2018-03-24, 19:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det omvända med 4 sek mellan skotten är lika otänkbart. Att LP skulle ha stått med ryggen mot GM 4 sekunder efter det dödande skottet.

ERGO kan det inte ha varit 4 sekunder emellan utan ca 1 sek som är en relativt lång reaktionstid för vittnen som hör första och ser andra skottet. Detta är ju en objektiv uppskattning av reaktionstider till skillnad från subjektiva tidsangivelser som innehåller stora felkällor.

All logik talar för att Olof Palme dödas av det första välriktade skottet. Det andra skotte mot Lisbeth Palme är betydligt knepigare med mycket kortare förberedelsetid. Troligtvis har GM inte hunnit spänna hanen utan trycker av skott två direkt, med sämre precision som följd.

Flera vittnen säger att OP faller vid skott två. Jag undrar om dom minns rätt. Tror dom ser LP på väg ner mot maken och tolkar det som att mordoffret faller. Tror att detta beror på chocken över att se en människa avlivas inför en ögon. Detaljerna är inte det väsentliga för vittnet utan att ett kallblodigt mord begås precis framför näsan. Något vittnena är helt oförberedda på.
Citera
2018-03-24, 19:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Men hur går det ihop, i så fall måste väl skytten varit nästan rakt ovanför? Är det inte rimligare att anta att rikoschetten i så fall kommer från ett vådaskott?
Även fast prickskytten skulle vara i lägsta möjliga position över gatuplan, vilket väl är Skandiahusets överhäng så skulle OP behöva böja sig ner i skottögonblicket för att få den vinkeln på skadan.
Nej på 8m håll och 4m upp ger 30 graders vinkel. En kropp gående särskilt i kyla och motvind är minst 10 grader framåtlutad jämfört med uppsträckt på obduktionsbordet. Om man dessutom kan tänka sig att OP hann huka sig något vid första skottet så är 45 grader ganska rimligt och träffpunkten exakt där OP föll och rikoschetten just där Belich berättat att hon hittade kulan genom en solkatt från den då i söder lågt stående solen.
Citera
2018-03-24, 19:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I vittnesmålen fån Anders Björkmans arbetskamrater finns inget som motsäger att det var fråga om ett festglatt gäng som hade hinkat sig i sig en hel del på St Clara innan man skulle fortsätta kvällen på studentkåren. Finns inget överhuvudtaget som kopplar ABs arbetskompisar till någon konspiration.

Nej det tror inte jag heller. Är bara en fundering till vad AB egentligen la märke till den där kvällen.
Citera
2018-03-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Delsborn hinner starta och dra iväg en bit ut i korsningen, det kan handla om 3 sek.
.

Dina tidsberäkningar är lite svajiga. Han hinner ungefär en billängd mellan skotten. dessutom felkällan i hans angivelser ur andra synvinklar. Nej det går inte att säga eller räkna så. Några hinner se ena skottet andra hinner inte reagera. De som ser båda skotten kan inte alltid säga ordningen och när OP föll. Det gick alltså snabbt. Max 1 sek mellan skotten. På tävling skjuter man kanske 5 skott på 5 sekunder om man kan sin sak i snabbskytte och då har man inte flera mål och inte fulladdad 357. Två snabba skott är alltså mycket kompetent skytte även med en miss. Minns att det skedde i farten under förflyttning också. Jämfört med Lennons baneman som missade med de första skotten på nära håll och träffade turligt med ett som dödade av alla skotten så ser vi vad en ovan skytt åstakommer.
Citera
2018-03-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror inte jag heller. Är bara en fundering till vad AB egentligen la märke till den där kvällen.
Kan vara utsatt för hot.
Citera
2018-03-24, 19:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Anders Björkman verkar paralyserad efter skotten, som han blivit svårt chockad. Tycker han han borde kunnat lämna mer info om skeendet norr om Dekorima precis före MOP. Men det troligaste är att chocken tillsammans med berusningen gjorde honom till ett inte helt uppmärksamt vittne. Jag tror inte ett ögonblick på honom i en konspiration .
Citera
2018-03-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
All logik talar för att Olof Palme dödas av det första välriktade skottet. Det andra skotte mot Lisbeth Palme är betydligt knepigare med mycket kortare förberedelsetid. Troligtvis har GM inte hunnit spänna hanen utan trycker av skott två direkt, med sämre precision som följd.

