2018-03-26, 00:19
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag är inte säker på att han var mannen att genomföra mörkläggning. Hans taffliga tidigare försök motiverar inte det. Likaså hans inte oväntade totala härdsmälta i utredningen. Mest var det nog hans gränslösa önskan om att vara i centrum och inkompetens när det gäller polisarbete som förklarar agerandet att inte omge sig med och lyssna på verklig kompetens. Fast om hans chaufförs berättelse stämmer så är det ju faktiskt möjligt att han i sin omnipotens varit delaktig i något som inte tålde dagens ljus och att han var lätt manipulerad och lät sig styras i det. Var det en aktiv medveten handling så handlade det nog i sådant fall om att skydda sig själv.

+1! Precis min uppfattning också. Sjukhusaffärens pinsamma maskirovka ger tydlig vägledning härvidlag.

HH var en talanglös streber som såg ett gyllene tillfälle som erbjöd en genväg till RPC. Därtill var han narcissist och grandios. Det blev ingen bra mix, resultatet känner vi endast alltför väl.

Nej, HH stör alltid bilden när han placeras i den ena eller andra kretsen av intressenter. Tänker man bort honom - vilket inte är det enklaste, det medges - blir schatteringarna tydligare.
Citera
2018-03-26, 00:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
+1! Precis min uppfattning också. Sjukhusaffärens pinsamma maskirovka ger tydlig vägledning härvidlag.

HH var en talanglös streber som såg ett gyllene tillfälle som erbjöd en genväg till RPC. Därtill var han narcissist och grandios. Det blev ingen bra mix, resultatet känner vi endast alltför väl.

Nej, HH stör alltid bilden när han placeras i den ena eller andra kretsen av intressenter. Tänker man bort honom - vilket inte är det enklaste, det medges - blir schatteringarna tydligare.
Samtidigt så har han ju den perfekta bakgrunden om han på regeringens uppdrag skulle se till att utredningen inte ledde in på spår som äventyrade rikets säkerhet. Jag tror mindre på inkompetens och mer på damage control.

Hur går det förresten med desertörerna och EAP?
Citera
2018-03-26, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Hur en MOP-kula ser ut efter att ha skjutits ned i vattentank:

http://sv.tinypic.com/r/a9to9x/9
Citera
2018-03-26, 00:56
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Samtidigt så har han ju den perfekta bakgrunden om han på regeringens uppdrag skulle se till att utredningen inte ledde in på spår som äventyrade rikets säkerhet. Jag tror mindre på inkompetens och mer på damage control.

À chacun son goût!

Jag avvisar inte damage control beställt uppifrån. Det vore tvärtom fullt rimligt om monkey business misstänktes ligga bakom.

Men det finns några problem med HH och damage control. Bland annat svaren på följande frågor:

• På vems begäran?
När framfördes denna begäran?

Utvikning: Jag har svårt att se någon annan än regeringen göra kopplingen mellan MOP och ”nationella intressen” på det tidigaste stadiet. Därmed har jag svårt se hur ett sånt budskap skickades till HH. Jag har också svårt att se att HH skulle ha ansetts meriterad i någons ögon för en sån charad. Men jag kanske tänker fel? IC kanske insåg att det inte ens behövde skickas ett sånt budskap till HH?

Du får jättegärna utveckla vem, hur och när. Jag tror att jag kan lära mig en hel del av dig på de punkterna.

Citat:
Hur går det förresten med desertörerna och EAP?

Tack, bara bra! Boken var som sagt var enormt spännande och författarens grepp - att lösa upp gränsen mellan observatör och observerad - tilltalar mig starkt!

Jag har noterat att boken har väckt viss uppmärksamhet på ex-LaRouche-fora, även om inget scoop ännu finns att rapportera därifrån.

Tyvärr är trådens intresse för EAP inte så stort. Jag försöker och försöker, men responsen är ungefär på den nivån som Ingvar Oldsberg skulle få om han drog sina tre gôaste fräckisar i ett kulturprogram på SVT1 nu, i mars 2018.

