2018-03-26, 10:55
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ali skickar ingen bekräftelse , säljaren brukar skicka en bekräftelse, gå in på dina orders så ser du status för ditt paket.

Det är tomt, finns inget. Jag är inloggad.

Jag har dessutom inte hört ngt om mina 5 övriga köp som är gjorda genom eBay-Kina-säljare. Jag får nog hålla mig till eBay.co.uk och .de. Köpte en DVD-spelare på eBay.de igår. Den var postad 1 timme efter köpet. PN ska få leverera den till mig....
Citera
2018-03-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Det är tomt, finns inget. Jag är inloggad.

Jag har dessutom inte hört ngt om mina 5 övriga köp som är gjorda genom eBay-Kina-säljare. Jag får nog hålla mig till eBay.co.uk och .de. Köpte en DVD-spelare på eBay.de igår. Den var postad 1 timme efter köpet. PN ska få leverera den till mig....
Hm. har du då verkligen fullföljt ditt köp, efter du fyllt i ditt kortnummer måste du trycka på Done och sedan gå ett steg längre ner på sidan för att bekräfta köpet, när du gjort detta skall det komma upp en sida som säger att betalning är accepterad,
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-26 kl. 11:13.
Citera
2018-03-26, 11:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Beställde en skinnväska från Aliexpress den 20:e mars, fick den levererad till dörren idag !!!
Inga avgifter, ingen moms.
Enligt ordertracken så har den inte lämnat Kina ännu, fattar inte hur det gick till.
UPS lämnade.
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2018-03-26 kl. 11:31.
Citera
2018-03-26, 11:39
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Hm. har du då verkligen fullföljt ditt köp, efter du fyllt i ditt kortnummer måste du trycka på Done och sedan gå ett steg längre ner på sidan för att bekräfta köpet, när du gjort detta skall det komma upp en sida som säger att betalning är accepterad,

Mail från Ali: "Your order 898358594607xx has been paid successfully" xx är mitt utbyte av siffrorna

Jag har skickat en fråga till säljaren
Citera
2018-03-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Beställde en skinnväska från Aliexpress den 20:e mars, fick den levererad till dörren idag !!!
Inga avgifter, ingen moms.
Enligt ordertracken så har den inte lämnat Kina ännu, fattar inte hur det gick till.
UPS lämnade.
Då har väl antagligen säljaren UPS som standard alternativ för Sverige , Är det en dyr väska ,kan ju frakten vara inbakad i priset.
Jag brukar alltid välja UPS istället för DHL om det finns möjlighet att göra det valet, det är större chans att UPS krånglar igenom paketet i Tullen utan att du behöver betalat nått ,sällan det hände numera om det är DHL som sköter frakten
Citera
2018-03-26, 11:50
Medlem
Citat:
Mail från Ali: "Your order 898358594607xx has been paid successfully" xx är mitt utbyte av siffrorna

Jag har skickat en fråga till säljaren
det är märkligt att den inte syns på din ordersida . jag har köpt tusentalsprodukter på Ali och detta har aldrig hänt mig.
Vissa säljare har väldig lång behandlingstid av ordern ,det ser man tyvärr inte förrän man lagt ordern ,det är ett problem jag har sagt till Ali att dom måste lösa.
Citera
2018-03-26, 11:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Det blir säkert så att dom slänger på avgift men det är bara att bestrida i så fall, det borde räcka med att skicka en kopia på köpehandlingen, kvitto från paypal eller eBay som visar att det inte är jag själv som beställt och betalat varan, utan enbart är mottagaren av gåvan.

Jag uppmanar även alla er som betalat in avgiften och sedan får vänta ytterligare att kräva ersättning av PN för undanhållande av vara. Har man betalt för något så får man anta att paketet finns i deras hantering och borde således kunna vara framme dagen efter eller högst några dagar efter.
Ta gärna Juridisk hjälp om ni behöver, dom har ingen rätt att undanhålla paketet orimligt lång tid efter att man betalt straffavgiften. Inte orimligt att kräva dom på låt säga 50-100:- per dygn som paketet undanhålls från leverans.
Skall du rikta några krav så är det till China Post i första hand dom får sedan undersöka om Postnord misskött sin del av avtalet mot Global Postal Union. Lite beroende på vilket fraktalternativ som valts från början så finns det olika max frakttid som skall hållas. Till Sverige från Kina bör det inte ta längre tid än 42 dagar förrän paketet är utdelat.
Citera
2018-03-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Det blir säkert så att dom slänger på avgift men det är bara att bestrida i så fall, det borde räcka med att skicka en kopia på köpehandlingen, kvitto från paypal eller eBay som visar att det inte är jag själv som beställt och betalat varan, utan enbart är mottagaren av gåvan.

