2018-03-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Just nu finns ett strålande exempel i Madsen som just är BÅDE OCH plus en himla massa mer störningar. Eller ta Dalarö-pappan som kallsinnigt satte eld på sina 3 minderåriga barn och när det väl tog eld startade bilen och drog till Öland.

Nja, för mig tycks vare sig duktiga/försynta HB eller duktiga/ambitiösa OH ha dom rätta kvalifikationerna för att fylla ut den kriterie-garderoben som krävs för de störningarna. Då skulle båda inte heller vara döda idag.

Fast just psykopater kan ofta vara framgångsrika, i, karriären...
Citera
2018-03-25, 19:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Och hur vill du att framtiden ska se ut. Ett barn blir så pass sjukt, att det efter läkarintyg får sin skolundervisning i hemmet.

Om inte en obligatorisk orosanmäler görs efter en tid, så riskerar personal inom skola och sjukvård åtal, oavsett om det finns andra tecken på att att barnet far illa eller ej?
Ska sedan en framtida version av soc, vi kan kalla den för t.ex. STASI, gå in och kartlägga föräldrarnas ev. föreningstillhörighet sedan deras religösa uppfattningar? Därefter tar man itu på samma sätt med släkt, som fastrar och morbröder etc. registrerar deras intressen och kontaktnät. Vänner kan ju också ha skumma ideer.
Om åtgärderna ska fungera måste ju alla kartläggas innan något ont händer barnet. Det kanske är säkrast att omhänderta alla barn redan vi födseln och fostra dem i soc regi.

En orosanmälan ska göras om det kan finnas ett barn som far illa - inte bara om det verkligen är fallet. Idéen är inte att hitta någon skyldig eller med Stasi-fasoner riva upp himmel och jord, utan just att undersöka om det finns något som kan göra det bättre för barnet.

Vid de allra flesta orosanmälningar hittas inte att barnet verkligen far illa. Man anmäler inte för att man vet något - man ska göra en anmälan för att man kan uppleva en oro över hur barnet har det. Det räcker. Om barnet lever i en familj i djup kris är det nog tveklöst tillräckligt för att man ska vara orolig för hur det har det.

Barn mår alltid bäst hos sunda välfungerande föräldrar. Men om dessa av någon orsak mår hemskt dåligt och inte orkar mer kan de kanske inte fullt ut axla föräldrarrollen. Då kan de behöva stöd, hjälp och avlastning.
Detta kände familjen Henkow väl till eftersom de själva hade ställt upp som fosterfamilj under flera år för barn som haft det svårt. De kände väl till att denna möjlighet fanns. De hade haft kontakt med Soc då som värdfamilj. De kunde tagit ny kontakt nu för att själva få hjälp - hellre än att mörda barnen.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-25 kl. 20:13.
Citera
2018-03-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Det räcker att en av föräldrarna var det och påverkade resten av familjen negativt.
Ju mer jag läser i tråden desto mer tror jag att det var så.

Ja, och jag tror att många av oss har snuddat vid den tanken...
Citera
2018-03-25, 20:04
Medlem
Citat:
Och hur vill du att framtiden ska se ut. Ett barn blir så pass sjukt, att det efter läkarintyg får sin skolundervisning i hemmet.

Om inte en obligatorisk orosanmäler görs efter en tid, så riskerar personal inom skola och sjukvård åtal, oavsett om det finns andra tecken på att att barnet far illa eller ej?
Ska sedan en framtida version av soc, vi kan kalla den för t.ex. STASI, gå in och kartlägga föräldrarnas ev. föreningstillhörighet sedan deras religösa uppfattningar? Därefter tar man itu på samma sätt med släkt, som fastrar och morbröder etc. registrerar deras intressen och kontaktnät. Vänner kan ju också ha skumma ideer.
Om åtgärderna ska fungera måste ju alla kartläggas innan något ont händer barnet. Det kanske är säkrast att omhänderta alla barn redan vi födseln och fostra dem i soc regi.

Vilken dystopi du utmålar. Samhället ingriper idag snarare för sällan när barn far illa, vilket Bjärred familjen är ett sorgligt exempel på. Hemundervisning borde bara beviljas efter prövning, inte bara av rektor utan oberoende skolhälsovård.
Citera
2018-03-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Det räcker att en av föräldrarna var det och påverkade resten av familjen negativt.
Ju mer jag läser i tråden desto mer tror jag att det var så.
japp tror jag med och jag tror det var O
Citera
2018-03-25, 20:08
Medlem
Citat:

Här kan du läsa om hur socialtjänsten arbetar med föräldrar och barn:

https://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/dinarattigheterivardochomsorg/socialtjanstensarbetemedbarnochungainformationforf oraldrar
Citera
2018-03-25, 20:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, detta är ju den stora gåtan! Varför i hemmet? Jag har också grubblat enormt mycket på detta. Jag har inte kunnat komma på någon vettig och tänkbar förklaring. Därför har jag tänkt tanken att detta var den sorts "diskreta" lösning som föräldrarna önskade. Kanske tyckte de (föräldrarna) att det kändes jobbigt att just deras barn skulle framstå som "annorlunda" i skolan - med särlösningar som eget arbetsrum, vilrum, osv. Kanske ville de inte att deras barn skulle betraktas som ömkansvärda stackare? Bättre då att sköta det snyggt och diskret i hemmet? I bilden av den perfekta familjen ingick inte att ha barn med sjukdom och svårigheter?

Eller om det var barnen som såg det på detta vis?

Jag vet - det är en konstigt försök att hitta svar. Men hela situationen var ju konstig.

Ja dina tankar om stigmatisering med särundervisning i skolan är ju fullt rimligt tänkt.

Frågan är väl möjligen om den stigmatiseringen var värre än att vara "eleven som sedan flera terminer är så sjuk att hon inte kan komma till skolan". Det är ju en annan form av utpekande och stämpel. Men det som framför allt då är värre är nog att flickorna nu miste skolans sociala tillvaro och möjlighet till dagligt miljöombyte.

Frågan är ju vilket som på sikt var bäst för barnen. Om det nu var barnen väl som var viktigast och inte någon förälders behov av att isolera dem som tog över.
Citera
2018-03-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vilken dystopi du utmålar. Samhället ingriper idag snarare för sällan när barn far illa, vilket Bjärred familjen är ett sorgligt exempel på. Hemundervisning borde bara beviljas efter prövning, inte bara av rektor utan oberoende skolhälsovård.

Det är ju så det har hanterats i det här fallet, har du missat det?
Citera
2018-03-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Där tror jag att du sa nånting viktigt! Vem ska ha rätten att besluta om undervisning i hemmet?
Ska det vara ett krav att barnets behandlande läkare och skolläkare är delaktiga? (dvs om skälen till önskad hemundervisning är medicinska).
Citera
2018-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu verkar ju Avd.9 vara avstängd så hen kan inte svara. Men jag är helt säker på att det inte har förekommit något förnekande om föräldrarnas skuld. Däremot är vi många som har reagerat på helt grundlösa spekulationer om incest och andra fantasier. Det finns ingen anledning att smutskasta döda som inte kan försvara sig.

Anledningarna till mordet är synnerligen oklara. Jag tycker det är minst lika stötande mot offren att prata om barmhärtighetsmord när de inte kan försvara sin rätt att leva.
Citera
2018-03-25, 20:22
Medlem
Citat:
Det är ju så det har hanterats i det här fallet, har du missat det?

Jag har inte läst mycket om bakgrunden till beslutet, och ingen utanför skolan verkade vara inblandade i beslutet. Mer än ett intyg som leverats efter föräldrarna stött på. Om intygsskrivaren visste att det skulle användas som underlag till hemundervisning är osäkert.
Kort sagt, om rektorn var ”knäpp” så kan beslutet ha tagits på lösa grunder, skolans anställda är i beroendeställning till rektorn och/eller handplockade för att passa dennes åsikter. Tänker på infiltrationen av pingstvänner i Knutbyskolan.
Citera
2018-03-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja dina tankar om stigmatisering med särundervisning i skolan är ju fullt rimligt tänkt.

Frågan är väl möjligen om den stigmatiseringen var värre än att vara "eleven som sedan flera terminer är så sjuk att hon inte kan komma till skolan". Det är ju en annan form av utpekande och stämpel. Men det som framför allt då är värre är nog att flickorna nu miste skolans sociala tillvaro och möjlighet till dagligt miljöombyte.

Frågan är ju vilket som på sikt var bäst för barnen. Om det nu var barnen väl som var viktigast och inte någon förälders behov av att isolera dem som tog över.

Definitivt innebar det en tydlig stigmatisering att vara "den som inte kunde gå i skolan." Och vinsterna för flickorna med att "slippa" vara i skolan övervägde väl inte nackdelarna.

Jag gick till och med så långt i mina tankar att jag funderade över om det var föräldrarnas känslor som styrde... Att de upplevde det som plågsamt att deras barn skulle vistats i skolan och där framstå som annorlunda. Antingen för att föräldrarna föreställde sig att den situationen absolut måste vara för svår för barnen att stå ut med (dvs föräldrarna identifierade sig med barnen och tolkade situationen åt dem) eller rent av för att föräldrarna faktiskt "skämdes..." (hur vansinnigt det än ser ut ju när jag skriver det...). En skam att det fanns sådan svaghet i familjen...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in