Never mind. Är ändå lite optimist. Jag tror att tråden tids nog kommer att sniffa upp (den möjliga) kopplingen mellan VG och paret G*ddy och då tror jag på en ny skördetid!
Citera
2018-03-26, 02:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
À chacun son goût!

Jag avvisar inte damage control beställt uppifrån. Det vore tvärtom fullt rimligt om monkey business misstänktes ligga bakom.
Eller till och med sop vid sådana här händelser. Cointain = inga obehagliga överraskningar som kan äventyra stabilitet och status quo.

Citat:
Men det finns några problem med HH och damage control. Bland annat svaren på följande frågor:

• På vems begäran?
När framfördes denna begäran?
Partitoppen/regeringen med Ingvar Carlsson i spetsen?

Citat:
Utvikning: Jag har svårt att se någon annan än regeringen göra kopplingen mellan MOP och ”nationella intressen” på det tidigaste stadiet. Därmed har jag svårt se hur ett sånt budskap skickades till HH. Jag har också svårt att se att HH skulle ha ansetts meriterad i någons ögon för en sån charad. Men jag kanske tänker fel? IC kanske insåg att det inte ens behövde skickas ett sånt budskap till HH?

Du får jättegärna utveckla vem, hur och när. Jag tror att jag kan lära mig en hel del av dig på de punkterna.
Om viljan var att direkt få kontrollen på den fortsatta händelseutvecklingen så fanns det nog ingen bättre lämpad än just Holmér. Polisen, säkerhetspolisen, rättsväsendet, partiet ... den perfekta bakgrunden och placeringen för att få den kontrollen.

Utöver det så finns ju hans agerande överlag, som inte helt går att förklara med att han var korkad och/eller fåfäng, enbart. Hans oklara vistelseort vid tiden för mordet och hans kryptiska uttalanden som alla syftade till att hinta om att Sverige som land inte skulle skulle klara att sanningen kom fram.

Vad det i sin tur kan vara går det som sagt endast spekulera i och jag tror ju som bekant att Sverige inte skulle klara en sanning som pekade västerut. Att de storpolitiska konsekvenserna skulle skaka lilla Sverige i sina grundvalar och att förövarna var helt och fullt på det klara med det innan mordet iscensattes.

Det var ju heller knappast några korgossar som hade makten västerut vid tiden för MOP.

Citat:
Tack, bara bra! Boken var som sagt var enormt spännande och författarens grepp - att lösa upp gränsen mellan observatör och observerad - tilltalar mig starkt!
Ah, kulturantropolog?

Citat:
Jag har noterat att boken har väckt viss uppmärksamhet på ex-LaRouche-fora, även om inget scoop ännu finns att rapportera därifrån.

Tyvärr är trådens intresse för EAP inte så stort. Jag försöker och försöker, men responsen är ungefär på den nivån som Ingvar Oldsberg skulle få om han drog sina tre gôaste fräckisar i ett kulturprogram på SVT1 nu, i mars 2018.

Never mind. Är ändå lite optimist. Jag tror att tråden tids nog kommer att sniffa upp (den möjliga) kopplingen mellan VG och paret G*ddy och då tror jag på en ny skördetid!
Har börjat läsa nu. Ska bli intressant
Citera
2018-03-26, 04:29
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Onopono, en sak jag måste få kläm på är följande: När förstår någon-som-vet-många-hemligheter att det är dessa hemligheter som är orsaken till MOP? Förstår han det redan vid halv fyra på natten i Tyresö! Eller under regeringsmötet?

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Partitoppen/regeringen med Ingvar Carlsson i spetsen?

Ja, jag har svårt att se någon annan instans ha så djupa insikter i farliga hemligheter. Visst, inblandade experter och strateger, men de är tjänstemän i en hierarki. Vem med kännedom om hemlisarna inser/förstår att polisutredningen måste ”riktas” och vem har dessutom makten att rikta in den? Jag hamnar ingen annanstans än hos regeringen.

Citat:
Om viljan var att direkt få kontrollen på den fortsatta händelseutvecklingen så fanns det nog ingen bättre lämpad än just Holmér. Polisen, säkerhetspolisen, rättsväsendet, partiet ... den perfekta bakgrunden och placeringen för att få den kontrollen.

