Om den databasen innehåller någonting som kan visa att du gjort något olagligt så kan du ligga illa till. Jag tror dock inte att det löser sig med att du betalar utpressarna. Det jag skulle gjort om jag var dig. Ignorera utpressarmejlet. Svara absolut inte på mejlet. Du skall alltså inte visa livstecken.
Fundera igenom om databasen verkligen innehåller uppgifter som gör att man kan koppla dig till något kriminellt. Förbered dig på att dina uppgifter kommer publiceras på någon hemsida.
Betala absolut aldrig utpressare. Bekräfta aldrig att du ens tagit emot ett mail från utpressare. Gör inställningar i ditt mail-program så avsändaren inte kan se om du har läst mejlet.
Om jag vore utpressare och hade uppgifter om som kunde koppla dig till köp av hora så skulle jag börjat med att kontakta dig (som dom gjort). Om du inte betalade så skulle jag börjat med att publicera lite info om dig och skickat dig länk för att skrämma dig. Så skulle jag gjort på mer och mer kända sidor med mer info som kopplar ihop dig med din personliga data tills du betalar eller du var helt outad.
Om du började betala så skulle jag få bekräftat att du VERKLIGEN inte vill bli outad. Då skulle jag gnugga mina händer och tänka att här finns någon att mjölka.
Sen skulle jag höra av mig igen någon månad senare och säga att tyvärr så kommer du att få göra en betalning till. Om du då betalar så skulle jag bara någon vecka senare höra av mig med en mycket högre summa i krav. Så fort du börjar dra dig från att betala så kommer länkar med publiceringar av din data.
När jag märker att du är på bristningsgränsen så skulle jag skicka dig en bild på en ifylld polisanmälan på dig, redo att skickas till polisen om du inte betalade en stor summa pengar. Sen när jag pressat dig så mycket jag kan innan du begår självmord så skulle jag skickat in polisanmälan och outat dig på internet fullständigt.
Men nu är jag inte utpressare.. men några är uppenbarligen och har en databas där du förekommer. Som sagt förbered dig på att outas. Betala inget då det förmodligen inte hjälper ändå.
Edit: klicka absolut aldrig på länkar som skickas till dig i mejl. För att inte röja din IP och för att inte bekräfta att du fått länken.
Edit 2: Om du ändå kommer bli outad eller åka dit så passa på att köp lite mer horor. Det är ju ändå kört liksom.