2018-03-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Tänkte köpa några fällknivar, Ganzo och Sanrenmu ska vara bra.
Är det lugnt att beställa ifrån banggood.com (Kina)? Undviker man postens avgifter?

Hur är statusen i allmänhet för att köpa saker från china? Vilka sidor är bäst och hur undviker man postens avgifter?
Om du inte vill att Tullverket/PostNord skall täppa till hålet som du letar efter, ta det i pm med de som verkar handla varor från "kina".
Om jag arbetade på PostNord/Tullverket med att täppa till "momshål" så skulle jag läsa sidor som dessa för att hitta hålen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 18:39.
Citera
2018-03-24, 18:46
Medlem
hur funkar postens nya regler?

anta att jag köper en t-shirt från ebay/china på 100 kr. hur mkt utöver detta måste jag betala till posten?

eller en jacka värd 2500 kr.
Citera
2018-03-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Tänkte köpa några fällknivar, Ganzo och Sanrenmu ska vara bra.
Är det lugnt att beställa ifrån banggood.com (Kina)? Undviker man postens avgifter?

Hur är statusen i allmänhet för att köpa saker från china? Vilka sidor är bäst och hur undviker man postens avgifter?

Chansa genom att uppmana säljaren skriva gåva (gift) på paketet.
Med 99 % säkerhet går det igenom, då Tullverket inte har en chans i helvetet kontrollera mer än några promillen av gåvorna.
Även om du får en faktura från PN, så gör ingenting!

Men du måste garanterat räkna med många månaders leveranstid!
Beställde idag flera s.k. gåvor för ett mindre belopp, mest för att testa de odugliga svenska myndigheterna.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-24 kl. 19:12.
Citera
2018-03-24, 19:08
Medlem
anta att jag köper en t-shirt från ebay/china på 100 kr. hur mkt utöver detta måste jag betala till posten?

eller en jacka värd 2500 kr.
Citera
2018-03-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om du inte vill att Tullverket/PostNord skall täppa till hålet som du letar efter, ta det i pm med de som verkar handla varor från "kina".
Om jag arbetade på PostNord/Tullverket med att täppa till "momshål" så skulle jag läsa sidor som dessa för att hitta hålen.

På 1970-talet drevs det i domstol ett fall som kallades "smörklicksmålet".
Det var så att värnpliktiga fick endast ta en smörklick per man till mackorna.
En grov brottsling bröt dock mot denna regel och tog 2 smörklickar.
Detta resulterade i polisutredning med efterföljande åtal med domstolsförhandlingar.

Kommer kanske myndigheterna och Tullverket att tillämpa liknade metoder mot de förskräckliga förbrytarna som försöker importera Kina-grejer som gåva?
Citera
2018-03-24, 19:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Chansa genom att uppmana säljaren skriva gåva (gift) på paketet.
Med 99 % säkerhet går det igenom, då Tullverket inte har en chans i helvetet kontrollera mer än några promillen av gåvorna.
Även om du får en faktura från PN, så gör ingenting!

Men du måste garanterat räkna med många månaders leveranstid!
Beställde idag flera s.k. gåvor för ett mindre belopp, mest för att testa de odugliga svenska myndigheterna.
Varför skulle Tullverket kontrollera om det är en gåva? Om pn skickar paketet till Tullverket är det ju upp till dig att skicka in bevis på att det är en gåva annars går paketet tillbaka till kina efter 30 dagar...
Citera
2018-03-24, 19:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Hoppas att AliExpress snabbt hoppar på PostNords lösning som kommer användas av Wish. Bra att slippa avgiften - jag kan acceptera att betala momsen.
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/permalink/2141483922739103/

Systemet verkar vara öppet för andra att använda:

Ja, det låter bra, först antydde de ju att de tänkte ta avgiften på 75kr även på detta sätt att betala momsen...
Citera
2018-03-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle Tullverket kontrollera om det är en gåva? Om pn skickar paketet till Tullverket är det ju upp till dig att skicka in bevis på att det är en gåva annars går paketet tillbaka till kina efter 30 dagar...
Det är lite mycket om där?

Det är sannolikt fullt i Tullens lager av postförsändelser märkta "Gift".

(2018-03-09)
Citat:
Nästa vecka kommer Tullverket att börja skicka ut brev till ca 35000 mottagare vars paket är märkta gåva eller där värdet på innehållet ifrågasätts. Mottagarna kan då välja att acceptera att betala moms och avgift eller att överklaga till Tullverket inom 30 dagar.
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Inte ett paket har lämnat Tullverket märkt gåva vad jag vet sedan dess .

Då när postaren delgav oss ovanstående informationen hade vi haft momregeln i cirka en vecka. Nu efter över tre veckor så borde tullen ha hand om ca 100 000 postförsändelser märkta gåva - det är fullt!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 20:02.
Citera
2018-03-24, 20:25
Medlem
Citat:
På 1970-talet drevs det i domstol ett fall som kallades "smörklicksmålet".
Det var så att värnpliktiga fick endast ta en smörklick per man till mackorna.
En grov brottsling bröt dock mot denna regel och tog 2 smörklickar.
Detta resulterade i polisutredning med efterföljande åtal med domstolsförhandlingar.

Kommer kanske myndigheterna och Tullverket att tillämpa liknade metoder mot de förskräckliga förbrytarna som försöker importera Kina-grejer som gåva?

Drog nyss mitt strå till stacken och beställde, läsglasögon, lampa, lim, batteri och skosnören!
Priset var mellan 8-25 kr, och uppmanade säljarna skriva "gift".

Vi får väl se hur åklagaren tänker agera mot detta "försök till grovt bedrägeri"?
Citera
2018-03-24, 20:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Drog nyss mitt strå till stacken och beställde, läsglasögon, lampa, lim, batteri och skosnören!

Vi får väl se hur åklagaren tänker agera mot detta "försök till grovt bedrägeri"?
Nej det är inget brott att skriva gåva på ett paket, räkna dock med att dom returneras till Kina ifall du inte kommer med någon förklaring till varför det skulle vara en gåva... Varför skulle någon åklagare bry sig om dina läsglasögon?
Citera
2018-03-24, 20:31
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Tror lösningen blir att kineserna skickar gåvor "gift".
Enligt kimdah kommer PN inte ta någon hänsyn till detta, utan påföra "normal" avgift.
Om några månader när kineserna får tillbaka returerna, kommer det bli ett jävla liv.

PN bryter alltså internationella avtal, och vägrar godkänna märkningen "gift"!

Har förresten själv fått avgift redan på paket märkt som gåva, men tänker inte betala.
Gift-märkning har Tullen skitit i över 10 år. Har fått betala för varor märkta "gift" men det skiter dom i.
Citera
2018-03-24, 20:36
Medlem
Citat:

Citat:
Nej det är inget brott att skriva gåva på ett paket, räkna dock med att dom returneras till Kina ifall du inte kommer med någon förklaring till varför det skulle vara en gåva... Varför skulle någon åklagare bry sig om dina läsglasögon?

Kan lagen mycket noga, och det handlar givetvis inte om "försök till grovt bedrägeri" som jag slarvigt uttryckte mig.
Däremot är brottsrubriceringen solklar "anstiftan till grovt bedrägeri"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in