2018-03-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Skattemässigt olika ja. Men tingesten varurprov är samma.
Men det kan ju säkert skilja sig mellan vad Eu anser är ett varuprov och vad T.ex Japan har för kriterier för att de skall vara ett varuprov.
Citera
2018-03-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Frågade innan i tråden hur det fungerar i Danmark, Norge och Finland, men fick inget svar.
Du kimdah som verkar ha koll på det mesta, hur ligger det till?
Att Finland har en standard inom euro-zonen på 22 euro-regel för fri privat import antar jag, men vad har Norge och Danmark för regler?

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I Danmark har man ett fribelopp på 80 DKr , däröver tar man en avgift på 160 DKr
I Norge har man ett fribelopp på 350 NKr , däröver tar man en avgift på 150 NKr

Citat:
Norge?
]

Kimdah verkar ha koll på det mesta!
Citera
2018-03-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddiez
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/?ref=group_header
Där diskuteras detta
Andreas Nylander :
Kenneth Verlage om du får tro något. Vad tror du då om aliexpress? Kommer det bli samma sak hos dom inom snar framtid?

Kenneth Verlage:
Relativt säker på det!

Det låter ju lovande, han vet nog att Aliexpress är på G,tjoho!!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-24 kl. 16:52.
Citera
2018-03-24, 16:56
Medlem
Citat:
Kimdah verkar ha koll på det mesta!
Nej! "Posten 158 NOK kroner for å fortolle denne typen sendinger."
https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/
Citera
2018-03-24, 17:05
Medlem
Citat:
Nej! "Posten 158 NOK kroner for å fortolle denne typen sendinger."

Sökte på "batteri" och fick svar.

Du betaler verken toll eller merverdiavgift for sendinger som har lavere verdi enn 350 kroner inkludert frakt og forsikringskostnader.
Citera
2018-03-24, 17:06
Medlem
Citat:
Sökte på "batteri" och fick svar.

Du betaler verken toll eller merverdiavgift for sendinger som har lavere verdi enn 350 kroner inkludert frakt og forsikringskostnader.
Slå batteri 600kr, det är vad jag fått mitt svar ifrån.
"Posten 158 NOK kroner for å fortolle denne typen sendinger."

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I Danmark har man ett fribelopp på 80 DKr , däröver tar man en avgift på 160 DKr
I Norge har man ett fribelopp på 350 NKr , däröver tar man en avgift på 150 NKr
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 17:14.
Citera
2018-03-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Mycket av vad han har sagt är motstridigt och vilseledande. Jag tror det är medvetet, eller så är han korkad och urusel på sitt jobb, men jag tror det är medvetet.

Senast såg jag att han sa för någon dag sedan att 20 000 avier hade skickats ut, men de hade en backlog på 100 000, han tillochmed rättade journalisten då journalisten sa att de måste då ha en backlog på flera hundratusen då. Hur går det ihop med att de får in över 100 000 om dagen från kina? Deras backlog borde om de bara hade skickat ut 20 000 avier den 6 mars då vara på runt en halvmiljon, inte 100 000, såvida inte de flesta slinker igenom.

Antal paket per dag minskade från 150 000 till 50 000 per dag och efter tre veckor så har PostNord en backlog på drygt 500 000 försändelser. Företaget hinner bara med att hantera runt 40 procent av försändelserna. För att hitta en specifik försändelse där avgifterna är betalda, så måste först en halv miljon av dem skannas.

Drastisk minskning av Kina-paket till Sverige

Citat:
I slutet av förra veckan kom det 50.000 paket om dagen så det är väldigt stor skillnad mot de 150.000 paket om dagen som har kommit tidigare, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.

Citat:
Har ni en halv miljon paket på lager som väntar på att skickas ut?

Ja lite drygt en halv miljon tror jag, men vi jobbar hela tiden för att bli effektivare.

Citat:
Har ni fått några mer reaktioner?

Den senaste tiden har vi fått många samtal från personer som har betalat men ännu inte fått sin vara. Anledningen till att det tar tid beror på att vi måste scanna igenom en halv miljon paket i vårt lager för att hitta de där momsen är inbetald.
Citera
2018-03-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Antal paket per dag minskade från 150 000 till 50 000 per dag och efter tre veckor så har PostNord en backlog på drygt 500 000 försändelser. Företaget hinner bara med att hantera runt 40 procent av försändelserna. För att hitta en specifik försändelse där avgifterna är betalda, så måste först en halv miljon av dem skannas.

Drastisk minskning av Kina-paket till Sverige
Man kan ju undra när man läser ditt citat:
Citat:
Har ni fått några mer reaktioner?

Den senaste tiden har vi fått många samtal från personer som har betalat men ännu inte fått sin vara. Anledningen till att det tar tid beror på att vi måste scanna igenom en halv miljon paket i vårt lager för att hitta de där momsen är inbetald.
Gör man de varje gång man söker efter ett betalt paket?

En kan ju undra?
Citera
2018-03-24, 17:42
Medlem
Citat:
Man kan ju undra när man läser ditt citat:

Gör man de varje gång man söker efter ett betalt paket?

En kan ju undra?

I samma artikel precis under texten som jag citerade, så kan man läsa att Postnord bara kan maskinsortera 10-15 procent av försändelserna. Jag ser framför mig ett gäng som springer omkring med en handskanner för att hitta en specifik försändelse.
Citera
2018-03-24, 17:54
Medlem
Nomen Nescios avatar
Hoppas att AliExpress snabbt hoppar på PostNords lösning som kommer användas av Wish. Bra att slippa avgiften - jag kan acceptera att betala momsen.
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/permalink/2141483922739103/

Citat:
Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Systemet verkar vara öppet för andra att använda:
Citat:
Vi har utvecklat en speciell etikett med China Post så vi ser skillnad när vi scannar streckkoden - vi kommer helt enkelt se om moms är betald eller inte - oavsett Wish eller Ali. Så om AliExpress börjar använda den nya lösningen så fungerar den för dom också.
Senast redigerad av Nomen Nescio 2018-03-24 kl. 18:01.
Citera
2018-03-24, 18:03
Medlem
janne3196s avatar
Tänkte köpa några fällknivar, Ganzo och Sanrenmu ska vara bra.
Är det lugnt att beställa ifrån banggood.com (Kina)? Undviker man postens avgifter?

Hur är statusen i allmänhet för att köpa saker från china? Vilka sidor är bäst och hur undviker man postens avgifter?
Senast redigerad av janne3196 2018-03-24 kl. 18:16.
Citera
2018-03-24, 18:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Tänkte köpa några fällknivar, Ganzo och Sanrenmu ska vara bra.
Är det lugnt att beställa ifrån gearbest.com (Kina)? Undviker man postens avgifter?

Hur är statusen i allmänhet för att köpa saker från china? Vilka sidor är bäst och hur undviker man postens avgifter?
I dagsläget finns det inga sidor som garanterat undviker Postnords avgifter, du får chansa helt enkelt och hoppas på att du har tur.

Tänk dessutom på http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/vapenochfarligaforemalpanatet/fragorochsvaromatthandlavapenochfarligaforemalpana tet.4.792224361590183a4d31083.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in