Ok, HH hade säkert en karaktär som verkade lämplig. Äregirig, närhet till makten, bekräftelse. Sure. Personlighetsdragen gör honom lämplig som emissarie. Men är inte en sån saboterande utredning inuti i utredning som domineras av icke-invigda som faktiskt bara vill lösa mordet ganska rejält svår att genomföra? I alla fall om man vill sköta det snyggt och undvika frågor? Där krävs det kompetens. Holmér kunde väl inte ens fästa parkeringsböter?

Och så andra höga herrar: Holger Romander och Magnus Sjöberg blir tidiga kritiker. Holmérs egna åklagare blir utbrända på löpande band. Om nu HH har ett sabbotageupodrag borde ju någon av dem ha tagit bladet från mun? I alla fall i någon memoarbok under se senaste 32 åren. Men... där är det tyst.

Och varför lät regeringen HH gå efter ett år?

Citat:
Utöver det så finns ju hans agerande överlag, som inte helt går att förklara med att han var korkad och/eller fåfäng, enbart. Hans oklara vistelseort vid tiden för mordet och hans kryptiska uttalanden som alla syftade till att hinta om att Sverige som land inte skulle skulle klara att sanningen kom fram.

Vad det i sin tur kan vara går det som sagt endast spekulera i och jag tror ju som bekant att Sverige inte skulle klara en sanning som pekade västerut. Att de storpolitiska konsekvenserna skulle skaka lilla Sverige i sina grundvalar och att förövarna var helt och fullt på det klara med det innan mordet iscensattes.

Det var ju heller knappast några korgossar som hade makten västerut vid tiden för MOP.

Ok. Så låt oss för argumentets skulle säga att den farliga hemligheten är att Sverige under lång tid hade bedrivit hemligt försvarssamarbete västerut. Oavsett färg och placering på skalan har alla regeringar accepterat detta.

Men sedan en tid före MOP har någonting ändrats så att denna sämja har förändrats. Och sämjan återerableras genom att avlägsna Palme. Ok. Det funkar. Men vad är det då för detalj som blir återställd genom MOP? Ville Palme bryta samarbetet? Hade Palme bytt sida? Var Palme på väg att avslöja det hemliga samarbetet?

Citat:
Ah, kulturantropolog?

Tyvärr inte! Bara litteratur-, stil- och språkintresserad.

Citat:
Har börjat läsa nu. Ska bli intressant

Enkoy!
Citera
2018-03-26, 06:47
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onqn2O/palmeutredningen-kommer-laggas-ner

Vad betyder detta?
Citera
2018-03-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Obs:
Ole Dammegård= desinformatör

Bara så ni vet, men ingen kunde väl tro nåt annat hoppas jag.
De flesta har nog det klart för sig. Han dök upp bland oss och lånade och redigerade privatspanares texter med fantasifulla texter. Genomäkta truther också...
Citera
2018-03-26, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onqn2O/palmeutredningen-kommer-laggas-ner

Vad betyder detta?

Låter som att Hylin har för avsikt att sabotera utredningen igen. Hans tidigare insatser har ju varit av arten desinformation kring Christer Pettersson.

Sänder tv program med publicering av uppgifter under förundersökningssekretess så är det inget annat än sabotage. Hylin är på något sätt lierad med mörkläggarna som nu verkar rent desperata.
Citera
2018-03-26, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Medan huvuddelen av tråden grälar om ammunition och diverse uppsvampningar vid diverse teoretiska skottskador kanske någon kan tipsa mig om en bra italiensk restaurang på Östermalm? Restaurang Capri på Nybrogatan har väl stängt permanent vad jag förstår men det finns väl fler?

Italiano Nybrogatan 12.

Filialen Papa skall ha en duktig kock.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-26 kl. 07:28.
Citera
2018-03-26, 07:27
Medlem
Kan väl iofs ligga något i att det är CP man till sist kommer att peka ut. Han dokumentärfilmaren har ju varit på det spåret tidigare.
Citera
2018-03-26, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Kan väl iofs ligga något i att det är CP man till sist kommer att peka ut. Han dokumentärfilmaren har ju varit på det spåret tidigare.

Inte KP. Detta är nog moteld...sista bastionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in