utspel om språkkrav och annat. Svenskarna vill inte ha in Afghanmän i gymnasiet så enkelt är det.

Nu slåss 7 partier om en grupp rörliga väljare som kan rösta lite hur som helst. Men de som bestämt sig för ett parti påverkas inte så lätt, oavsett vilket parti de tillhör. De tar år på sig att byta parti. SD är de som långsamt men stadigt vinner över nya trogna väljare.

Men skull SD få en del av de rörliga väljarna också så kan de få ett mycket bra resultat. Det är dock helt slumpmässigt för dessa människor kan bestämma sig baserat på en tidningsrubrik på valdagen.
2018-04-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
S har tappat 4 mätningar i rad. Från 29,5% i dec till 26,9% i april.

Nya M har backat från 23,8% i januari till 22,1% i april.
De har minskat 3 mätningar i rad, och minns att de var nere på 15% under annan ledning, men med identisk politik.

SD ligger på en konstant hög nivå sedan mitten av 2015 och har ÖKAT 3 mätningar i rad.

Att båda blocket minskar är inte så konstigt. Vi har tidernas absolut sämsta Regering, men Oppositionen är ännu sämre.

När kan det någonsin ha hänt att Oppositionsblocket riskerar att dräneras på två av fyra partier, för att de är så kassa?

Det är dock en realitet för KD och L, och de visar inga tecken på reform eller tillnyktring, snarare tvärtom och speciellt L. Jag kan inte ens komma på en nyckelfråga som skulle få dom att kunna överleva. Det är som att titta på en spya och försöka hitta något att äta.

Mycket glädjande är att SD har ökat tre mätningar på raken. Lika glädjande är det att se S och M har minskat i ett flertal mätningar.

Alla partier som ingår i Sjupartiet är otroligt dåliga men Alliansen är nog ett snäpp ännu värre. Finns ju inte längre någon opposition i stort sett - förutom SD.
2018-04-24, 15:54
Medlem
Jag förväntar mig nu en liten ökning för SD i dom mätningarna som publiceras i maj månad. Jag tror sedan på ytterligare en ökning på mätningarna som publiceras i Juni, vi måste skilja dom åt för att se tendenserna.

Just Centerns enorma svek kommer att rubba balansen. Dom som går till SD är inte Centerväljare, utan det kan bli så att Centerväljare går till M och missnöjda Alliansare går till SD. Detta ser ganska bra ut.

Men potentialen för SD att öka, den ligger på passiva sossar. Dom sossar som vaneröstar, jag tycker dom borde bli ilskna över att vissa partier prioriterar unga män från skitländer istället för sjuka och fattigpensionärer i Sverige.
Nu är det viktigt att SD tar vara på denna gratisbiljett till framgång. Skärp tonen, gå ut hårdare, låt inte detta falla i glömska.
Absolut ökning för SD.
2018-04-24, 16:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Nej så är det inte!!! Massor av röster går till partier under 4% spärren. Hur svårt kan det vara att inse att 45% mer än väl räcker för att bilda en majoritetsregering. Med lite tur kan det räcka med så lite som 38%.

Nuvarande regering har bara cirka 30% stöd just nu!

Du har helt rätt i att det inte krävs över 50% av rösterna för att nå majoritet i riksdagen.

För att 45% av rösterna skall räcka för att få majoritet i riksdagen krävs att minst 10% av rösterna inte går till partier i riksdagen. Vilket historiskt är väldigt mycket (jag kan inte påminna mig att det någonsin skett, men jag kan ha fel). Men det är absolut inte omöjligt detta val då hela tre partier (enl o.u.) ligger runt 4%-spärren. Det krävs sannolikt att minst ett, men troligen två, av dagens riksdagspartier ramlar ur riksdagen och får sådär 3% vardera för att 45% av rösterna skall räcka för att få majoritet i riksdagen. M.a.o. är det absolut fullt möjligt, men ej säkert, att det kan att räcka.

