2018-03-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja sen behöver det ju inte sluta med mord, däremot att barn mår dåligt i familjer av olika skäl ( här visste ju t.o.m skolan om det ) kanske kommer liknande händelser nu att uppmärksammas mer och att skolan vågar anmäla, trots att föräldrarna verkar så smarta med alla fina titlar. Finns ju mord och ondska bland rika också som vissa inte tycks tror här! För det har ju hävdats att åtminstone OH var en så bra människa, hur kan vi veta det? Tycker det är vidrigt att se hur vissa i tråden ser upp till föräldrar med fin ställnig i samhället, som om det skulle minimera ondska, säger inte att det är så i detta fall.. Men ingen kan känna någon annan människa 100% . Finns många dubbelnaturer.

Exakt! Även om tragiska familjesituationer sällan leder till mord (lyckligtvis) finns det ju ändå all anledning att vara vaksam när man misstänker att barn far illa! Det ska ju inte krävas ett förväntat mord för att man ska agera..
Citera
2018-03-25, 19:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför hakar du upp dej på ”rika med fin ställning”? Gårdstensmamman hade inga pengar att betala hyran med. Dödar sina 3 barn och sej själv samma dag som vräkning ska ske. Det fallet är precis lika tragiskt som det här. Människor i desperation. Då har titlar och pengar ingen betydelse.
Fast nu missförstod du mig! Jag har väl inte skrivit att det fallet är mindre tragiskt! Men i denna tråd handlar det ju om fallet i Bjärred. Ja det är några här som anser att dessa föräldrar var så fina i kanten och förmögna att de absolut måste vara þra bra föräldrar med, givetvis väldigt goda.. Då de barmhärtighetsdödade barnen var de ju även hjältar. Jag tror det hade låtit annorlunda från dessa, "se upp till rika och välutbildade människor" om det varit städare från samhall t.ex. .Så nog har pengar betydelse för vissa, tror du verkligen båda dessa barn fått hemundervisng utan att soc anmält, om det varit arbetslösa eller lågavlönade föräldrar? Tyvärr är vi inte lika inför lagen och det äcklar mig!
Citera
2018-03-25, 19:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag var ironisk. Jag tycker barnen ska om möjligt företrädas av sina föräldrar till de är myndiga. Det är endast föräldrarna man kan tilltro och pröva en bestående, livslång oegennyttig välvilja gentemot barnen. Det är endast med föräldrarna som part som ett givande och tagande kan ske eller tillförsäkras som är för barnets bästa. Det finns bara praktiskt godtycke i en ungdoms behov och framtidsutsikter om man avlägsnar föräldrarna från diskussionen. Barnen är inte kapabla att bedöma vad som sker i deras namn, särskilt om inte föräldrarna är närvarande. Om det så går att hitta två fall på tusen där detta visat sig gå fel, så jävar det inte att det måste vara utgångspunkten. Barn utan föräldrar, barn vars förtroende för föräldrarna brutits av ingripande myndigheter är på sikt 8-9 ggr av 10 sämre rustade för att överleva som vuxen. Flockar av barn där "samhället" utger sig för att vara förmyndare, men förr eller senare i realiteten sviker och lämnar individen utan relationer och kapacitet till förtroende är inte eftersträvansvärt och eller ens realistiskt. En (halv-)dålig förälder är bättre än ingen alls.

Sant föräldraskap är betydligt mer än att få sina brister serverade av en teknokrat som lyckats läsa innantill. Barnens rätt är det ytterst främst föräldrarna som förvaltar och garanterar, som seniora samhällsmedlemmar, medborgare och lagstiftare. Alla synpunkter mottages förstås med tacksamhet.

Barnets bästa hanteras vid korsvägen av samhällets auktoriteter och myndigheter. Inte på "hem". Det är ett misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tror du inte att det finns goda skäl, till förskole- och skolplikt och att skola och myndigheter ingriper när barn verkar fara illa? Missbrukares barn och barn som lever under hedersförtryck blir annars helt utelämnade till föräldrarna. Liksom stackars Agnes och Moa.

