2018-03-11, 15:41
Medlem
nosferatuzens avatar
Hittade ett torkskåp som fungerar där jag bor haha från Siemens, som denna https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/kok-och-tvattstuga/tork-och-tvattillbehor/torkskap/torkskap-nimo-ets-1900-vit/p-146339

Vad tror ni om att odla i ett sånt? Två 15 liters krukor? Vad kan ni ge för tips isf.
Citera
2018-03-11, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Hittade ett torkskåp som fungerar där jag bor haha från Siemens, som denna https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/kok-och-tvattstuga/tork-och-tvattillbehor/torkskap/torkskap-nimo-ets-1900-vit/p-146339

Vad tror ni om att odla i ett sånt? Två 15 liters krukor? Vad kan ni ge för tips isf.

Jag har ett sånt jag tänkt att köra i. Fast kommer bli en mamma i en stor kruka, sen med en underhållningsbelysning bara, 300W lågenergi. Sen är de bara o ta sticklingar från den.

Men en bra ventilation behövs, lite mindre fläktar kanske. Insug o utsug.
Citera
2018-03-13, 01:16
Medlem
eromasters avatar
Jag är på jakt efter att köpa ett komplett odlingsätt för en stor garderob ca 3 kvm.

Borde finnas många som vill sälja av sin odlingsutrustning?

finns det ngn bra site för att köpa o sälja begagnad odlingsutrustning
Citera
2018-03-16, 00:08
Medlem
Jag har satt ett frö i en kruka men saknar lampor men det har tagit sig ändå så är det möjligt att få någon skörd utan lampor?
Växten är väldigt smal och har bara ett par blad.
Jag satte ett nytt frö i samma kruka igår så går nu och väntar på den att växa upp.
Citera
2018-03-16, 00:12
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Jag har satt ett frö i en kruka men saknar lampor men det har tagit sig ändå så är det möjligt att få någon skörd utan lampor?
Växten är väldigt smal och har bara ett par blad.
Jag satte ett nytt frö i samma kruka igår så går nu och väntar på den att växa upp.

Blir nog inte några mängder i så fall. Någon lampa har du säkert att ta till - en vanlig lysrörslampa t ex?

Skulle du få fart på plantan, får du problem när den börjar blomma - det luktar en hel del. Av denna anledning är det vanligt att man låter den växa i ett avgränsat utrymme - ett tält t ex, och har en kanalfläkt som suger luft ur utrymmet och låter det passera genom ett kolfilter.
Citera
2018-03-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Blir nog inte några mängder i så fall. Någon lampa har du säkert att ta till - en vanlig lysrörslampa t ex?

Skulle du få fart på plantan, får du problem när den börjar blomma - det luktar en hel del. Av denna anledning är det vanligt att man låter den växa i ett avgränsat utrymme - ett tält t ex, och har en kanalfläkt som suger luft ur utrymmet och låter det passera genom ett kolfilter.

Ok tack för svar.
Hoppas inte grannen känner doften då själv har jag inga problem med det.
Hur lång tid brukar det ta innan dom blommar?
Citera
2018-03-16, 07:53
Avslutad
Citat:
Ok tack för svar.

Tycker du verkligen ska läsa innan du sätter igång.
http://www.growweedeasy.com/basics

Sen om du odlar en snabb auto, eller en regular spelar roll med.
Du måste anstränga dig lite och ta dig tid att läsa mycket, jag läste varje dag i flera månader innan jag satte igång, och en hel del planering i mitt utrymme också.

Om du är väldigt osäker så kör en enkel auto första gången, så slipper du ändra ljustimmar för att den ska börja blomma.
Citera
2018-03-20, 12:48
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ok tack för svar.

Altså det kan lukta en hel del om en blommande planta, bor du i lgh finns risk för att det kommer stinka ut i trappuppgång. För att dom skall börja blomma kommer de behöva 12 tim ljus och 12 tim mörker om dagen, även om man kör med 12/12 från frö tar det ett par veckor innan det börjar blomma.
Citera
2018-03-23, 18:49
Medlem
Vill gärna hålla det simpelt på min första odling så räcker det med hasselfors p-jord samt 30% perlite och sedan orkidenäring efter 3-4? Har en 10L hink som jag tänkte plantera ett auto frö i. Är det smart att borra några hål i botten iaf jag vattnar för mycket?

tar gärna emot tips!
Citera
2018-03-23, 21:12
Medlem
hej kan verkligen inte kalla mig nybörjare men får vända mig hit för snabbt svar. alltid kört soil innan och fått ca 1g/w. ibland mer om jag lagt kärlek till det. vill lära mig hydro nu.!

Kan de med ec pch pH men hur vet man hur mycket av varje ämne man bör hälla i när ec.t sänks med tiden då plantorna äter och viss del av vattnet oxideras.

Tänkte mig ngn fort av hemmabyggt drip-system. Kan ju se om ph eller ec sänks men hur bör jag då fylla på den nya näringslösningen för att plantan ska må så bra som möjligt? Menar, även om jag häller i 6 ml 2-1-1 näring och 4 ml 1-0-2 lösning från början som de mådde fint av(tex)så vet jag ju inte hur mkt av varje del som plantan tar upp. Detta har alltid grott på mig. Menar man behöver väl inte vara sån jävla expert att man kan se vilka ämnen som plantan tar upp just då... hänger någon kunnig med?

Mvh grisa
Citera
2018-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast

vill ni veta hur ni enkelt och billigt gör ett simpelt hemmabyggt kolfilter(storlek spelar ingen roll) så pma mig så förklarar jag varje detalj

mvh grisa
Citera
2018-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramb000
Vill gärna hålla det simpelt på min första odling så räcker det med hasselfors p-jord samt 30% perlite och sedan orkidenäring efter 3-4? Har en 10L hink som jag tänkte plantera ett auto frö i. Är det smart att borra några hål i botten iaf jag vattnar för mycket?

tar gärna emot tips!

NEJ! DU MÅSte köpa kalk för att få upp pH-värdet från jorden(kornad kalk finns att köpa på alla blomsterställen). hasselsfors p har jag kört i 10 år. ta en vanlig hink, gör hål i botten (så vatten kan rinna ut) och blanda med 10 st matskedar kalk (läs botten), blanda med1/3-1/4 perlite beroende på hur ofta du behöver vattna.

OBS. blanda kalken (framförallt den kornade vanliga på blomaffärer) med jorden några dagar innan du ska byta från första krukan till andra. förgro alltid i en liten mindre sak som ex en avsågad cola-flaska (1,5 l) med grojord (näringsfattig jord) finns på ica/hemköp. När plantan vart grön i 3 dagar så sätt över hela plantan (och jorden om du e duktig på att skära) i 10 l där du grävt ett hål som den nya blomman får plats i. Strö gärna lite av den nya jorden över den planterade blomman för extra näringsboost (extra bra vid autoflowering blommor). bara någon cm eller 2. sen väntar du 4 veckor och börjar sakta vattna med näring. du ser på blommorna om de får för mkt. kolla bladen. första tecknet är att de står upp..

... orkar inte skriva mer. pma om du vill veta hur du gör för att få allt perfa. trust me.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in