Onopono, en sak jag måste få kläm på är följande:
När förstår någon-som-vet-många-hemligheter att det är dessa hemligheter som är orsaken till MOP? Förstår han det redan vid halv fyra på natten i Tyresö! Eller under regeringsmötet?
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Partitoppen/regeringen med Ingvar Carlsson i spetsen?
Ja, jag har svårt att se någon annan instans ha så djupa insikter i farliga hemligheter. Visst, inblandade experter och strateger, men de är tjänstemän i en hierarki. Vem med kännedom om hemlisarna inser/förstår att polisutredningen måste ”riktas” och vem har dessutom makten att rikta in den? Jag hamnar ingen annanstans än hos regeringen.
Citat:
Om viljan var att direkt få kontrollen på den fortsatta händelseutvecklingen så fanns det nog ingen bättre lämpad än just Holmér. Polisen, säkerhetspolisen, rättsväsendet, partiet ... den perfekta bakgrunden och placeringen för att få den kontrollen.
Ok, HH hade säkert en karaktär som verkade lämplig. Äregirig, närhet till makten, bekräftelse. Sure. Personlighetsdragen gör honom lämplig som emissarie. Men är inte en sån saboterande utredning inuti i utredning som domineras av icke-invigda som faktiskt bara vill lösa mordet ganska rejält svår att genomföra? I alla fall om man vill sköta det snyggt och undvika frågor? Där krävs det kompetens. Holmér kunde väl inte ens fästa parkeringsböter?
Och så andra höga herrar: Holger Romander och Magnus Sjöberg blir tidiga kritiker. Holmérs egna åklagare blir utbrända på löpande band. Om nu HH har ett sabbotageupodrag borde ju någon av dem ha tagit bladet från mun? I alla fall i någon memoarbok under se senaste 32 åren. Men... där är det tyst.
Och varför lät regeringen HH gå efter ett år?
Citat:
Utöver det så finns ju hans agerande överlag, som inte helt går att förklara med att han var korkad och/eller fåfäng, enbart. Hans oklara vistelseort vid tiden för mordet och hans kryptiska uttalanden som alla syftade till att hinta om att Sverige som land inte skulle skulle klara att sanningen kom fram.
Vad det i sin tur kan vara går det som sagt endast spekulera i och jag tror ju som bekant att Sverige inte skulle klara en sanning som pekade västerut. Att de storpolitiska konsekvenserna skulle skaka lilla Sverige i sina grundvalar och att förövarna var helt och fullt på det klara med det innan mordet iscensattes.
Det var ju heller knappast några korgossar som hade makten västerut vid tiden för MOP.
Ok. Så låt oss för argumentets skulle säga att den farliga hemligheten är att Sverige under lång tid hade bedrivit hemligt försvarssamarbete västerut. Oavsett färg och placering på skalan har alla regeringar accepterat detta.
Men sedan en tid före MOP har någonting ändrats så att denna sämja har förändrats. Och sämjan återerableras genom att avlägsna Palme. Ok. Det funkar. Men vad är det då för detalj som blir återställd genom MOP? Ville Palme bryta samarbetet? Hade Palme bytt sida? Var Palme på väg att avslöja det hemliga samarbetet?
Citat:
Ah, kulturantropolog?
Tyvärr inte! Bara litteratur-, stil- och språkintresserad.
Citat:
Har börjat läsa nu. Ska bli intressant
Enkoy!