2018-03-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag lägger spoiler då det annars blir långt och rätt OT. Det beror ju helt på situation som diskuteras.
Eftersom det är sexuell sadism och psykopati med i bilden så utgår jag från vad som kallas con; bedräglighet i ett möte där en predator sen attackerar offret (till skillnad från blitz attack).
Psykopater har en empatistörning men en samtida hypersensibilitet likt en radar. Det skrivs ofta att det är svagheter som en psykopat nosar sig till och det är en sanning med modifikation.
Trots brist empati är det paradoxalt nog empati som är nyckeln till offret. En empatisk person är nämligen omtänksam, vänlig, snäll - och hjälpsam, vilket en psykopat är snabb att missbruka.
En empatisk person stannar till och uppmärksammar den andres behov. Delmål 1 avklarat.

Hon försöker på flertal sätt beskriva vad som fick henne att dra, kan inte riktigt sätta finger på nåt specifikt - vilket är i sig en i sig klockren beskrivning på intuition. Hon drar öronen åt sig. Just intuition är det som har räddat offer, när de väl är i predatorns klor är överlevnadsprocenten tyvärr i stort sett noll. Det finns ett fåtal som släppt sina offer så därifrån har rekommendationer uppstått hur att agera (USA där det är mer frekvent) gällande tal, bemötande osv. vid seriemord.
Problemet är väl om tanken att inbilla sig kommer - äsch vad jag överdriver, det är ingen fara. Att vara snäll är kopplat till viss naivitet och med det sagt inte i andemeningen korkad utan att personen helt enkelt tror gott om andra. Nu är de här som har psykopati/sexuell sadism tack och lov extremt ovanliga då kombinationen är letal för omgivningen..

Flertal faktorer inverkar givetvis och det är situationsanpassat precis som du skriver. Jag håller helt med på det du skriver om Kim och de omständigheter som fanns då:

Angående snällhet och proffighet..

Hur snällt är det att lämna sin pojkvän helt ensam att ta hand om de vänner som är bjudna för att umgås sista kvällen med paret, bara för att Kim trodde sig ha fått tag i ett scoop? Jag kan inte se något snällt i detta vare sig gentemot pojkvännen – eller vännerna.

Hur proffsigt är det förresten att kasta sig i en intervjusituation – utan att ha förberett sig det minsta innan?
Citera
2018-03-24, 10:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det får bli polisens sak att rota fram hans manliga partners.
OM du följt danska rapporter så har det tydligt informerats om att Madsen själv beskrivit sig som experimentell inom sexualitet-sagt sig ha partners av bägge könen.

"erotikens mångfald" ja, men inget om andra män. Det här måste du visa en källa på, för det är en grov anklagelse mot en man!
Citera
2018-03-24, 10:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du verkar ju inte förstå vad man skriver..? Nej, han är inte hennes chef nu, men han har varit det, och hatet mot en f.d. chef kan sitta i i många år. Likaså hämndlystnaden, om ett tillfälle skulle dyka upp. Jag vet personer som blir svarta på ögonen när de blir påminda om en chef de hade för 40 år sedan...
Lägg ner ditt repetetiva dravel, du låter som du har fått ett råttbo i skallen och synapserna är söndergnagda:
Du är fullt medveten om vad jag menar.

1. Du har åberopat en hög igenkänningsfaktor, du känner igen dig i honom, han är charmig och det är en stor förlust om han blir inburad. Vad är det ni har gemensamt?

2. Vad anser du om hans sexuella läggning emedan du är så djupt engagerad att dynga ner alla i hans omgivning?

3. Vad tror du PM skulle syssla med om han blev frisläppt (det händer inte) på styckningsfronten och andra perversa saker?
Citera
2018-03-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Åka fast, det var inga olagliga filmer och vuxna människor lär ju knappast dela dator med andra människor, om de var oroliga för att andra skulle se skulle de knappast ladda ned otrevligt material till företagsdator stående i öppen hangar där andra skulle kunna se detta när datorn skulle användas till de arbetsprojekt det arbetades med.

Jag skulle nog inte kalla dessa för "vuxna" människor..

De tycks ha ont om pengar. De tycks ha missbruks/psykproblem hela bunten.

En del i alla fall delar samma sorts bisarra intressen för döden/gränslöst sex/gränslöst leverne/ett liv utan fasta punkter.

Det låter inte som att den här sortens människor har den nyaste Mac:en i sin ägo. Jag kan mycket väl tänka mig att det delas ett och annat i dessa kretsar. "Allt annat" tycks ju också delas med andra så varför skulle en dator vara helig?

De är människor som inte är som vi andra vanliga dödliga. Det har bevisats tillräckligt redan i tråden.

Sen kanske en del av dem gick över gränsen till den grad att de inte ville flagga med sina böjelser helt öppet. Bättre då att ladda ner skiten i PM:s dator så skulle man inte få skulden för det i efterhand.
Senast redigerad av sno 2018-03-24 kl. 10:11.
Citera
2018-03-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur proffsigt är det förresten att kasta sig i en intervjusituation – utan att ha förberett sig det minsta innan?
Hur vet du att hon inte förberett sig? De tog ju kontakt redan i april och hon kan ha haft ett gäng frågeställningar klara?
Citera
2018-03-24, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är rätt så många seriemördare som både supit och tagit droger för att klara av att leva ut sina fantasier i verkligheten.
Det som är intressant i sammanhanget är, att Madsen klarade av allt det äckliga utan sprit.
Ett bevis på att han är en osedvanligt pervers,härdad GM. Som kommer i land strax efteråt och kan skådespela,
- Det är ok och jag har det fint!
Ruggit!!

