Citat:
Ursprungligen postat av
Ramb000
Vill gärna hålla det simpelt på min första odling så räcker det med hasselfors p-jord samt 30% perlite och sedan orkidenäring efter 3-4? Har en 10L hink som jag tänkte plantera ett auto frö i. Är det smart att borra några hål i botten iaf jag vattnar för mycket?
tar gärna emot tips!
NEJ! DU MÅSte köpa kalk för att få upp pH-värdet från jorden(kornad kalk finns att köpa på alla blomsterställen). hasselsfors p har jag kört i 10 år. ta en vanlig hink, gör hål i botten (så vatten kan rinna ut) och blanda med 10 st matskedar kalk (läs botten), blanda med1/3-1/4 perlite beroende på hur ofta du behöver vattna.
OBS. blanda kalken (framförallt den kornade vanliga på blomaffärer) med jorden några dagar innan du ska byta från första krukan till andra. förgro alltid i en liten mindre sak som ex en avsågad cola-flaska (1,5 l) med grojord (näringsfattig jord) finns på ica/hemköp. När plantan vart grön i 3 dagar så sätt över hela plantan (och jorden om du e duktig på att skära) i 10 l där du grävt ett hål som den nya blomman får plats i. Strö gärna lite av den nya jorden över den planterade blomman för extra näringsboost (extra bra vid autoflowering blommor). bara någon cm eller 2. sen väntar du 4 veckor och börjar sakta vattna med näring. du ser på blommorna om de får för mkt. kolla bladen. första tecknet är att de står upp..
... orkar inte skriva mer. pma om du vill veta hur du gör för att få allt perfa. trust me.