Du har naturligtvis rätt och "Lonnrot" fel - föräldrar med egna problem kan inte alltid förstå sina barns bästa. Då ska samhället gripa in och det är en jäkla tur att vi har den ordningen jämfört med hur det var i tidigare sekler när barn växte upp under helvetes kval.

Likaså får det stå för "Lonnrot" själv att han är rätt ensam om åsikten "att barnen ska om möjligt företrädas av sina föräldrar till de är myndiga". Inom sjukvården, rättsväsendet och i sexuella relationer gäller att ungdomar som fyllt femton har ett stort självbestämmande och att man exempelvis inom sjukvården har fullständig tystnadsplikt gentemot föräldrar om en ungdom som fyllt femton år.

Ibland klampar samhället med Soc in och gör skada, det händer tyvärr. Men på det hela taget har nog samhället gjort mer nytta än skada och hjälp barn som haft det svårt.
Barnen Henkows hade det sannolikt väldigt svårt precis som deras föräldrar. Men trots detta har de företrädare som samhället givit resurser att bistå inte alls varit involverade i dessa fyra individers tillvaro.
Det är tragiskt med tanke på att utgången kanske hade kunnat bli annorlunda.
Citera
2018-03-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det sista stycket är tyvärr allt för sant. Inom den verksamhet jag jobbar, sjukvården, finns det alltför ofta personer som med kraftfull stämma myndigt kräver allehanda undersökning, utredningar och åtgärder med sin position och pondus i ryggen. Med tanke på att den offentliga sjukvården är lika för alla är det lite anmärkningsvärt att vissa på fullt allvar kräver specialbehandlng, inte för att de är sjukare utan för att de i sina egna ögon står över andra och har rätt till mer. Nu brukar de oftast inte få igenom sina krav, men det tar tid att lägga kraft på att neka.

I mina ögon - utan att känna till alla bakomliggande faktorer - är det onekligen lite uppseendeväckande att två flickor i samma familj får hela sin skolundervisning förlagd till hemmet dit olika lärare kommer tre respektive fyra dagar per vecka.
Och att detta pågått så länge. Och utan att någon orosanmälan till Soc gjorts?

Hur många familjer har det så i Sverige? Finns det överhuvudtaget någon till?
Har även den familjen i så fall också haft vältaliga juristföräldrar med god argumentationsförmåga?
Det är inte utan att misstanken gnager.

Bra att skolan granskas, men synd om det bara blir en intern granskning. Jag funderar på om det kan ha funnits bindningar mellan skolledningen och föräldrarna. I Knutby var flera ur skolans personal knutna till pingstförsamlingen. En av dem hade anmälts av föräldrarna för att hen var auktoritär och använde fysisk bestraffning.
Citera
2018-03-25, 19:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
...
Som jag förstått tillstötte försämringar hos A kring 3:e advent och undervisning inställdes.
(...)
Var har du fått detta ifrån?
Det som framkommit i tråden är att familjen nåddes av "ett negativt besked" kring tredje advent. Vilket i sig också kan vara en ren trådsanning.
Annars har skolan sagt att allt hade fungerat normalt före jul. Något om inställd undevisning har inte nämnts, vilket borde ha gjorts i så fall.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-03-25 kl. 19:38.
Citera
2018-03-25, 19:35
Medlem
Citat:
Instämmer även i detta som du skrivit.
Som en vis man sa - "Man måste lära av andra - för ingen av oss kommer leva länge nog för att hinna göra alla misstag själv."