Flera vittnen säger att OP faller vid skott två. Jag undrar om dom minns rätt. Tror dom ser LP på väg ner mot maken och tolkar det som att mordoffret faller. Tror att detta beror på chocken över att se en människa avlivas inför en ögon. Detaljerna är inte det väsentliga för vittnet utan att ett kallblodigt mord begås precis framför näsan. Något vittnena är helt oförberedda på.

OK jag tror att med analys av helheten, dvs hela förloppet så har PU kommit till samma slutsats som mig numera.

Att OP skjuts med första skottet leder till akrobatiska rörelsemönster från GM som är svåra om inte omöjliga att replikera för att gå ihop och osannolika att någon faktiskt utfört spontant och utan att någon uppfattat att det såg konstigt ut när GM vrider sig som en orm.

Det ursprungliga antagandet kommer inte från analys av förloppet utan från förutfattade meningar som en hel del annat utredningen och inte minst Sonny producerat.

Minns att KP sa att man begärt nya tekniska analyser, gått igenom vittnesmål mm och numera har en stor förhoppning inte bara att lösa det utan helst att åtala.

Vad annars skulle det kunna ha tillfört?
Citera
2018-03-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du något mer konkret du tänker på här?

PU och KP antyder ju att de har tekniska resultat som det inte vill avslöja men som kan vara stöd vid ett erkännande t ex.

Jag har mina idéer men varför sätta käppar i hjulen just nu? PU kan behöva allt övertag de kan få.
Citera
2018-03-24, 19:57
Medlem
Har ni sett dessa olika sätt att skjuta? Tänkte nu när ni diskuterar om tiden.

https://youtu.be/NRu4seHVTTs

https://youtu.be/yo10bb0wAi0
Citera
2018-03-24, 20:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Du har rätt. Redan från start började jag från mordplatsen med vittnesmålen och det tekniska för att få rätsida på det hela istället för att börja leta motiv och konspirationer eller felslut pga övertolkning av detaljer......
Jag som jobbat i maktens korridorer vet att det för en liten människa som du kan verka som att hela världen är i konspiration mot dig men det är en illusion du skapar själv. Konspirationer och vänskapskorruption och fula affärer är det allt för gott om men de hänger inte alla ihop med någon agenda. Det är spretigt och med som någon uttryckte det en "tystnadskultur" där visselblåsare hamnar i kylan och villiga mörkläggare hamnar i expresskarriärer.
Ove jag försäkrar dig att mordets lösning kommer att avtäckas förr eller senare och att det inget har att göra med dig eller dina problem.
Inte heller i denna långa utläggning berör du något av det väsentliga i mina invändningar mot PU utan beskriver som vanligt hellre vad du tror om mig som person till skillnad mot dig. Låt gå för att en ensam gm i normallängd kan skicka iväg två skott i så olika riktningar om han har en avsågad 2" pipa i höger hand och en likadan i vänster hand. Mynningsflamman från magnum är dock så väsentlig att ingetdera skottet kan ha bränt av på kortare avstånd än en meter av skadorna att döma. En så kort pipa ger bara inget spinn och kulan skulle ställt sig på tvären direkt och aldrig kunnat gå rakt genom en skalle ens och än mindre en skyddsväst som den var avsedd att användas mot.
Citera
2018-03-24, 20:03
Medlem
Citat:
OK jag tror att med analys av helheten, dvs hela förloppet så har PU kommit till samma slutsats som mig numera.

Att OP skjuts med första skottet leder till akrobatiska rörelsemönster från GM som är svåra om inte omöjliga att replikera för att gå ihop och osannolika att någon faktiskt utfört spontant och utan att någon uppfattat att det såg konstigt ut när GM vrider sig som en orm.

Det ursprungliga antagandet kommer inte från analys av förloppet utan från förutfattade meningar som en hel del annat utredningen och inte minst Sonny producerat.

Minns att KP sa att man begärt nya tekniska analyser, gått igenom vittnesmål mm och numera har en stor förhoppning inte bara att lösa det utan helst att åtala.

Vad annars skulle det kunna ha tillfört?

Om man kommer bakifrån och sträcker fram revolvern mot ryggen på OP, det behöver man väl knappast vara elitgymnast för att göra.
Kan du länka till den sammanställningen som du referar till där PU gör samma bedömning som du gör?
Citera
2018-03-24, 20:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
De olika vittnesmål som visar på en rikoschett i betongplattan mitt i blodpölen där OP fallit och således måste ha kommit från en prickskytt har istället övertygat mig helt.
Vilka är dessa vittnesmål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in