2015-07-26, 01:33
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxstolpen
Funderar på att odla i förrådet mitt som är som ett bihang till lägenheten, tänk er en vind med lutande tak, trä och spånskivor överallt. Största tältet jag får plats med är 90x90x160. Men det jag är orolig för är värmen eller om jag skulle råka överbelasta en säkring. Det är ett gammalt proppskåp, ingen JFB. På sommaren blir det väldigt varmt där inne och luften är kvav/stillastående. Hur pass varmt tror ni det skulle bli i tältet med en 400w HPS? Och är det ens värt det att börja odla i ett sådant utrymme där luften är väldigt kvav och dålig?
Kör på. Du verkar ju ha ett jävligt safe utrymme. Vad ligger tempen på däruppe då?
Citera
2015-07-27, 03:16
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Ja det ser helt klart ut som näringsbränna. Vad kör du med för näring? Vilken NPK ratio menar jag. Jorden kanske var gödslad sen innan? Annars är det ju konstigt. Hur gamla är dom? Mvh J
Är bara orkidenäring och jord från Ica.
NPK ratio? Nu måste du förklara för en nybörjare.
Dom är ungefär 2 månader och en vecka nu.
Citera
2015-07-28, 01:13
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Är bara orkidenäring och jord från Ica.
NPK ratio? Nu måste du förklara för en nybörjare.
Dom är ungefär 2 månader och en vecka nu.
Ok, har inte koll på icas NPK ratio. Men viss jord man köper är ganska starkt gödslad och då behöver dom inte näring på ett bra tag. Men om du kör på orkidenäring så är den ganska svag, så med den låga dosen du började med bör den inte ha bränt dom. det är därför jag undrar över jorden.
NPK ratio är hur mycket (N)Kväve (P)Fosfor och (K)Kalium som finns i respektive gödning/gödsel. Det står på flaskan någonstans typ : 7-3-5 som exempel.
Citera
2015-07-28, 01:37
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ok, har inte koll på icas NPK ratio. Men viss jord man köper är ganska starkt gödslad och då behöver dom inte näring på ett bra tag. Men om du kör på orkidenäring så är den ganska svag, så med den låga dosen du började med bör den inte ha bränt dom. det är därför jag undrar över jorden.
NPK ratio är hur mycket (N)Kväve (P)Fosfor och (K)Kalium som finns i respektive gödning/gödsel. Det står på flaskan någonstans typ : 7-3-5 som exempel.
Dom har tyvärr slut på den jorden jag köpte och har haft det ett par veckor nu så gissar att dom inte kommer ta in något mer så kan inte kolla vad det var för NPK ratio på den.
Näringsflaskan ligger ute vid odlingen och kan kolla vad som står på den nästa gång jag far dit (då det slutar regna).

Var planteringsjord jag använde och inte såjord, vet inte om det brukar vara mer gödsel/näring i planteringsjord än i såjord.
Citera
2015-07-28, 01:48
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Var planteringsjord jag använde och inte såjord, vet inte om det brukar vara mer gödsel/näring i planteringsjord än i såjord.
Det är det. Men jag är osäker på om det verkligen är skälet till dom brända topparna. Dom är ju ganska gamla. Någon annan kanske har djupare kunskap än mig vad gäller dina plantor. Men jag skulle sätta en slant på näringsbränna. Hur ofta matar du dom med näring? Jorden kanske är näringsrik i sig om du har dom ute. Softa med näringen ett tag och se vad som händer. Sen kör på i små doser när dom verkar återhämta sig. Påverkas tillväxten något?
Citera
2015-07-28, 02:09
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Det är det. Men jag är osäker på om det verkligen är skälet till dom brända topparna. Dom är ju ganska gamla. Någon annan kanske har djupare kunskap än mig vad gäller dina plantor. Men jag skulle sätta en slant på näringsbränna. Hur ofta matar du dom med näring? Jorden kanske är näringsrik i sig om du har dom ute. Softa med näringen ett tag och se vad som händer. Sen kör på i små doser när dom verkar återhämta sig. Påverkas tillväxten något?
Jag har som sagt bara gett dom näring 2 gånger och första gången var väl när dom var lite mer än en månad sedan kanske 1,5-2 veckor efter, och dom har fått mindre än vad som står på flaskan.
Nu har jag inte varit dit och kollat till dom pga det dåliga vädret, dom har sett lite hängiga ut när det regnat flera dagar på rad och fått för mycket vatten, när vädret blir bättre så ska jag ut dit och ta något nytt kort.
Får se då om topparna blivit bättre eller sämre.

Tycker också näringen i jorden borde gett brännan tidigare och inte så här sent, det har ju regnat en hel del och dom har vuxit på väldigt bra så borde ju vara mycket mindre näring i jorden nu än från början.
Citera
2015-07-28, 20:58
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Var ute och kollade till dom nyss och det är fortfarande likadant, är det så att den inte kommer "reparera" bladen även om den är i ett tidigt stadium av blom? Isf hur vet jag om jag törs ge dom någon näring igen eller inte?

Och så var jag nästan helt säker på att det var orkidenäring jag köpt men var tydligen inte det.
Här kommer några bilder så du får se hur plantan ser ut nu och vad det var för näring jag köpt.

http://imgur.com/fNu6QVm,Y103ZxM,OhPa9eq#0
Citera
2015-07-29, 19:57
Medlem
jevlaskitnamns avatar
God kväll! Går lite i tankarna att bygga ut mitt odlings skåp men fortfarande försöka behålla samma lampa... skåpet är idag 90*90*180 och drivs med 400w hps,så då är alltså frågan hur mycke tror ni jag kan öka utrymmet med samma lampa?

Mvh
Citera
2015-07-30, 05:31
Medlem
Har precis planterat några frön jag haft över sen tidigare i år, tror ni att de kommer hinna bli stora nog för att blomma ut helt?
Citera
2015-07-30, 05:43
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejvilltrippa
Har precis planterat några frön jag haft över sen tidigare i år, tror ni att de kommer hinna bli stora nog för att blomma ut helt?
Inomhus, utomhus, strain?
Citera
2015-07-30, 13:45
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:

Om de e utomhus skulle jag nog svara nej på den frågan tror inte de hinner bli klart
Citera
2015-07-30, 18:37
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Om det är utomhus i Sverige så är det väldigt sent att börja nu. Jag tvivlar på att du hinner i sådana fall. Hur långt norrut bor du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in