2018-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Gräv mer i det, intressant. OH förmådde inte sköta sitt jobb, han var hårt, hårt pressad. Absolut att alla kretsar kring att han inte länge kunde hålla ihop något och det hade pågått länge.

Var hans tjänst tidsbestämd eller villkorad? Jag börjar tro att den var det...

Jag skulle vilja dra en liknelse med fd. vd för stadsteatern som tog livet av sig. Han hade planerat att bli kulturpolitiker. När den dörren stängdes tog han livet av sig. Jag tror att en dörr stängdes för OH. Därför tog han livet av sig. Han skyllde på barnen. Han var narcissist... alla bitarna passar ihop tyvärr.

Limmet fäster ordentligt när kollegorna har dåligt samvete. Frågan är VAD som hände på hans jobb den senaste tiden?

Hm, kan vara en fantastisk bra monografi som är på gång som bara är någon månad försenad. Inget jag vet om. För doktoranden måste detta vara ett hårt slag, i alla fall om OH var en bra handledare. Han verkar har tyckt om att undervisa i alla fall.

Att tjänsten var tidsbegränsad kan jag inte tänka mig. Villkorat, eventuellt.
Citera
2018-03-23, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att jämnföra med nazisterna i just detta fall är inte så fel som du tror, eftersom vi historiskt sett inte känner till så många andra fall av föräldrar som i samförstånd dödat sina barn och därefter suiciderat. Såvitt Bjärredsfallet har beskrivits i media matchas det bara av familjen Göbbels.

För den enskilde individen och dennes anhöriga är den egna döden tillräckligt stor, oavsett om några miljoner andra också dödas samtidigt. Det är så vi fungerar. För omgivningen är det värre med flera mord, men för var och ett av mordoffren är det stort nog oavsett hur många andra som dör.

Eftersom vi lyckligtvis inte har sett fall liknande Bjärred i modern tid, vore det onekligen intressant att få reda på mer fakta. Om det inte funnit ett samförstånd mellan föräldrarna utan endast en psykiskt sjuk förövare skulle detta stämma bättre med all statistik. Likaså om det finns sektinslag eller om familjen har okända lik i garderoben som i vart fall den ene föräldern vill dölja.

Det som hitintills framkommit går helt enkelt inte ihop, det skaver. Förklaringen i avskedsbrevet håller helt enkelt inte - barnen var inte döende. Det är möljligt att det hela är polisiärt uppklarat eftersom en eller flera förövare finns bland de döda. Men kriminologiskt sett är det dock fortfarande inte utrett varken varför, hur eller av vem.

Även kriminologi är en vetenskap som bidrar till brottsförebyggande åtgärder. Av någon hänsyn till offrens anhöriga, som i just detta fall är desamma som mördarnas anhöriga, kan man inte bara gömma undan det som har hänt. Det finns faktiskt två oskyldiga barn som mördats. Det är väldigt viktigt att inte glömma bort.

Du får nog rikta detta till N. Armstark.
Jag tror ingenting, och ser du en koppling mellan WWII så får du gärna köra på det.
Jag var mest intresserad av Godwins Lag, då jag aldrig hört talas om den.

Och jag är väl medveten om att 2 barn har blivit mördade.
Citera
2018-03-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Så, prova igen, försök att argumentera avseende din ståndpunkt:

Varför skulle just den här familjen vara en där vare sig incest, psykologisk eller fysisk misshandel, alkoholmissbruk eller droger skulle kunna förekomma?

Att tänka lite, och sedan argumentera för sin sak, gör gott för själen.

På vilket sätt skiljer den här familjen sig från mina grannar på Lidingö menar du, förutom att samtliga är döda i ett våldsbrott (mina grannar lever, men åtminstone ett av problemen ovan förekommer hos en av grannfamiljerna)?

Jag har argumenterat i en dryg månad. Om du har missat det så finns inläggen kvar. Det var verkligen synd om familjen. Hoppas dom har det bra där dom är och att deras anhöriga kan förstå och gå vidare.
Citera
2018-03-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Incest-teorin är en av många teorier och jag ser ingen som helst anledning till varför inte den skulle få framföras. Tåler man inte att citeras i ett diskussionsforum har man missuppfattat hur sådana fungerar och ska fungera. Vad gäller smutskastning av OH så har han skött det alldeles utmärkt själv.
Nog tål den stenen att vändas på, men att dra så stora växlar på ett antagande, som görs i tråden är åtminstone inte mitt arbetssätt.
Jag har läst om en som jobbar enligt den principen, Ewert Bäckström i Gws böcker. Han hade genast tagit ståndpunkten att OH är bög. Det spåret har ingen tagit upp än. Varför?
Citera
2018-03-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Gör en orosanmälan till soc.
Så detta hemska inte händer igen.
Om du nu tror att Henkow/Brenton har den typen av problem som din granne har, så är det nog lite bråttom.
Eller vill du inte vara den jobbiga grannen som lägger sig i.