Men för att 38% skulle räcka krävs att minst 24% av rösterna inte går till partier i riksdagen. Det är förvisso teoretiskt möjligt, men jag bedömmer det som väldigt osannolikt.
2018-04-24, 16:59
Medlem
S.Kandals avatar
Sverigedemokraterna fick en tidig julklapp idag, Annie Lööfs vanvettiga besked om de "ensamkommannde".

Hur fan ska alliansen och för den delen sossarna ta sig ur denna soppa är för mig en gåta. Åkesson har nu ammuntion så det räcker och blir över till nästa val.
2018-04-24, 17:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sverigedemokraterna fick en tidig julklapp idag, Annie Lööfs vanvettiga besked om de "ensamkommannde".

Hur fan ska alliansen och för den delen sossarna ta sig ur denna soppa är för mig en gåta. Åkesson har nu ammuntion så det räcker och blir över till nästa val.

Ja, verkligen. Detta borde skicka allt ifrån S, Mp och C med flera hycklare och lögnare långt ner i avgrunden till ännu lägre siffror då trovärdigheten är noll och sveket mot väljarna och svenska folket är totalt.

Sverigedemokraterna borde kunna dra stor vinning i opinionsmätningarna av detta vedervärdiga beslut från regeringspartierna och C genom att gå till attack i frågan, protestera och ifrågasätta. Även M bör dras med i fallet då alliansen med detta splittras totalt och Kristerssons trovärdighet är noll och ingenting med alla hans lögner och hyckleri angående massinvandringspolitiken och regeringsfrågan som han vill säkra med S, C, L och Mp.

Det är öppet mål för Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson att informera om detta och slå straffsparkar på S, M, C, L och Mp. Sverigedemokraterna borde definitivt kunna se en ökning i och med allt detta.
2018-04-24, 17:39
Medlem
C går samman med det rödgröna för att öppna gränserna

Lite synd om SD:s valfilmerna redan är gjorda? Men utskicken bör förhoppningsvis kunna utformas så att denna gratisammunition ges en optimal effekt i OU - och valet.
Hur många utskick blir det?
2018-04-24, 17:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, verkligen. Detta borde skicka allt ifrån S, Mp och C med flera hycklare och lögnare långt ner i avgrunden till ännu lägre siffror då trovärdigheten är noll och sveket mot väljarna och svenska folket är totalt.

Sverigedemokraterna borde kunna dra stor vinning i opinionsmätningarna av detta vedervärdiga beslut från regeringspartierna och C genom att gå till attack i frågan, protestera och ifrågasätta. Även M bör dras med i fallet då alliansen med detta splittras totalt och Kristerssons trovärdighet är noll och ingenting med alla hans lögner och hyckleri angående massinvandringspolitiken och regeringsfrågan som han vill säkra med S, C, L och Mp.

Det är öppet mål för Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson att informera om detta och slå straffsparkar på S, M, C, L och Mp. Sverigedemokraterna borde definitivt kunna se en ökning i och med allt detta.

Nåväl, Kristersson har redan på twitter beklagat sig över C:s beslut och då politik handlar om makt kan nu moderaterna glädja sig över att få fler väljare. Centern har alltid varit ett problem för borgarna. Tidigare var det deras envisa kamp för nej till kärnkraft. Nu fri invandring.

Här har sverigedemokraterna en möjlighet. De är också borgerliga och fler sådana partier bildas i rask takt. Moderaterna har visserligen sagt nej till all form av samarbeta med SD. Men bland deras politiker i landet säger över 60 procent av dem ja till samarbete med sd.

Och hur svårt ska det vara: om c nu ras mot 5 procent medan sd går mot 25 procent ser ju m att det blir omöjligt att bilda regering med c och utesluta sd.
2018-04-24, 18:02
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Borde ytterligare garantera SD som största parti inför valet!
2018-04-24, 18:02
Medlem
Citat:

Jag skulle inte ha alltför höga förhoppningar på att Åkesson kommer att utnyttja detta fullt ut då han är mästare på att helt missa öppna mål i debatter osv. Minns så väl deras långa tystnad under 2015-kaoset. Helt obegripligt. Åkesson kommer göra det som han gör bäst, nämligen att sitta tyst, skaka på huvudet och vara "sansad".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in