Om man lever utan sprit och droger, lär man sig också att klara sig utan sprit och droger. Det sker en tillvänjning i, att kunna take a grip on oneself i jobbiga situationer, då möjligheten att dulla ner känslorna och steady one's nerves med en wirre eller en valium helt enkelt inte finns. Men jag misstänker att du inte kan förstå det...
Citera
2018-03-24, 10:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Angående snällhet och proffighet..

Hur snällt är det att lämna sin pojkvän helt ensam att ta hand om de vänner som är bjudna för att umgås sista kvällen med paret, bara för att Kim trodde sig ha fått tag i ett scoop? Jag kan inte se något snällt i detta vare sig gentemot pojkvännen – eller vännerna.

Jag förstår dina frågor - det är väl ett ämne som blir för komplicerat - men jag ska givetvis förklara för dig kortfattat:
Håll dig uppdaterad via live så framkommer svar mycket tydligt från hennes pojkvän.
De har nämligen en dialog innan och är helt överens att hon intervjuar PM.

Här är den korrekta frågeställningen:
Hur snällt var det att stycka Kim?
Citera
2018-03-24, 10:13
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Peter Madsens rättegång är kantad av motsägelser
Publicerad 23 mar 2018 kl 20.31

https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/peter-madsens-rattegang-ar-kantad-av-motsagelser/

Den skribenten är livsfarlig i att generalisera, sprida felaktigheter för att skapa klick. Artikel är full med faktafel.
Hoppas kunna återkomma att ta i itu med dem.
Citera
2018-03-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumwirdenhirsch
Hur vet du att hon inte förberett sig? De tog ju kontakt redan i april och hon kan ha haft ett gäng frågeställningar klara?

Du måste läsa även inlägget jag svarade på:

Develi:

"Hon är också från början HELT fokuserad på att ge Madsen sin uppmärksamhet. Hon har inte haft tid att förbereda sig.."
Citera
2018-03-24, 10:16
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag lägger spoiler då det annars blir långt och rätt OT. Det beror ju helt på situation som diskuteras.
Eftersom det är sexuell sadism och psykopati med i bilden så utgår jag från vad som kallas con; bedräglighet i ett möte där en predator sen attackerar offret (till skillnad från blitz attack).
Psykopater har en empatistörning men en samtida hypersensibilitet likt en radar. Det skrivs ofta att det är svagheter som en psykopat nosar sig till och det är en sanning med modifikation.
Trots brist empati är det paradoxalt nog empati som är nyckeln till offret. En empatisk person är nämligen omtänksam, vänlig, snäll - och hjälpsam, vilket en psykopat är snabb att missbruka.
En empatisk person stannar till och uppmärksammar den andres behov. Delmål 1 avklarat.

Hon försöker på flertal sätt beskriva vad som fick henne att dra, kan inte riktigt sätta finger på nåt specifikt - vilket är i sig en i sig klockren beskrivning på intuition. Hon drar öronen åt sig. Just intuition är det som har räddat offer, när de väl är i predatorns klor är överlevnadsprocenten tyvärr i stort sett noll. Det finns ett fåtal som släppt sina offer så därifrån har rekommendationer uppstått hur att agera (USA där det är mer frekvent) gällande tal, bemötande osv. vid seriemord.
Problemet är väl om tanken att inbilla sig kommer - äsch vad jag överdriver, det är ingen fara. Att vara snäll är kopplat till viss naivitet och med det sagt inte i andemeningen korkad utan att personen helt enkelt tror gott om andra. Nu är de här som har psykopati/sexuell sadism tack och lov extremt ovanliga då kombinationen är letal för omgivningen..

Flertal faktorer inverkar givetvis och det är situationsanpassat precis som du skriver. Jag håller helt med på det du skriver om Kim och de omständigheter som fanns då:

Tack för dagens mest intressanta och läsvärda inlägg. Återkommer även här.
Citera
2018-03-24, 10:19
Medlem
Citat:
Du ska få det på svenska, så blir det lättare för dig:

https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/

"Om Peter Madsen själv har laddat hem eller fört över filmerna till sin dator är okänt. Han nekar till kännedom om dem och säger att datorn har hanterats av andra personer också.

– Det kan mycket väl vara hans filmer, men man ska ha i bakhuvudet att han på andra arbetsplatser låtit andra personer hantera datorn. Själv är han absolut inget datageni, han är en sådan som skriver in saker i datorn och sedan inte kan hitta dem igen, säger Thomas Djursing."
Nu hade han ju inte haft problem med att spela in sig själv som aktör i filmer och spara och ladda ned dessa filmer så då bör det knappast varit problem att ladda ned andra filmer.
Citera
2018-03-24, 10:19
Medlem
Citat:
Fast Djursing skämtade ju just om att M inte klarade av sådant. Han visste inte hur han skulle spara ner saker på datorn och hittade inte igen det han hade sparat. Han var inte intresserad av datorer, han intresserade sig för äldre teknik före datorernas intåg.

Om han läskunnig och motiverad kanske han, en bra dag, skulle kunna följa instruktioner i någon av alla länkar man träffar när man googlar, till exempel, för att ta en i högen: https://m.youtube.com/watch?v=X0PPAxuyTvE

Du har ju tidigare i tråden beskrivit honom som viktig för mänskligheten i det att han har inspirerat många ungdomar och barn till framtida tekniska stordåd genom sina rymd, ubåtsprojekt och att göra det ingen trodde möjligt.

Så vad tror du? Tror du dansken skull kunna följa några skriftliga eller muntliga instruktioner för att dölja en mapp? Eller be någon hjälpa honom, med motiveringen att han akulle ha hemliga ritningar däri? Ligger detta inom möjligheternas ram, enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in