Förhoppningsvis kommer det att utredas:

- om skolans roll i det hela - och om den behöver stramas upp och tydliggöras, när göra orosanmälan?
- om skolan låtit sig duperas och bländas till att frångå normala rutiner gällande hemundervisning
- om någon inom sjukvården missat allvarliga signaler om hur familjen hade det - BUP?
- om någon inom sjukvården inte gett tillräcklig uppföljning och korrekt information om framtiden, ex. barnkliniken?
- om föräldrarna påverkats av någon intressegrupp som gjort att de såg allt svart, ME-patientförening?
- om föräldrarna påverkats av någon sekt som styrde dem från att söka psykiatrisk hjälp - SC? Pappans systers föreningsmedlemskap i förening mot psykiatrisk behandling?
- om någon inom sjukvården allt för lättvindigt satt en uteslutningsdiagnos med minimala behandlingsmöjligheter på barnen - intyg på ME-sjukdom?

Det som har drabbat familjen Henkow kan vi inte ändra på, men i framtiden kan vi ha ett annat mer uppmärksamt förhållningssätt till familjer i kris där kanske barnen får hemundervisning på föräldrarnas önskan. De flesta föräldrar vet vad som är bäst för barnen, men föräldrar som mår riktigt dåligt själva kanske inte alltid har den klarsynen. För främst barnen men även för föräldrarna i sådana familjer måste vi utifrån kunna se faran av att inte göra något alls.

Och hur vill du att framtiden ska se ut. Ett barn blir så pass sjukt, att det efter läkarintyg får sin skolundervisning i hemmet.

Om inte en obligatorisk orosanmäler görs efter en tid, så riskerar personal inom skola och sjukvård åtal, oavsett om det finns andra tecken på att att barnet far illa eller ej?
Ska sedan en framtida version av soc, vi kan kalla den för t.ex. STASI, gå in och kartlägga föräldrarnas ev. föreningstillhörighet sedan deras religösa uppfattningar? Därefter tar man itu på samma sätt med släkt, som fastrar och morbröder etc. registrerar deras intressen och kontaktnät. Vänner kan ju också ha skumma ideer.
Om åtgärderna ska fungera måste ju alla kartläggas innan något ont händer barnet. Det kanske är säkrast att omhänderta alla barn redan vi födseln och fostra dem i soc regi.
Citera
2018-03-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Hur många i tråden har lyssnat på personer som tyvärr blivit utsatta för psykopatiska/narcissistiska personer?

Om så, är det som inträffat inte helt obegripligt.

Intressant.

Tänker du att båda föräldrarna kan ha varit psykopater?
Citera
2018-03-25, 19:37
Medlem
Citat:
Du har naturligtvis rätt och "Lonnrot" fel - föräldrar med egna problem kan inte alltid förstå sina barns bästa. Då ska samhället gripa in och det är en jäkla tur att vi har den ordningen jämfört med hur det var i tidigare sekler när barn växte upp under helvetes kval.

Likaså får det stå för "Lonnrot" själv att han är rätt ensam om åsikten "att barnen ska om möjligt företrädas av sina föräldrar till de är myndiga". Inom sjukvården, rättsväsendet och i sexuella relationer gäller att ungdomar som fyllt femton har ett stort självbestämmande och att man exempelvis inom sjukvården har fullständig tystnadsplikt gentemot föräldrar om en ungdom som fyllt femton år.

Ibland klampar samhället med Soc in och gör skada, det händer tyvärr. Men på det hela taget har nog samhället gjort mer nytta än skada och hjälp barn som haft det svårt.
Barnen Henkows hade det sannolikt väldigt svårt precis som deras föräldrar. Men trots detta har de företrädare som samhället givit resurser att bistå inte alls varit involverade i dessa fyra individers tillvaro.
Det är tragiskt med tanke på att utgången kanske hade kunnat bli annorlunda.

Argumenten om att samhället inte ska ha insyn i familjer (och att barnen ska kunna hemskolas) får mig att associera till föreningen ”familjens rätt i norden” eller vad den hette som Henkows anhörig gillade...
Citera
2018-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Båda har tagit på sig skulden för mordet. De har smutskastat sig själva. Det är offren det är synd om och inte förövarna. Obehagligt att ni fortfarande gör allt för att de ska få ett gott eftermäle och för er meningslösa kamp mot mer förnuftiga människor.
Nu verkar ju Avd.9 vara avstängd så hen kan inte svara. Men jag är helt säker på att det inte har förekommit något förnekande om föräldrarnas skuld. Däremot är vi många som har reagerat på helt grundlösa spekulationer om incest och andra fantasier. Det finns ingen anledning att smutskasta döda som inte kan försvara sig.
Citera
2018-03-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Intressant.

