Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
All logik talar för att Olof Palme dödas av det första välriktade skottet. Det andra skotte mot Lisbeth Palme är betydligt knepigare med mycket kortare förberedelsetid. Troligtvis har GM inte hunnit spänna hanen utan trycker av skott två direkt, med sämre precision som följd.
Flera vittnen säger att OP faller vid skott två. Jag undrar om dom minns rätt. Tror dom ser LP på väg ner mot maken och tolkar det som att mordoffret faller. Tror att detta beror på chocken över att se en människa avlivas inför en ögon. Detaljerna är inte det väsentliga för vittnet utan att ett kallblodigt mord begås precis framför näsan. Något vittnena är helt oförberedda på.
OK jag tror att med analys av helheten, dvs hela förloppet så har PU kommit till samma slutsats som mig numera.
Att OP skjuts med första skottet leder till akrobatiska rörelsemönster från GM som är svåra om inte omöjliga att replikera för att gå ihop och osannolika att någon faktiskt utfört spontant och utan att någon uppfattat att det såg konstigt ut när GM vrider sig som en orm.
Det ursprungliga antagandet kommer inte från analys av förloppet utan från förutfattade meningar som en hel del annat utredningen och inte minst Sonny producerat.
Minns att KP sa att man begärt nya tekniska analyser, gått igenom vittnesmål mm och numera har en stor förhoppning inte bara att lösa det utan helst att åtala.
Vad annars skulle det kunna ha tillfört?