Jag uppmanar även alla er som betalat in avgiften och sedan får vänta ytterligare att kräva ersättning av PN för undanhållande av vara. Har man betalt för något så får man anta att paketet finns i deras hantering och borde således kunna vara framme dagen efter eller högst några dagar efter.
Ta gärna Juridisk hjälp om ni behöver, dom har ingen rätt att undanhålla paketet orimligt lång tid efter att man betalt straffavgiften. Inte orimligt att kräva dom på låt säga 50-100:- per dygn som paketet undanhålls från leverans.
Enligt UPU avtalet skall paketet delas ut så fort som möjlig efter att PN mottagit det, hur långt det tar för paketet att nå Sverige styr inte PN över ,men som sagt PN skall dela ut paketet så fort som möjligt! Någon 42 -dagars "regel" som någon nämner i ett tidigare inlägg finns såklart inte.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-26 kl. 12:19.
Citera
2018-03-26, 12:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Då har det skickats från Kina inte USA. Även om du köper på ebay och det står att säljaren är i USA så stämmer det inte alltid, Kineserna är extremt opålitliga och ljuger friskt.

nu beställde jag tex crest white strips för tänderna från usa, de kostade 200 kr, men nu kommer jag få påslag med minst en hundring.

600.000 paket i veckan, det var siffran jag hade iallfall.
Citera
2018-03-26, 12:27
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Jag undrar vart mina 1500 pcs 10mm Modelling Polystyrene Styrofoam Foam Ball White Craft Balls tagit vägen! Betalning bekräfftad 19 februari.
Detta var mitt första köp på Aliexpress så kan ngn vara snäll tala om om Ali skickar bekräftelse på att de är postade.
Du bör absolut kontakta PN angående denna fadäs.
Helst via telefon, med ett maxintervall på 1 timme, då du hela tiden vill ha statusuppdateringar.
Sen när fakturan kommer, bör du absolut bestrida den och skicka in dokumentation
med screenshots och kvitton, och påpeka felaktigt krävd moms.
Givetvis godkänner du inte deras beslut, utan tar det vidare till förvaltningsrätten.
Du bör också okulärbesiktiga alla 1500 bollarna, och kontrollera efter eventuella skador
under transporten.
Misstänker du att någon av bollarna blivit felaktigt klämd av en PN anställd,
bör en polisanmälan upprättas.

ALLA som beställt frigolitbollar borde göra likadant.
Citera
2018-03-26, 12:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu är det ju över 50 veckor på ett år så det blir över 2 miljarder per år. Och så var det över en miljon paket i veckan så det blir över 4 miljarder per år i avgift.

Men menligt SVTs intervju med PostNord räknade man med att 97 % av paketen hade ett värde under 200 kr och därför inte överlever 75 kronorsavgiften och därför slutar beställas.

Ja, hur fn räknade jag där?

Det blir ju ännu mer om varan är värderad till över 1500 kr, då tar de ut 125 kr.

Men det finns som sagt ett sätt att ta sig runt det, och det är att be säljaren skicka som gåva. Frågar vi efter det tillräckligt många gånger så kommer det bli erbjudet som standard. PN har ej rätt att öppna eller ens gissa vad som finns i paketen.
Citera
2018-03-26, 12:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Enligt UPU avtalet skall paketet delas ut så fort som möjlig efter att PN mottagit det, hur långt det tar för paketet att nå Sverige styr inte PN över ,men som sagt PN skall dela ut paketet så fort som möjligt! Någon 42 -dagars "regel" som någon nämner i ett tidigare inlägg finns såklart inte.
Givetvis delar PN ut paketen så fort som möjligt det kostar ju bara en massa pengar att ha dom i lager och hantera dom och det finns ingen anledning att ha dom kvar längre än nödvändigt. Så fort som möjligt beror ju på de resurser dom har till sitt förfogande och man kan ju inte låta Kina paketen gå ut över vanlig pakethantering där man betalar för garanterad 2-3 dagar leverans från avsändare till mottagare. UPU avtalen är ju ganska gamla vid det här laget och frakttiderna är anpassade till hur det var när man skickade paket/gods med båt så därför får man acceptera lite fördröjning ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in