Det räcker att en av föräldrarna var det och påverkade resten av familjen negativt.
Ju mer jag läser i tråden desto mer tror jag att det var så.
Citera
2018-03-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Intressant.

Just nu finns ett strålande exempel i Madsen som just är BÅDE OCH plus en himla massa mer störningar. Eller ta Dalarö-pappan som kallsinnigt satte eld på sina 3 minderåriga barn och när det väl tog eld startade bilen och drog till Öland.

Nja, för mig tycks vare sig duktiga/försynta HB eller duktiga/ambitiösa OH ha dom rätta kvalifikationerna för att fylla ut den kriterie-garderoben som krävs för de störningarna. Då skulle båda inte heller vara döda idag.
Citera
2018-03-25, 19:50
Medlem
Citat:
Det här har jag också väldigt svårt att förstå. Om lärarna på heltid som det påpekats gav Agnes och Moa undervisning fyra respektive tre dagar per vecka, är detta väldigt många timmar. Tydligen också tillräckligt många timmar för att flickorna kunde följa läroplanen i åttan respektive femman. Man hade bara valt bort några praktiska ämnen, elevens val och ett extra språk. I alla andra ämnen fick de full undervisning.

De låg inte efter, Agnes hade inte behövt gå om ett skolår. Undervisningen löpte enligt läroplanen.
Men varför i hemmet??
Varför inte i en studio på skolan som brukligt när barn behöver avskildhet och extrahjälp? Där läroböcker och hjälpmedel, kompisar på raster och skolmatsalen finns. Dessutom kan lärarna då lättare täcka upp för varandra och varje enskil lärare slipper lägga tid på att förflytta sig hem till flickorna. Dessutom skulle faktiskt ytterligare någon elev kunnat få delta i vissa moment.

Vad ligger bakom beslutet att skolorna i princip öppnade en bi-skola hemma hos Henkows?
Det är mot sunt förnuft, tidskrävande, opraktiskt för skolan och definitivt inte bra för flickorna att stanna kvar hemma.

Om de var kopplade till en medicinsk maskin - dialys, ecmo, cytostatikadropp, hjärt-lungmaskin vore det kanske rimlig - men inget har framkommit om det. Om de var smittsamma i någon farlig sjukdom - ja men då skulle de inte varit med på skolavslutningen eller gått i affären heller. Om de var enormt infektionskänsliga - samma som föregående, de skulle inte synts på avslutningen eller i affären.

Får helt enkelt inte ihop varför det var bättre att bekosta en bi-skola med resande lärare än ett undervisningsrum på skolan där lärarna kunde ambulera. Vilomöjligheter hade kunnat ordnas där också.

Ja, detta är ju den stora gåtan! Varför i hemmet? Jag har också grubblat enormt mycket på detta. Jag har inte kunnat komma på någon vettig och tänkbar förklaring. Därför har jag tänkt tanken att detta var den sorts "diskreta" lösning som föräldrarna önskade. Kanske tyckte de (föräldrarna) att det kändes jobbigt att just deras barn skulle framstå som "annorlunda" i skolan - med särlösningar som eget arbetsrum, vilrum, osv. Kanske ville de inte att deras barn skulle betraktas som ömkansvärda stackare? Bättre då att sköta det snyggt och diskret i hemmet? I bilden av den perfekta familjen ingick inte att ha barn med sjukdom och svårigheter?

Eller om det var barnen som såg det på detta vis?

Jag vet - det är en konstigt försök att hitta svar. Men hela situationen var ju konstig.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-03-25 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in