Det kanske är enklare att vara grannen som ser men inte bryr sig. Sen när tragedin är ett faktum så kan man sälla sig till lynchmobben och kasta sten. Men i Bjärred verkar det inte vara så, den enda som har något ont att säga är hundägaren som blev stött i kanten när Oskar förmanade döttrarna att inte klappa hans jättesnälla hund. Så där som alla ansvarsfulla föräldrar lärde sina barn förr. Man lärde barnen att inte klappa främmande hundar. Sånt, och att barnen inte ska prata i munnen på vuxna, är så bortglömda kunskaper idag så det klassas som barnmisshandel av vissa om det förekommer. För att inte tala om att man rättar ett barn som spelar fel på pianot. Sånt gör bara incestpsykopatnarcissister.
Citera
2018-03-23, 21:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kanske är enklare att vara grannen som ser men inte bryr sig. Sen när tragedin är ett faktum så kan man sälla sig till lynchmobben och kasta sten. Men i Bjärred verkar det inte vara så, den enda som har något ont att säga är hundägaren som blev stött i kanten när Oskar förmanade döttrarna att inte klappa hans jättesnälla hund. Så där som alla ansvarsfulla föräldrar lärde sina barn förr. Man lärde barnen att inte klappa främmande hundar. Sånt, och att barnen inte ska prata i munnen på vuxna, är så bortglömda kunskaper idag så det klassas som barnmisshandel av vissa om det förekommer. För att inte tala om att man rättar ett barn som spelar fel på pianot. Sånt gör bara incestpsykopatnarcissister.

Det är inte förbjudet att titta på sexualsadistiska våldsfilmer eller snacka om att begå ett spektakulärt uppseendeväckande brott. Men när vederbörande står åtalad för styckmord blir det uppseendeväckande.

Detsamma om en förälder i princip organiserat husarrest för sina döttrar och uppgetts vara väldigt kontrollerande om de klappar en hund, pratar för mycket eller spelar fel på pianot. I efterhand bildar kanske varje enskild företeelse ett mönster som man först efteråt kan urskilja.
Citera
2018-03-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om vi vränger till frågeställningen (förutsättningarna desamma); är det ok att förlänga ett barns dödskamp för att alla som vill ta förväl, ska hinna göra det?
Vem prioriteras då, barnen eller anhöriga/vänner?
Mycket intressant tanke. Att ingen nappat! Det finns fler intressen och värden i detta än vad som är bekvämt att gå in på med telefonens tangentbord.

Därför genar jag till min slutsats att ingen utom en själv kan få avgöra valet liv eller död. Och förmyndarskap gills inte. Det bygger på för många antaganden.
Citera
2018-03-23, 22:09
Medlem
Citat:
Det är inte förbjudet att titta på sexualsadistiska våldsfilmer eller snacka om att begå ett spektakulärt uppseendeväckande brott. Men när vederbörande står åtalad för styckmord blir det uppseendeväckande.

Detsamma om en förälder i princip organiserat husarrest för sina döttrar och uppgetts vara väldigt kontrollerande om de klappar en hund, pratar för mycket eller spelar fel på pianot. I efterhand bildar kanske varje enskild företeelse ett mönster som man först efteråt kan urskilja.

Liknelserna är i sanning förbluffande. Man ska alltså se upp med såna som ser sexualsadistiska filmer eller säger åt sina barn att inte klappa främmande hundar. Det är varningssignaler för mord?
Citera
2018-03-23, 22:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Liknelserna är i sanning förbluffande. Man ska alltså se upp med såna som ser sexualsadistiska filmer eller säger åt sina barn att inte klappa främmande hundar. Det är varningssignaler för mord?

Eftersom jag befunnit mig på Köpenhamn byret idag och sett hur åklagaren räknat upp sexualsadistiska sexfilmer och snufffilmsdiskussioner i åtalet mot Madsen, kan jag lova dig att det har betydelse om man står åtalad för ett styckmord.

Om den ene eller bägge av OH och HB hade överlevt morden på döttrarna, hade en åklagare definitivt dragit upp dessa vittnesmål som exempel på att döttrarna var hårt styrda. Man hade framhållit att föräldrarna inte ville släppa döttrarna fria och att det bidragit till att döttrarna mördades just när de började kunna tonårsrevoltera.
Citera
2018-03-23, 22:41
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag befunnit mig på Köpenhamn byret idag och sett hur åklagaren räknat upp sexualsadistiska sexfilmer och snufffilmsdiskussioner i åtalet mot Madsen, kan jag lova dig att det har betydelse om man står åtalad för ett styckmord.

Om den ene eller bägge av OH och HB hade överlevt morden på döttrarna, hade en åklagare definitivt dragit upp dessa vittnesmål som exempel på att döttrarna var hårt styrda. Man hade framhållit att föräldrarna inte ville släppa döttrarna fria och att det bidragit till att döttrarna mördades just när de började kunna tonårsrevoltera.

Det blir nog bara "pianotanten" som får vittna i så fall.
Det var VeronicaMaja som hittade på det där med att klappa hunden, och hon blev snabbt avfärdade som ett troll.
Exempel på det.

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Trollet VeronicaMaja, som även ville ha tips om pizza eller kebab.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Säkert så, hittar inte hen i tråden, och jag rättade mitt eget inlägg nyss. Inget skickligt troll då den här
VeronicaMaja....lätt att känna igen som ett troll....

Så det blir pianotanten då.
Försvaret skulle nog inte vara stillasittande, utan dom skulle nog kalla in en hel drös med karaktärs-vittnen.

Men nu valde dom att döma först barnen till döden, och sen sig själva.
Så vi behöver nog inte gissa mer.
Citera
2018-03-23, 22:41
Medlem
Citat:

Nu blir det ingen rättegång, mer än i din fantasi. Där får din åklagare säga vad du vill och dina domare och nämndemän får utdöma vilka domar du vill.
Citera
2018-03-23, 23:00
Medlem
Citat:

Till skillnad från Madsen har de inte bara erkänt utan även tagit sitt straff. Alldeles självmant.
Ett hårdare straff än du kunde ha dömt dem till om du fått bestämma.
Gjorde de så bara för att retas? Känner du dig lurad på något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in