2018-03-25, 13:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Glöm det sista, så tar vi det från början igen. Ganska steg för steg
Jag utgår ifrån att de här flickorna trots sin för oss okända sjukdom har haft behov och känslor typiska för tjejer i den åldern ("nästanvuxna" är väl ett träffande uttryck, lika spännande nyord som "tidigmodern")
De vet självklart att de är sjuka, den yngre har sett sin storasyster försämras och sedan fått samma diagnos, såvitt vi vet.
Deras behov och känslor har inte kunnat hanteras på de sätt som de flesta föräldrar känner igen. Varje önskemål, lynneskast och fundering om livet och dess mening får en dimension som vi andra inte har.
Detta har föräldrarna och andra vuxna i omgivningen haft att hantera dagligen ovanpå själva oron för hur sjukdomen ska utvecklas och de rent praktiska problemen.
Jag kan inte föreställa mig hur det har varit att leva med det trycket dag efter dag - att våndas över dagsläget, att inte veta säkert vad man kommer hem till från jobbet. Böner om att få göra vanliga enkla saker kan man inte alltid svara på utan hänvisning till deras tillstånd; "nej vi kan inte skafffa hund, men en guldfisk?" "om du mår bra i morgon kanske vi går till simhallen, men tänk på att du måste orka med något annat i övermorgon!"
Och "nej vi vet inte hur du ska kunna bli frisk"
Självklart har de haft tankar om framtiden också, på tjejers vis - men spetsade med ovisshet.

Hur uppmuntrar och stimulerar man ett barn att kämpa vidare? Varje ålder ställer sina frågor och med tanke på hur tonårsflickor tänker och drömmer så tror jag att det blir svårt att få "det kommer kanske en medicin om några år" att leda till glädjetjut.
Att uppmuntra dem att leva vidare, att försöka bortse från det möjliga kroppsliga förfallet, som Stephen Hawking gjorde, att fortsätta som man börjat är ingen bra metod. Inte når det gäller flickor i tonåren.
Mitt exempel var extremt drastiskt, men jag ville göra det starkt för att få fram en poäng.

Du gör en bra beskrivning här av en djupare tankegång vilket är nödvändigt för att kunna få något grepp om hur det skulle kunna tänkas ha varit. Ett ytligt fyrkantigt tänkande leder ingenvart.
Citera
2018-03-25, 13:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
/.../ Oavsett vilka mentala spökbilder ordet "Soc" framkallar för många av oss (mig inkluderat), är det faktiskt just när yttre eller inre omständigheter sätter en familj i kris som orosanmälan och Soc ska användas. Inte för att ta barnen ifrån föräldrarna utan för att kunna organisera och utreda vilket stöd som kan behövas.

Det är detta som är Soc jobb. Skolan eller rektorn kan och ska inte göra Soc job. De ska meddela Soc att döttrarna och familjen är i kris = göra en orosanmälan.
Döttrarna måste stå i fokus här, och som den ena rektorn (A-LRB) undslapp sig:
Citat:
Jag har inte kunnat se det, men vi vet inte allt. Vi får veta det föräldrarna vill att vi ska veta.
Här var det dessutom en "kris" som varat i flera år.

Hade jag varit rektor (stackars mobilringande barn...) hade jag dels gjort en orosanmälan; dels kommunicerat detta till föräldrarna och sagt att det kan finnas öppningar de inte tänkt på men som soc säkert kunde redogöra för.
Citera
2018-03-25, 13:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De kan knappast ha varit så isolerade eftersom bägge gick i skolan i åtskilliga år plus hade även fritidsaktiviteter så länge de orkade med dessa. - Så efter omständigheterna; den "ofattbara" sjukdomen, mådde de bra; om inte annat så lär detta kunna intygas av de många undervisande lärarna. "Djup kris", dessutom... Vi har förmodligen inte tillgång till den fulla bilden av vari krisen (förutom döttrarnas sjukdom) bestod. - Det bör ha varit något mer. - Vi vet t.ex. att HB behandlats för cancer; ev. led hon också av MRSA.

Jo jag håller med dig, det borde finnas fler pusselbitar om "sjukdom" som vi inte känner till.
En "ofattbar fysisk sjukdom" är ju en rätt tung beskrivning från rektorn, liksom "en familj i djup kris sedan lång tid".

MRSA är multiresistenta bakterier (streptokocker grupp A) som kan ligga vilande hos en bärare som inte själv är sjuk. Väldigt många äldre långvårdspatienter har haft denna bakterie någon gång, ofta i urinvägar, i luftrören eller i något sår. Den är allmälningspliktig men ytters få personer fortsätter att ha bakterien efter behandling. Är man bärare av MRSA bör man inte jobba med svårt sjuka eller små barn, men f övrigt lever man ett normalt liv med andra jobb.
MRSA smitta räcker enligt mitt förmenande inte till för att sätta hela familjen "i djup kris".

