2018-03-26, 13:28
Avslutad
Verkar bli nåt fel på citeringarna här just nu.
Citera
2018-03-26, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Oj, så 20% frånvaro oavsett orsak ska leda till en socialtjänstanmälan. Socialtjänsten i Bjärred kommer att få lite mer att göra framgent.

Bra. Vill man få reda på något betydande om barnen, så får soc gå in. Jag skulle tro att det delvis är framtiden, för folk är annorlunda funtade och somliga krav högre.

En annan överraskande bra artikel här, för den som inte sett den: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5

Jag reagerade bl.a. på "extraordinärt tragisk händelse", som jag inte skulle uppfatta som beskrivning av ett dubbelmord på me-sjuka skolflickor, med påföljande självmord. Det är en beskrivning av två föräldrar som tar sina och barnens liv för att 3-4 av familjemedlemmarna är i princip döende.
Citera
2018-03-26, 13:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det är mycket bra att kommunen gör en genomgripande utredning. Att familjen inte fått det stöd som behövts är ju uppenbart. Det har också påtalats av flera än mig i tråden. Kommunens uppfattning om att det i framtiden borde vara obligatoriskt med orosanmälan till socialtjänsten vid hemundervisning verkar vara en bra idé.

Jag är helt överens med Solglittret om det vanskliga i att uppfatta allt som står i ett läkarintyg som "guds ord". Jag har under många år granskat tusentals läkarintyg och vet därför att det kan stå både det ena och det andra i sådana. Påstridiga patienter och föräldrar till patienter kan "övertyga" läkaren att skriva "balkongintyg" (bra namn faktiskt) för att få slut på en långdragen och animerad diskussion. Sen är det viktigt att arbetsgivaren, skolan eller vem det nu är som patienten eller föräldern ska lämna det till kan tolka det som står på rätt sätt. Om den/de personerna inte förstår att ett "balkongintyg" bara säger det patienten eller föräldern själv har begärt att det ska stå i intyget, kan det ju framstå som "guds ord".

Det är innehållet i dokumentet som är det viktiga - inte att det heter "Intyg". Ett läkarintyg eller -utlåtande som refererar till en diagnoskod och där det finns en väldokumenterad medicinsk utredning är därför något helt annat.

Vi vet inte alls vad för slags läkarintyg som lämnats till skolan för flickorna. Vi vet inte heller om den äldsta flickan fått intyg från olika läkare/kliniker. Om det varit en och samma kontakt under hela hennes sjukdomstid borde det, som Solglittret säger, varit fråga om ett mer gediget utlåtande.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det Oskar mådde dåligt över var sin hemsituation, det var den han hade ”beklagat” sej över. Arbetet var som ett andningshål, alltså något positivt. Det var alla sjuka familjemedlemmar som fick honom på fall till slut.

Man kan framkasta idén att hemundervisningen, när den förts på tal/införts, kunde stödja både familjen i att få struktur på sin vardag (OH/HB är hemma många dagar men klarar inte av att hålla stilen och dras ner av oredan) och stödja skolans möjlighet att få insyn i/påverka viljan till struktur i hemmet. Det kanske kan vara en komponent.

De som har sina insikter från Hans & Greta behöver ju inte kommentera det.
Citera
2018-03-26, 13:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
De barn som är hemmasittare har oftast en diagnos som gör det svårt för dom att hänga med i skolan. Tex asperger, adhd, och add. Och på det blivit utfryst och mobbad. Tex vid asperger kan barnet må så dåligt att de sluter sig helt. Och slutar prata i skolan. För det känns tryggare. Det är komplext. Och inte så enkelt. Barnen mår mycket psykiskt dåligt. Och är inga skolkare. De blir väl dokumenterade av skolan. Och många åtgärder sätts in. Och viktigast av allt krävs det en bra rektor som ser barnet och gör en anpassad skolgång. En engagerad, flexibel och anpassandea förälder krävs med. Tyvärr ör inte alla barn så lyckligt lottade att de har engagerade föräldrar. Föräldrarna kanske ör missbrukare eller har andra psykiska, fysiska och sociala problem. Då blir det mycket svårt med tillbakagång till skolan för de barnen.Det har blivit ett mycket hårdare socialt klimat nuförtiden med. Förr fanns det sk obsklasser. I alla fall på min skola. Det gör det inte idag. Kanske ett stort misstag att det inte gör det. Vad vet jag....