En cancer hos HB är naturligtvis allvarligt speciellt om den återkommer. Men att därför döda hennes döttrar .....?
Citera
2018-03-25, 13:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ En cancer hos HB är naturligtvis allvarligt speciellt om den återkommer. Men att därför döda hennes döttrar .....?
Hellre det än att lämna kvar dem hos vargarna - eller hos en make som till 90 - 100% är gift med sitt arbete...
Citera
2018-03-25, 13:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hellre det än att lämna kvar dem hos vargarna - eller hos en make som till 90 - 100% är gift med sitt arbete...

Men nej, det kan du inte på allvar mena.
Citera
2018-03-25, 13:20
Medlem
Citat:
Glöm det sista, så tar vi det från början igen. Ganska steg för steg
Jag utgår ifrån att de här flickorna trots sin för oss okända sjukdom har haft behov och känslor typiska för tjejer i den åldern ("nästanvuxna" är väl ett träffande uttryck, lika spännande nyord som "tidigmodern")
De vet självklart att de är sjuka, den yngre har sett sin storasyster försämras och sedan fått samma diagnos, såvitt vi vet.
Deras behov och känslor har inte kunnat hanteras på de sätt som de flesta föräldrar känner igen. Varje önskemål, lynneskast och fundering om livet och dess mening får en dimension som vi andra inte har.
Detta har föräldrarna och andra vuxna i omgivningen haft att hantera dagligen ovanpå själva oron för hur sjukdomen ska utvecklas och de rent praktiska problemen.
Jag kan inte föreställa mig hur det har varit att leva med det trycket dag efter dag - att våndas över dagsläget, att inte veta säkert vad man kommer hem till från jobbet. Böner om att få göra vanliga enkla saker kan man inte alltid svara på utan hänvisning till deras tillstånd; "nej vi kan inte skafffa hund, men en guldfisk?" "om du mår bra i morgon kanske vi går till simhallen, men tänk på att du måste orka med något annat i övermorgon!"
Och "nej vi vet inte hur du ska kunna bli frisk"
Självklart har de haft tankar om framtiden också, på tjejers vis - men spetsade med ovisshet.

Hur uppmuntrar och stimulerar man ett barn att kämpa vidare? Varje ålder ställer sina frågor och med tanke på hur tonårsflickor tänker och drömmer så tror jag att det blir svårt att få "det kommer kanske en medicin om några år" att leda till glädjetjut.
Att uppmuntra dem att leva vidare, att försöka bortse från det möjliga kroppsliga förfallet, som Stephen Hawking gjorde, att fortsätta som man börjat är ingen bra metod. Inte når det gäller flickor i tonåren.
Mitt exempel var extremt drastiskt, men jag ville göra det starkt för att få fram en poäng.

Det där var nog en ganska bra beskrivning över hur livet i huset kan ha varit. Det är väl också rimligt att tro att svårmodet stärks i den ålder när frigörelsen påbörjas och identitenen ska skapas. Då kommer även dom långsiktiga frågorna om livet som vuxen. Om båda barnen blev diagnostiserade med samma sjukdom så får man anta att det finns genetiska faktorer. Då kommer självklart tankarna om egna barn och hur det blir när mamma och pappa blir gamla och försvinner (möjligen tidigare om någon av dom var sjuk).

Det bör vara sådana tankar som gjorde att framtiden helt enkelt försvann. Den blev för svår.
Citera
2018-03-25, 13:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Citat:
Men nej, det kan du inte på allvar mena.
Det kan jag nog ha menat - om jag befunnit mig i samma sits som HB. - Ser dock att en sådan tankegång skulle kunna ligga till grund för en planerad handling.
Citera
2018-03-25, 13:29
Medlem
[quote=tantigheter|63599385]Hur uppmuntrar och stimulerar man ett barn att kämpa vidare? Varje ålder ställer sina frågor och med tanke på hur tonårsflickor tänker och drömmer så tror jag att det blir svårt att få "det kommer kanske en medicin om några år" att leda till glädjetjut. QUOTE]

Ja, det måste vara fruktansvärt svårt att leva med barn som är så svårt sjuka (som vi utgår ifrån att flickorna var), jag tror inte att någon förälder skulle orka med alla sidor av en sådan situation utan stöd och hjälp.

Jag har inte kunskap om just den sjukdom som A och M led av (vilken det nu var), men rent generellt brukar familjer få hjälp av sjukvården. Man kan få hjälp med kontakter med andra familjer som har samma problem. Det kan finnas möjlighet för barn (med sjukdom och/eller funktionshinder) att träffa andra unga med samma typ av svårigheter - vilket kan vara en lättnad och underlätta bearbetning av frågor gällande identitet och självbild, till exempel. Det kan finnas möjlighet att delta i träffar och lägerverksamhet tillsammans med likasinnade, om man vill och orkar. Även föräldrar kan behöva samtalsstöd för egen del.

Men, nu vet vi ju inte vad flickorna led av och vilka vårdkontakter familjen hade. Uppenbarligen hade de i alla fall behövt mer hjälp.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-03-25 kl. 13:41.
Citera
2018-03-25, 13:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där var nog en ganska bra beskrivning över hur livet i huset kan ha varit. Det är väl också rimligt att tro att svårmodet stärks i den ålder när frigörelsen påbörjas och identitenen ska skapas. Då kommer även dom långsiktiga frågorna om livet som vuxen. Om båda barnen blev diagnostiserade med samma sjukdom så får man anta att det finns genetiska faktorer. Då kommer självklart tankarna om egna barn och hur det blir när mamma och pappa blir gamla och försvinner (möjligen tidigare om någon av dom var sjuk).

Det bör vara sådana tankar som gjorde att framtiden helt enkelt försvann. Den blev för svår.

Det fetade, ja kanske - om man förutsätter att man fullständigt kan överblicka vad som kommer i framtiden.

Men det kan vi inte och kunde inte föräldrarna heller. Medicinsk bot ligger kanske runt hörnet.
Alla HIV smittade vars liv så sent som på 90-00 talet ansågs dödsdömt, lever idag väl. Inte i länder där bromsmediciner saknas, men i Sverige.

Tiden tills döttrarna skulle komma ifråga för att bilda familj och skaffa egna barn var flera år. Vad som skulle hända då kunde Oskar och Hanna helt enkelt inte förutsäga.
Citera
2018-03-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Jag har inte kunskap om just den sjukdom som A och M led av (vilken det nu var), men rent generellt brukar familjer få hjälp av sjukvården. Man kan få hjälp med kontakter med andra familjer som har samma problem. Det kan finnas möjlighet för barn (med sjukdom och/eller funktionshinder) att träffa andra unga med samma typ av svårigheter - vilket kan vara en lättnad och underlätta bearbetning av frågor gällande identitet och självbild, till exempel. Det kan finnas möjlighet att delta i träffar och lägerverksamhet tillsammans med likasinnade, om man vill och orkar. Även föräldrar kan behöva samtalsstöd för egen del.

Men, nu vet vi ju inte vad flickorna led av och vilka vårdkontakter familjen hade. Uppenbarligen hade de i alla fall behövt mer hjälp.
Jag tänker så här: inte ens föräldrarna var säkra på vad flickorna led av. Det viktigaste för dem var att få veta det och därefter skulle de kunna ordna det som bäst för dem. I väntan på diagnos och prognos nöjde de sig med att ordna det "provisoriskt".
Alltså: de sökte faktiskt hjälp, men prioriterade "i omvänd ordning" mot vad några i tråden kanske vill tro och skulle föredragit?

Förlåt, men jag får inte till det med citerandet här.
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-25 kl. 13:39.
Citera
2018-03-25, 13:39
Medlem
Citat:
Enligt uppgift från byn, så hade flickorna kontakt med BUP
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Det är väl inte mindre trovärdigt än annat vi får hålla tillgodo med som underlag för spekulerandet.

Det är ju mycket möjligt att de hade kontakt med BUP. I ärlighetens namn ska sägas att "kontakt med" inte alltid är detsamma som att få sina problem lösta, vare sig det gäller kontakt med BUP eller med socialtjänsten. Man ska ha tur också: man ska träffa rätt person vid rätt tillfälle. Det vill säga: mycket spelar in för att en kontakt ska leda till någonting positivt, inte minst den så självklara personkemin mellan den som söker hjälp och den som ska hjälpa. Ibland fungerar inte kemin och då kan man faktiskt be att få byta kontakt/behandlare. Även BUP-personalens kunskap och erfarenhet har självklart också betydelse.
Citera
2018-03-25, 13:42
Medlem
Citat:
Det fetade, ja kanske - om man förutsätter att man fullständigt kan överblicka vad som kommer i framtiden.

Men det kan vi inte och kunde inte föräldrarna heller. Medicinsk bot ligger kanske runt hörnet.
Alla HIV smittade vars liv så sent som på 90-00 talet ansågs dödsdömt, lever idag väl. Inte i länder där bromsmediciner saknas, men i Sverige.

Tiden tills döttrarna skulle komma ifråga för att bilda familj och skaffa egna barn var flera år. Vad som skulle hända då kunde Oskar och Hanna helt enkelt inte förutsäga.

Jag antar att dom inte delade din positiva syn på medicinsk forskning och möjligheten att leva det liv dom ville. Om dom hade gjort det så hade antagligen det som hände inte hänt. Dom bör väl ha skrivit det, eller nåt liknande, som polisen antingen citerade eller tolkade med orden; brist på livskvalitet och framtid. Jag tänker inte bli försvarsadvokat för det dom kände eller gjorde. Det är bara ett konstaterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in