Att bli utmobbad varje dag är inget bärkraftigt alternativ för många. Chauvinister saknas ju aldrig...
Citera
2018-03-26, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tex har rektor sagt till media att flickorna hade intyg.
Känns som en ganska trygg källa tycker jag.
Ett intyg som visade att led av ME?

Om det vetvarken du eller jag, eller för den delen någon i den här tråden nåt om.
(kanske någon, som är här inne och smygläser)[/quote]

Det sistnämnda vet du bara från mig plus att kronisk trötthetssjukdom har beskrivits och ältats i från såväl rektor, medier samt många skribenter i tråden. Förutom då att alla symtom och levnadsförhållanden som beskrivits. Sen är det upp till dig att samla ihop dessa indicier och skapa dig en uppfattning.
Citera
2018-03-26, 13:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, det är skrämmande men minst lika unikt som dådet.

Hans psykiska hälsa kan ha avspeglat sig på familjens. Kanske han var så stolt, över sin karriär, att han hellre ville ge en annan förklaring till självmordet. En typ av gloria. Han ville inte heller hans familj skulle få leva kvar med det som han själv upplevde som ett skamligt misslyckande.

Hans efterträdare Cécile Brokelind bor i Bjärred såg jag. Var det hon som larmade eller vem var hans chef? Framgår inte när hon blev professor. Bor säkert flera kollegor i Björred. Kanske med barn i flickornas skolor och Oskar ville inte hans barn skulle få höra skvaller om hans jobb/karriär? Barn är ju duktiga på att snappa upp vad föräldrar snackar om och använda det på fel sätt.

European Tax Institute har försvunnit, länken, från hemsidan. Det brev som sägs kommit från utlandet i december kan ha varit besked om nedläggning. Det är Oskars gamla mentor på Amsterdams Universitet som startade institutet 2009 med sponsorpengar från EY som han hade goda kontakter med. EY sponsrade 4 år i taget. Institutet skulle locka med betal-seminarier.

Det vore viktigt att hans arbetassituation blir ordentligt belyst.
Citera
2018-03-26, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tycker tamigfan att du ska lägga fram bevis när du påstår nåt sånt.
Det kan han inte, därav är han inte trovärdig!
Citera
2018-03-26, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den som hävdar motsatsen kan bevisa det. Det är bevisat att det finns ett intyg.
Länk källa ?
Citera
2018-03-26, 14:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det finns massor av orosanmälan-inlägg, inte bara här utan i pressen. Det verkar som om man tror att just orosanmälan är ett universalmedel mot allt ont eller svårt. Så kan den gode luta sig nöjd tillbaka. På vilket sätt skulle en orosanmälan förhindrat det som skedde? Familjen hade redan kontakt med ett stort antal vårdinstanser och skola. Ett samtal med en socialsekreterare hade väl inte lett till ett lyckligt slut, snarare kanske upplevts som kränkande.

Det är lite sprängstoff i det där, men 20% är ändå rätt mycket.
Citera
2018-03-26, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra. Vill man få reda på något betydande om barnen, så får soc gå in. Jag skulle tro att det delvis är framtiden, för folk är annorlunda funtade och somliga krav högre.

En annan överraskande bra artikel här, för den som inte sett den: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5

Jag reagerade bl.a. på "extraordinärt tragisk händelse", som jag inte skulle uppfatta som beskrivning av ett dubbelmord på me-sjuka skolflickor, med påföljande självmord. Det är en beskrivning av två föräldrar som tar sina och barnens liv för att 3-4 av familjemedlemmarna är i princip döende.

Ja, soc har en viktig funktion för insufficienta föräldrar och även om de inte hade gjort någon skillnad i just detta fall, så är det bra om de kommer högre upp på tårna.

Hade också missat den artikeln. Jag delar i princip innehållet förutom att jag anser att någon typ av underliggande störning måste legat till grund hos föräldrarna.

Jag kan iofs tycka att två föräldrar som exekverar ett familjecid kan beskrivas som en extraordinärt tragisk händelse, men låt oss inte semantikskuggboxas: vi tycker precis samma sak om detta.
Citera
2018-03-26, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Länk källa ?
Sök.
Citera
2018-03-26, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Bevisat?

Tex har rektor sagt till media att flickorna hade intyg.
Känns som en ganska trygg källa tycker jag.[/quote]

Rektorn har inte sagt eller påstår att det finns intyg på det du vill att en del av oss aska tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in